|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

דוח המבקר על מצלמות המהירות

הפתרון של המשטרה לעומס: העלאת הרף

לאחר שהצטברו אלפי כתבי אישום שלא טופלו, החליטה המשטרה שהמצלמות יתעדו רק מהירות כפולה מן המותרת עבירות חמורות במיוחד לא טופלו 55,000 כתבי אישום נמחקו בשל התיישנות
24/02/2016  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   הקטל בדרכים   |   תגובות
לא מילאו את ייעודן [צילום: מן הטלוויזיה]

שלושה קציני משטרה בכירים שיקרו; האישומים על מהירות מופרזת בוטלו
איתמר לוין
תנ"צ יהודה דהן, תנ"צ יזהר פלד ונצ"מ תומר בדש מסרו הסברים שקריים למהירות מופרזת בה נסעו * המצלמות לא משיגות את יעדן משום שמערכות האכיפה והשפיטה לא עומדות בעומס
לרשימה המלאה

ההמלצות העיקריות
1. על המשטרה לבחון את הגורמים לפער שבין מספר כתבי האישום שהפיקה ובין מספר מועדי המשפט שהוקצו לה, ולנקוט לאלתר פעולות לפתרונה של בעיה זו.

2. על ראש אגף התנועה לפעול לתגבור אכיפת חוקי התנועה בכבישי איו"ש על כל קבוצות האוכלוסייה.

3. על המפכ"ל, רוני אלשיך, לבדוק את הטיפול בדוחות ובכתבי האישום לכלי רכב משטרתיים, במיוחד התנהלות הקצינים המעורבים. עליו להורות להפיק מחדש את הדוחות ואת כתבי האישום בגין העבירות שנמחקו ללא הצדקה.

4. ככל שלא יינתן מענה לסוגיית החסר במועדי המשפט, ראוי שהשר גלעד ארדן יביא סוגיה זו לדיון בממשלה.

5. על שרת המשפטים, איילת שקד, ומנהל בית המשפט, מיכאל שפיצר, להיערך ולפעול לשימוש מיטבי במשאבי השיפוט הקיימים ולהתאמת תקן שופטי התעבורה..


תגובת המשטרה
הרוב המכריע של המלצות המבקר נלמדו ויושמו כבר בשנת 2015. המחסור במועדי משפט הוא הפקטור המשמעותי המונע אופטימיזציה של הפרויקט. עקב מחסור חמור וממושך זה, המשטרה נאלצה להימנע מהפקת דוחות ללא הבחנה, על-מנת למנוע פגיעה בזכותו הבסיסית של האזרח להישפט.

בשנת 2012 שונתה מדיניות האכיפה והוחלט להתמקד בעברייני תנועה אשר ביצעו עבירות המסכנות חיי אדם. עקב שינוי מדיניות זה, הוחלט על סגירת תיקים בגין התיישנות. המשטרה פועלת בערוצים נוספים במטרה להפחית את העומסים בבתי המשפט, ביניהם קידום תיקון חקיקה להוספת מדרגת קנס חדשה בעבירת המהירות, אשר יפחית את הצורך בהזמנה לדין. טענתו של המבקר להעדר אפקטיביות של מצלמות א-3 סותרת את הממצאים המלמדים, כי קיימת הרתעה ומגמה של שינוי בתרבות הנהיגה.

מצלמות המהירות הפועלות מזה ארבע שנים אינן משיגות את מטרתן - הפחתת מספר תאונות הדרכים - בשל כשלים מערכתיים בהפעלתן ובשימוש בתוצריהן. כך קובע (יום ד', 24.2.16) מבקר המדינה, יוסף שפירא.

מדובר בפרויקט א-3 ("אכיפה אלקטרונית אוטומטית"), הכולל 200 מצלמות לתיעוד כלי רכב הנוסעים במהירות הגבוהה מהמותר ו-100 מצלמות לתיעוד כלי רכב החוצים צומת באור אדום. עד ינואר 2015 הוקמו 120 עמדות פעילות והוצבו בהן 45 מצלמות רמזור ו-15 מצלמות מהירות; המשטרה מניידת את המצלמות בין העמדות.

