חברת
רכבת ישראל הודיעה (יום א', 6.12.15) לחברה הספרדית SEMI סמי (Sociedad Espanola de Montajes Industriales S.A) על זכייתה במכרז להקמה ולתחזוקה של מערכת תשתית חשמלית להפעלת רכבות.
SEMI היא חברה מובילה בתחום תכנון וחשמול תשתיות רכבת בספרד, בעלת ניסיון רב בתכנון על-פי אמת המידה האירופית לחשמול עילי, והקימה בין היתר מספר רב של קווים בספרד, החברה היא אחת החברות המובילות בקבוצת ACS הספרדית.
המכרז הגדול, אשר נוהל על-ידי ועדת המכרזים העליונה של הרכבת, החל בפרסום הזמנה לציבור להשתתף בהליך מיון מוקדם, PQ (Pre-Qualification), להגיש הצעות להתמודדות למכרז, אליו נענו חברות מכל העולם. שבע חברות הגישו הצעה ל-PQ, מתוכן חמש עברו את שלב הסינון הראשוני והוגדרו כקבוצה שיכולה להתמודד על המכרז. מתוך חמש החברות הללו ניגשו למכרז של רכבת ישראל ארבע חברות בינלאומיות, מהגדולות בתחום זה, ובהן Alstom, Elecnor, Semi ו-Siemens.
עלות כלל מיזם החשמול מוערכת בכ-12 מיליארד שקלים, כאשר עלות מכרז התשתיות הנוכחי היא כ-2 מיליארד שקלים. ברכבת ישראל אומרים כי ההצעה הכספית של החברה התבררה כנמוכה בכמיליארד שקלים מהתקציב שתוכנן, גם בשל תהליך מכרזי ברור ומקצועי.
המכרז כולל: חשמול כ-420 ק"מ קווי רכבת, כ-1,080 ק"מ מסילה בודדת )13 קווי נוסעים); תכנון והקמת 14 תחנות השנאה רכבתיות; תכנון מערכת הולכת חשמל עילית והקמתה; תכנון והקמת מערכת שליטה ובקרה וכן הקמת רשת חשמל במתחמי הרכבת ובמוסכיה.
בעז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל: "בשנה האחרונה הואץ הפרויקט ופורסמו מכרזי הענק לרכש קטרים חשמליים והנחת תשתיות. אין לי ספק כי משלב זה והלאה נראה התקדמות הולכת וגדלה בפרויקט זה, עד למימושו כבר בקו המהיר לירושלים, בשנת 2018".