|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

ביקורת בג"צ על הכנסת והממשלה: הסורחים

גם מעשה שאינו נחשב בהכרח פלילי, יכול להיות לא אתי בפלילי - כל אדם נחשב כחף מפשע, עד שהוכח אחרת אך בכדי להיחשב מוכתם מוסרית, לעיתים די בראיות לכאורה מאמר שלישי בסדרה
23/04/2009  |   ענבל בר-און   |   מאמרים   |   אקטיביזם שיפוטי   |   תגובות
עטור מצחך ענן שחור (של חשדות פלילייים)[צילום: פלאש 90]

התערבות בג"צ בפעולת הכנסת
ענבל בר-און
האמנם בג"צ מתערב בפעולת הכנסת כפי שטען ללא הרף בקדנציה הקודמת שר המשפטים, הפרופ' פרידמן? למעשה הוא מיעט להתערב * מאמר ראשון בסדרה
לרשימה המלאה

ביקורת בג"צ על הכנסת: גזענות
ענבל בר-און
בניגוד לדימוי שפרידמן מנסה ליצור, בג"צ נקט ריסון שיפוטי בעתירותיהם של חברי כנסת אחד כנגד השני * בניגוד לדימוי, הוא אינו כלי שרת של השמאל, והעניק סעדים גם לכהנא כאשר החוק דרש זאת * מאמר שני בסדרה
לרשימה המלאה

בעצם ימים אלו מכהן בישראל שר חוץ אשר עננה כבדה של חשדות פליליים מרחפת מעל ראשו. הקדנציה הקודמת הונהגה בידי ראש ממשלה אשר שורה ארוכה של פרשיות בהן נחשד ריחפו מעל ראשו.

המצבים האלו שבהם שרים וראשי ממשלות מחלקים את זמנם בין חדרי החקירות של המשטרה לבין שולחן הממשלה, שלא לדבר על לשכותיהן של מדינות זרות (במידה והללו מסכימים לקבלם ואינם רואים בהם 'פרסונה נון גרטה') ובקבינט, תוך שהם מצויים במוקדי החלטות חשובות, מעלים חששות כבדים לניגוד עניינים: באיזו מידה ינצל השר/ראש הממשלה את מעמדו ואת תפקידו כדי לסכל את החקירה נגדו? מעבר לסיטואצית ניגוד העניינים, זה פשוט מריח רע: אדם בתפקיד בכיר אשר מרחפים מעל לראשו חשדות כה כבדים אינו יכול להוות 'דוגמא' לציבור (גם בעידן הציניות שבו לא ממש מצפים מ'בכירי ציבור' לעמוד באילו-שהם סטנדרטי-התנהגות מינימליים).

באיזו מידה התערב בג"צ בסיטואציות שבהן סורחים בכירים המשיכו להיאחז בקרנות עמדת הכוח שלהם תוך שסירבו לבצע - לא חרקירי כמו ביפן, אך לפחות התפטרות, כמו בכל מדינה מערבית מתוקנת?

1981: מבחן טכני צר
פלאטו שרון

כל אדם, ציבורי או פרטי, אשר מגיש כיום עתירה לבג"צ או לכל ערכאה משפטית שהיא, משתמש כבדרך הטבע במונח "ההחלטה הינה בלתי סבירה באופן קיצוני", בנסותו להוביל לשינוי החלטת הרשות השלטונית, עד ששוכחים כי לפני עשורים בודדים, בית המשפט העליון היה פורמליסטי. עם זאת, הפורמליזם הזה, ההצמדות הזו ל'חוק היבש', התחלפה באופן איטי אך קצוב וברור, בערכיות.

בראשית שנות השמונים נראו הניצנים הראושונים של ערכיות. היא הייתה מהוססת, מבוישת, פוסעת קדימה בצעד אחד, אך נסוגה לאחור בחמישה צעדים.

בפרשת פלטו שרון, המליונר אשר הגיע הנה מצרפת והתמודד לכנסת עם משפט אלמותי במבטא צרפתי ("מה אתה עשית בשביל מדינה"), הוא נדון לתשעה חודשי מאסר ועל כן הושעה מן הכנסת מכוח סעיף 42 ב(א) לחוק יסוד הכנסת, ועתר לביטול ההחלטה (בג"צ 306/81 שמואל פלאטו שרון נ' ועדת הכנסת, פ"ד לה(4), 118).

