|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

המלצות בנושא הבדואים - לא מציעות פתרון חוקי

אין ספק כי אחת ולתמיד יש לפתור את בעיית התיישבות הבדואים בנגב ולהביא את הבדואים, הנאמנים כל כך למדינה, "לשביעות רצון קרקעית" בכל הקשור לבתי מגוריהם, אבל הכל חייב להיעשות בכפוף לאכיפה מלאה של חוקי ישראל ובשוויון לגבי כל אזרחי המדינה
16/05/2009  |     |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
לפתור את מצוקת הבדואים [צילום: פלאש 90]

"נראה שהוועדה לא העמיקה לחשוב על ההשלכות הקיצוניות העשויות להיות להחלטותיה על החברה הישראלית ועל כל מרכיביה הדמוגרפיים השונים"

   רשימות קודמות
  לשנות סדרי בראשית במינהל מקרקעי ישראל
  רפורמה עכשיו
  רפורמה במקרקעי ישראל ובקק"ל
  מבקשים את נפשה של קק"ל

חוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הציגה בפני השופט גולדברג את הקשיים העצומים ואת המכשלות שיקשו או אפילו לא יאפשרו כלל את מימוש ההמלצות הגורפות שהגישה ועדת גולדברג לממשלה; ההערה המעניינת ואולי החשובה ביותר במכתבו של היועץ המשפטי לממשלה, טמונה בהצעתו למתווה חלופי של הסדר מתאים לפתרון הבעיה. בין היתר מציע היועץ כי המנגנון שיוביל לסיום הסכסוך הקרקעי בנגב ייקבע בחקיקה - ללא צורך בקיומו של מעין הליך שיפוטי פרטני על-ידי תובע זכות קניין בקרקע. מנימוקי היועץ המשפטי לממשלה, נראה כי גם הוא סבור שהמלצות הוועדה כלל אינן ישימות.

לאחר שנים רבות בהן דובר בכל פורום ממלכתי אפשרי על הצורך ב"פתרון מיידי לסוגיית השתלטות הבדואים על אדמות הנגב", לאחר דיונים ממושכים שנמתחו "אל תוך הלילה" שבסופם לא הוחלט דבר; לאחר שבמהלך כל שנות קיומה של ישראל כמדינה עצמאית לא ננקטה למעשה כל פעולה ממלכתית ממשית למניעת השתלטותם של הבדואים על אדמות הנגב, ולא נעשה מאמץ למציאת הסדר מִנהלי-תכנוני מתאים לגבי האדמות שעליהן התיישבו הבדואים לפני ואחרי קום המדינה (בדרכי השתלטות פיזית) - מונתה בסוף 2007 ועדת גולדברג, במטרה למצוא את הפתרון הראוי לבעיה. בתום כ-20 ישיבות פומביות ומספר סיורים בשטח הנגב התפוס על-ידי הבדואים הגישה הוועדה בדצמבר 2008 לשר שמינה אותה סדרת המלצות ומסקנות.

