במהלך היום צפויים שר התחבורה ישראל כ"ץ ושר האוצר
משה כחלון לסכם על הכללתם במסגרת רפורמת המטרופולינים בתחבורה הציבורית של חבלי ארץ שלא נכללו ברפורמת המטרופולינים הגדולות שיצאה לדרך בתחילת 2016 - יהודה, השומרון, הגליל המזרחי וחלק מהעמק.
שר התחבורה ישראל כ"ץ, שדיבר (יום ב', 15.2.16) במהלך דיון שקיימה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, התחייב כי לא יהיה יישוב אחד בישראל שלא ייכלל במסגרת ההנחות לה זוכים המטרופולינים. הוא לא נקב במועד ליישום השלב השני, אך ציין כי הכל יבוצע במסגרת השלב השני. אין מדובר ברפורמה הבין-עירונית שטרם נמצא לה מימון (ולדברי השר "גם לנחש הפיתון הענק נדרש זמן לעכל") אלא בהוזלות בישובים הנמצאים מחוץ לארבע המטרופולינים הגדולות. לדברי כ"ץ, עלות הכללת השומרון ויהודה תעלה רק 850 אלף ש"ח, לעומת 26 מיליון ש"ח להכללת הגליל המזרחי וחלק מן העמק. שניהם כאמור ייושמו, וההכרזה בעניין צפויה כבר מחר - בצפת.
השר כ"ץ התייחס להשקעה הרבה בתחבורה הציבורית במגזר הערבי, וציין כי בסקר המכון הישראלי לדמוקרטיה שפורסם לפני כשנה, כ-70% מהערבים ציינו אותו כשר שהכי הרבה תרם למגזר בתחום התחבורה. עוד ציין לטובה את התחרות בענף האוטובוסים שבעקבותיה הוזל מחיר האוטובוסים מ-1.4 מיליון שקלים לˉ700-600 אלף ש"ח.
ח"כ יפעת שאשא-ביטון (כולנו), תושבת קריית שמונה, אמרה כי מיד אחרי שהתברר לה שעירהּ אינה נכללת במטרופולין חיפה פנתה בעניין ל
משרד התחבורה ונענתה כי כבר בים ראשון יתחילו לטפל בעניין. לדבריה, גם שר האוצר כחלון אמר שאין מניעה תקציבית לעניין. ח"כ
נורית קורן (ליכוד) הציעה לאמץ את המודל הנהוג בחלק ממדינות העולם בה נוסע ברכבת יכול לעלות ללא תשלום על רכבת אחרת בתוך שעתיים מרגע תיקוף הכרטיס.
איתי חיים, מנכ"ל ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל "תחבורה בדרך שלנו" הגיש לוועדה נייר עמדה בו נכתב כי תקצוב של רפורמת התעריפים בפריפריה ובנסיעות הבינעירוניות, עוד בשנה זו, יפחית את הפערים בין מרכז לפריפריה. את חוסר המענה ביישובי הפריפריה אל מול הקיים במרכז ובמטרופולינים, תולים בארגון, בין היתר, בתעריפי הנסיעה הגבוהים בין מטרופולינים. לדברי הארגון, ערי מחוז משמעותיות בגליל, בשומרון ובנגב, כצפת, טבריה, קריית שמונה, עפולה, בית שאן, אריאל וקרית-גת נותרו 'מחוץ למשחק'. חיים קורא להקים שתי מטרופולינים חדשות - באזור צפת ובאזור עפולה-נצרת.
גם גיל יעקב, מנכ"ל 15 דקות, הגיש נייר עמדה בו קבל על משך הנסיעה הארוך בתחבורה הציבורית לעומת הרכב הפרטי והוסיף כי "משרד התחבורה אינו מיישם את התוכנית לקווים מהירים לאזורי תעסוקה. הפריפריה אינה כלולה בתוכנית שמדי כמה חודשים סופגת עוד ועוד קיצוצים ויישומה נדחה".
מנהל אגף בכיר ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, דרור גנון, אמר כי בשנים 2015-2015 נוספו 120 קווים למגזר הערבי בעלות של 111 מיליון שקלים - כסף שהוסט מתקציב המשרד ולא ממקורות מימון חיצוניים. ב-2016 ייפתחו 53 קווים חדשים במגזר, יהיו 132 תגבורים וכן 96 הארכת קווים ושיפורי מסלול. הוא הוסיף כי כמעט מכל ישוב ערבי יוצאים קווים למכללות באזורו.
עוד הזכיר גנון 47 קווים לאזורי תעסוקה, וציין כי הקווים מתחשבים בתעסוקת נשים, ויוצאים גם לאחר השעה 8 בה שמים ילדים בגנים. כלל, אמר נציג משרד התחבורה ש-60% מהתחבורה הציבורית מופעלת בידי זכיינים פרטיים ו-40% בידי אגד ודן, כאשר בכל אשכול הפעלה יש תוספת שירות של כ-40% כאשר האשכול האחרון בנגב קיבל 90% תוספת שירות.
ח"כ
ישראל אייכלר (
יהדות התורה) אמר כי הוא בעד אוטובוסים שנוסעים כמעט ריקים במקומות פריפריאליים, אך אסור שיהיה מצב בו עשרות נוסעים ימתינו בתחנות בגשם ובשמש. ח"כ
דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר כי בפריפריה צריך נתיבים מהירים במקום עוקפים. חברות הכנסת
תמר זנדברג (מרצ) ואורלי לוי-אבקסיס (
ישראל ביתנו) אמרו כי יש להפחית את המחיר בין פריפריות.