|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

"סרטן - יצירת חיים"

ספרו של הפסיכיאטר דר' פינקי פיינשטיין מציע תהליך להפיכת מחלת הסרטן למנוף לשינוי אורחות החיים ועידוד היצירתיות
16/04/2009  |     |   ספרים   |   תגובות
כריכת הספר 'סרטן - יצירת חיים'

   רשימות קודמות
  איך להפיק את המרב מהסמסטר באוניברסיטה?

חלק מהאנשים שמצליחים להבריא ממחלת הסרטן מדווחים על כך שהמחלה היא אחד הדברים הטובים שקרו להם בימי חייהם – הכרזה שמעוררת תמיהה אצל הבריאים, אולם יש מאחוריה הרבה מן האמת.

'סרטן – יצירת חיים' הוא ספר שמציע דרך חדשה וייחודית להתמודדות עם מחלת הסרטן. יישום השיטה יכול לסייע בתהליך ההחלמה ולספק לחולה חיים איכותיים יותר.

מחבר הספר – דר' פינקי פיינשטיין, פסיכיאטר ומנהל המרכז לציור אינטואיטיבי, פיתח שיטת טיפול פסיכו-קריאטיבית הגורסת שקיים קשר בין אי ביטוי מספיק של הכוחות הרגשיים והיצירתיים באדם, חיים שאינם מספקים וחוסר אושר והגשמה, לבין התפתחות מחלת הסרטן באנשים בהם קיימת נטייה גנטית לכך.

הספר מציע תהליך של טיפול אישי אצל הקורא, שבעזרתו הוא לומד לחולל שינויים הדרגתיים בחייו, לכיוון של הבעה יצירתית אותנטית יותר וחיים בעלי איכות וסיפוק גבוהים המלווים בביטוי רגשי קל ונוח.

חולי סרטן שיישמו את השיטה בטיפול אישי של דר' פיינשטיין חוללו שינויים משמעותיים בחיי היום יום שלהם, תוך תחושה של יכולת גבוהה יותר לרפא את עצמם ולהשפיע על מהלך חייהם.

'סרטן - יצירת חיים' הוא שם שבא לומר שמחלת הסרטן יכולה לסייע לאדם ליצור את חייו מחדש, אם יסכים לעשות עבודה לשינוי חייו. התפיסה הפסיכוקריאטיבית גורסת שאם הסרטן הופיע, סימן שמשהו בחיים מאד לא כשורה, ויש לאתרו ולשנותו באופן יצירתי. על האדם לסגל לעצמו אורח חיים עם תחושת מימוש, יצירה ושמחה רבים יותר, ואלה ישפרו את סיכויי ההחלמה מהסרטן וצמצום סיכויי חזרתו.

הספר מתאים גם לאנשים שאינם סובלים מסרטן ומתמודדים עם כל מחלה או בעיה אחרת בחייהם, שמטרידה וגם ממשיכה לגדול עם הזמן.

ניתן להשיג את הספר בחנויות הספרים. המחיר: 68 שקל.

פרטים נוספים על שיטת "סרטן – יצירת חיים" באתר: www.intropainting.co.il

  • רוכשי הספר יהיו זכאים ליעוץ טלפוני או מקוון מדר' פיינשטיין ללא תשלום.

פרק ראשון - התחלת הדרך, גרעיני יסוד

רעיון הסרטן

שלום ידידי היקר. שמי פינקי פיינשטיין. אני פסיכיאטר אחר, כזה שרושם תרופות שלא ניתן לרכוש בבית המרקחת, ושאותן אציע לך, בהדרגה, במהלך ספר זה. כמו-כן אני מנהל המרכז לציור אינטואיטיבי, אותו הקמתי ושפועל לפי שיטתי. אני נשוי להגר ואב לשלושה מלאכים בני שנה עד חמש שנים.

אני רואה בסיוע בהתמודדות עם מחלת הסרטן אחד הייעודים בחיי. הנחיתי קבוצת תמיכה לחולי סרטן ומשפחותיהם וזכיתי ללוות מקרוב תהליכים מסוגים רבים, אותם עוברים אנשים יקרים אלה. עבודה כרופא במחלקה אונקולוגית סייעה לי להכיר מקרוב את הקשיים והכאבים הגדולים הכרוכים בטיפולים בסרטן, ואף את כישלונם לעיתים. ראיתי גם הצלחות טיפוליות, שמטבע הדברים מספרן לא היה רב. התקשיתי לעמוד מול הסטטיסטיקות העגומות של המחלקה האונקולוגית.

