|   15:07:40
דלג
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

אקטיביזם שיפוטי: של מי האדמה הזו

הציונות מזוהה עם גאולת הקרקע 'עוד דונם ועוד פרה' היייתה ססמתה עתודת הקרקע של ישראל קטנה, והכל (ערבים, יהודים, בדווים, תושבי עיירות פיתוח) נאבקים עליה מאמר רביעי בסדרה
28/04/2009  |   ענבל בר-און   |   מאמרים   |   אקטיביזם שיפוטי   |   תגובות
גאולת קרקעות. פסה [לימור אדרי-יח"צ]

ביקורת בג"צ על הכנסת והממשלה: הסורחים
ענבל בר-און
גם מעשה שאינו נחשב בהכרח פלילי, יכול להיות לא אתי * בפלילי - כל אדם נחשב כחף מפשע, עד שהוכח אחרת * אך בכדי להיחשב מוכתם מוסרית, לעיתים די בראיות לכאורה * מאמר שלישי בסדרה
לרשימה המלאה

במדינת ישראל, לקרקע היבטים חברתיים. המפעל הציוני כולו הושתת על גאולת קרקעות ועל גאולת אדמות. העבודה הייתה צריכה להיות 'עברית'. עם קום המדינה, הובאו לישראל מאות אלפים מיוצאי ארצות האיסלאם. כאן בארץ הם הועלו על אוטובוס, ונזרקו לשום מקום בלב המדבר - אלו היו ראשיתן של עיירות הפיתוח. יהודים יוצאי פולין, בולגריה והונגריה לעומתם, תפסו בתים ביפו, לרוב של ערבים שנמלטו או גורשו (ספק כך וספק כך), וקיבלו מעמד של דיירים מוגנים.

מאבקים רבים על קרקע - התיישבות ואזורי עדיפות לאומית - מהולים בקונטקסט היסטורי ופוליטי. בסופו של יום, רבים ממאבקים אלו מגיעים לפתחו של בית המשפט העליון. רשומה זו אינה מתיימרת למצות את התערבותו של בית המשפט העליון במאבקים פוליטיים וחברתיים על פיסת הקרקע הקטנה הזו, במדינת ישראל, אלא לאפשר 'דוגמית' מפעילותו השיפוטית של בית המשפט העליון בנוגע לקרקעות, ולנאבקים עליהן: יהודים, ערבים, תושבי עיירות פיתוח, קיבוצניקים, מושבניקים, ובדואים.

1978: ירדני אינו רשאי לרכוש בית ברובע היהודי
לא לירדנים. הרובע היהודי [צילום: AP]

"העותר נתמך כספית בעתירתו בידי אגודה הסבורה שפג תוקף קיומו של עם ישראל בישראל. אל לו לעותר להלין אם כן על סירובן של הרשויות בישראל להתבטל בפני מטרתו: עניינו של העותר אינו באפליה פסולה אלא בשלילת זכותן של הרשויות לשמר את הרובע היהודי על ייחודי ההיסטורי דתי לאומי לעם היהודי"

בשנת 1978 ביקש אזרח ירדני, בורקאן, לחכור דירה ברובע היהודי שבעיר העתיקה ירושלים. מדינת ישראל סירבה, מן הסתם, והאזרח הירדני עתר לבג"צ (בג"צ 114/78 בורקאן נ' שר האוצר).

השופט חיים ה. כהן דחה את עתירתו של בורקאן, וקבע כי הוא מושתק מלטעון לאפליה פסולה היות והוא עצמו, במצוות דתו, מפלה יהודים בכך שמקיים את מצוות דתו המוסלמית ולפיה לא ימכור/יחכיר קרקעות ליהודים.

כן קבע השופט כהן כי הגבלת זכות החכירה לאזרחים ישראלים יוצאי צבא בלבד הינה מטעמי ביטחון, וכן כי הנכסים המוחכרים הינם מנכסי האומה, ועל כן אין כל אפליה פסולה בהחכרתם לאזרחים ישראלים בלבד. עוד נפסק כי שיקום הרובע היהודי נדרש מפאת הרס צבאות ירדן ברובע זה, ובמשתמע, העותר אשר משתייך לעם אשר החריב את הרובע היהודי, אינו יכול לבקש בו חלק כעת.