על בסיס המלצות הוועדה קיבלה הממשלה ב-18.1.2009 החלטה שבמסגרתה מצויים הסעיפים הבאים:1
1. הממשלה רואה בהסדרת התיישבות הבדואים בנגב נושא לאומי מן המעלה הראשונה. המחלוקת על הבעלות על קרקעות הנגב והזכויות בהן מעיבה על היחסים בין הבדואים למדינה, ופתרונה הוא המפתח גם לפתרון המחלוקת בנושא הסדרת ההתיישבות.
2. לקבוע כי העקרונות הבאים, שבאו לידי ביטוי בהחלטה על הקמת הוועדה והעומדים גם בבסיס המלצותיה, יהוו את התשתית להסדרת סוגיית התיישבות הבדואים בנגב:
(א) גיבוש מדיניות מערכתית כוללת המשלבת טיפול בנושא הקרקע ובנושא התכנון והסדרת ההתיישבות.
(ב) גיבוש מדיניות אשר תביא בחשבון את צורכי האוכלוסיה הבדואית, את תביעותיה לזכויות בקרקע, את צורכי המדינה ואת משאביה הקרקעיים והכספיים.
(ג) גיבוש מדיניות אשר תהא בת יישום בתוך תקופה קצרה, באופן שיהא בו כדי לבסס ולחזק את מערכת יחסי האמון בין הבדואים לבין המדינה.
(ד) הסדרת הסוגיה תיעשה ככל הניתן וככל הנדרש בחקיקה כך שיובטח פתרון מקיף, מוגדר ועקבי.
3. הממשלה רואה במתווה המוצע על-ידי הוועדה בסיס להסדרת התיישבות הבדואים בנגב.
4. למנות צוות יישום ויישוב הסתייגויות אשר יגיש לממשלה מתווה מפורט ובר-יישום להסדרת התיישבות הבדואים בנגב. הצוות יתבסס בעבודתו על דוח הוועדה ויידרש, בין היתר, לגבש המלצות לגבי ההסתייגויות שהועלו על-ידי חברי הוועדה. בראש הצוות יעמוד ראש האגף לתכנון מדיניות במשרד ראש הממשלה וחבריו יהיו נציגי משרדי הממשלה (שמונה במספר).
5. כגוף המטה לצוות תשמש הרשות להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב.
6. להנחות את הצוות להגיש לממשלה תוכנית ליישום בסוגיית מנגנון ההצטרפות לתהליך ההסדר, הקרקע, ההתיישבות, תהליכי התכנון, האכיפה האזרחית וחיזוק מנגנון הביצוע, לרבות התייחסות לנושאים שיוסדרו בחקיקה. הצוות יגיש את המלצותיו לממשלה בתוך 6 חודשים.

הנחת היסוד בבסיס עבודת הוועדה הייתה כי התייחסות המדינה לתושביה הבדואים חייבת להיות כהתייחסותה כלפי שאר אזרחי המדינה. להנחת יסוד זו לא קשה להסכים. עוד הציגה הוועדה הנחה יסודית לפיה, מן ההיבט המשפטי דין רוב תביעות הבעלות שהוגשו על-ידי הבדואים ביחס למקרקעין להידחות, היות ודין שטחים אלה להירשם בבעלות המדינה. מקביעה זו נובעת עמדת הוועדה כי מתן הזכויות לבדואים אינו נובע מכוח דין אלא מכוח התחשבות המדינה בזיקה ההיסטורית של הבדואים למדינה ולקרקעות עליהן הם יושבים. יחד עם זאת הוסיפה הוועדה המלצה משמעית ביותר לפיה, מבנים לא חוקיים יוגדרו על-ידי הממשלה כ"מבנים אפורים" ומבנים לא חוקיים, כאלה המצויים בתחומה של תוכנית בינוי (ממלכתית ו/או מוניציפלית) שבתוקף, יוכשרו אף הם – בתנאי שהתוכנית מצויה בתחומיו של יישוב קיים או בתחומו של יישוב שיקום בעתיד. עוד מעירה הוועדה כי יש אפשרות (שוב, היא אינה קובעת, אלא מציינת חלופה אפשרית) לפיה כפר בלתי מוכר אכן יוכר רשמית אם הוא צמוד דופן ליישוב קיים מוכר, ואפשר להכניסו ליישוב המוכר על-ידי הרחבת שטח השיפוט ("הקו הכחול", בעגה המקצועית) של היישוב המוכר.

בדברי הסיכום מציינת עוד הוועדה כי, "הממשלה החליטה להקים ועדה אשר תמליץ לממשלה על מדיניות להסדרת התיישבות הבדואים בנגב". כך לא ירדה הוועדה, לדבריה, עד לפרט האחרון בכל נושא שבהצעה. ההצעות שעלו בוועדה באו רק "להתוות מדיניות".2 כלומר, הוועדה "ניערה" מעל גבה את הצורך להמליץ המלצות מעשיות לביצוע והניחה את תפקיד קבלת ההחלטות על סף דלת הממשלה.

לדעת משפטנים המתמחים בתחום דיני המקרקעין, התייחסות הוועדה לנושא תמוהה ביותר, בעיקר נוכח העובדה שההתייחסות הממלכתית הכוללת ביחס לבנייה בלתי חוקית היא באופן גורף שלילית לחלוטין, והמדינה מגישה השכם והערב תביעות משפטיות נגד מי שנתפס כאחראי לעברות על חוקי התכנון והבנייה.