התורה הפסיכו קריאטיבית, אותה אני מפתח מזה שנים, מציעה הסבר להתפתחות מחלת הסרטן ודרך לסיוע בהבראה ובהפחתת סיכויי הישנות המחלה. תפיסת העולם הזו אינה מבוססת על מידע מדעי מוצק, והיא נוצרה בעיקרה מתוך תחושות הבטן שלי. מאידך, שנים של העברת המידע הזה והתגובות החיוביות הרבות להן זכיתי מחולי סרטן ומקרוביהם בעקבות שימוש בכלים של התורה הזו, חיזקו את תחושותיי הראשונות ואת ההכרה שעליי להוסיף ולהפיץ את הרעיונות האלה, ולטפל בכל מי שיסכים לעבור טיפול פסיכו קריאטיבי כזה.

ספר זה יוכל לשמש בעבורך או בעבור אחרים, טיפול אישי אינטנסיבי, שיכול לסייע רבות בשיפור איכות החיים ובמניעת צרות רבות שיכולות להכאיב לבן האדם, הן כאלה שמתבטאות כמחלות גופניות והן כאלה שמתבטאות אחרת. הטיפול הפסיכו קריאטיבי אינו בא על-מנת להחליף את הטיפול הרפואי המקובל ואין בו משום המלצה לוותר על טיפול כזה, כשהוא מומלץ. הטיפול הפסיכו קריאטיבי מסייע בשינויים הדרגתיים ומעמיקים שהשפעתם היא לטווח רחוק, אך לטווח קצר יש לנקוט בכל דרך שמצילה חיים ומאריכה את משך הזמן שאיתו ניתן לעשות עבודה מתאימה.

במהלך ספר זה אציע לך הצעות שונות שעיקרן הפעלה שלך. ההפעלה תסייע לך לבחון את עצמך בדרכים שונות, בהיבטים שונים הקשורים לחיי היום יום שלך. בנוסף לכך, ההפעלה תוכל לגרום לך ליצור שינויים בחיים, שתכליתם שיפור ניכר באיכות החיים, הגברת ההערכה העצמית ושימוש נכון ומספק באנרגיות היצירתיות הטבעיות שלך. עבודה עם הספר הזה מולידה שינויים והפתעות והיא אינה קלה תמיד. מניסיוני העשיר בתחום זה, אני יכול להבטיח לך שחייך יתעשרו ויהפכו משמעותיים יותר והרמוניים יותר, במידה ותעבוד עם הספר במלואו.


הגישה הכללית של התורה הפסיכו קריאטיבית למחלת הסרטן מבוססת על ההנחה ששינוי יצירתי משמעותי יתרום באופן ניכר לתהליכי ריפוי במצב זה.

אין כעת סרטן בגופי, ככל שידוע לי. יחד עם זה, קיים בי ידע שעיקרו אינטואיטיבי. את סדנאות הציור האינטואיטיבי והספרים שחיברתי בעקבותיהן שאבתי בעיקר ממקורות אלה. ניסיון החיים לימדני להקשיב ולהסתמך ככל הניתן על תרומתה של האינטואיציה, וברוב המקרים זה עובד נהדר. ככל שאני הופך מנוסה יותר, הידע משתכלל, מתבהר ומשתפר. קבוצת התמיכה לחולי סרטן אותה הנחיתי הופעלה על-ידי בעיקר באופן אינטואיטיבי – יצירתי, והתוצאות מעודדות: ראיתי אנשים בתהליך של שינוי ובניית חייהם מחדש. ראיתי אנשים שלקו בסרטן והפכו את האירוע הזה לסמל לתחילת חייהם האמיתיים. ראיתי, מדי פעם, גם את מי שהסרטן הביא לסיום חייו, לאחר מאבקים ואף לאחר יצירת שינויים חשובים בחיים.

ספר זה נכתב ומיועד לאלה שמתמודדים עם הופעת הסרטן בגופם, בהווה או בעבר, ומוגש כספר אינטראקטיבי, בו הקורא לוקח חלק פעיל בכתיבת חלק מהספר. מכיוון שאני מאמין בתרומתה המכרעת של העשייה היצירתית לכל אדם , אני מעוניין להציע לך דרך התבוננות משולבת בפעולה, דרך אשר עשויה לשפר את איכות חייך. דרך זו תאפשר לך היכרות מחודשת עם כוחות יצירתיים הקיימים בתוכך מאז ומעולם, שיתכן וחלקם רדומים מזה זמן. אני עצמי חי ונושם את הדרך הזו ומעודד את כל מי שאני יכול לטעום ממנה, משום שהיא מעניקה המון. בהמשך אפרט ואעמיק יותר את התיאוריה הקושרת עשייה יצירתית והתמודדות עם סרטן.