נפסק עוד כי ירושלים העתיקה מאופיינת ברובעים, ומכאן שאל לו לעותר להלין על חלוקת רובעי ירושלים לפי עדות דתיות.

השופט שמגרהצטרף לפסק דינו של כהן, וקבע כי בפסק דין זה נדונה זכותה של הרשות בישראל לשקם מהריסותיו של רובע בעל ערך היסטורי דתי ייחודי לעם היהודי.

כמו השופט כהן, גם השופט שמגר התייחס למוצאו הירדני של העותר, כמוצא אשר שולל ממנו, מכוח עקרון ההשתק, את הזכות לחכור דירת מגורים ברובע היהודי: שמגר קבע כי "שיקומו של הרובע היהודי הוא לצנינים בעיני העותר, שכמו רבים בהיסטוריה, חפץ לקרוא תיגר על יישובם של יהודים בירושלים וברובע היהודי בפרט". כן ציין שמגר כי "העותר נתמך כספית בעתירתו בידי אגודה הסבורה שפג תוקף קיומו של עם ישראל בישראל. אל לו לעותר להלין אם כן על סירובן של הרשויות בישראל להתבטל בפני מטרתו: עניינו של העותר אינו באפליה פסולה אלא בשלילת זכותן של הרשויות לשמר את הרובע היהודי על ייחודי ההיסטורי דתי לאומי לעם היהודי". שמגר נדרש גם לטענת העותר בדבר פגיעה בשוויון וקובע כי: "טענת השוויון הנטענת ללא התחשבות בנסיבות המיוחדות של כל חברה, אין לה מקום: מה שייחשב בארצות הברית כשוויון עשוי להיחשב בנסיבות מסוימות בארץ כהתבוללות כפויה: ראיה לכך שאין מיישמים את עקרון השוויוןב אופן 'עיוור' ללא הבחנה בנסיבות, היא האיסור מטעם רשויות השלטון בישראל על יהודים לבקר בהר הבית כפי חפצם בכל עת".

האם פסק דין שכזה היה יכול להנתן כיום, בעידן הפוליטיקלי קורקט? דומה שזו לא הייתה בושה להיות ציוני בשנת 1978, אך כיום ישנו טשטוש בין שיח 'זכויות אדם' לשיח 'אנטי ציוני'.

רבים דורשים ממדינת ישראל להתפרק מכל סממן יהודי/ציוני שלה בשם עיקרון השוויון, כאשר הם עצמם לאומנים: הם אינם חפצים בקוסמופוליטיות, אלא בלאומיותם שלהם ובאי לאומיותה של ישראל. דומה כי בפסק דין זה מקלף בית המשפט העליון את המניפולציות הפוסט מודרניסטיות של שיח זכויות האדם, ומצביע על כך כי העותר עצמו הינה שלוחה של אגודה/עמותה לאומנית, אך ערבית ולא יהודית.

בית המשפט העליון מדגיש כי העותר עצמו – נאסר עליו למכור אדמות ליהודים לפי דתו. דומה כי פסק דין זה רלוונטי להיום כאשר ישנם לאומנים ערביים כגון בשארה (הוא כבר עזב, אך ממשיכי דרכו – פועלים כאן), אשר דורשים מישראל להיות "מדינת כל אזרחיה", אך מאחורי הדיבור הקוסמופוליטי הומניסטי הזה מסתתרת לאומנות גסה, אך חד-צדדית.

בית המשפט העליון באותה פרשה לא נפל למלכודת שיח זכויות האדם, כאשר שיח זה אינו מטרה בפני עצמה, אלא קרדום לחפור בו.

דומה כי גם כיום פסק דין מסוג זה היה יכול להינתן. פסק הדין בפרשת קציר נתפס בעיני רבים כפסק דין אשר מאיים על 'ציוניות' המדינה, וכפסק דין שאינו רק פורץ דרך, אלא מערער ומבקע את כל מה שמסומל על-ידי קופת קרן הקיימת הישנה, שלה היינו תורמים "לירה" בכל יום שישי בגן או בבית הספר היסודי.

