|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

בכירים בפתח רוצים סגן ליו"ר הרש"פ

גוברת הדרישה בקרב בכירים בתנועת פתח למנות סגן לתפקיד יו"ר הרש"פ שיירש בתפקיד בעתיד את מחמוד עבאס הנושא אמור לעלות בוועידה השביעית של הפתח בחודש נובמבר אם מחמוד עבאס לא ידחה את כינוסה
13/08/2015  |   יוני בן-מנחם   |   חדשות   |   העולם הערבי   |   תגובות
אבו מאזן. כישלון מנהיגותי [צילום: AP/Darko Vojinovic]

בכירים בתנועת פתח לא אהבו, בלשון המעטה, את ניסיונו האחרון של יו"ר הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס, להכשיר את ד"ר סאאב עריקאת, ראש צוות המשא-ומתן עם ישראל, ליורשו בתפקיד באמצעות מינויו למזכיר הכללי של הועד הפועל של אש"ף במקום יאסר עבד רבו שאותו הדיח מחמוד עבאס מהתפקיד בגלל קשריו עם מחמד דחלאן, יריבו הפוליטי המושבע של עבאס.

מחמוד עבאס עבר את גיל שמונים וקרב הירושה ברש"פ נמצא בעיצומו. עבאס פועל לחסל את יריביו הפוליטיים ולהכשיר מועמד מתאים לצרכיו שיירש אותו ויבטיח את עתידו, עתיד משפחתו ועתיד העסקים הכלכליים הענפים של שני בניו.

בכירים בתנועת פתח החליטו ליזום מהלך כדי לנסות לכפות על מחמוד עבאס מינוי של סגן לתפקיד יו"ר הרשות הפלשתינית, שייבחר במוסדות התנועה, ויהפוך ליו"ר הרש"פ ברגע שמחמוד עבאס יירד מן הבמה הפוליטית.

כרגע אין אפשרות לעריכת בחירות בשטחים בגלל הפיצול בין הגדה לרצועה וסביר להניח שמי שייבחר לתפקיד סגן יו"ר הרשות הפלשתינית הוא שיירש את מחמוד עבאס בתפקיד היו"ר עד לעריכת בחירות כלליות לנשיאות.

עבאס זכי, חבר הוועדה המרכזית של תנועת פתח, מסר בהודעה שפרסם ב-9 באוגוסט, כי "תנועת פתח מתרכזת כעת במאמץ לקיים את הוועידה השביעית של התנועה וכי בוועידה יוצע למנות בקרוב סגן ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס", הוא הוסיף כי "הוועידה תתכנס בחודש נובמבר הקרוב וכי היא תדון גם במצב הפנימי בתנועה, בתוכניתה המדינית ובאסטרטגיה הבאה שלה".

כינוס הוועידה השביעית של תנועת פתח ב-29 בנובמבר הקרוב, הינו כינוס חשוב שבו אמורים להיבחר גם הוועדה המרכזית החדשה של פתח והמועצה המהפכנית החדשה של התנועה.

על-רקע הצהרתו של עבאס זכי נראה כי צפוי מאבק בוועידה על הדרישה למנות סגן לתפקיד יו"ר הרש"פ, עמדתו של מחמוד עבאס לא ברורה עד כה וייתכן שהוא יתנגד למהלך ויפעל לטרפדו ולהסירו מסדר היום כדי להשאיר את הכוח בידיו למנות את היורש.

סיבך את קרב הירושה
רג'וב. מנאמן ליריב [צילום: נאצר שיוכי/AP]

לפני כחודש כינס עבאס את הוועדה המרכזית של אש"ף כדי לקבל את הסכמתה למנות את סאאב עריקאת לתפקיד מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף במקומו של יאסר עבד רבו. תפקיד מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף הינו תפקיד חשוב, יאסר עבד רבו לא השתייך לתנועת פתח, שהיא מפלגת השלטון, ולכן לא איים על-אף אחד מאלה הרואים עצמם כיורשיו של מחמוד עבאס.

בישיבה היו חילופי דברים חריפים בין מחמוד עבאס לג'בריל רג'וב ותוופיק טיראווי אשר התנגדו למינויו של עריקאת ואף הצביעו נגד ההחלטה.

