|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

פרס למפירי חוק בצד נתונים לא אמינים

אינני מבקש להתעמת עם מסקנות הדוח הממליץ ל"הלבין" למעשה את כל הבנייה הבלתי מסודרת על קרקעות אך נראה כי עצם פרסום המסקנות, לפני שהוחלט לאמצן, מביא ויביא להתפרשׂות נרחבת יותר של האוכלוסיה הבדואית במרחבי הנגב בבחינת פרס למפירי החוק
20/05/2009  |   גדעון ביגר   |   מאמרים   |   קרקע   |   תגובות
פרס למפירי חוק. בדואים [צילום: פלאש 90]

"מוזר הדבר שהוועדה לא עשתה כל ניסיון ללמוד מהנעשה בעולם הסובב אותנו בסוגיות של התיישבות קבוצות אוכלוסיה נוודית אלה, שכל מדינות המזרח התיכון מתלבטות בהן"

   איציק וולף
ועדת גולדברג: להכשיר הבנייה הבדואית בנגב

מדינת ישראל מתמודדת מזה שנים רבות עם סוגיית פעילותן ויישובן של אוכלוסיות נוודיות, קרי: האוכלוסיה הבדואית. תופעה הנוודים איננה מיוחדת לישראל. מדינות רבות, מקנדה, פינלנד ורוסיה בצפון, דרך סין, מונגוליה ומדינות מרכז אסיה (אוזבקיסטן, קירגיסטן, טורקמניסטן), עבור לערב הסעודית, מצרים, טורקיה, עירק, מרוקו וירדן באזורנו, ועד אירופה וצוענייה - בכל אלה קיימת בעיית הצורך בטיפול באוכלוסיות המתאפיינות במקום מגורים לא קבוע. מדינה מאורגנת, מודרנית, הרוצה ברישום מסודר של כל אדם בשטחה הריבוני, אינה מעוניינת באוכלוסיה נוודית, שמקום מגוריה איננו קבוע, שלא ניתן בקלות לחייב אותה במיסוי, בשירות צבאי ועוד, ומאידך קשה לספק לה שירותים שמדינה מודרנית אמורה לתת לאזרחיה ולתושביה.

העימות הבלתי נמנע בין בעלי קרקע לנוודים הנעים עליה הביא במשך דורות ל"מלחמת המזרע בישימון", ומדינת ישראל ממשיכה במאבק עתיק יומין זה. נראה כי במהלך מאה וחמישים השנים האחרונות, עם כניסתה של המדינה המודרנית למזרח התיכון בכלל ולארץ ישראל בפרט, המאבק הלך והתגבר. והוא התעצם כשנוספו לו מניעים אידיאולוגיים כמו הפרחת השממה מנקודת מבטה של התנועה הציונית האחיזה בקרקע כבסיס לקיום לאומי בקרב ערביי ישראל בכלל והאוכלוסיה הבדואית בפרט. טיפוח הדיון במסגרת מערכת היחסים הסבוכה שבין האוכלוסיה היהודית לאוכלוסיה הערבית במדינת ישראל, עוד העצים את הקונפליקט.

דוח ועדת גולדברג שהוגש לא מכבר לשר הבינוי והשיכון, מנסה מחד לעמוד על שורשי הבעיה ומאידך להציע פתרונות. נראה כי אף שחברי הוועדה חקרו ביסודיות את המצב הקיים, הם נאלצו, בלית ברירה, להיעזר במומחים שונים כדי לרדת לשורשי העימות. בקטע של הדוח המנסה לעמוד על מקור הבעיה, קטע שאיננו מהותי אך מאפיין, נפלו לא מעט טעויות המעוררות תמיהות לגבי ערך הדוח כולו. זה אף זה: נראה כי במהלך הדיון בהמלצות, עסקה הוועדה בעיקר בדיון פרטני ולא נדרשה לסוגיה כללית של תהליך קיבוע הנוודים, תהליך שהתבצע בעבר הקרוב במדינת ישראל וממשיך להתבצע במרחב הקרוב אלינו, במדינות השכנות לישראל.

