|
עצירת השיווק לכל דורש [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
משרד התחבורה מבקש לווסת את כמות המוניות על הכביש. לדעת המשרד, כמות גדולה מדי מהן היא בעלת השלכות על זיהום האוויר וגודש התנועה החמורות בהרבה משל רכב פרטי, שכן הן נמצאות בתנועה בדרך באופן כמעט רצוף כל ימות השנה, ופעולתן בהיקפים גדולים אינה עולה בקנה אחד עם מדיניות הממשלה לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית.
בתזכיר חוק שהפיץ המשרד, הוא מבקש לבטל את תחולתם הכללית של תנאי הזכאות לקבלת רישיון להפעלת מונית ואת ועדת המוניות שכל תכליתה הוא לבחון את קיומם של התנאים. במקום זאת, הוא מציע לקבוע שהתנאים ייבחנו רק לגבי מבקשים שהם נהגי המוניות, על-ידי הרשויות המאסדרות המתאימות לפי פקודת התעבורה.
כיום ניתן להשיג רשיון מונית ("מספר ירוק"/"זכות ציבורית") תמורת תשלום אגרה למשרד התחבורה או בשוק החופשי. בעלי המוניות המיוחדות ("ספיישל") יכולים היום להשכיר את המוניות או לנהוג בהן בעצמם. המצב הנוכחי גרם לכך שרבים ממחזיקי הרשיונות הם משקיעים שמטרתם תשואה על הרישיון כנכס, ולאו-דווקא נהגי המוניות עצמם.
מה שבודקת ועדת המוניות נוגע להיותו של הנהג תושב ישראל ושאין לו רישום פלילי, עבירות נגד ביטחון המדינה וכד'. תנאים אלה נבחנים כבר היום לגבי נהגי המוניות על-ידי רשות הרישוי עובר למתן רישיון נהיגה למונית ואין הצדקה לבחינה חוזרת שלהם בוועדת המוניות. למרות יתרונותיו, תזכיר החוק אינו נותן מענה לכשלים בשוק המספרים הירוקים ומתייחס רק לרשיונות חדשים ולא לאלה שכבר ניתנו.
ארגון ועד נהגי המוניות מברך על הצעת החוק. יושב-ראש הארגון בירושלים, מצליח שבתאי, אומר כי הדבר ימנע מבעלי ממון להציף את הענף במניות, שניתנות ברובן לנהגים שעובדים במחיר שבועי קבוע (פיקס). "נהגים אלה מזיקים לענף על-ידי הוזלת מחירי הנסיעות בכ-50% וגורמים לתחרות לא שוויונית בין בעלי המוניות לנהגי מוניות שכירים. אנו בעד תחרות הוגנת אותה מציע החוק". בארגון גם מבקשים שכל נהג מונית ייהפך להיות עוסק מורשה כל שהכספים המתגלגלים בענף יהיו מדווחים, ושתעודת היושר של נהגים תיבדק בעת חידוש הרישיון תוך שלילת נהגים שביצעו עבירות חמורות.