שר התחבורה ישראל כ"ץ פנה (יום ג', 26.1.16) לשר האוצר
משה כחלון בבקשה שיאשר תקצוב להרחבת אזורי רפורמת המטרופולינים הגדולות בתחבורה הציבורית כך שיכללו גם את יהודה והשומרון ואת הגליל העליון והמזרחי.
אין אומדן לעלות ההרחבה, אך ב
משרד התחבורה אומרים שמדובר בסכום פעוט ולא במיליוני שקלים כמו למשל הכללת עפולה ברפורמה. העלות התקציבית של הכנסת אריאל וסביבתה לרפורמה נמוכה אף יותר לנוכח ההנחה לה זוכים הנוסעים להתנחלויות – הנחה של 50% הקיימת מאז תחילת האינתיפאדה השנייה במטרה לעודד תושבים להשתמש בתחבורה ציבורית במקום בטרמפים. במשרד התחבורה אומרים שקרית גת אומנם לא הוכללה ברפורמה אך זכתה להטבה בדמות כרטיסי נסיעה מוזלים ב
רכבת ישראל לגוש-דן (423 ש"ח לחופשי-חודשי) ולבאר שבע (354 ש"ח לחופשי-חודשי), בדומה לאשקלון.
"לא ייתכן ששני חבלי ארץ, הסובלים מריחוק ממרכזי האוכלוסייה, וביו"ש גם מבעיות ביטחון קשות הנלוות לתנועה בכבישים, יישארו מחוץ למפת ההטבות, ולא ישולבו בצורה מלאה ברפורמה שתפקידה לעודד את השימוש בתחבורה הציבורית" כתב כ"ץ לכחלון.
שר התחבורה הנחה את מנכ"ל משרדו,
עוזי יצחקי, לגבש בדחיפות תוכנית להכללתם של הגליל ויו"ש במפת התעריפים החדשה של המטרופולינים (תוכנית להכללת יו"ש כבר קיימת ומוכנה, ע.י.), ולהביאה לאישור שרי התחבורה והאוצר.
הרפורמה בתעריפים, שנכנסה לתוקף ב-1 בינואר 2016, מציעה לרוב הנוסעים בתחבורה הציבורית, הוזלות דרמטיות של עשרות אחוזים, באמצעות מינוי (חוזה) המשלב לראשונה בין כל אמצעי התחבורה: רכבת, רכבת קלה ואוטובוסים. הרפורמה מוזילה את עלויות הנסיעה עד אלפי שקלים לשנה למשפחה.
התעריפים החדשים מונהגים בשלב הראשון בארבעת המטרופולינים הגדולות, שגבולותיהן הורחבו באופן משמעותי. הרחבת הגבולות נועדה לאפשר ליותר נוסעים לבצע יותר נסיעות במרחב גדול יותר, והכל באמצעות אותו מינוי. כך למשל נכללו בטבעת הפנימית של מטרופולין תל אביב כל ערי גוש-דן, חולון, בת ים, ראשון לציון, גבעתיים, רמת גן, בני ברק, פתח תקוה, יהוד, אור יהודה, רמלה ולוד.
- תגובת משרד האוצר: "הרפורמה במטרופולינים שנכנסה לתוקף בתחילת החודש הינה תוצר של עבודת מטה נרחבת שבוצעה על-ידי משרד התחבורה בשיתוף משרד האוצר. טרם הוצגה למשרד האוצר הצעה להרחבת הרפורמה לאזורים נוספים ועלותה".