באותה פרשה נצמד בית המשפט העליון לחוק היבש, אשר קבע כי ניתן להשעות ח"כ מכהונתו אך ורק אם ריצה שנת מאסר ולמעלה מכך. ברם, באותו מקרה ריצה פלטו שרון אך ורק תשעה חודשי מאסר, מה שלא איפשר את השעייתו.

השופט י. כהן קבע כי הגם שבעבירה אשר בה הורשע פלטו שרון יש משום קלון (שרון הורשע במתן שוחד לפעילים בכדי שיבחרו בו לכנסת), "החוק קובע מבחן טכני ולפיו אך ורק עונש מאסר של שנה ומעלה יכול להוביל להשעייתו של ח"כ, ואילו רוצים חברי הכנסת להדיח מכהונתו ח"כ אשר בעברו יש משום קלון, שיחוקקו זאת בחוק".

כהן, אם כן, שולל את המבחן המהותי, אשר מאפשר לשופט להחדיר את עולם ערכיו למושג סתום, ונצמד למבחן טכני גם אם הוא אבסורדי (שרון לא הושעה, הגם שהורשע בקבלת שוחד בחירות, אשר בעקבותיו הפך לח"כ מן המניין).

עם זאת, כמקובל בפסקי הדין של שנות השמונים, זורע כהן את זרעי (זרעים מזעריים יש לאמר) האקטיביזם השיפוטי בקובעו כי "וגם אם רצון המחוקק לא היה סביר, זו לא עילה לביהמ"ש להתערב בו, אלא אם כן פרשנות כמות-שהיא של מילות החוק ושל רצון המחוקקים יוצרת אבסורד, וזהו אינו המקרה".

במילים אחרות, כהן הולך רבעון-צעד קדימה, שבע צעדים אחורה, בבארו כי "אך ורק מקרה קיצוני שבקיצונים יוביל את בית המשפט העליון לפסוק בניגוד לרצון המחוקק". ומהו מקרה שכזה? הוא מסביר: "בעילת היעדר סבירות יש להשתמש אך ורק במקרים קיצוניים, לדוגמא, במקרים שבהם הכנסת תשעה ח"כ אך ורק בשל עבירות פעוטות כגון עבירות חניה". אך השופט כהן, שמציע אקטיביזם שיפוטי כתרופה למקרי קצה, מסייג את יעילות התרופה: "אך אם הכנסת תעשה כן, איזה בית משפט יוכל להושיט ידו ולהציל כנסת אשר נשתבשבו מידותיה בצורה כזו?"

שמגר, באותה פרשה, מסכים עם כהן. הוא מצהיר על חשיבות עקרון הפרדת הרשויות, ועל חשיבות ה"ריסון השיפוטי" שעל בית המשפט העליון לנקוט בבואו לבקר את הכנסת (למעט מקרים חריגים כמובן). ומהם אותם מקרים חריגים? שמגר משתמש בדוגמתו של השופט כהן.

הנה אם כן, נפתח חריץ צר מכל צר במדיניות אי-ההתערבות של בג"צ בפעולות הכנסת, אשר מיועד אך ורק למקרים "אבסורדים ונדירים". האם חריץ זה יורחב?

1993: "זה בלתי סביר באופן קיצוני"
אריה דרעי [צילום: עוזי ברק]

ביום 2 באוגוסט שנת 1993 הוגש כנגד אריה דרעי, שר הפנים בממשלת רבין ז"ל, כתב אישום בחמישה סעיפים, והם: קבלת שוחד, הפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד וגניבה בידי מנהל.

מכתב האישום עלה לכאורה כי דרעי הזרים, בדרכי מרמה, כספים ממקורות ממלכתיים לעמותות שונות בהן היה פעיל או אשר בפעולותיהן היה מעורב; העמותות העבירו לדרעי, במישרין לחשבונותיו או כתשלום מטעמו לאחרים, במשך תקופה ארוכה ובהזדמנויות רבות, כספי שוחד תמורת סיועו בהשגת הכספים עבור העמותות.

לכתב האישום נתלוותה בקשה לקיים דיון בהסרת חסינותו הדיונית של השר דרעי.

התנועה לאיכות השלטון עתרה להעברתו של דרעי מכהונתו היות והוגש נגדו כתב אישום (בג"צ 3094/93 התנועה למען איכות השלטון נ' ממשלת ישראל, פ"ד מז(5), 404).