בפתיחת הדוח טוען השופט גולדברג, ש"המציאות חותרת תחת טובת המדינה וטובת הבדואים". בשום מקום בדוח לא מובהר מהי טובת המדינה ומהי טובת הבדואים. האם ריכוזם במקום עונה על טובת המדינה, או אולי דווקא פיזורם בשטח טוב למדינה? האם השארתם בתחומי המדינה היא לטובת המדינה, או אולי לרעתה? האם הסדרת יישובם של הבדואים במקום בו הם נמצאים היא לטובתם או אולי לרעתם, כי בכל מקרה אין הם יכולים לקיים מינהל תקין בפיזורם הנוכחי בשטח, הן באזורים בהם קיים ריכוז אוכלוסיה והן במקומות בהם הבנייה מפוזרת מאוד. נראה כי בדוח עצמו אין כל דיון מעשי בסוגיה זו. כלומר, הוועדה הנכבדה מנסה להציג פתרונות שלא ברור כלל במה הם תורמים "לטובת המדינה ולטובת הבדואים", כשלמעשה זו הייתה אמורה להיות מטרת הוועדה.

קיימות בדוח עוד התייחסויות המעוררות לא מעט תמיהות באשר למקור הנתונים ולאמינותם. בסעיף 3 מדבר הדוח על מצב של "אנרכיה מוחלטת עד אמצע המאה הי"ט". כאן עולה סוגיה עקרונית באשר למושג "אנרכיה מוחלטת". במשטר מסודר של מדינה מודרנית, העדר רישום וסידור כתוב משקף "אנרכיה". אך למצויים בתרבות הנוודית ידוע כי היו הסדרים בני מאות שנים וכל אחד ידע את מקומו ומעמדו בחברה ובמרחב. חיי הבדואים בנגב היו מאורגנים להפליא ולא הייתה שום "אנרכיה מוחלטת". נראה אפוא כי לפי דעת המומחה, שהוועדה אימצה אותה, העדר רישום פירושו אנרכיה. ולא כך הדבר.

בסעיף 3 גם מדובר על סימון גבולות של השבטים הבדואיים בנגב, שנעשה במחצית השנייה של המאה הי"ט. לא ברור מה היה מעמדם של גבולות אלה ומה הם תחמו. ברור מהעדויות ההיסטוריות שגבולות בהם מדובר, שלא סומנו כלל בשטח והועלו רק על גבי מפות כלליות שסביר להניח כי הבדואים כלל לא הכירו ולא קראו, לא תחמו בעלויות על הקרקע ובעצם רק הגדירו את תחומי הנדודים של השבטים השונים. קווים אלה לא הגדירו שליטה. יכול היה אדם לנוע במרחבי השטחים בנגב, ללא כל התחשבות בגבולות השבטים. מכאן ברור כי סימון הגבולות בין השבטים לא היה בו כדי "להתחיל את מהלך הקיבוע" של הבדואים, כפי שנאמר שם. גם הקמת העיר באר שבע לא היה בה כדי לקבע את הבדואים במקום מגורים קבוע. בסך הכול היה זה מהלך מינהלי למיסוד שליטה מרכזית באזור בלתי מיושב שבו נעים שבטי הבדואים. אומנם כמה מאות בדואים התיישבו בבאר שבע בשנים שלפני קום המדינה, אך עיקר תושבי העיר היו יושבי קבע מעזה, מחברון ומהסביבה ואף יהודים התיישבו בה. מהלך זה היה מהלך מינהלי של השלטון שהשפיע מעט מאוד על האוכלוסיה הבדואית בנגב. יש לזכור כי מהלכים כאלה נעשו גם בתקופה הרומית-ביזנטית וגם בתקופות אחרות, ולא היה בהם אלא ליישב רק כמה מאות בודדות של בדואים ביישובי קבע.

בסעיף 6 בדוח מובלעת החשיבות העקרונית שהחקיקה של ממשלת ארץ ישראל המנדטורית עשתה בביטול זכות ההכנסה של קרקעות "מוואת" לפעילות יישובית. מהלך זה מאפיין את המערכת הממוסדת, האירופית, הרואה בבעלות על הקרקע את חזות הכול ואינה מוכנה להתייחס למערכת שונה, אחרת, המאפשרת הפרחת שממות המדבר שלא בעזרת הרשות המוסדית. ראוי לציין כי גם החוק העות'מאני מאמצע המאה הי"ט דגל ברישום שלטוני, למען הרחבת מעגל משלמי המס, ובכך פגע בערכי החיים במדבר.