עם זאת, גם בפסק הדין בפרשת קציר נפסק כי ליישוב בעל מאפיינים ייחודיים הזכות לשמור על ייחודיותו, ודומה כי הרובע היהודי, וזאת מכוח מסורת ה'רובעים' בירושלים, ה'זכות' לשמור על יחודיותו.

1988: יהודי מבקש להתיישב ביישוב בדואי
לא ליהודים. ישובים בדואים [צילום: פלאש 90]

יהודי ישראלי, אביטן, ביקש לרכוש קרקע בישוב בדואי, וזאת, ניתן להניח, בשל המחירים הזולים לרכישת קרקעות ביישובים אלו, וההשתעבדות המתבקשת למשכנתה בכל יישוב אחר, אפילו פריפריאלי.

בקשתו נדחתה והוא עתר לבג"צ (בג"צ 528/88 אביטן נ' מנהל מקרקעי ישראל), בטענה כי הוא מופלה לרעה: בג"צ קבע כי שוויון נמדד במובנו המהותי ולא הפורמלי, ובמסגרת זו יש שאפליה מתקנת הינה צודקת, וכי "כל עוד השיקולים שבסבסוד דיור לקבוצות מוחלשות בידי המדינה סבירים, אין להתערב בכך". נפסק כי ישוב בדוויים במחיר סמלי מקיים אינטרס ציבורי חשוב של יישוב בדואים במשכנות קבע.

בג"צ קבע כי מכל הנימוקים שלעיל אין להחכיר לעותר מגרש במחיר סמלי בישוב בדווי כפי שמחכירים לבדווים עצמם, אך דן בשאלה אם העותר זכאי להחכיר מגרש באותו יישוב בדואי, אך במחיר ריאלי: נפסק כי אין פה אפליה לרעה כנגד יהודים/דרוזים/ערבים וכל מי שאינו בדווי, וזאת משום שמתקיים שוני רלוונטי אצל הבדואים: הם זקוקים לישוב קבע לאחר אלפי שנים של חיי נוודות.

עוד נפסק כי אין נפקה מינה שהעותר הביא מומחים מטעמו אשר לטעמם יישוב הבדווים הינו אקט פטרנליסטי כלפיהם, שכן בית המשפט לא ישים עצמו בנעלי הרשות. כן נפסק כי אין בתצהירי מספר בדואים כי אינם מתנגדים להתיישבות יהודים ובכללם העותר בישוב ולא כלום: ייתכן ועצם היות העותר שוטר השפיעה עליהם לכתוב את מה שכתבו.

1995: ערבי מבקש להתיישב ביישוב קהילתי יהודי
לא לערבים. ישוב קהילתי

בראשית שנות התשעים בקשו בני הזוג קעדן להתיישב ביישוב יהודי מטעם הסוכנות היהודית. הם נדחו בידי האגודה השיתופית, אשר טענה כלפיהם כי הם יכולים להתיישב בכל מקום במועצה המקומית קציר, לבד מן הקרקעות אשר הוקצו לאגודה השיתופית. האגודה לזכויות האזרח עתרה בשם בני הזוג לבג"צ (בג"ץ 6697/95 קעדן נ' מנהל מקרקעי ישראל), בטענה של פגיעה בשוויון.

העותרים טענו כי יהודיותה של המדינה צריכה להתבטא אך ורק בחוק השבות, התש"י – 1950, קרי ב'מפתח הכניסה' למדינה, אך לא בהקצאת הקרקעות במדינה עצמה. המדינה קבלה כי קבלת העתירה תסכל את מפעלה של הסוכנות היהודית, ליישב יהודים בספר.

נשיא בית המשפט העליון (כתוארו אז), אהרן ברק קיבל את העתירה, וקבע כי עם אשר היה קורבן לאפליות ולרדיפות אינו יכול 'להרשות לעצמו' להפלות, וכי הקצאת קרקעות ליהודים בלבד בישובים קהילתיים פוגעת בעקרון השוויון.