התנועה טענה בעתירתה כי מקום בו דרעי נאשם, הרי הוא מצוי בניגוד עניינים מובנה בין נאמנותו לענייניו הפרטיים לבין נאמנותו לציבור. עוד טענה התנועה כי דרעי עצמו התחייב בפני ראש הממשלה רבין ז"ל כי מקום בו יוגש נגדו כתב אישום – יתפטר. הממשלה טענה מנגד כי אין כל חיקוק אשר מחייב ראש ממשלה לפטר שר אשר נגדו הוגש כתב אישום, וכי בעבר גם השר אבו חצירא לא התפטר ולא פוטר הגם שנוהלו כנגדו הליכים פליליים.

נשיא בית המשפט העליון דאז, מאיר שמגר, קבע כי "ההתחייבות אשר נטל על עצמו ראש הממשלה שלא לפטר את דרעי מגבילה את סמכותו הסטטוטורית כראש ממשלה, וסותרת את עקרונות היסוד של המשפט המנהלי לפיהם שיקול דעתו של ראש ממשלה באם לפטר שר אם לאו צריך לשרת את טובת הציבור ולהיות נקי משיקולים קואליציונים".

שמגר מציין כי מכוח סעיף 21א(א) לחוק יסוד הממשלה ראש ממשלה רשאי לפטר שר, וגם ההחלטה שלא להפעיל סמכות יכולה להיתפס בעיני המשפט כבלתי סבירה, או נגועה בשיקולים זרים. שמגר מציין כי אין לאמר כי היעדר הסדר מפורט להעברת שר מתפקידו בחוק, פירושו הסדר שלילי: יש והחלטה תיעשה בת"ל, אך תהא בלתי סבירה באופן קיצוני משום שניתן משקל לא ראוי (חסר/יתר) לשיקולים השונים. יש והחלטה שלא להפעיל סמכות תהא כה בלתי סבירה, כה סותרת את ערכי היסוד של השיטה, עד שיש להפכה על פיה, וזהו המקרה דנן. לא יתכן שבממשלת ישראל יכהן שר אשר מואשם בשחיתות (קרי ישנן ראיות לכאורה להעמידו לדין) בהיקף כה נרחב, וראש הממשלה יימנע מלפטרו: הדבר יפגום באמון הציבור ברשויות השלטון באופן כה קשה. עצם העובדה שבהיסטוריה של מדינת ישראל שר הושאר בתפקידו, הגם שנוהלו כנגדו הליכים פליליים, אין בה כדי להוות 'תקדים' אלא לכל היותר מחדל מצער אשר אך ורק ממחיש מדוע ראוי לשמור על טוהר המידות של השלטון – פן ייווצרו "תקדימים".

2006: "מבחן הסבירות" – נינוח וגמיש מאי פעם
צחי הנגבי [צילום: ערוץ 2]

פרשת דרעי היוותה נקודת ציון בהתגבשותו של מבחן הסבירות במשפט החוקתי; נפל דבר בישראל: בית המשפט העליון הורה, מכוח מבחן הסבירות, לראש ממשלה לפטר שר. מטבע הדברים, פסקי דין שכאלו מעודדים "ג'ינג'ים" (כפי שכינה חשין את עו"ד אליעד שרגא בהגינו על התערבותו של בג"צ בענייני טוהר המידות בשלטון) ושאר עותרים ציבוריים למיניהם לפנות חדשות לבקרים לבית המשפט העליון בנושאים של 'אי סבירות' זו או אחרת בפעילות הרשות השלטונית. כך היה כאשר ממלא-מקום ראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט, נמנע מלפטר את הנגבי בשל פרשת המינויים הפוליטיים. באותה פרשה נחשד הנגבי בשורה של מינויים פוליטים, ועמד בפני שימוע. התנועה למען איכות השלטון סברה כי כמו במקרה דרעי בזמנו, זהו גם מקרה קיצוני שבו על ממלא-מקום ראש הממשלה לפטר שר, וביקשה בעתירתה להורות לממלא-מקום ראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט, להעביר מתפקידו את הנגבי (בג"צ 1400/06 התנועה למען איכות השלטון בישראל נ' ממלא-מקום ראש הממשלה ואח', תק-על 2006(1), 3037).