בסעיף 9 מציין הדוח הערכות שונות של השטח שהיה מעובד על-ידי הבדואים לפני קום המדינה. אומנם הדוח קובע כי ההערכות שונות, ולכל אחד הערכותיו שלו, אך נראה כי לפער בין 2 מיליון דונם ל-60 אלף דונם שעובדו ערב הקמת המדינה על-ידי הבדואים בנגב, צריך להיות מצורף הסבר. ההערה המצורפת בדוח, שכל אחד מחזיק ומוסר מספרים משלו, איננה מספקת.

בסעיף 10 בדוח נאמר כי משנת 1939 נאסרה דריסת רגל יהודית בנגב. חוקי הקרקעות משנת 1940, שנגדם פעל היישוב היהודי במרץ בשנים האחרונות לשלטון הבריטי בארץ ישראל (1948-1940) לא אסרו על "דריסת רגל יהודית בנגב" ולא מנעו הימצאות יהודית בנגב ואף לא בניית יישובים על קרקעות שהיו בבעלות יהודית או שנרכשו בדרכים חוקיות שונות גם לאחר חקיקת חוק הקרקעות. הקמתם של 11 היישובים העבריים במוצאי יום כיפור תש"ז, ולפניהם הקמת שלושת המצפים בנגב בתקופת מלחמת העולם השנייה, בחסות, בידיעת ואף בעידוד השלטונות הבריטיים,מעידה על את אי-נכונות הטענה. בתקופה זו נערכו סיורים, טיולים, פעילויות כלכליות ואחרות על-ידי יהודים שפעלו בנגב מאז 1940.

בסעיף 11 מדבר הדוח על מפקדי אוכלוסין שנערכו בארץ ישראל. בשונה מהנאמר בדוח, המפקד הבריטי המודרני הראשון בארץ ישראל נערך בשנת 1922, והמפקד של 1931 היה השני והאחרון שנערך בתקופת השלטון הבריטי. במפקד 1922 היו הרבה יותר בדואים בארץ לעומת מפקד 1931, שהיה מדעי יותר אך גם בו הנתונים לא היו ראויים. השלטון הבריטי בארץ ישראל לא ערך כל מפקד בשנת 1946 וכל ההערכות של האוכלוסיה בארץ בכלל ושל אוכלוסיית הבדואים בפרט, רחוקות מאוד מהמציאות.

בסעיף 16 בדוח מדובר על צה"ל שכבש את רוב הנגב מהמצרים במלחמת השחרור. המצרים לא נעו ממזרח לקו באר שבע-חברון (אף שמצפה בית אשל ממזרח לבאר שבע היה נצור) ומדרום לקו באר שבע-ביר עסלוג' (משאבי שדה)-עוג'ה אל חפיר (ניצנה). מרבית הנגב לא הייתה כלל בידי הצבא המצרי ולכן מן הסתם לא נכבשה ממנו. עוד ראוי להזכיר כי חלק הנגב שבו שהה הצבא המצרי במהלך המלחמה נכבש על-ידי המצרים שפלשו לארץ ישראל בראשית המלחמה, וצה"ל רק השתלט על השטח שקודם השתלטו עליו המצרים.

אלה רק דוגמאות קטנות המראות כי המידע ההיסטורי ואולי גם האחר שעמד בפני חברי הוועדה לא היה מלא ונכון, או לפחות כך זה משתקף בדוח עצמו.

בסעיף 21 מוסר הדוח על מספרי הבדואים במפקדים השונים שערכה מדינת ישראל. אומנם ניתנת טבלה המנסה להראות שינויים בשבטים שונים בין מפקד 1961 למפקד 1983, אך עיון בטבלה מעורר תמיהות רבות לגבי שבטים שמספר חבריהם הוכפל, מול כאלה שכמות האוכלוסיה בהם נשארה כמקודם או אף פחתה. לא ברור מי הם המאכלסים את העיירות המופיעות במפקד 1983 ולא ברור כלל כיצד אוכלוסיה זו הכפילה עצמה במשך 20 שנה.