ספר זה אישי ומורכב מדיאלוג בינך וביני. חלק מהספר ייכתב על ידך, ואם תסתפק רק בקריאתו השפעתו עליך תהיה דלה למדיי ולבטח לא תאפשר הגשמת הפוטנציאל שטמון בספר זה. אני משאיר לך מקומות רבים (שורות לכתיבה), בהם עליך לתרום את חלקך הייחודי, מכיוון שאני מאמין שלא ניתן ללמוד היטב מבלי לצאת מיד לפעולה.

אני מזמין אותך להצטייד כבר עתה בעט.

אמליץ ואעודד אותך ככל שביכולתי להתנסות בפעולות ובתרגילים שיופיעו לאורך הספר. דרך טובה להשתתף באופן פעיל בספר היא לכתוב במקומות הרלוונטיים, גם אם לא ברור בשביל מה או אם זה נותן משהו. אני מבטיח לך שהכתיבה תעשה לך טוב, היא תמיד עושה טוב. כתוב, גם אם זה נראה לך מוזר או שאין לך דבר מהותי לציין. עם ההתקדמות בספר, תפקיד הכתיבה בו ובכלל יתברר לך באופן מלא.

כפי שקורה במצבים רבים, ואני רואה זאת רבות בתחומים בהם אני עוסק, אנחנו לא חייבים להאמין כדי שיתרחש שינוי חיובי בחיינו. במילים אחרות, למרות שלדעתי קיים אומנם קשר הדוק בין הנפש והמערך הרגשי, מצד אחד, לבין התפתחות והופעת הסרטן, מהצד השני, אני בדעה שמה שחשוב זו עצם הפעולה המבריאה, בין אם מקורה באמונה בקשר שכזה ובין אם מקורה בהסכמה הרפתקנית לנסות דבר חדש, מבלי לתת לו הסברים הגיוניים.


סרטן - יצירה תוך גופית

אציג בפניך כעת את תמצית הגישה הפסיכו קריאטיבית לסרטן. בהמשך הפרקים הבאים אתעכב על פרטים מסוימים, ארחיב ואזמינך להגיב ולהשתתף ביצירת תפיסת העולם האישית שלך לגבי נושא זה.

סרטן נוצר כאשר תא (או תאים) נמצא במצב חלוקה אין-סופי, מתרבה ללא הרף, מבלי להישמע לבקרות הקיימות באופן רגיל בגוף הפוקדות על תאים מתי להתחיל ומתי להפסיק פעולה זו. בדרך זו מתפתח הגידול הממאיר, המתגלה ברגע מסוים עקב השפעתו הגופנית, או לעתים בדרך מקרה או בבדיקה שגרתית. המערכת הרפואית מציעה בדרך כלל טיפולים המבוססים על שילובים שונים של כימותרפיה, ניתוחים וטיפולי קרינה, לחוד או במשולב.

במקרים רבים, למרות טיפולים אלה, שב ומופיע הסרטן, אם כהישנות מקומית ואם כגרורות. אני מאמין שחלק מהסיבות להישנות הסרטן קשור במצבים בהם הטיפול הגופני הוא הטיפול היחיד שניתן והאלמנטים הרגשיים – יצירתיים של האדם אינם נבדקים מחדש ואינם נבחנים לגבי הצורך ביצירת שינוי בהם.

אני מציע לך להתבונן מספר דקות במודל דמיוני-יצירתי של תופעה זו:

הסרטן הוא יצירה תוך-גופית. באזור מסוים בגוף מתרחשת יצירה ספונטנית, נטולת עכבות, פורצת לכל כיוון, דוחקת את סביבתה ללא התחשבות בתוצאות.

כמו נטע זר, תוך-גופי, שצמח מתוך הגוף עצמו ולא מעוניין להפסיק לגדול לרגע.