מבחן הסבירות, כמוהו כ'מר-גמיש', הינו מבחן אלסטי מאד, איקאי משהו (מלשון איקאה - הרהיטים המודולרים והמתגמשים אשר נארזים בקלות ונשלפים ומורכבים בקלות). זהו מבחן אשר מתאים לכל שופט ולכל רוח. הקביעה כי הוא "צר" וכי רק ב"מקרים בודדים" יפעילו בית המשפט העליון כנגד הממשלה או הכנסת, וכי 'מתחם הסבירות' של הרשות המבצעת "רחב מכל רחב", הינה קביעה אשר מדברת בשפת המתמטיקה והמדידות, אך למעשה רחב פתחה להכיל את שיקול דעתו של השופט.

בית המשפט העליון אשר כפי הנראה 'קלט' את הביקורת הציבורית על יכולתו שלו להחדיר את ערכיו לפעולת הרשות המבצעת, נסוג רטורית לאחור: הוא אומנם קבע כי "במקרים בלתי סבירים באופן קיצוני" (כאשר ראש ממשלה מסרב להעביר שר סורח מתפקידו) יתערב בג"צ, אבל כפי שנאמר: אלו הם רק מקרים בלתי סבירים באופן קיצוני: מקרה הנגבי, לשיטת בג"צ באותה פרשה, לא היה 'בלתי סביר' שכזה.

שוב, כמו שנסיקתו של בית המשפט העליון – בגל של צונמי, לעבר ביקורת שיפוטית על פעולת הממשלה הוסוותה ברטוריקה עמומה וכללית, גם ה'שני צעדים אחורה' שהוא עשה כעבור שנים (כפי הנראה, בעקבות הביקורת הציבורית הרבה על "אקטיביותו") מוסווית ברטוריקה כללית, עמומה ו'לא לכאן ולא לכאן':

השופט רבלין קבע באותה פרשה כי היות והסמכות של ראש הממשלה להדיח שר מתפקידו הינה סמכות פוליטית, מתחם הסבירות לגביה רחב: חקירה שמתנהלת נגד שר או חשדות המיוחסים לו מהווה אך ורק שיקול אחד מיני רבים שיש לשקול, ויש עוד שיקולים לשקול, ושיקול פוליטי במקרה זה הוא שיקול ראוי. רבלין נוקט ברטוריקה אשר מרחיבה את שיקול דעתה של הממשלה וממתנת את היקף הביקורת השיפוטית: חשדות פליליים אשר מרחפים מעל ראשו של שר אינם מגבשים חובה לראש הממשלה להדיחו, הוא קובע, ומציין כי המשפט לא יתערב בכך, הגם שזה לא אתי.

לשיטתו, "רק במקום שבו הפגיעה באמון הציבור תהא רבה מאד - ההחלטה להותיר שר שכזה בתפקידו תהא בלתי סבירה באופן קיצוני". עד כמה מתמתן רבלין בגישתו, ניתן ללמוד מדבריו הבאים: לשיטתו, גם הגשת כתב אישום אינה מגבשת עילת הדחת שר, והכל תלוי במכלול הנסיבות - חומרת העבירה המיוחסת, עוצמת הראיות. יש וחומרת העבירה, קבע רבלין, תהא כה קשה עד ששר יודח מתפקידו גם טרם הורשע - אך זה אינו המקרה הנכון.

הנה אם כן, הנסיגה מן האקטיביזם השיפוטי של שנות התשעים, כמו כלה המהלכת אל החופה תחת הינומה שקופה ועמומה, גם היא מבוצעת תחת רטוריקה עמומה של "כל מקרה לנסיבותיו" – מעין 'סזם היפתח' פוסט מודרניסטי שכזה, אשר אומר – גם הכל אפשרי, וגם 'לא כלום' אפשרי. למרות שבית המשפט העליון שרוע תחת האשמות ציבוריות כבדות ולפיהן הוא מתערב 'התערבות יתר בפעילות הממשלה', בפועל, בשנים האחרונות, לאחר שהפנים את הביקורת הצבורית כלפיו הוא נסוג, תוך שהוא משתמש ברטוריקה כללית ועמומה בכדי לטשטש את נסיגתו.