גם אם הגישה שהנחתה את הוועדה מתבססת על הרצון לפתור בכל מחיר את סוגיית התיישבותם של הבדואים על קרקעות לא להם, אי-אפשר שלא להסתייג מהמלצה גורפת כזו, במיוחד כאשר מדובר על סקטור אינטגרטיבי מוגדר. שהרי החלטה כזו מהווה בוודאות גמורה הכשרת מעשים בלתי חוקיים בעליל. אף אם נביא בחשבון כי הבדואים מתייחסים לנושא הקרקעי בדרך שונה לגמרי מאזרחים אחרים, בהיות האדמה "קודש הקודשים" בעיניהם - עדיין תמוהה ביותר החלטת הוועדה, שהכשירה כמעט באופן כולל "שרץ" כזה בצורה כל כך פשטנית וגורפת.

נכון כי האחריות להתפתחותה של ההתייחסות הזו לקרקעות עליהן יושבים הבדואים היא באופן מוחלט של הממשלה, של כל ממשלות ישראל עד כה, ולא משנה מה היה הגוון הפוליטי של הרכבן – אבל גם "ההכאה על חטא" אינה מצדיקה התרת כל רסן, כפי שממליצה הוועדה.

התעלמותה של הוועדה מקשיים משפטיים לא תהיה, להערכתי, נחלת מי שעליו יוטל ליישם את המלצותיה הבלתי אפשריות, וזאת על אף אישורה המוחלט של הממשלה את ההמלצות. התעלמות זו עלולה להביא בכנפיה תביעות משפטיות מצד סקטורים אחרים או התנגדויות מכיוונים לא צפויים. בהקשר זה כדאי להדגיש גם את המסר "החינוכי" הכל כך שלילי הנובע מן ההמלצות, שיש בו עידוד להפרות חוק, "כי בסופו של יום העברות יוכשרו על-ידי השלטון".

בפתיח לדוח המסכם שהגישה הוועדה טוען השופט גולדברג כי, "המציאות חותרת תחת טובת המדינה ותחת טובת הבדואים". לדעתו, פתרון כולל ומהיר שיסדיר את התיישבות הבדואים בנגב הוא בגדר "צו השעה". מאמירה זו של השופט גולדברג נובעת השאלה, מהי למעשה טובת הבדואים ומהי טובת המדינה, ומי קובע כי טובת הבדואים או טובתה של המדינה מצויים בניסיון לְקַבֵּעַ את הבדואים במקום מושבם הנוכחי? שהרי מרבית אזור המושב הנוכחי הושג על-ידי הבדואים באמצעים לא חוקיים תוך חתירה תחת אושיותיו של שלטון החוק!

עוד אומר יו"ר הוועדה, כי הסוגיה הנידונה אינה הבעיה של הבדואים בנגב אלא בעיית הנגב כולו וכי יש בה, בבעיה זו, כדי להפריע להגשמת תוכנית המטרופולין של באר שבע. גם כאן עולה שאלה חמורה, האם אכן "הכשרת השרץ" היא שתביא גאולה גיאוגרפית טריטוריאלית, כלכלית, חברתית וסוציולוגית, ותסייע להתפתחותו החיובית של מטרופולין העיר באר שבע שזקוקה לה באורח דחוף?

מניתוח הטיעונים המובאים כאן עולה בעליל כי החלטות הממשלה הרואה בהסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב "נושא לאומי מן המעלה הראשונה" היו שטחיות, הזויות ונמהרות מדי. כך גם תמוהה קביעת מינויו על-ידי הממשלה של צוות יישום ויישוב הסתייגויות, שעליו יוטל להגיש לממשלה מתווה בר יישום להסדרת התיישבות הבדואים בנגב. עוד צוות? עוד ועדה? ומדוע, למעשה, לא יוזמת הממשלה "חוק הסדרת יישוב הבדואים בנגב" – כזה אשר יביא בחשבון את כל הנאמר להלן כמו את כל מעשי ההשתלטות הפראית והבלתי חוקית על קרקעותיה של מדינת ישראל?