בעיה מחריפה

"אוכלוסייה בדואית גדולה מתגוררת בצפון מדינת ישראל, לאוכלוסייה זו נתנה המדינה פתרונות שאולי לא תמיד היו מעולים, אך כיום, בכל הנוגע להסדר קרקעות וליישוב הבדואים, המערכת יציבה. ניתן היה לצפות שוועדת גולדברג תעשה מאמץ לבדוק מה נעשה בגליל - אך דבר זה לא נעשה"

לגבי מסקנות הוועדה והמלצותיה. ראוי לציין כי מוזר הדבר שלא נעשה כל ניסיון ללמוד מהנעשה בעולם הסובב אותנו על סוגיות אלה, שכל מדינות המזרח התיכון מתלבטות בהן. עוד ראוי לציין כי הבדואים בדרום אינם הבדואים היחידים בתחומי מדינת ישראל. אוכלוסיה בדואית גדולה מצויה בצפון מדינת ישראל, ושם בוצעו תהליכים דומים של הסדרת מצבה. נכון כי הפתרונות לא תמיד היו מעולים, אך כיום, בכל הנוגע להסדר קרקעות וליישוב הבדואים, המערכת יציבה. אף שבנגב התהליכים והמציאות שונים מאלו שבצפון, הרי שניתן היה לצפות שלפחות ייעשה מאמץ לבדוק מה נעשה שם. אך לא כך נעשה בדוח.

עוד ראוי להעיר כי בהמלצות לגבי עצם ההתיישבות הבדואית בנגב מציעה הוועדה, בסעיפים 109- 110 לקבוע לכפרים הבלתי מוכרים "קו כחול", שייתן להם מעמד חוקי של יישוב מוכר. הוועדה ממליצה "להכיר ככל שניתן בכל אחד מהכפרים הבלתי מוכרים אשר קיימת בו מסה מינימלית של תושבים..." כאן אולי רומזת הוועדה כי לא עמד בפניה כל גורם שימליץ מעשית על הקריטריונים להענקת מעמד חוקי ליישובים אלה. הוועדה הניחה זאת לרשויות המדינה ובכך מנעה מעצמה את הצורך להמליץ איזה מהכפרים יוכר כיישוב רשמי. ניתן אולי לטעון כי הוועדה הציגה מאפיינים (מסה מינימלית של תושבים, יכולת ניהול ועוד) אך למעשה לא עשתה דבר מעבר לכך. לשם יישום המלצה זו יהיה צורך להקים ועדה נוספת שתשב על המדוכה זמן רב ותקבע מי מהיישובים הלא מוכרים יוכל לזכות במעמד, מי יצטרך להיעלם מהשטח ומי יועבר למקום אחר. כך דחתה הוועדה עצמה את האפשרות ליישם את מסקנותיה היא.

בעיה זו מחריפה יותר בהתייחסות לסעיף 137 וסעיף 139. בסעיפים אלה ממליצה הוועדה לתת היתר חוקי לבנייה ה"אפורה" להגדרתה, רק לאחר סימון "הקו הכחול", שיקבע כי מי אשר ביתו בתוך הקו - המבנה שלו יאושר ומי אשר מחוץ לקו, יצטרך להרוס את המבנה. נראה כי חברי הוועדה אומנם סיירו בשטח, אך פיזור המבנים על גבי כל השטחים לא עמד לנגד עיניהם, אחרת היו מבינים כי יהיה צורך להרוס אלפי מבנים שלא יכולים כלל להיות כלולים במסגרת יישוב כלשהו בשל מיקומם המבודד. הגדיל לעשות סעיף 139, שקבע כי כל מבנה שייבנה ללא אישור רשמי מאז הקמת הוועדה - ייהרס. הוועדה הוקמה לפני יותר משנה ונראה כי אין איש היודע היום מה היה בנוי ביום הקמתה, מה נבנה מאז ועד היום ומה עוד ייבנה עד שיוחלט להפעיל את המנגנונים לפיקוח על הבנייה.