תאריך:  23/04/2009   |   עודכן:  24/04/2009
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביקורת בג"צ על הכנסת והממשלה: הסורחים
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פלצן אלטע קאקר
24/04/09 18:44
2
י.ש
25/04/09 09:17
3
ג'ובים לבני משפחה
25/04/09 12:03
4
לוי
27/04/09 08:00
5
סמי הצופה
28/04/09 07:37
 
פיני גורדון
29/04/09 00:52
 
אביב בר
30/04/09 08:22
 
מאיר שריקי
30/04/09 10:34
 
נשיא למחוזי
1/05/09 09:21
6
פרידמן רצה
30/04/09 16:26
7
ארבל והבעל יחזקאל
30/04/09 16:44
8
יפתח
2/03/10 23:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפי כתבתו של בן כספית במעריב, רה"מ נתניהו עומד למנות את ד"ר מיכאל אורן לתפקיד שגריר ישראל בארה"ב.
23/04/2009  |  רועי אורן  |   מאמרים
שלושה חודשים אחרי פרוץ מלחמת העולם השנייה כתב היידריך פקודת מבצע להקמת מנגנוני שלטון עצמי יהודי בשטחי הרייך -"יודנראטים". הפקודה איננה מנחה את נמעניה כיצד לטפל בהתנגדויות, אלא כותבת ש"יש להודיע למועצות על נקיטת אמצעים חריפים ביותר במקרה חבלה בהוראות אלה". והמבין - יבין.
23/04/2009  |  ספי סגל  |   מאמרים
שיגור הטיל בידי צפון קוריאה בראשית חודש אפריל שימש שוב - על-פי הדפוס שהשתרש לאחרונה - סיבה להשוואות זריזות בין שתי המדינות המרכזיות החותרות לנשק גרעיני: אירן וצפון קוריאה. העובדה שמאמצים בינלאומיים אינטנסיביים לבלימת שאיפות הגרעין של שתי המדינות התנהלו במקביל למן 2002 מעודדת, ללא ספק, נטייה זו. סביר מאד להניח שמידה מסוימת של למידה הדדית אכן מתרחשת - הן בין המדינות עצמן והן בקרב הקהילה הבינלאומית, בבואה להעריך את תוצאות פעולותיה ולהפיק מהם לקחים.יחד עם זאת, יש הבדלים חשובים בין שני המקרים; אומנם אירן וצפון קוריאה חולקות עבר של שיתוף פעולה בתחום הלא-קונבנציונאלי, לרבות נוכחות של אירנים בשיגור האחרון בצפון קוריאה, אבל אין זאת אומרת שהן מתכננות מסלולים גרעיניים זהים.
23/04/2009  |  אמילי לנדאו  |   מאמרים
"אדם הוא תבנית נוף מולדתו" - פסק שאול טשרניחובסקי. במזרח התיכון תרבות הבדיה חשובה וחיונית - לפחות, כמו הצורך בהצגה מוחצנת של גבורת הדובר ("שופוני יא נאס"). לכן, אין פלא, שילקוט הכזבים1 הפך כמעט להיסטוריה צבאית רשמית של מדינת ישראל, וגדולי הדור עוצרים מדי פעם אצל יוסי אלפי לעוד "פסטיבל מספרי סיפורים", וסיפוריהם הופכים לבסיס לידיעת הציבור - וגם המומחים - על העבר.
23/04/2009  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
מוסריותו של צה"ל לא צריכה להיבדק ללא מישור התייחסות, כי בבדיקה מסוג זה - שאינה הוגנת בעליל - לא יהיה צדיק בארץ.
23/04/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   אקטיביזם שיפוטי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   סדום ועמורה  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת אולמרט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת ליברמן  /  מי ומי  
אות "חושן המשפט" לשופט מאיר שמגר   /  טליה גורן
פסגה: שמגר-ברק ייפגשו עם השר פרידמן  /  רותי אברהם
הלל שמגר: מנהל נציבות תלונות הציבור  /  מחלקה ראשונה
עכשיו נזכרים?  /  ענבל בר-און
"אקטיביזם שיפוטי" - בבית משפט השלום  /  ענבל בר-און
בג"צ קציר  /  ענבל בר-און
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
לצערי, מנהלי המשא-ומתן לפדיון 133 יהודים, הנמצאים כבר מאה ותשעים יום בגיא ההריגה העזתי, אינם משתחררים מיצר הנקמה
דרור גרין
דרור גרין
יש סוג נוסף של בני-אדם, ואלו הם בעלי האישיות הפסיכופתית    לפסיכופתים אין סולם ערכים, והאישיות שלהם ריקה    הם אנוכיים באופן טבעי, והם מאמצים, כמו טפילים, את מחשבותיהם והישגיהם של אח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il