בשנים 2015-2012 נמחקו 55,000 כתבי אישום בגין עבירות תעבורה, מחמת התיישנות (מרביתם לא מפרויקט א-3). מחיקת כתבי האישום נבעה בעיקר מהצטברות של אלפי כתבי אישום בכל שנה בלא שנקבעו עבורם מועדי משפט, בשל הקצאה חסרה ולא יעילה של מועדי משפט. למשל, בתחילת פברואר 2015 היו 17,160 כתבי אישום ללא מועד משפט, חלקם עוד משנת 2007.


"פגיעה מהותית בשוויוניות"


הנהלת בתי המשפט, המשרד לביטחון פנים, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים והמשטרה לא הגיעו להסכמות בעניין מימון תקינת השופטים לתעבורה, למרות שכבר ב-2006 הובטחו עוד עשרה תקנים, ועל כן נפגעה ההיערכות לגידול הצפוי בכתבי האישום בעקבות הפעלת המצלמות. היחס החסר בין מספר השופטים ובין מספר כתבי האישום שהפיקה המשטרה באותו איזור, גרם גם הוא להצטברות כתבי האישום הבלתי-מטופלים.

"מחיקת כתבי אישום בנסיבות אלה פוגעת פגיעה מהותית בשוויוניות בפני החוק, ביעילות האכיפה ובהרתעה המשטרתית, ויש בה משום בזבוז משאבים המושקעים בהפקתם של כתבי האישום", נאמר בדוח.

על-מנת לבלום את הצטברות כתבי האישום, העלתה המשטרה את סף האכיפה של רבות ממצלמות המהירות, וכיילה אותן כך שיצלמו רק נהיגה במהירות העולה בהרבה על המהירות המותרת. בפועל, רבות מן המצלמות לא פעלו אלא כשכלי רכב נסעו במהירות הגבוהה פי שניים ומעלה מן המהירות המותרת. מהלך זה הביא בשנת 2014 לירידה של 46% במספר האירועים שצולמו, ל-9,000 בלבד באותה שנה. דרך פעולה זו של המשטרה הביאה לידי כך שחלק ניכר מהמצלמות לא מילאו את ייעודן.

לדוגמא: ביוני 2014 נקבע, כי בכביש עירוני מסוים, שמהירות הנסיעה המותרת בו היא עד 60 קמ"ש, יהיה סף האכיפה 135 קמ"ש, כלומר פי 2.25 מן המהירות המותרת. בכביש בין-עירוני במחוז ירושלים, שהמהירות המותרת בו היא עד 80 קמ"ש והוא מוגדר ככביש אדום, נקבע כי סף האכיפה יהיה 165 קמ"ש, משום שבאותה עת הצטברו 4,000 כתבי אישום באזור ירושלים שהמתינו למועדי משפט.

מספר האירועים החודשי הממוצע שתיעדה כל מצלמה ירד בשנת 2014
ב-28% לפחות לעומת שנת 2013. מספר עבירות התעבורה שתועדו ונפסלו עלה בשנים 2014-2012 ב-45% והגיע לרבע מכלל האירועים שצולמו. באגף התנועה לא התנהלו פיקוח ובקרה על כל התופעות הללו.


לא נוגעים בפלשתינים


מינואר עד ספטמבר 2014 סיווגו המצלמות 42 אירועים כעבירות תעבורה חמורות, אך פחות ממחציתם נבדקו והועברו כנדרש לטיפול היחידה המרכזית של אגף התנועה. לפיכך, נמחקו כלא היו העבירות החמורות שביצוען תועד במצלמות המשטרה אך לא טופלו במשך ארבעה חודשים. המשטרה לא פעלה לניצול המידע שצברה לשם איתור עברייני תנועה מועדים והעברת הטיפול בהם ליחידה המרכזית של אגף התנועה, ולא לשם החמרה עם עבריינים כאלה בעת קביעת רף הענישה. בין העבירות שלא טופלו: נסיעה של 170 ו-173 קמ"ש במקום 80 קמ"ש, ובמהירות של 127 קמ"ש במקום 50 קמ"ש.

הגם שנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2014 מצביעים על עלייה חדה במספר תאונות הדרכים ביהודה ושומרון יחסית לשנת 2009 ובמספר נפגעיהן, נוהל המשטרה קובע, כי יש לפסול כל אירוע שמצולם בו "רכב פלשתיני". עד מועד תום הביקורת לא נעשה שימוש בעמדות מצלמה שהוקמו בשנת 2013 בכבישי איו"ש והאכיפה מבוצעת רק באופן ידני.