על-פי מקורות בפתח, ג'יבריל רג'וב הטיח במחמוד עבאס כי עריקאת איננו ראוי לתפקיד וכי התרגיל שלו שקוף כיוון שברור שמינויו של עריקאת לתפקיד המזכ"ל הינו תחנה בדרך למינויו לתפקיד היו"ר.

"איננו מטומטמים(טראטיר-במקור בערבית) ואנחנו יודעים מה מתרחש אצלנו" אמר רג'וב בלעג למחמוד עבאס. רגו'ב נחשב עד לא מזמן לנאמנו של מחמוד עבאס אשר סייע לו רבות במלחמתו נגד מחמד דחלאן. רג'וב ראה את עצמו כיורש עוד במהלך תקופתו של יאסר ערפאת, ערפאת חשד כי רג'וב חותר תחתיו כדי לרשת אותו והדיח אותו מתפקיד ראש המודיעין המסכל בגדה.

בזמנו הופצו ידיעות מגורמים שונים, שהוכחשו על-ידי ג'בריל רגו'ב, כי רג'וב הבטיח לראש ה-CIA ג'ורג' טנט כי אם ארצות הברית תתמוך בו במאמציו לרשת את ערפאת הוא יילחם בטרור החמאסי וישתף פעולה עם ארצות הברית וישראל.

באחרונה ניסה ג'בריל רג'וב לשדרג פוליטית את מעמדו באמצעות גירוש ישראל ממוסדות פיפ"א אך הוא נכשל וגרם נזק מדיני לרשות הפלשתינית ואף סיבך את יחסיה עם ירדן לאחר שסירב לתמוך במועמדות הנסיך הירדני עלי בן אלחוסיין לתפקיד יו"ר פיפ"א.

המהלך הזה של רג'וב הביא למתיחות רבה ביחסים שלו עם מחמוד עבאס אשר פועל בתקופה האחרונה לחסל פוליטית כל מי שעשוי להיות יורשו הפוליטי או כל מי שמקורב למחמד דחלאן.

על-פי מקורות בפתח, מחמוד עבאס זועם על רג'וב שלדעתו מנסה גם לרוקן מתוכן את תפקיד שר הנוער והספורט ברשות הפלשתינית, בתוקף היותו יו"ר התאחדות הכדורגל, והוא עשוי להדיחו בקרוב מתפקידו כדי לקצץ את כנפיו ולחסום את דרכו לראשות הרשות.

רג'וב מצידו, מנסה לתקן את טעויותיו כדי לצמצם את הביקורת נגדו, בשבוע שעבר הוא יזם סולחה, נסע לירדן והתפייס עם הנסיך הירדני עלי בן אלחוסיין.

לאן פני הדברים?

למרות הפרסומים האחרונים בתקשורת, לא נראה שמחמוד עבאס יתפטר בקרוב מתפקידו כיו"ר הרש"פ, מצבו הפוליטי הוא קשה והוא לא יפרוש מבלי שיצליח למנות יורש המקובל עליו. עבאס עבר, כאמור, את גיל שמונים, מצב בריאותו הינו טוב אך עשר שנות שלטונו בתפקיד יו"ר הרש"פ הינן כישלון פוליטי מהדהד, הוא איבד את השליטה ברצועת עזה לטובת חמאס, הפיצול בין הגדה לרצועה נמשך והמשא-ומתן עם ישראל תקוע.

עבאס הוא בעל אישיות רופסת. הוא הצליח לסבך את קרב הירושה, והסתבך גם בניסיונותיו להכפיש את יריביו הפוליטיים. הוא ניסה להדביק למחמד דחלאן חשדות בשחיתות ולסלאם פיאד, ראש הממשלה לשעבר, חשדות בהלבנת כספים. אולם נראה כי התביעה הכללית הפלשתינית וראשי מנגנוני הביטחון 'מריחים' את חולשתו של מחמוד עבאס ואינם רוצים להסתבך עם יו"ר הרש"פ הבא ולכן הם לא ממהרים לתת לעבאס את מבוקשו. לכן נכשל מחמוד עבאס עד עכשיו במערכה המשפטית שהוא מנהל נגד מחמד דחלאן וסלאם פיאד.