ההערכה היא שהסרטן צומח מתוך חלק מהותי וחשוב בנפש האדם. מדובר בחלק יקר, שלעתים מוצנע יתר על המידה. ככל הנראה קיימים בך כוחות יצירתיים, תשוקות עצומות לביטוי, בקנה-מידה שקשה להעריך כרגע. לפי תפיסה זו, עקב נסיבות חייך, לא מצאת את הדרך האופטימאלית להשתמש בהם. יתרה מזאת, אותן נסיבות חייך הכתיבו לך להדחיק כוחות אלה, להחביאם, עד שהגעת למצב בו המרחק בינך לבין מי שעמוק בפנים היית רוצה להיות הפך גדול כל-כך שנוצר ביניכם נתק. יתכן מאד שכמעט שכחת את מה שבאמת היית רוצה לעשות עם חייך. יתכן מאד שהסרטן בא להזכיר לך זאת. יש להבהיר כבר כעת וגם בהמשך. עיסוקך הנוכחי, גם אם הוא מערב פעולה יצירתית או אמנותית כזו או אחרת אינו מייצג בהכרח את הגשמת עיקר הפוטנציאל היצירתית שלך. ההערכה היא שהסרטן מסמל כוחות רבים שלא באו לידי ביטוי, ושאי ביטויים החיובי גרר בהמשך את ביטויים השלילי, כגידול.

בכל אדם קיים פער בינו לבין מי שהיה רוצה להיות. ניתן לראות בתופעה זו אף הכרח קיומי הדוחף את האדם לחפש, לחקור ולצמוח ללא הפסק. יחד עם זאת הסרטן הוא מצב בו הפער גדול וגדוש מדי, ואותו חלק שצמא לביטוי והפך מנותק -

מוצא את דרך הביטוי שלו, בדרכו, על-ידי יצירת גידול.

יש להניח שהדבר קורה אצל מי שקיימת בו הנטייה הגופנית המוקדמת לפתח גידול כזה ושחסימת הצמיחה היצירתית גורמת לנטייה זו לצאת לפועל כגידול ממאיר. אצל אחרים הדבר יכול לגרור מימוש נטיות אחרות למחלות אחרות או להפרעות נפשיות, בין אישיות ועוד. להדחקת הכוחות הבריאים באדם יש מחיר, ואותו נלמד לצמצם במסע זה, ואף להפכו ליתרון.

אין זה עניין של מה בכך בעבורי לכתוב דברים אלה ולהעבירם הלאה. מדובר בתיאוריה הקושרת בין התנהגות אדם, בין הדרך בה הוא חי, לבין העובדה שנוצרה בתוכו מחלה מסוכנת מאד. אפשר לומר שאני טוען דבר שכלל לא ברור מה ניתן לעשות בעקבותיו. מה יכול אדם לעשות משגילה, כביכול, שאי הגשמת כוחותיו היצירתיים תרמה להיווצרות סרטן בגופו? האם זה אומר שעתה יוכל להגשים את חייו כפי שלא עשה לפני כן? ואיך עושים זאת לפתע, ודווקא עכשיו, כשיש סרטן והחיים התהפכו לחלוטין? ובכלל, מי באמת רוצה ומוכן לקחת בחשבון את האפשרות שהוא "שותף ליצירת מחלה בגופו..."?

השאלות קשות ומורכבות, ואולי אף מעצבנות ודוחות. יחד עם זאת, גם הסרטן עצמו קשה ומורכב מעין כמוהו. הכימותרפיה קשה עד מאד, וכך גם אבדן כושר העבודה ולעתים אף היעלמות החברים והבדידות. הסרטן מכאיב ונורא, ודווקא משום כך לא ניתן להתמודד איתו מבלי לנקוט בגישה מרחיקת-לכת ואף לא שגרתית. הסרטן קיצוני וחסר-פשרות, ועלינו לנהוג בהתאם! הסרטן קורא לבדק בית יסודי, מדוקדק ונוקב.

במסגרת זו אני מציע לך לבדוק, באופן שלא משתמע לשתי פנים, את יכולת הביטוי הרגשית– יצירתית שלך. לטעמי, משהו נחסם שם, ורק אתה תוכל לשחררו. הדרך לשם אינה קלה ואינה מבטיחה דבר מראש, מלבד יצירת אפשרות לגילויים חדשים ומפתיעים אודות כוחותיך, כישוריך והאפשרויות הרבות שהחיים מציעים לך.

