הוועדה לפניות הציבור דנה באחרונה בפניות רבות על ההחמרה ביחס לנוסעים בתחבורה הציבורית. הפונים הצביעו על אוטובוסים שמאחרים ועל השארת אנשים בתחנה, ועל אי-שיתוף פעולה בין
משרד התחבורה לארגוני הפעולה למען תחבורה ציבורית, וכן בדיווח על עומסים בתחנות בזמנים מיוחדים ובאירועים ציבוריים.
יו"ר הוועדה ח"כ
ישראל אייכלר אמר: "יש אי-הבנה בסיסית למושג תחבורה ציבורית. כל אזרח משלם מיסים, כדי לסבסד את מחיר התחבורה הציבורית ואין איש עושה לו טובה כשהוא אוסף אותו מן התחנה על היעד שבקווי השירות. יש כל מיני כללים הפוגעים בנוסע בתחבורה הציבורית שמסובסדת על-ידי המדינה. לדוגמה, נהג המדווח שיש לו עשרה נוסעים בעמידה, יכול לדלג על התחנות ואין איש שולח אוטובוס נוסף לאסוף את הנוסעים שנשארו בדרך. מידת סדום היא לקנוס נהג ב-5,000 ש"ח קנס אישי לנהג שעוצר שלא בתחנה לנוסע, גם אם מדובר בפתיחת הדלת לאישה זקנה שרצה לתחנה בקור ובגשם ומקרים דומים. גם אם צריך להיות סדר באיסוף נוסעים ולא בכל מקום אפשר לפתוח דלת, הרי זו מידת סדום שמרתיעה נהגים מלעשות מצוה ולאסוף נוסע שלא בדיוק בתחנה.
אייכלר הטיח ב
אגד: "אגד טוען שאין לו מספיק אוטובוסים בגלל העומס בכבישים. אבל מי שמקבל סבסוד ממשלתי, חייב להביא לתחנה אוטובוס בשעה שנקבעה. לא יכול להיות שאדם יישאר בתחנה, בגלל שדילגו על נסיעה. יש הרבה תלונות שהאוטובוס לא הגיע, בעיקר בימי עומס ובשעות קשות".
פנחס (פיני) גרשון, מהנדס תנועה ותשתיות ארצי של אגד הסביר לוועדה את המצוקה הקיימת ההופכת את ביצוע הדרישה לבלתי אפשרי ואמר כי אגד אינו משאיר נוסעים בתחנה ומתגבר קווים: "אולי לא נתעסק רק ב'בואו נביא עוד אוטובוסים ועוד נהגים', ונתעסק בתשתיות. אולי אם היה נתיב מהיר היינו יכולים עם אותה כמות אוטובוסים לתת פתרונות הרבה יותר מהירים. אין לאף מפעיל בנק של נהגים ואוטובוסים בכל נקודה ונקודה. הפכנו מחברה וולנטרית, לחברה שדואגת לכיס שלה כמו שכל אחד עושה, וכיום מקבלת פחות אחוזים. פעם היו לאגד יותר אחוזים ממערך ההפעלה אז היא הפעילה שירות כזה. החל מהחודשים הקרובים ניכנס לעולם אחר [הכוונה לחישוב תשלומים לאגד לפי מספר הקילומטרים, ע.י.].
בנקודה זו קטע אותו דרור גנון, מנהל אגף בכיר ברשות הארצית לתחבורה ציבורית: "אתה לא יכול להצהיר הצהרות שאתה לא יכול לעמוד מאחריהן". אייכלר התערב ופנה לדובר מאגד: "אמרת דברי אמת, ועצרת אחריהם". גנון ביקש להבהיר מדוע עצר את הדובר: "מפעיל לא צריך להסביר איך הוא נותן שירות אלא לתת שירות. אנחנו מנסים לנטרל את מרכיב כדאיות כלכלית לפי מספר הנוסעים. יש לנו מערכת 'כל נתון' הבודקת את זמני היציאה וההגעה".
אייכלר התייחס למשך הטיפול בתלונות הציבור משרד התחבורה ואמר שכאשר המציאות היא ש"הליך האכיפה המנהלית נמשך במשך חצי שנה" אנשים כבר לא טורחים לפנות ולהתלונן.
מנכ"ל תחבורה בדרך שלנו, ארגון נוסעי התחבורה הציבורית, איתי חיים, קבל על כך שהמפעילים ו משרד התחבורה אינם משתפים את ארגון הנוסעים במידע על שינויים תחבורתיים יזומים באופן קבוע ומוסדר, אלא רק באופן קונקרטי בעקבות פניות מצד הארגון. לדבריו, יש לחייב את המפעילות ואת משרד התחבורה לעשות כן ולעדכן את ארגונו באופן קבוע. בדבריו הוא הדגיש את המעלות שבעידכון כזה, כשפעילות הארגון מתבטאת בפעילות מקומית ענפה ברחבי הארץ, במקביל לפעילות הנעשית באמצעות מערך מדיה חברתית רחב, תוך שימוש מושכל ב"חכמת ההמונים", יכולה לסייע רבות בהעברת המידע לנוסע, כך שבתוצאה הסופית אי-העידכון של הארגון בשינויים, פוגע בנוסעים שלטובתם מיועדים השינויים הללו.
