ועדת המשנה לתחבורה ציבורית של ועדת הכלכלה דנה (יום ב', 14.3.16) במצב החניונים התפעוליים וחניוני הלילה לאוטובוסים. היו"ר
דב חנין פתח את הדיון ואמר כי יש פער עצום בין מצאי החניה לאוטובוסים בחניוני לילה לבין הצורך. "לאוטובוסים יש הרבה תכונות חיוביות אבל אי-אפשר לקפל אותם במזוודה ואם אין להם מקום לעמוד בלילה אנחנו בבעיה מערכתית", אמר.
מנכ"ל
חברת קווים, ציון פת, אמר כי בזמן ש
משרד התחבורה משקיע הון בתחבורה הציבורית, דווקא ברשויות המקומיות מערימים קשיים ולא מאפשרים להקים תחנות ומתקנים. לדבריו, "הבעיות הקשות ביותר הם מסופי האוטובוסים וחניוני הלילה. יש עשרות קווי שירות שאין להם מאיפה לצאת ואין אפילו שירותים לנהגים". לדבריו, מפעילי התחבורה הציבורית צריכים לקבל את על התשתיות מהרשות המקומית. הוא הוסיף כי הוא מנסה מזה מספר שנים, ללא הצלחה, לאפשר חניית אוטובוסים בלילה בחניון הנתיב המהיר שריק בשעות האלה. "הפתרון הוא לא ברצון טוב של רשות מקומית כזו או אחרת, אלא בחקיקה", אמר.
מהנדס התנועה של
אגד, פנחס גרשון, אמר כי כמו שמתכננים יודעים להקצות שטחים למבני ציבור צריך להקצות גם שטחים לתחבורה הציבורית. "בכל אחד מ-40 חניוני הלילה שלנו יש מלחמה מול הרשות המקומית, בהוצאת היתרים ובהתמודדות מול התשלומים", אמר והוסיף י גם נהג זכאי למקום לעשות פיפי והיו"ר השיב שזכותו של נהג לכך.
מנכ"ל ארגון 15 דקות, גיל יעקב, אמר כי האתגר המרכזי הוא הקשר עם הרשויות המקומיות וקרא למשרד התחבורה למנות פרויקטור לעניין. "צריך מישהו שינהל את זה וצריך לתקן מחייב שיקבע דרישות מתוקף חוק. במקרים קיצוניים חשוב שתהיה סמכות להפקיע מרשות מקומית סרבנית מקום לצורך מסוף או חניון ומשרד התחבורה חייב להוביל את זה", אמר. מנכ"ל ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל "תחבורה בדרך שלנו", איתי חיים, אמר כי חלק מראשי הערים לא רוצים לקדם תחבורה ציבורית וההבנה שלהם בעניין לקויה. הוא ביקש ממשרד התחבורה ליצור פרמטרים לתקינה של מסוף תחבורה ציבורית ולהחיל את התקן על הרשויות המקומיות.
נציג עיריית ירושלים, קובי ממליה, אמר כי העירייה מקצה קרקעות לתחבורה הציבורית ככל הנדרש. "הבעיה היא שכאשר אנחנו מקצים קרקע למסוף רשות מקרקעי ישראל שולחת לנו חשבון של 3 ואפילו 4 ו-5 מיליון שקל, והעירייה לא מתכוונת לשלם את הסכומים האלה עבור שטח פתוח. אנחנו מצפים שהמדינה, שהיא משרד התחבורה, תדבר עם המדינה, שהיא גם רשות המקרקעין, ולא תעשה את זה דרך הרשות המקומית", אמר. סגנית ראש עיריית תל אביב,
מיטל להבי, אמרה כי זה לא נכון שכל עיר תפעל בנפרד וצריך למצוא פתרון מטרופוליני. היא הוסיפה כי רוב הרשויות לא מחזיקות קרקעות בבעלותן ולכן לא צריך לבקש מהן קרקע. לדבריה, תשתיות התחבורה הציבורית צריכות להיות חלק מתוכנית המתאר הארצית.
מנהל אגף בכיר תכנון, תפעול ורישוי תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דרור גנון, אמר כי "משרד התחבורה מקדם שימוש בתחבורה ציבורית ובשנים הקרובות יכפיל את מספר האוטובוסים, הקווים והנהגים. אם הסמכות שלנו הייתה ברורה לא היה חסם מאחר שתקציב זה לא בעיה. עיריית תל אביב מצד אחד מקדמת תחבורה ציבורית, ומצד שני רוצה שנסגור את התחנה המרכזית החדשה. איש לא רוצה את התשתית בחצר שלו אלא אצל השכנים, ויש ראשי עיריות שלא מוכנים לשתף פעולה בכלל", אמר.
היו"ר חנין סיכם את הדיון ואמר כי אין ברירה אלא לקדם חקיקה. "אנחנו בפלונטר בין משרד התחבורה, רשות המקרקעין והוועדות המחוזיות, הרשויות המקומיות והמפעילים, שחייבים להתיר. אם לא נעשה זאת המאמץ של המדינה לקדם תחבורה ציבורית ייתקע", אמר.