גם זיאד הב אלריח, ראש מנגנון הביטחון הפלשתיני בגדה, שהבטיח, על-פי מקורות פלשתינים, למחמוד עבאס "לעקור משורש" את כל תומכיו של מחמד דחלאן בגדה, נכשל במשימתו, כוחו של מחמד דחלאן במחנות הפליטים בגדה גובר והולך ואף הגיע לעימותים אלימים עם נאמניו של מחמוד עבאס במחנה הפליטים בלאטה הסמוך לשכם.

מחמד דחלאן זוכה לפופולריות גדולה ברצועת עזה ונהנה מתמיכתו של נשיא מצרים א-סיסי ומתמיכה של כמה ממדינות המפרץ. מחמוד עבאס סיבך כאמור את קרב הירושה ונראה כי יהיה לו קשה מאוד למנות את סאאב עריקאת לסגנו.

לעריקאת יש אישיות חלשה בדיוק כמו למחמוד עבאס והוא לא יעמוד בלחצים שיופעלו עליו מצד בכירי תנועת פתח שמזלזלים בו. אין לו שום רקע של מאבק צבאי בישראל, הוא מעולם לא ישב בכלא הישראלי והוא נחשב בשטחים לאדם בלתי אמין, בלשון המעטה, שאחראי למשא המתן הכושל עם ישראל במשך עשרים השנים האחרונות.

ישנם בכירים נוספים בתנועת הפתח הרואים את עצמם כראויים לתפקיד יו"ר הרש"פ כמו מחמד א-שתייה ומחמוד אלעלול שהינם חברי הוועדה המרכזית של התנועה, עד כה העריכו בשטחים כי מחמוד עבאס מעוניין למנות לתפקיד את מקורבו מאג'ד פרג' ראש המודיעין הכללי הפלשתיני, אך עבאס הפתיע כששלף את מינויו של עריקאת לתפקיד מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף.

בכיר הפתח מרוואן ברגותי, העצור בישראל אחרי שהורשע בחמישה מעשי רצח של אזרחים ישראלים במהלך האינתיפאדה השנייה, והמכונה בקרב הפלשתינים "נלסון מנדלה הפלשתיני", מתחרה גם כן על תפקיד יו"ר הרש"פ ואם ייבחר לתפקיד סגן היו"ר עלול הדבר להביך את ישראל.

כרגע, נראה שמחמוד עבאס מבין את חומרת מצבו, הוא ימשיך בתפקידו וינסה למצוא מוצא מהתסבוכת שהוא יצר בעצמו, עד סוף חודש נובמבר יש עוד זמן רב ולא מן הנמנע שעבאס ימצא דרכים ותירוצים, כפי שעשה עד כה, לדחות את כינוס הוועידה השביעית של הפתח למועד בלתי ידוע נוכח הכוונה לכפות מהלך של בחירה של סגן לתפקיד יו"ר הרשות הפלשתינית.

