"הילולת ל"ג בעומר בשנה שעברה הייתה מוצלחת, אך ייתכן שציבור גדול חשש מהקריסה שהייתה בשנים קודמות ונמנע מלהגיע. עלינו להיערך בצורה מיטבית לאירוע כדי לשמור על רמת השינוע של הנוסעים והעולים" - כך אומר יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ
ישראל אייכלר, בדיון שקיימה (יום ב', 21.3.16) בנושא ההיערכות לל"ג בעומר.
לדברי אייכלר, "השנה האירוע חל באמצע השבוע ומתחלק ליומיים. צריך להיערך לקליטת כמות משתתפים גדולה יותר משנה שההילולה חלה במוצ"ש. יש להשקיע בחניונים ובתאורה, ובצירי פינוי למקרי חרום. לא ייתכן כי שיקולים כלכליים יביאו לכשלי בטיחות באירוע. יש החלטת ממשלה להקמת צוות בין-משרדי למימון אתר קבר הרשב"י וצריך לתקצב ולבצע זאת באופן מיידי".
בדיון נפרסו תוכניות הילולת הרשב"י על-ידי נציגי המרכז למקומות הקדושים, המשטרה, כבאות והצלה, מד"א ואיחוד הצלה. הם הציגו לוועדה את הלקחים שהופקו בשנה שעברה, לקראת יום ל"ג בעומר במטרה למנוע פגיעה בנפש של באי האירוע ולאפשר שמחה שלמה וזרימה שוטפת של התנועה.
חסרים 2.5 מלש"ח
עודד פלוס, מנכ"ל המשרד לשירותי דת, אמר כי "הפקת האירוע דורשת 14 מיליון שקל, וחסרים שני מיליון וחצי שקל. אנו מבקשים מ
משרד התחבורה לסייע עם הסכום החסר. פלוס הוסיף כי "אנו עומדים לקראת ביצוע פרויקט התחדשות לאתר, בשיתוף עם קק"ל, אך אינני בטוח כי נספיק לבצע את כלל השינויים הבטיחותיים הדרושים עד למועד האירוע".
ח"כ מנחם
אליעזר מוזס אמר כי על משרדי הממשלה לממן פיתוח של האתר. משרד התחבורה צריך להיות אחראי לטיפול בחניונים. יש לוודא כי בעלי הדוכנים לא יפריעו ויסכנו את ההולכים. הוא דרש הצבת ספסלים וברזיות וכן סלילת דרך קישור בדרכי החרום הקרויות "בורמה א ו-ב'. כדי שיהיו פנויים וערוכים בעת סכנה. כן הזהיר מפני בעיות בטיחות בעת ההדלקה ונכונות אמבולנסים וכיבוי. כל שנה מדברים על פיקוח נפש, ואין מציבים תאורה בכבישים סביב מירון כמו כביש 89 ו-866 והיו כבר תאונות שם בגלל החשיכה".
דגש על ריווח
נצ"מ אילן מור, נציג אגף התנועה, אמר כי "בשנת 2015 חלה עלייה של כ-15% במספר המשתתפים באירוע. ההצלחה נבעה מתכנון טוב והפקת לקחים. אנו רואים חשיבות גם בחוויית השירות. לכן בשיתוף עם מנהלת התחבורה הציבורית נפעל גם השנה להקלה על התנועה, להורדת הצפיפות ולהרחבת האזורים להורדת ולהעלאת נוסעים. ההר אינו יכול להכיל את כמות הרכבים הפרטיים שמגיעים לאזור. לכן בכוונתנו למנוע הגעה של רכבים פרטיים למירון, ולהעמיד לרשות הבאים הסעות נוחות אל האירוע וממנו. קיימנו ישיבה עם נציגי חברות האוטובוסים הפרטיות והם מכירים את הסדרי התנועה שיחולו. בנוסף, אנו מתכוונים להגדיל את כמות הניידות של עזר מציון, לטובת הסעת אנשים עם מוגבלויות". נצ"מ יוסף חמו, קצין אג"ם צפון, הוסיף כי אנו שמים דגש על ריווח ההגעה, הצירים והתנועה למניעת צפיפות וכן בשיתוף פעולה עם המשרד לשירותי דת להצבת ספסלים, שירותים ושתייה עבור הבאים.
יוסף שוינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, אמר כי אי-אפשר להיות רגועים, לפני שנעשה את כל הניתן לאבטחת האירוע. אל לנו לנוח על זרי דפנה מהצלחות השנה שעברה. דרישות הפיתוח מפגעי הבטיחות הן גבוהות מאוד ולא נוכל לעמוד בהן. יוצבו שירותים רבים במקום, לרווחת הציבור. במידה ויתקבלו האישורים הנדרשים על-ידי מהנדסי בטיחות, יוצבו ספסלים במעלה ההר לטובת ההולכים. הוא דרש לקיים את בקשת המשטרה ושירותי הכיבוי לסלול דרכי מילוט, בנחל מירון ובין שתי דרכי בורמה".