ברק שולל מכל וכל את גישת 'נפרד אבל שווה' של הסוכנות היהודית שפירושה כי ניתן להקצות מקרקעין לערבים, אך ביישובים ערביים. גישה זו לשיטת ברק פסה מן העולם מאז פרשת בראון נ' מועצת החינוך בארצות הברית, שם נשללה ה'סגרגציה' של ילדים שחורים ולבנים בבתי ספר. ברק גם שלל את טענת המנהל כי מהיות מדינת ישראל 'מדינה יהודית' מתבקשת הקצאת קרקעות ליהודים בלבד וקבע כי היות המדינה יהודית באה לידי ביטוי בלשון, בימי המנוחה השבועיים, ובכל מקרה גם המקורות היהודים קוראים לשוויון שכן "משפט אחד יהיה לכם כגר כאזרח יהיה" ( ויקרא כ"ד כ"ב).

הכניסה לבית (מדינת ישראל), קובע ברק, היא ליהודים בלבד (וזאת מכוח חוק השבות), אך בתוך הבית, הכל שווים.

1999: מזרחיים מוחים על אתנן הקרקעות למושבניקים ולקיבוצניקים
קומבינות הנדל"ן של החקלאים נבלמו

מנהל מקרקעי ישראל החליט לשנות את יעוד הקרקעות במושבים ובקיבוצים, ולהפכן מקרקעות חקלאיות לקרקעות לצורכי בנייה למגורים, מה שאומר שניים אלו: א. התעשרות מטאורית של קיבוצניקים שיהפכו מעובדי אדמה (לפחות ב'כאילו') לספסרי קרקעות ולכרישי נדל"ן (או שותפיהם) ב. כיעוריזציה של המדינה והפיכתה לגטו בטון מכוער.

כמובן שהיו מי שעתרו: עמותת שיח חדש ("הקשת הדמוקרטית מזרחית"), החברה להגנת הטבע, ועוד.

הם עתרו להקצאה שוויונית של קרקעות (בג"צ 3939/99 - קיבוץ שדה נחום נ' מינהל מקרקעי ישראל . פ"ד נו(6), 25), שכן לא יתכן שמגזר קטן מאד במדינה, המהווה 2% ממנה (הקיבוצניקים והמושבניקים), יקבל נתח כה ניכר במשאביה.

נפסק כי למנהל מקרקעי ישראל סמכות תכנונית אשר נועדה לשמור על האינטרסים של הציבור, כגון שמירה על שטחים פתוחים, רזרבות קרקעיות כמו גם קיום עיקרון השוויון, וכי בנסיבות אלו החלטות המנהל חורגות מסבירות, שכן בנסיבות היות הקרקע המשאב החיוני ביותר של מדינת ישראל, יש לנהוג משנה זהירות בהקצאתה.

יש לזכור, נפסק, כי מתן קרקע למגזר מסוים ( גם ע"י החכרה) מונע את אותה קרקע ממגזר אחר ונוגד את חובת המנהל לנהוג בשוויון. עצם העובדה שהמתיישבים במגזר החקלאי תרמו רבות למדינת ישראל אין די בה כדי להצדיק מתן טובת הנאה להם. על רשויות המנהל לשקול גם שיקולי צדק חלוקתי. השיקולים הראויים צריכים לכלול הן התייחסות ראויה לטענות החלקאים מזה והמגזרים האחרים מזה, והן לטענות החלוקה הראויה בתוך המגזר החלקאי עצמו. שינוי יעוד הקרקע למגורים יוצר אפליה בין מי שחוכר קרקע חקלאית במרכז לבין מי שחוכר קרקע חקלאית בצפון/דרום. ההחלטה הזו הופכת את המגזר החלקאי לספקולנטים של קרקעות. זוהי החלטה אשר מקפחת את המגזר העירוני שאינו זוכה להטבות מסוג 'בן ממשיך'. זהו אתנן נדלנ"י למגזר מסוים, וזאת ללא מכרז.