תאריך:  13/08/2015   |   עודכן:  13/08/2015
יוני בן-מנחם
+טורקיה פועלת להקמת רצועת ביטחון בצפון סוריה
17:21 13/08/15  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
ארדואן פועל למניעת הקמת מדינה כורדית בצפון סוריה על הגבול עם טורקיה  ▪  הכורדים בסוריה טוענים כי הנשיא אובמה מכר אותם בתמורה להסכמה טורקית להילחם בדאעש
(ארדואן. החלטה אסטרטגית [צילום: AP /Petros Karadjias])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בכירים בפתח רוצים סגן ליו"ר הרש"פ
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כבש 44
13/08/15 08:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
למעלה משלושים ושש שנים נחשבת מצרים לצד סעודיה לאחד מעמודי התווך של ארצות הברית במזרח התיכון. אולם דווקא בתקופה של תהפוכות שלטוניות במצרים, עת ארץ הנילוס הייתה זקוקה לגיבוי האמריקני יותר מתמיד, התקבל הרושם כי וושינגטון מצננת את קשריה עם קהיר. התגובה הראשונית של ארה"ב להדחת מחמד מורסי ב-3 ביולי 2013 הייתה הקפאת הסיוע הביטחוני למצרים. שכן החוק הפדרלי האמריקני אוסר על העברת סיוע כלכלי למדינות בהן הודחו ממשלות מכהנות בהפיכה צבאית. כמו-כן האמריקנים גינו את האלימות שננקטה מצד הצבא כדי לפזר את הפגנות תומכי "האחים המוסלמים", ועוד קודם לכן ביטלה את התרגיל האמריקני-מצרי "כוכב זוהר" שנועד להתקיים בספטמבר ועצרה משלוח של ארבעה מטוסי F-16 למצרים.
12/08/2015  |  ד"ר יהודה בלנגה  |   כתבות
תנועת חמאס מזהה את חולשתו הפוליטית של יו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן ואת קרב הירושה, ומנצלת את המצב למחטפים ולקביעת עובדות שלטוניות חדשות. עיתון "אלקודס" המזרח ירושלמי דיווח (5.8.15) מפי מקורות בתנועת חמאס, כי הנהגת התנועה הקימה באחרונה ברצועת עזה מנגנון מודיעין חדש ונפרד תחת הנהגה ביטחונית שאיננה קשורה למנגנון המודיעין הכללי בגדה.
10/08/2015  |  יוני בן-מנחם  |   חדשות
שר החוץ המצרי לשעבר אחמד אבו אלע'יט מתעד בספר זכרונותיו שהתפרסם לא מכבר, כי ביום השלישי למלחמת יום כיפור מסר שגריר בריה"מ בקהיר לאנוור סאדאת כי נשיא סוריה חאפז אסד ביקש את מעורבותה של בריה"מ להשגת הפסקת-אש
07/08/2015  |  מנשה שאול  |   כתבות
פגישת משלחת תנועת חמאס בראשות ח'אלד משעל ב-17 ביולי עם מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז העניקה את הרושם כי מלך סעודיה מתקדם בהקמת "הציר הסוני" נגד התפשטות אירן השיעית וכי הוא יצרף אליו גורם אזורי חשוב - תנועת החמאס. אולם ההתפתחויות בסוף השבוע שעבר מעידות על עמדה שונה של תנועת "האחים המוסלמים" העולמית הסונית, שהיא תנועת האם של תנועת החמאס.
03/08/2015  |  יוני בן-מנחם  |   כתבות
ב-23 ביוני 2015 הודיע אבו מחמד אל עדנאני, דובר 'המדינה האיסלאמית', כי "אמירות הקווקז" התקבלה אליה כחברה כפיפה יומיים בלבד לאחר שקבוצת לוחמים ממספר מחוזות בצפון הקווקז נשבעו לה אמונים. בכך הצטרפה "האמירות" לשורת הבריתות שכרתה 'המדינה האיסלאמית' בשנה שחלפה, מאז הוכרז על הקמת ח'ליפות איסלאמית ועל הכתרתו של מנהיגה, אבו באכר אל-בגדדי, כח'ליף. כמנהיג "האמירות" מונה אבו מחמד אל-קאדארי (הידוע גם כרוסתום אסלידוב), שהכריז על נאמנות ל'מדינה האיסלאמית' עוד בדצמבר 2014, בניגוד לעמדתה הפומבית דאז של "אמירות הקווקז", שתמכה באל-קאעידה משנת 2007. מנהיגה הקודם של "האמירות", אבו מחמד אל-דגסטאני, אשר חוסל באפריל 2015 על-ידי כוחות הביטחון הרוסים, פרסם בקיץ 2014 סרטון שבו הכריז על הכפפת "אמירות הקווקז" לאל-קאעידה.
31/07/2015  |  יורם שוייצר, צבי מגן  |   כתבות
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי  
מדוע טורקיה שינתה דעתה  /  יוני בן-מנחם
נסראללה: הגולם קם על יוצרו  /  עידן יוסף
סעודיה לוחצת על מצרים להתפייס עם חמאס  /  יוני בן-מנחם
המשחק הכפול של חמאס  /  יוני בן-מנחם
האתגרים הלא-גרעיניים של הסכם הגרעין  /  קובי מיכאל
בסכנת הכחדה: הצוענים בעירק  /  ד"ר רונן זיידל
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il