מאיר חן, מנהל
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, אמר כי השנה יהיו הנחות של 50% לילדים, בכרטיסי הנוער. בשנה שעברה נקבע רף גבוה בתחום התחבורה לאירוע ועלינו לשמור עליו. אנו צופים גידול בהשתתפות השנה, בשל הצלחת ההסעות בשנה שעברה וכן בשל הורדת מחירי הנסיעה בעקבות הרפורמה האזורית שתחל ב-1 באפריל. ההוזלה תכלול גם את כל אזור הגליל והגולן. זאת מלבד ההנחה של 14% שהייתה בכל הארץ. בהפקת הלקחים בשנה שעברה נמצא כי יש לוודא כי יהיו מספיק רכבי 'עזר מציון' שיתנו מענה לציבור זה במספר מוקדים".
נציג נתיבי ישראל סיפר כי התקציב הדרוש לנו להכנת האירוע הוא 8.7 מיליון ש"ח, לעומת כ-3 מיליון בשנת 2014. הפער נובע בשל דרישות הבטיחות להקמת תאורה, סלילת כבישים ועוד". הוא הזהיר כי "אם לא נקבל את התקציב בזמן לא נספיק לבצע את העבודות".
נתיב נשארה לבד
נציג חברת
נתיב אקספרס המסיעה כל ימות השנה את הנוסעים למירון אמר: "השנה יתוגברו הנסיעות על-ידי כל החברות שגייסנו, מעבר לכמות האוטובוסים שלנו. מבית שמש יגיעו עם חברת '
סופרבוס' ומביתר עילית על-ידי חברת 'קווים'. אגד מירושלים, בני ברק ואשדוד וכו'. הוא הוסיף כי רבים מהאורחים שהגיעו בשנה שעברה, נשארו עד מוצאי השבת ונאלצנו להתמודד לבד עם עומס גדול של אנשים, ללא חניונים מוסדרים. לכן דרש להשאיר חניון פעיל עד לאחר מוצ"ש.
עמיר קינן, נציג אגד, אמר: "אנו מסייעים לחברת נתיב אקספרס לתגבור התחבורה מירושלים, בני ברק ואשדוד. בשנה שעברה ביצע אגד 1,700 נסיעות הלוך ושוב. בשנה זו אנו צופים גידול בכמות המשתתפים. לכן נתכונן לנסיעות רבות אף יותר. מרכז ההזמנות של אגד ייפתח בתאריך 15 במאי וניתן יהיה להזמין מקום ישיבה באוטובוס מבעוד מועד.
נציג מד"א ונציגי הכבאות דברו על הסכנות והפתרונות שהם מציבים בשטח. נציג שירותי הכיבוי טען כי למען הבטיחות במקרי אש, חייבים לסלול דרכי מילוט בין שתי ה"בורמות" ובנחל מירון. נציג איחוד הצלה סיפר כי יש מפה ושילוט שתאפשר לאזרחים להודיע לכוחות ההצלה היכן הם נמצאים והמתנדבים יוכלו לאתר אותם במהירות. בנוסף יחולקו דף הסבר והנחיות עם מספרי טלפון, הכוונה, פירוט החניונים לרווחת הציבור.
הוועדה החליטה לדרוש מן השר להגנת הסביבה ומרשות הטבע והגנים, למלא אחר המלצות הבטיחות של המשטרה והכבאות ולאפשר סלילת דרכי מילוט מסביב לאתר קבר הרשב"י בשטחים שברשותם, כי יש בהם משום פיקוח נפש. כמו-כן החליטה הוועדה לאמץ את דרישת המרכז הארצי למקומות קדושים להקים מאות תאי שירותים וספסלים, שיפוזרו מהחניונים ובכל הדרכים העולים לציון ולחלק מים לשתייה, כולל בתוך האתר הקדוש.
הוועדה שיבחה את ההתארגנות של המתנדבים הרבים ובתוכם "עזר מציון" שבתיאום עם המשטרה, תעלה את הנכים והמוגבלים מן החניונים להר ובחזרה.
הוועדה תעקוב אחר עבודת הצוות הבין-משרדי שהקימה הממשלה שצריכה לתקצב ולממן את נתיבי ישראל בהכנת דרכי גישה ותאורה, בכבישים 89 ו- 866 והקמת תשתית קבועה לכל השנים.