עד פברואר 2015 לא הושלם הטיפול ב-1,337 מכלל 2,777 דוחות לכלי רכב משטרתיים, כלומר כ-53% מדוחות אלה, מחציתם ויותר מן השנים 2013-2012. המשטרה נאלצה למחוק מאות רבות של עבירות תעבורה של שוטרים מחמת התיישנות, עקב אי-שיוך שיטתי של דוחות אלו ליחידות.

באוגוסט 2011 אישר ראש הפרויקט תשלום לחברה שהתקינה את המצלמות, בסך 2.3 מיליון, שקל עבור הכנת 110 תיקי שטח, אף על-פי שעד אותו מועד סופקו לשביעות רצון המשטרה 30 תיקי שטח בלבד. באותו חודש אישר ראש הפרויקט תשלום נוסף בסך 5.6 מיליון שקל עבור השלמת שלב נוסף בפרויקט, שטרם הושלם בפועל.

לצורך ביצוע הפרויקט הקימו המשרד לביטחון פנים והמשטרה, באמצעות חברה שזכתה במכרז, מרכז שליטה ובקרה ששטחו 1,600 מ"ר, ועוד 1,120 מ"ר שטחי שירות שנועדו ל-74 שוטרים. בפברואר 2015 פעלו שם פחות מ-20% מהשוטרים שתוכננו. חלק גדול של המרכז לא אוכלס ובחלק גדול משטחי השירות לא נעשה שימוש כלל (למשל, מספר מקומות החניה שהותקנו היה גדול פי 2.8 לפחות מן הדרוש בפועל). במרכז השו"ב הוקמו מטבח וחדר אוכל שעלות הציוד בהם יותר מ-400,000 שקל, אך מעולם לא נעשה בהם שימוש.
הקמת מערך המצלמות האלקטרוניות ואכיפת חוקי תעבורה / דוח מבקר המדינה
כשל רוחבי בשימוש במצלמות המהירות ומצלמות הרמזורים; ביטול סיטונאי של כתבי אישום בשל התיישנות; מחיקת כתבי אישום וקנסות לקציני משטרה בכירים שמסרו דיווחים כוזבים על נסיבות העבירות שביצעו

