ימים ספורים אחרי חתימת ההסכם הקיבוצי באגד, מתחילה המדינה לנהל משא-ומתן מול אגד, ותפתח (יום ד', 20.1.16) בדיונים שידרשו מהקואופרטיב התייעלות. אגד בדרך להפוך לחברה, ולפי שעה רק חברות הבת שלו (
אגד תעבורה, למשל) רשאיות להתמודד במכרזי הפעלה של תחבורה ציבורית.
כעת זוהי תקופת ההארכה האחרונה (2020-2016) הניתנת לאגד, לקראת פתיחת השוק לתחרות מלאה ב-2020. באגד מעוניינים להקדים את המועד כדי להתמודד במכרזים כבר כעת.
מניין יגיע המימון?
בינתיים נשמעים קולות ביקורת על ההסכם הקיבוצי שנחתם בתיווך ההסתדרות ו
משרד התחבורה, ושאת מקצת סעיפיו ביקשה ההסתדרות שלא לחשוף. נהגי אגד השכירים מוחים על כך שהשכר של 39 שקלים לשעה הוא שכר בסיס על 9 שעות עבודה, אך השעות הנוספות, גם במהלך השבוע וגם בסופי-שבוע - ויש רבות כאלה - עדיין יחושב לפי 33-32 שקלים בשעה.
אגד נמצא בגירעון וכלל לא ברור מהיכן ישיג אגד את הסכומים הנדרשים לשלם לנהגים, בפרט לנוכח העובדה שאיש אינו מבטיח לו הסכם סובסידיה חדש.
דובר אגד רון רטנר מבקש להרגיע ומציע להסיר דאגה מן הלב. "העניין הוסדר מול הגורמים הנוגעים בדבר כחלק ממדיניות ממשלתית הגורסת בהעלאת שכר, בחיזוק ובהעצמת מעמד נהג האוטובוס הציבורי בישראל...", סתם ולא פירש.
לפנות בוקר (ד') הגיע למנהלי הסניפים והמוסכים באגד מכתבו של יושב-ראש אגד אבי פרידמן בו נטען כי על-פי ההצעה המונחת כעת על שולחן המשא-ומתן, נכון אגד להעלות את שכר הברוטו של הנהגים ל-40 שקלים. לדברי פרידמן, תמומן העלה זו בחלקה (לא נמסר איזה אחוז) בידי אגד וחלקה באמצעות ביטול שכר העידוד ומעבר לתשלום שעות לילה כפי שנקבע בחוק. הוא הדגיש כי הטבות אחרות הניתנות לעובדי אגד, בהן: ביטוחי בריאות לעובד ולמשפחתו, בונוס רבעוני, צבירת ימי הבראה מהיום הראשון, מנקו 2.5%, קביעות, קרן השתלמות, שלוש ארוחות ביום, ביגוד מלא ונסיעה חופשית למשפחה - לא ייפגעו.
גורם בענף התחבורה העלה תהיות באשר למקורות המימון של ההסכם הקיבוצי. הוא העריך כי קיימת
הבטחה שלטונית נסתרת להשתתפות של המדינה בהגדלת הסובסידיה או להטבה שלטונית אחרת - אולי בנושאים מכרזיים. מנגד, העריך כי ייתכן שאגד מחזיק במקום רגיש גורמי שלטון ומצליח להבטיח לעצמו מימון.