ועדת הכלכלה של הכנסת יצאה (יום ה', 21.1.16) לסיור באתרי העבודות להקמת קו הרכבת המהיר ירושלים-תל אביב, לנוכח הדיווחים על ליקויים במיזם. בסיור השתתפו גם חברי הכנסת עיסאוי פריג',
דב חנין ו
ישראל אייכלר. היו"ר
איתן כבל אמר בפתח הסיור כי הוא מצפה שהדברים יוצגו בפני הוועדה בצורה השקופה ביותר וכי הוא תובע שתתבצע בדיקה חיצונית אוביקטיבית, ובחינה מעמיקה שתוודא שאירועים מסוג זה לא יחזרו על עצמם.
"לא יכול להיות שהרכבת תחקור את עצמה, באנו לסיור כדי לוודא שהבדיקה תתבצע ושייעשה הכל כדי שמקרה כזה לא יחזור על עצמו", אמר.
חברי הוועדה הגיעו למנהרת שירות 24, שרצפתה התבקעה, וקיבלו סקירה במקום ממנכ"ל הרכבת, בעז צפריר, וממנהל מינהלת הקמת הקו המהיר, דרור סופרו. סופרו הסביר כי לחץ מים גרם להתבקעות הרצפה באחת המנהרות המקשרות, והוסיף כי לא נשקפת סכנה לעובדים במקום וכי המים נוקזו, הרצפה תעובה ותתוקן. כבל דרש לדעת האם מקרה כזה יגרום לעיכובים ומה עלות הנזקים, והמנכ"ל צפריר השיב כי האירוע לא יגרום לעיכובים במיזם וכי עלות התיקון נאמדת בפחות ממיליון שקל. לדבריו, מדובר בעלות שולית ביחס לפרויקט שמוערך ב-7 מיליארד שקל.
מנהל אגף בכיר רכבות ב
משרד התחבורה, משה אמסלם, אמר כי שר התחבורה הטיל עליו, לפני כשלושה שבועות, לבצע בדיקה בלתי תלויה ולהגיש מסקנות בתוך 60 יום. הוא הוסיף כי ביום שני, מיד לאחר הדיון שתקיים הוועדה בנושא, יגיע לארץ מהנדס מומחה למנהרות מהולנד לצורך הבדיקה. "אנחנו לוקחים ברצינות את התחקיר ונעשה אותו כמו שצריך", אמר.
הוועדה המשיכה בסיור בתוואי הרכבת עד לתחנת האומה, וכבל סיכם ואמר כי מדובר בפרויקט בסדר גודל אדיר, ולצד זאת אפשר רק להתפעל מכוחו של הטבע. הוא הוסיף כי מדובר בכשל לא פשוט, אך אם מדובר רק בכך, אזי המקרה הוא בטל בשישים ביחס לפרויקט. עם זאת, תבע לבצע בדיקה בלתי תלויה, חיצונית ומקצועית, שתבחן את הפרויקט במקומות נוספים כדי לוודא שמקרה כזה לא יחזור על עצמו. הוא הוסיף כי ביום שני הבא תתכנס הוועדה לדיון בכנסת, כדי לוודא שהדברים אכן מתבצעים כפי שדרש.