אני יכול להעיד שבשנים האחרונות אני פועל להגדלה ולחשיפה של הדחפים היצירתיים שבי, בכל דרך שאני מוצא לנכון. המחסומים נמצאים בכולנו ובמהלך ספר זה ניגע בדרכים המסייעות להמסתם. אני רואה בביטוי האמנותי האישי של האדם - או במלים אחרות: בהגשמת היצירתיות שלו - אפשרות מעשית ונגישה לכל אדם באשר הוא. כפי שכבר ציינתי, לכל אחד תחומי יצירתיות משלו שאותם הוא יכול לפתח ולטפח.

לפי הגישה אותה אני מציע, הסרטן משקף למעשה את העוצמה
היצירתית המודחקת שבאדם.

חוסר ביטוי נאות של עוצמה זו גורם לניצול לא נכון שלה וליצירת סרטן, בדומה לניצול ההרסני של המצאותיו המופלאות של איינשטיין ליצירת פצצת אטום. כוח גדול שאינו בשימוש נכון יכול להרוס את סביבותיו, כידוע לך. הדרך בה נלמד יחד, בהדרגה, לתעל ולהפעיל עוצמה זו מבוססת על שיטה המאפשרת לרגשות, ולא משנה איזה מהם, להתבטא כיצירה.

יתכן מאד וקיימים בך ספקות לגבי יכולתך היצירתית, לגבי אפשרויות הביטוי שלך. נטפל בספקות אלה בכל מיני אופנים. בשלב זה אציין שאיננו זקוקים לצורך עבודתנו באיזשהו כשרון ידוע ליצירה (למרות שזה לא מזיק). הפעולה עצמה, דרך התרגילים, תחבר אותך למקורות הנאה מיצירה ומשעשוע; ואגב כך, סביר להניח, יתגלו כישורים מפתיעים. הניסיון מלמד שכוחות יצירתיים משמעותיים יכולים לחשוף עצמם בשיטת עבודה כזו, ללא צורך בניתוח פסיכולוגי עמוק. תפקידך יהיה פשוט - לעשות עבודה ואף ליהנות ממנה.

הגשמה יצירתית יכולה להתקיים במישורים רבים של החיים. אינך חייב להפוך לאמן, למרות שזה יכול להיות נהדר. מצא את הנתיב המתאים לך. התחברות למסלול הנכון מביאה עמה תחושות התעלות וסיפוק רב. זה יהיה הסימן הטוב ביותר שלך לאיתור והפעלת הכוח הנפלא הפועם בך.


הרגלי ילדות

אזדקק לשיתוף פעולה מצדך על-מנת לחשוף את האופן בו למדת, כבר מגיל צעיר, קרוב לוודאי באופן בלתי-מודע, להסתיר מעצמך ומסביבתך את כישוריך היצירתיים.

האם זכורים לך תחומים יצירתיים בהם עסקת/התנסית כילד ומסיבה זו או אחרת הפסקת להביע עצמך דרכם? אם כן, האם זכורים אירועים מיוחדים הקשורים בכך? זיכרונות נעימים, זיכרונות לא נעימים?

האם בני משפחה אחרים עסקו/עוסקים בתחומי יצירה בהם רצית אתה לעסוק כילד (או אפילו היום)? האם היו אח או אחות שהגשימו דברים שרצית ובעצם לא פסעת לעברם? (אל תמנע מעצמך כעת את הזכות להיות קטנוני או ילדותי).

להערכתי, כבר מגיל מוקדם הבנת שכדאי "לשמור בבטן" דברים רבים, מסיבות כאלה או אחרות. יתכן ולמדת להתאפק ולא לבטא כעס או עוינות כשחשת בכך, אולי למדת שלא להביע עצב כשהיית מדוכדך. כשלומדים להסתיר רגשות ולא נותנים להם מוצא יצירתי כלשהו, יתכן שעם הזמן כבר לא ברור אם מרגישים אותם בכלל. היצירה יכולה לסייע לך להתחיל "להניע" את הרגשות לאזור קל ונוח יותר להבעה.


מחסומים מוקדמים

נמשיך לנוע. האם יש באפשרותך לספר לדף את תחושותיך כעת לגבי הכתוב, לפני שנמשיך? זה נכון וצפוי מאוד שיהיו ספקות. כדאי להוציאם אל הדף, וכך לגבי כל תחושה אחרת העולה בך עם קריאת הדברים עד כה. כפי שכבר רמזתי וחשוב להזכיר עוד ועוד – הדף יכול ומעונין לקבל הכל! עליך לתרגל דבר מה קשה למדי – להעניק לעצמך חופש מלא בעת ביטוי על הדף. ככל שתתרגל יותר, כך זה יהיה קל יותר. זכור - אין דבר שאסור או מיותר לכתוב!