סיכום

אין אני מבקש להתעמת עם מסקנות הדוח הממליץ ל"הלבין" למעשה את כל הבנייה הבלתי מסודרת על קרקעות, שהמדינה טענה עד היום לבעלות עליהן. ברור שצריך לבחון ולהחליט ואולי לשנות מדיניות ומעשים. אך נראה כי עצם פרסום המסקנות, לפני שהוחלט לאמצן, מביא ויביא להתפרשׂות נרחבת יותר של האוכלוסיה הבדואית במרחבי הנגב. כבר כיום מצויים ריכוזי בדואים יותר מפי שניים מהנקוב בדוח ומהנאסף בסיור אווירי מעל השטח ובקרבתו. הדוח לא נותן פתרון לריכוזים של כמה עשרות או מאות בודדות של בדואים הנמצאים באזורים נרחבים הרבה מעבר לנגב והמגיעים עד למרכז הארץ, שם מצויות "התנחלויות" בדואיות רבות, מעין אלה הנמצאות בנגב. זה ועוד: גם ההסדר שמציעה הוועדה, שנותן פרס למפרי חוק, אינו ראוי.

הכותב הוא פרופסור לגיאוגרפיה היסטורית ומדינית בחוג לגיאוגרפיה וסביבת האדם באוניברסיטת תל אביב.
תאריך:  20/05/2009   |   עודכן:  20/05/2009
גדעון ביגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרס למפירי חוק בצד נתונים לא אמינים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורא ותיק
20/05/09 20:39
2
קיבוצניק
21/05/09 03:35
פורום: קרקע כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ושוב חוזרת הקלישאה הבלתי אפשרית - "שתי מדינות לשני עמים". תפסו להם אימרה ולא מניחים לה! אנשים נבונים שאי-אפשר לחשוד בהיגיון הצרוף המחולל במוחם הקודח. מה קורה להם? איש לא עוצר ולו לרגע לנתח את האימרה החלולה הזאת, לפשפש בקרביה ולנסות לדלות בדל של תוכן ממשי. איך אפשר שלא להתייחס לאפשרות שאין, לא היה ולא יכול להיות לה ביטוי מעשי.
20/05/2009  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
צורת החיים המודרנית, עמידה על משטחים קשיחים, ונעליים לא מתאימות יוצרים עיוותים בכפות הרגליים, כאבים ונזק.
20/05/2009  |  אריאל רוזן  |   מאמרים
בשני העיתונים הגדולים ידעו לספר הבוקר על תוכניתו המתגבשת של הנשיא ברק אובמה לפתרון הסכסוך הישראלי-ערבי. הגרסאות אומנם שונות זו מזו בלא מעט נקודות חשובות, אבל התמונה הכללית דומה למדי – והיא מטרידה ביותר. הנה כמה שאלות העולות מן התוכנית כפי שהיא מצטיירת.
20/05/2009  |  איתמר לוין  |   מאמרים
מכון ון ליר אירח השבוע כמה פיגורות חשובות בחיים החברתיים של ישראל כדי להתפטפט עד מוות בנושאים חינוכיים, ואפילו הביאו לצורך כך את נגיד בנק ישראל שנאם בעברית מצויינת אודות חולייו של החינוך ואודות הפתרונות שהוא מציע בהבל מחשבה. ואין אני בא להלין ואין אני בא לבוז; חרף התהום העמוקה ביני לבין הנגיד, לחישתי אולי תרקיע למפסעות-אזניו של פקיד פלוני, אי-שם במרחב החינוכ, האמון על קבלת החלטות המגובות בביצים "חזקות" לשינוי חברתי, מעבר לגיבוב מילים הנשמעות מדעיות בתוך טבלת השוואה עם מדינות היורו ועם קנדה, וממוצעים וחציונים וסתם שכיחים לעזאזל.
20/05/2009  |  יחיאל (חיליק) רוזמן  |   מאמרים
המחלוקת הקשה, שנתגלעה כבר בשיחה הראשונית שבין הנשיא אובמה לראש הממשלה נתניהו, אומרת דרשני. קשה להאמין שהפער הגדול בעמדות השניים ניתן יהיה בכלל לגישור, לפחות לא בעתיד הקרוב, וכל הסימנים מעידים כי הרומן החם שבין ישראל לארה"ב הגיע לקיצו.
20/05/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il