גם היועץ המשפטי לממשלה מביע ספקות בדבר ישימותן של המלצות הוועדה. במכתבו מיום 17.11.08, אל השופט גולדברג, קובע היועץ המשפטי, בין היתר, כי "כעולה מהחלטות הממשלה, נועדו המלצות הוועדה להוביל להסדרת סוגיית התיישבות הבדואים בנגב על נגזרותיה השונות או לכל הפחות להסדרת חלק משמעותי ממנה".3 נכונותה של הממשלה לבחון פתרונות אחרים מאלה שננקטו עד היום לבעיה כאובה זו ומינויה של הוועדה, "מבטאים הכרה בחשיבות הנושא ומהווים הזדמנות של ממש לפתרון כולל של הבעיה".4 השגת מטרות אלה עשויה אכן להצדיק הסדרים שחורגים מהדין ומהמדיניות הנוהגים, ואולם, צידוק כזה מותנה בכך שההסדרים שייקבעו אכן ישיגו את המטרות המרכזיות העומדות ביסוד מהלך כזה".5

בהמשך, מונה היועץ המשפטי את הקשיים העצומים ואת המכשלות שיקשו או שלא יאפשרו כלל את יישומן של ההמלצות הגורפות אותן קבעה הוועדה. ההערה המעניינת ואולי החשובה ביותר במכתבו של היועץ המשפטי אל השופט גולדברג טמונה בהצעתו של היועץ עצמו למבנה של מתווה חלופי של הסדר.6 בין היתר הוא מציע שהמנגנון שיוביל לסיום הסכסוך ייקבע בחקיקה, ללא צורך בקיומו של מעין הליך שיפוטי פרטני, כזה או אחר, על-ידי תובע זכות הקניין בקרקע (הבדואי – ע"נ). עוד מוסיף היועץ המשפטי לממשלה כי מנגנון הפיצוי שייקבע יביא בחשבון את השימושים הקיימים והצפויים בקרקעות שיוקצו כפיצוי. פיצוי זה יינתן לכל תובע שהתקיימו בו התנאים שייקבעו בחוק, ללא צורך בנקיטת הליך יזום מצדו של התובע ובאופן שיאפשר לו לקבל קרקע לצורכי מגוריו ומגורי משפחתו.

מכל אלה נובע כי גם היועץ המשפטי לממשלה סבור, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בחוות דעתו, כי ההמלצות של הוועדה, שהיו כנראה בשלב גיבוש סופי בעת כתיבת חוות הדעת, אינן ישימות.

בדברי הסיכום של הוועדה לדוח, נאמר בין היתר, "אין עוד מקום לעצימת עיניים בכל הנוגע לאכיפת החוק. האכיפה חייבת להיעשות בנחישות ובנמרצות, כדי להעביר מסר ברור כי הנגב אינו חצר אחורית של המדינה וכי חוקיה אינם בגדר המלצה בלבד".7

הנה כי כן הוועדה ממליצה "להלבין" חלק גדול מהעברות אותן עברו הבדואים במהלך כל שנות קיום המדינה בכל הקשור לקרקעות עליהן השתלטו בהשתלטות "פראית" ועליהן הם יושבים היום. האם נתנה הוועדה את דעתה על המשמעות ה"ישראלית" של הגדרת מבנים אלה כ"אפורים" שהלבנתם למעשה הכרחית לדבריה? האם העמיקה הוועדה לחשוב על ההשלכות הקיצוניות העשויות להיות להחלטותיה על החברה הישראלית כולה?

ואם ההמלצות כל כך טובות, יש מקום לשאול: מדוע ומה גרם לחלק נכבד מחברי הוועדה להסתייג מחלק גדול מהמלצותיה ולעמוד על כך שהסתייגויותיהם יתפרסמו בצמוד להחלטות הוועדה? מתוך גישה זו של חברי הוועדה עצמם אין לנו אלא להסיק כי חברי הוועדה המסתייגים שקלו את ההשלכות החמורות שתהיינה ליישום המלצות כל כך קיצוניות על החברה הישראלי ומרכיביה השונים.

מה יאמרו מתנחלי יש"ע?

בסיכומו של הדוח שהוגש לשר הבינוי והשיכון ואשר קיבל את אישור הממשלה,8 אומרת הוועדה, "לא רק הממשלה אלא גם הציבור הבדואי חייב להפנים כי הזמן הולך ואוזל ודחייה נוספת בפתרון התיישבות הבדואים בנגב עלולה להיות בכייה לדורות. במדיניות המוצעת יש נקודת מפגש הוגנת בין עמדת המדינה ועמדת הבדואים. על המדיה לשים לה יעד לממש את המדיניות המוצעת תוך 7-5 שנים כשראשי המגזר הבדואי, נכבדיו ומנהיגיו מטים אף הם שכם לקידומה".