אם כן, מהן תחושותיך כעת, ממש ברגע זה? רצוי למלא את כל השורות, ולעשות את זה פשוט ככל הניתן. מעתה ואילך, בעבודתנו, לא נכלל המושג "טעות", אין כזה דבר כאן ולא יהיה, אם נרצה להתקדם באמת.

כל מילה ראויה, מתאימה ומועילה מאד. אין זה משנה אם היא מעניינת, עצובה, תוקפנית או בנאלית. כל משפט וכל פיסקה שתכתוב יעשו בעבורך שירות גדול. מוטב שתכתוב "שטויות", מאשר שתישאר בצד ותתבונן. השטויות הללו יכניסו אותך לעולם מרהיב של אפשרויות אינסופיות. כתוב. כתוב עכשיו, וכל המרבה הרי זה משובח וגם בריא!

עתה, דמיין לרגע את אירוע לידתך והתבונן בו, למרות שלרוב לא ניתן לזכור אותו. ראה אותו כנקודת זמן ייחודית וקדושה, בה נכנסת אל החיים, רווי צמא ותשוקה להכיר את הסביבה ולפרוח בתוכה. הגעת עם מלאי רעיונות וכישורים, המייחדים אך ורק אותך. אותה תשוקה, המכילה רעיונות ויכולת אלו, עמדה לרשותך כסוג של אנרגיה יצירתית מהרגע הראשון ללידתך.
אנו מניחים כעת, שעקב מחסומים מוקדמים (מכל סיבה שהיא) הבין אותו חלק גדול ומוכשר בך שאין הוא אמור לצמוח ולהתמזג עם הסביבה כפי שתכנן מלכתחילה. אירועי החיים הכתיבו לו אחרת ממה שחפץ לעשות, והוא נאלץ ליצור סרטן.

אנרגיה יצירתית אינה יכולה לשקוט על שמריה. אם היא לא תיצור דבר חיובי, תיאלץ לברוא ולהקים מוצר שלילי. זו דרכה.

סגנון עבודה עם הספר, תרגילי יסוד
המלצתי בנוגע לאופן שבו כדאי להשתמש בספר היא לקרוא פרק אחד בשבוע, ועד לקריאת הפרק הבא לבצע את המשימות (מתנות) השבועיות הרלוונטיות (ראה בסוף הפרק). בנוסף, קיימות משימות קבועות, אותן אפרט כעת. עם זאת אדגיש, שראוי להתייחס לכל המשימות באופן קליל והרפתקני ולאמצן אם, כאשר ובמינון שיראה לך לנכון.

כתיבת דפי בוקר - תרגיל זה וחלק מאחרים לקוחים מהספר המופלא "דרך האמן"2, שהשפיע רבות על עיצוב דרכי היצירתית.

מדובר בשלושה עמודי כתיבה (ידנית) המבוצעים "על הבוקר", או כמה שיותר קרוב לקימה. גודלם הרצוי - 28X12 ס"מ. בעמודים אלה אנו כותבים כל דבר שמתחשק, העיקר למלא שלושה עמודים. החשיבות היא בעצם מילוי שלושה עמודים, אפילו אם כותבים אותה מילה, אותו משפט או כל דבר אחר. כשחשים שאין מה לכתוב (וזו דוגמה יומיומית וטובה לחסימה יצירתית!) אפשר לכתוב על הדף "אין לי מה לכתוב", או כל דרך לשוחח עם הדף ו"לספר לו" על המצב והתחושה באותו רגע. עצם המשך הכתיבה, ולא משנה מה ייכתב, ממיס את המחסום הזמני במהרה, והכותב חווה שחרור וזרימת כתיבה מתחדשת.

תמיד יש מה לכתוב, זכור את זה. תמיד!

דפי הבוקר הם כלי מרכזי שאינו קשור כלל לנטייה לכתיבה. זו דרך לנקז עצמך מ"עודפי אנרגיה יצירתית" מהלילה ומאתמול ולאפשר לעצמך להתחיל את היום עם כוחות זמינים להתחדשות. את דפי הבוקר איננו קוראים, כדי לא להפעיל על עצמנו ביקורת מיותרת בשלב זה. כמו-כן, איננו קורעים ואיננו זורקים אותם. אנו שומרים אותם ולא מראים לאיש, ויהיה זה אפילו האדם הקרוב ביותר אליך! זהו מפגש נהדר עם עצמנו וראוי שיישמר דיסקרטי לחלוטין.