בנייר עמדה שהוצג לוועדה, מומלץ בין היתר להרחיב את האפשרות להזמנת מקומות מראש בקווים בין-עירוניים מהירים וישירים בהם אין תחנות ביניים וכן לקדם הקמה של אמצעי טכנולוגי, שישמש לדיווח ולמענה מידי בזמן אמת באמצעות מוקד ארצי של משרד התחבורה שיפעל במשותף עם כל מפעילות התח"ץ, ע"י דיווח של הנוסעים החל מעומסים בתחנות על ריבוי נוסעים הממתינים לקווים הפועלים, איחורי אוטובוסים, תקלות ובעיות מסוג זה שיקבלו מענה הולם ומספק בזמן אמת. בנוסף, המידע המצטבר יהיה מדווח לכנסת ולגורמי המחקר והתכנון וישמש לשם קביעת מדיניות ותכנון עתידיים, כמו-כן יש לפתח אפליקציה ייעודית לדיווח.
גיל יעקב מארגון 15 דקות אמר כי השארת נוסעים בתחנה זו עבירה של החברה אבל החוק הזה לא נאכף ומשרד התחבורה לא מבצע את התפקיד שלו בהקשר הזה. זמן טיפול של חצי שנה לפנייה הוא פשוט בלתי סביר. במיוחד כשיש היום ג'י-פי-אס שמאפשר לדעת את כל הפרטים על הנסיעות עליהם התלוננו. אנחנו מקבלים המון פניות על מוצאי שבת וימי שישי. אם מחברים את היציאות של שישי ומוצ"ש ביחד זה יוצא פחות מיממה רגילה וכאן מתחילות הרבה מאוד בעיות.
נציג משרד התחבורה דרור גנון אמר שאסור להשאיר אנשים בתחנות, בלי שום תנאים. "משרד התחבורה מנהל מדיניות כללית שהוכיחה את עצמה עם כלל המפעילים. מתבצעים כל הזמן סקרים ובדיקות, לגבי אנשים שנשארים בתחנות. הנתונים מועברים אלינו ואנחנו קונסים את המפעיל או משלמים לו בהתאם לביצוע או לאי ביצוע. זו מערכת טכנולוגית, אנחנו לא נוגעים בה. יש לנו את כל המידע ואנחנו נעמוד על ביצוע הנסיעות בפועל. אנחנו מדינה מורכבת מאוד שלא דומה לשום דבר בעולם, יש לנו 168 ימי מועד שבהם ההתנהלות של התחבורה שונה, לצערי יש גם אירועים ביטחוניים. כשיש חג מסוים המפעיל לא יכול להביא נהגים משום מקום, למילוי מקום. יש מצב של חוסר וזה עדיין לא מצדיק דילוג על תחנה. התחבורה הציבורית הוכפלה ובעשור הקרוב אנחנו הולכים שוב להכפיל את הכמות.
יו"ר הוועדה ח"כ אייכלר: "אבל גם אם משתפרים אתם עדיין לא מדביקים את הקצב. יש לכל מפעיל אפשרות להביא חברות אחרות, בימי עומס. אין שום סיבה לפגוע בנוסע, בגלל הסכמים בין הנהגים למפעילים. חברה פרטית יכולה להגיד, אין לי אוטובוס. חברה ציבורית מסובסדת, יכולה וחייבת להביא אוטובוסים מחברות אחרות, כדי למלא את החסר. אנו מבקשים ממשרד התחבורה לדאוג שגם במכרזים החדשים יוכלו החברות להמשיך במדיניות שהייתה בעבר להזרים כמה שיותר אוטובוסים לא רק במקום שאין מספיק נוסעים אלא גם ובעיקר במקומות שיש מספיק נוסעים והם משלמים במיטב כספם על הנסיעה. בימי מועד ובערבי שבתות ומוצאי שבת וחג ובחדשי אלול תשרי ומועדי ישראל, יש להסתייע בארגוני תחבורה ציבורית ופעילים קהילתיים, כדי להכין מפות נסיעה המתאימות לעומסים בתחנות ולאפשר 'קווי לילה' לא רק לאתרי בילוי, אלא גם למקומות אחרים בהם ישנם נוסעים בכל שעות היממה. כל חברה חייבת לפעול עם הפנים אל ציבור הנוסעים. משרד התחבורה צריך לעודד אותה להוסיף נסיעות ואוטובוסים ולסבסד אותה מכספי המיסים של הנוסע התלוי בתחבורה הציבורית", דבריו.
לבקשת מפעילי התחבורה הציבורית, הודיע יו"ר הוועדה כי יקיים ישיבה מיוחדת בנושא בני ברק, אליה יזומנו נציגי העירייה. העירייה אינה מאפשרת הקמת נתיבי תחבורה ציבורית וכתוצאה מכך לפעמים מתעכבים אוטובוסים כשעה בכניסה לעיר. גם הצעות לעירייה לאפשר נת"צים בשעות מסוימות, בעיקר בערבי שבת ובמוצ"שים נדחו.