האומנם הצליחה הוועדה באמת לייצר נקודת מפגש בין עמדת המדינה לעמדת הבדואים? האם אכן ניתן ליישם את ההמלצות הגורפות האלה תוך פרק הזמן בו נקבה הוועדה וב"הינף יד ועט" לפתור את כל שהצטבר במהלך 61 שנות קיום המדינה? וגם: האם אכן ניתן "להלבין" את 50 אלף המבנים הלא חוקיים של הבדואים? האם הוועדה לא העלתה על דעתה שבכל "הלבנה" כזו של "מבנה אפור" יש לבחון את מידת "האפרוריות", את הבהירות או את הכהות של הצבע "האפור" הזה, קרי: לאתר את עבת הבנייה או ההשתלטות הלא חוקית, לבחון את חומרתה, לאתר את מרכיביה ורק לאחר מכן לקבוע את אפשרות "ההכשרה" שלה? שהרי לא דין מבנה מסוים בכפר בלתי מוכר אל מול מבנה מסוים אחר ש"זרוק" בשטח בתוך "אי שם" לא מוגדר?

בתחום זה שאל שאלה נוקבת פרופ' ארנון סופר, בהרצאתו בפני "הפורום הישראלי למדיניות קרקעית לאומית" שבחסות המכון לחקר מדיניות קרקעית ושימושי קרקע, בה נידונה שאלת ישימות המלצות הוועדה. פרופ' סופר שאל, "ומה יאמרו על כל אלה מתנחלי יש"ע?"

במפגש "הפורום" האמור לא נמצא ולו גם משתתף אחד אשר תמך בהמלצות הוועדה. אפילו הבדואים עצמם, מסתבר, אינם תומכים בהמלצות, על אף ההמלצה הגורפת להכשיר כמעט את כל מערכות פריצת החוק בתחומי התיישבותם שלהם.

אין לי ספק כי ממשלת ישראל תיאלץ לשוב ולדון בהמלצות ועדת גולדברג לפתרון סוגיית התיישבות הבדואים בנגב. ניתוחים גורפים אלה של הוועדה, שבחלקם מוגדרים גם כהמלצות (לעתים אמורפיות) אשר לדעת רבים אינן ניתנות ליישום ולמימוש חייבות לעבור רוויזיה, על אף "טריותם". רק בחינה מחודשת נוספת של ההמלצות יכולה להביא לניסיון אמיתי למציאת פתרון לבעיה הכל כך סבוכה של השתלטות הבדואים על אדמות לא להם. אין ספק שאחת ולתמיד יש לפתור את הסוגיות ועל-ידי כך להביא את הבדואים, הנאמנים כל כך למדינה, "לשביעות רצון קרקעית" בכל הקשור לבתי מגוריהם ולבתי המגורים של משפחותיהם. אבל הכול חייב להיעשות בכפוף לאכיפה גורפת של חוקי מדינת ישראל ובשוויון מלא לגבי כל אזרחי המדינה.

הערות

1. החלטת ממשלת ישראל מספר 4411 מיום 19.1.2009 סעיפים 2 עד 7 כולל.

2. עמוד 40 לדוח הוועדה סעיף 144.

3. מכתב היועץ המשפטי, עמוד 1, סעיף א'.

4. ר' שם.

5. ר' שם.

6. עמוד 5 במכתבו של היועץ המשפטי לממשלה אל השופט גולדברג, סעיף 4.

7. עמוד 41 סעיף 148 בדוח הוועדה.

8. עמוד 40, ר' שם.