תאריך:  28/04/2009   |   עודכן:  29/04/2009
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אקטיביזם שיפוטי: של מי האדמה הזו
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
היסטוריון
29/04/09 20:02
2
שיחרור
30/04/09 07:06
3
שבר את הכלים
30/04/09 09:56
4
pini-1
2/05/09 23:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השמאל הקיצוני בישראל, ובכללו כחלק אינטגראלי ממנו - התקשורת הישראלית, רואים במכחיש השואה אבו מאזן - אדם מתון בהשקפותיו הפוליטיות ובר שיח מדיני.
28/04/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
לאחרונה התלהט הוויכוח האם ישראל צריכה לעמוד בתוקף על הצהרת ראש הממשלה הקודם אהוד אולמרט, באנאפוליס ב-12/11/2007, שכל הסכם שלום עם ישראל חייב לכלול בתוכו הכרה בזהותה היהודית של מדינת ישראל. חלק אומרים שישראל אינה זקוקה לאישור מאיש על היותה מדינה יהודית, חלק נתלים בהחלטת העצרת הכללית של האו"מ מס 181, החלטת החלוקה המחליטה במפורש על הקמת שתי מדינות - יהודית וערבית כאילו ההכרה הזו כבר ניתנה רשמית. אחרים מביאים דוגמאות מסכסוכים אחרים וחלק טוענים שאין בדרישה אלא כדי לערום קשיים מיותרים.
28/04/2009  |  דני רשף  |   מאמרים
למדינת ישראל יש, כפי הנראה, ממה לפחד. היא מפחדת מחיים אזרחיים, היא מפחדת מנורמאליות ואפילו מסיכוי קטן לשלום. אנחנו רואים זאת כל יום בהצהרות המלחמה של ליברמן והיום ראינו זאת בפעולת המשטרה נגד הארגון הפמיניסטי פרופיל חדש. אבל מה מביא את המשטרה לקחת את המחשבים של פעילות פמיניסטיות ולחקור אותן יום שלם? מה בכלל יש למדינה לפחד מפרופיל חדש? זה כנראה לא הארגון עצמו או הפעילות שבה הוא עוסק, זה באמת האיום המסתתר מאחורי שם הארגון. מדינת ישראל אינה חפצה בפרופיל חדש, היא מאוהבת בפרופיל הישן והקבוע שלה, היא מעוניינת במדים, בנשק ובימי זכרון. אלו הם החומרים שמהם קורצה הלאומיות היהודית בישראל. מה יהיה עלינו אם פתאום לא יהיו לנו יותר טקסים לאומיים, מה יקרה לנו אם הצבא יתכווץ לממדים קטנים ומוגבלים. מה יקרה אם חס וחלילה עוד יהיה שלום והפלשתינים יתכווצו מדמות האויב הנורא והאיום לגודל האמיתי שלהם כבני אדם. מה יקרה? מה שיקרה הוא שיתחלפו כנראה גם המנהיגים והאליטות שהתרגלו כבר לשבת על כסאות הקואליציה או האופוזיציה לחלופין. ששכחו מה זה לעמוד בתור לרכבת הבוקר העמוסה או בגשם בתחנת אוטובוס, שאינם יודעים את מחיר הלחם או את חרפת האבטלה.
28/04/2009  |  ד"ר חנה ספרן  |   מאמרים
גל האבטלה הראשון שסיפק הצונאמי הכלכלי, כבר היכה על החוף והוא לא היה גל עדין. גל נוסף של פיטורים צפוי לפקוד אותנו מיד לאחר החגים. בעיית האבטלה, או "המכה ה-11" כפי שהוגדרה לאחרונה, עומדת להיות הבעיה המרכזית של המשק הישראלי בשנה הקרובה. על-פי הנתונים היבשים, את 2009 נסיים עם כרבע מיליון מובטלים חדשים. רבע מיליון, זה אומר אחד מכל עשרה. ובכל זאת, למרות הכאב, יש אור בקצה המנהרה.
28/04/2009  |  אביהו סופר  |   מאמרים
יום הזכרון.
28/04/2009  |  הרב ישי קרמר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   אקטיביזם שיפוטי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
אות "חושן המשפט" לשופט מאיר שמגר   /  טליה גורן
פסגה: שמגר-ברק ייפגשו עם השר פרידמן  /  רותי אברהם
הלל שמגר: מנהל נציבות תלונות הציבור  /  מחלקה ראשונה
עכשיו נזכרים?  /  ענבל בר-און
"אקטיביזם שיפוטי" - בבית משפט השלום  /  ענבל בר-און
בג"צ קציר  /  ענבל בר-און
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il