מספר האירועים שצולמו, מרס 2014-2012
2012 (ממרס)
35
77,760
7,776
222
64,375
13,385
17.2%
2013
60
147,950
12,329
205
115,389
32,561
22%
2014
60
106,627
8,885
148
79,954
26,673
25%
שנה
מצלמות בסוף השנה
מספר אירועים
ממוצע חודשי
ממוצע חודשי למצלמה
תקינים
פסולים
שיעור פסילות
בתי המשפט לתעבורה, 2014
בית משפט
מספר השופטים
המועדים שהקצו בתי המשפט
כתבי האישום
ממוצע כתבי אישום לשופט
תל אביב
10
23,476
10,761
1,076
מרכז
7
16,236
13,382
1,912
ירושלים
5
6,918
8,362
1,672
חיפה
5
7,490
5,898
1,180
אשדוד
3
6,980
5,937
1,979
נצרת
2
4,882
6,126
3,063
עכו
2
6,709
6,660
3,330
צפת
1
2,764
3,724
3,724
400,000 שקל - וחדר האוכל שומם [צילום: משרד מבקר המדינה]
תאריך:  24/02/2016   |   עודכן:  24/02/2016
איתמר לוין
+שקרן 1: תת-ניצב יהודה דהן
16:00 24/02/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מפקד מרחב ירקון נסע במהירות מופרזת חמש פעמים ומסר הסברים כוזבים כאילו מדובר היה בפעילות מבצעית  ▪  לתת-ניצב אלברט אוחיון זה לא הפריע והוא ביטל את כתבי האישום והדוחות
(לא היו ניידות [צילום אילוסטרציה: פלאש 90])
+שקרן 2: תת-ניצב יזהר פלד
16:00 24/02/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מפקד מג"ב בירושלים נתפס תשע פעמים נוסע במהירות מופרזת, והסבריו כאילו מדובר היה בפעילות מבצעית הוכחו ככוזבים  ▪  למרות זאת ביטל ניצב משה אדרי את כתבי האישום והקנסות
(אדרי. "אני לא בודק" [צילום: פלאש 90])
+שקרן 3: ניצב-משנה תומר בדש
16:00 24/02/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מי שהיה מפקד משטרת באר שבע וכיום מפקד ימ"ר ירושלים, נסע במהירות של 132 קמ"ש והסברו התגלה ככוזב  ▪  ברונו שטיין ביטל את הדוח וגלגל את האחריות כלפי מטה
(שטיין. ללא נימוק [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90])
+שלושה קציני משטרה בכירים שיקרו;
האישומים על מהירות מופרזת בוטלו
15:58 24/02/16  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
תנ"צ יהודה דהן, תנ"צ יזהר פלד ונצ"מ תומר בדש מסרו הסברים שקריים למהירות מופרזת בה נסעו  ▪  המצלמות לא משיגות את יעדן משום שמערכות האכיפה והשפיטה לא עומדות בעומס
פלד. 125 קמ"ש [צילום: עמוס בן-גרשום, לע"מ]
דהן. 128 קמ"ש [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפתרון של המשטרה לעומס: העלאת הרף
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הקטל בדרכים
חברת סייפר פלייס מבקשת (23.2.16) מבית המשפט המחוזי בירושלים להורות לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לפרסם מכרז לביצוע פרויקט האכיפה האזרחית בכבישים. החברה מבקשת לבטל את התקשרותה של הרשות, ללא מכרז, עם עמותת נתיב בטוח.
24/02/2016  |  יצחק דנון  |   חדשות
נהג צעיר שהרג הולכת רגל נדון לשישה חודשי עבודות שירות, ובית המשפט העליון דחה (16.2.16) את בקשתו לערער על חומרת עונשו - לאחר שכבר זכה להקלה בבית המשפט המחוזי.
19/02/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
בית המשפט העליון דחה (יום ד', 17.2.16) את ערעורו של נהג האוטובוס אדוארד גלפונד, על הרשעתו ועל שמונה שנות המאסר שנגזרו עליו בעקבות תאונה בה נהרגו 24 בני אדם.
17/02/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
משטרת ישראל צפויה לזמן לחקירה בכירים בחברת התחבורה אגד. זאת, בחשד למעורבות בגרימת התאונה הקטלנית בכביש 1 שבה נהרגו השבוע שישה נוסעי קו 402 בהתנגשות האוטובוס במשאית שעמדה בשולי הכביש.
16/02/2016  |  איציק וולף  |   חדשות
הטרור בכבישי הארץ ממשיך לרדוף את הנהגים. אתמול התרחשה תאונה קשה, 6 הרוגים בינהם 2 ילדים. יום יום הטרור בכבישים מטיל את אימתו ללא הבחנה, מבלי שנעשה דבר ובכלל את מי זה מעניין?
15/02/2016  |  סימון אזולאי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   הקטל בדרכים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי  
6 הרוגים וכ-15 פצועים בתאונה בכביש 1  /  עידן יוסף
הרוג ופצועים בתאונות בגליל ובי-ם  /  איציק וולף
"ניתן ללא עלות להביא לבטיחות בכביש"  /  עידן יוסף
יד קלה על ההגה  /  ראובן לייב
מדוע "הם" נהרגים בדרכים?  /  יהודה דרורי
ייחוד בעייתי  /  עו"ד אבי שינדלר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
שלט בכיכר פלשתין בטהרן [צילום: ואחיד סלמי, AP]
איל השקס
האירנים שיגרו עלינו טילים, וזו עילה מוצדקת לסקירה על כלכלת אירן    ספויילר: לא כל כל מוצלחת    מהן בעיות היסוד של הכלכלה האירנית? מה קרה בכלכלת אירן בשנה החולפת? ומה קרה כלכלית מאז מ...
רגב. יהירות ושחצנות [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
יוסי אוחיון
למרבה הצער ביבי, שריו וממשלתו הרעה ממאנים או לא יודעים ללמוד מטעויות    בשל כך אנחנו והמדינה צועדים מכישלון לכישלון ונופלים לכל בור אפשרי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il