הכותב הוא יו"ר המכון למדיניות קרקעית ושימושי קרקע.
תאריך:  16/05/2009   |   עודכן:  16/05/2009
עמיעד (עדי) ניב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המלצות בנושא הבדואים - לא מציעות פתרון חוקי
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בין מצרים לישראל
16/05/09 19:01
2
והעם לא מרגיש
17/05/09 00:33
3
"ב בתמורה לטרנספר
17/05/09 12:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ערב מלחמת השחרור נאמד מספרם של הבדואים בדרום הארץ בכ-60,000 נפש. עם תום המלחמה התפזרו רובם לדרום הר חברון, לסיני או לדרום ירדן. בשנת 1949 מנו הבדואים בדרום כ-13,000 נפש בלבד. בשנים הראשונות להקמת המדינה, היו קברניטיה טרודים בבעיות ביטחון, בענייני קיבוץ גלויות ובבניית כלים למדינה חדשה. אולי מן הטעם הזה לא היה לקברניטים באותם ימים זמן לחשוב או להתייחס לקבוצה זניחה של נודדים במרחבי הנגב, שממילא רוכזו באזור שנקרא אזור ה"סייג".
16/05/2009  |  ארנון סופר  |   מאמרים
קיימת אפשרות כי נתניהו ואובמה צועדים במסלולים שונים ומכאן אפשר כי יהיו אלו מסלולי התנגשות. מחד נמצא נשיא אמריקני אשר ביצע פניית פרסה במדיניות האמריקנית בניגוד לדרכו של ממשל בוש לפניו. אובמה אוחז כיום בתזה של מתנגדי, אמור אף שוטמי ישראל בממשל האמריקני, הגורסת כי לא מדינות ערב והפלשתינים הם המכשול לשלום. לגבי דידם, ישראל הינה המכשול לחיבוקי נפט עם העולם הערבי ועל ארצות הברית, מתוך ראייה צרה של האינטרסים שלה בלבד והכרתה כי אפשר והינה בנחיתות אסטרטגית למול עולם המזרח, היא החפצה ביישוב הסכסוך בינה לבין העולם האיסלאמי, תוך שמשלימה עם קיום מדינת ישראל לעת הזו. אפשר כי בעתיד יידרש, לגישתה, פתרון מדינת כל אזרחיה בשטח שממערב לירדן דהיינו, שתי מדינות לעם אחד, הפלשתיני והפלשתיני.
16/05/2009  |  אהרון רול  |   מאמרים
בסאגת אישור התקציב ועסקת החבילה ביום שלישי התבלט הויכוח הקולני בין הרמטכ"ל גבי אשכנזי לראש הממשלה בנימין נתניהו. פורסם/הודלף שאשכנזי קרא לעבר ראש הממשלה, "אנשי הקבע אינם עובדי קבלן". האם ניתן להבין מכך שלגבי אשכנזי אין השגות לגבי התנאים שבהם עובדי הקבלן עובדים בישראל? אם כך, נראה שאשכנזי מבין את מה שבבלס מרגיש, גם כשהוא נמצא מהצד השני של אותו קו דק.
16/05/2009  |  שאול חנוכה  |   מאמרים
מישהו שמע לאחרונה על יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני? אני יודע, מדי פעם היא מתראיינת אצל כתבים כדי לשמוע את דעתה על אירועים שוטפים ומקפיצים, כנהוג במדינת ישראל. מדי פעם. אבל רוב הזמן, היא מצויה מאחורי מסך שמסתיר אותה מעיני הבריות. ומה שאינו נשמע ונראה לעין, נמוג.
16/05/2009  |  אריה דרוקמן  |   מאמרים
ראש הממשלה בנימין נתניהו עלול לשלם מחיר כבד על התקציב שרקח יחד עם אנשיו הקרובים, ובראשם אורי יוגב. בעצם זאת שנתן ידו להעלאת מיסים - ובעיקר מע"מ, הוא נותן נשק בידי אלה הטוענים כי הוא אינו אמין ואין לסמוך עליו שיקיים הבטחות; בעצם זאת שאיפשר לאורי יוגב לפעול מאחורי גבו של שר האוצר, יובל שטייניץ, הוא פגע קשות בחברות-האמת שהייתה בינו לבין שטייניץ.
16/05/2009  |  יואב יצחק  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
אסד: אין לנו פרטנר בממשל הישראלי הנוכחי  /  מאיה שני
דמשק מוכנה לחידוש מו"מ  /  עידן יוסף
השופט: הצתת הישיבה מעוררת שאט נפש  /  רותי אברהם
מה עשה ביבי אצל עבדאללה  /  ד"ר יובל ברנדשטטר
מי עם מי שם מי עם מי  /  יחיאל (חיליק) רוזמן
פעמון האזהרה מצלצל ברהט  /  ד"ר יובל ברנדשטטר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il