בילוי אמן - זהו אחד התרגילים החשובים ביותר שיש באפשרותי להציע לך. פעם בשבוע, למשך כשעה וחצי-שעתיים, צא לבלות לבד. אל תזמין איש להצטרף אליך. עליך ליצור נתק מהסביבה הרגילה והמוכרת. אין מדובר בזמן שיוקדש בשביל לפגוש חברים אלא בשביל לבלות עם האמן שבך, עם האינטואיציה שלך, עם החלק הייחודי שאותו אנו מעוניינים לחשוף. אפשר להיות בסביבת בני-אדם, אך לא לתכנן מראש פגישה עם מישהו. מומלץ לכבות טלפון סלולארי ולהיות "לא קיים" לזמן מה.

מה עושים בזמן הזה? מה שרוצים!

כל דרך לבלות את פרק הזמן הזה נכונה ביותר. יתכן וזה יהיה לא קל תחילה אך בהחלט כדאי מאוד. אני ממליץ לצאת לטיולים בכיוונים לא מתוכננים. אפשר להגיע לאזור מסוים ואז להניח לעצמך "ללכת לאיבוד" לזמן מה. זה זמן לגילויים מפתיעים, לאיתור מקומות או פינות שלא הכרת או שלא ממש שמת לב אליהם. במהלך בילוי האמן שלך היה תייר בעירך, הסתובב ללא מטרה ותן לדברים להתרחש להם מעצמם. תוכל לפתח ולשכלל את בילויי האמן שלך עם הזמן.

שים לב. בילוי אמן הוא לעתים חוויה לא קלה. לפעמים אין חשק לצאת או להתנתק ממה שקורה מסביב. קורה גם שבמהלך בילוי האמן רוצים לסיימו לפני הזמן, או שפשוט לא נהנים ורוצים ללכת משם. בכל מקרה, אני ממליץ בחום לא לוותר ולהמשיך את פרק הזמן שהקצבת. גם אם צריך "לאלץ" עצמך לצאת לבלוי אמן או לא ללכת ממנו, עשה זאת. סביר להניח שבסופו של דבר תחוש שהיה זה המעשה הנכון יותר לעשות.

בילוי אמן הוא מפגש עם חלקים פנימיים מופלאים שקשה לעתים להוציאם, לכן לעתים יש גם רתיעה ממנו. ברגע שזה יהפוך להרגל של פעם בשבוע, דע שעשית צעד משמעותי לקראת הפעלה קלה יותר של האינטואיציה היצירתית שלך.

מתנות שבועיות - בסוף כל פרק תמצא רשימת מתנות שבועיות – משימות יצירתיות אותן אציע לך לעשות בכדי להתקדם במסע זה. עשה כמיטב יכולתך, השתדל לקחת את זה ברצינות ובו-זמנית להתבונן בזה בנימה קלילה. חלק מהתרגילים יחזרו על עצמם במהלך הספר מתוך מטרה להגביר השפעתם. לתרגילים אלה כוח עצום בשינוי היכולת להתחבר לכוחות היצירה שבנו, והם יפעלו אם תרשה לעצמך גם להשתעשע ולאלתר.


היצירתיות נמצאת בלב השעשוע.

השתדל להתייחס לתרגילים אלה כאל דברים ש"מוטב לסיים עמם מהר ככל הניתן". למהירות יש במקרה זה כוח עצום, וכך גם עשיית הספר תהיה לך קלה בהרבה. אל תנסה להתעמק או להבין. בשלב זה השכל, ההגיון שלנו, יכול מאד להפריע ומוטב שימתין קצת בצד. מאוחר יותר נציע לו להצטרף, וזאת בתנאי שימתן את עוצמת הביקורת שלו.

עיקר האתגר העומד כרגע בפניך הוא באמת לתת לעצמך להשתתף בתהליך (שלעתים אינו קל) מבלי להבין אותו באופן מלא. היצירתיות נבלמת ביעילות ובמהירות כשאנו עוסקים יתר על המידה בחשיבה אודות "הדבר הנכון שיש לעשות". בשלב זה, תן קרדיט לתחושות הבטן שלך, גם אם אין זה ברור כיצד עושים זאת.

את מחסומי היצירה אנו ממיסים תוך כדי תנועה, לרוב מבלי להבין כיצד מתרחש הדבר. מתרגיל לתרגיל, יתחילו לזוז דברים בחייך. עשיתי בעצמי מסעות מעין אלה מספר פעמים בחיי. אני תמיד נפעם מהתוצאות שמופיעות בעקבות עבודה נכונה, מבלי שהשכל שלי הבין איך זה קרה (ואני מכיר היטב את השכל שלי, שכל-כך רוצה להבין ולהסביר). זה צפוי להיות לא קל לעיתים, עקב מעצורים (שקיימים בכל אחד מאיתנו) שהרגילו אותנו להתרחק מסוגי התנסות שכאלה. נתקדם צעד אחר צעד. זה הרבה פחות מסובך ממה שזה אולי נראה לעתים.

הערה חשובה מאוד: אין דרך אחת נכונה לעשות את הספר הזה. כתיבת דפי הבוקר, יציאה לבילוי אמן וביצוע המשימות השבועיות אומנם מומלצים בכל פה, אך אל לך לראות בהם הכרח. התקדם עם הספר, רצוי שתכתוב בתוכו, ובחר באיזה מהתרגילים המוצעים תרצה להתנסות. הספר מכיל מידע רב וכל דרך שתמצא לנכון להשתמש בו תהיה טובה וראויה.


שיעור 1 – מתנות שבועיות


1.דפי בוקר ובילוי אמן - כפי שהוסבר בפרק, מאוד מומלצים. פעילויות אלה עוזרות לשמור על רצף יומיומי של קשר לספר, לעצמך, ודוחפות לפעולות יצירתיות כמו גם לכיוונים חדשים, אליהם חייך רוצים לפנות. כדאי מאוד. מומלץ להשקיע אנרגיה מנטלית במאמץ הרגשי הנדרש להשתמש בכלים אלה. הם יעניקו לך המון, בתמורה.

2.במשך השבוע, מצא הזדמנות לשבת פעם אחת במשך 5-10 דקות באי-עשייה, לבד. ניתן לעשות זאת בביתך או מחוצה לו.

3.שחזר בכתב שלושה אירועים בחייך בהם יצרת/השתתפת ביצירה כלשהי. איך הרגשת אז? איזה תגובות קיבלת? איך אתה מרגיש היום, כשאתה משחזר זאת?

4.ציין בכתב שלושה אנשים שלא ממש מבינים אותך. נסה לפרט.

5.ציין בכתב שלושה אנשים שמאמינים/האמינו שקיים בך פוטנציאל גדול. נסה לפרט.

6.כתוב מכתב אל עצמך. השתדל לעשות זאת מהר ככל הניתן. מכתב זה יעסוק בעיקר באיחולים שתיתן לעצמך לקראת עבודה עם ספר זה. השתדל לעשות זאת בחיוך ובהבנה.

תאריך:  16/04/2009   |   עודכן:  17/04/2009
אופיר אבסלנדר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ספרו הנוכחי של ד"ר יוסף נאומובסקי "הרגש תמיד איתנו", מהווה תפישה מהפכנית בתחום הפסיכיאטריה ואף זוכה לשבחים מקולגות וממבקרים.
16/04/2009  |  אורי בצרי  |   ספרים
הנעלם - ספר מתח חדש על-רקע פרשת ילדי תימן, שעוררה סערה ציבורית בישראל בשנות החמישים.
16/04/2009  |  זהר נוי  |   ספרים
לקסיקון האישים של הוצאת מפה בעריכת יובל אלעזרי ואורן נהרי כולל למעלה מ-5,000 אישים שהשפיעו על ההיסטוריה האנושית.
09/04/2009  |  יחסי ציבור  |   ספרים
ספרן של ליאורה עיני ודבורה שפירא-נמיר "הכיף השלישי" הוא חופן של התנסויות בהנאות פשוטות, בהנאות רוחניות, מסעות קסומים למחוזות תרבות שונים. בשתי מילים - "חלון הזדמנויות" לכל מי שמחפש תכנים חדשים למלא את חייו. החיים עוברים ליד והתחברות לאופני חוויה שונים היא דרך לגלות לא רק עולמות אחרים, אלא קודם כל את עצמנו.
08/04/2009  |  הרצל חקק  |   ספרים
ספרו החדש של מבקר-הספרות יוסף אורן "צו-קריאה לספרות הישראלית", הוא הספר המעודכן ביותר על הסיפורת הישראלית, כפי שאפשר להיווכח מתוכנו. הספר מגיש פירושים מקיפים ומקוריים ליצירות הבאות:
07/04/2009  |  יחסי ציבור  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il