הוועדה לפניות הציבור דנה (יום ג', 31.5.16) בפניות ציבור שהצביעו על תקלות בשירות התחבורה הציבורית ובמיוחד על מקרים בהם אוטובוסים נתקעים באמצע הדרך.
יו"ר הוועדה ח"כ
ישראל אייכלר אמר בפתח הדיון: "למרות שקיימת חקיקה מוסדרת בנושא, כל מי שנוסעים בכבישי הארץ רואה לעיתים קרובות אוטובוס ציבורי תקוע בשולי הכביש, ונוסעים רבים שממתינים בימי הקיץ החמים או בימי החורף הגשומים לאוטובוס חלופי שיקח אותם ליעדם. בנוסף לעוגמת הנפש לנוסעים. מדובר בסכנה ממשית עבורם וכן עבור כלל הרכבים שנוסעים באיזור.
"הוועדה מבקשת לבחון מי מפקח על תקינות האוטובוסים? כמה בדיקות אקראיות נעשות מדי שנה? כמה אוטובוסים מורדים מהכביש במהלך הבדיקות אם בכלל? האם החברות נקנסות בגלל בעיות מכניות? האם
משרד התחבורה מקיים מעקב אחר אוטובוסים שמתקלקלים, קוים מסוימים, איזורים מסוימים, חברות מסוימות".
ח"כ
דב חנין (הרשימה המשותפת): "מספר האוטובוסים התקולים הוא לא מספר גדול ביחס למספר הנסיעות, אבל מבחינת החוויה של האנשים זו חוויה קטסטרופלית. הנזק הפוטנציאלי לאמון של אנשים בתחבורה ציבורית הוא אדיר כי כל אחד גם מספר את זה לחברים שלו. זה מייצר אי-אמון בתחבורה הציבורית. אני מבין את המורכבויות והקשיים, ושזה לא מספר גדול אבל אם אנחנו רוצים לייצר את החושה שצריך להתנהל בתחבורה ציבורית, צריך להגיע למצב של כמעט אפס תקלות. זה מאוד חשוב שהוועדה הזו עוסקת המון בתחבורה ציבורית. זה הנושא המובהק ביותר שהאזרחים יכולים להגיב ולהציע דרכים לתיקון".
גבי נבון, מנהל תחום תחבורה ציבורית במשרד התחבורה: "יש לנו נהלים לגבי אוטובוסים תקולים שמתפרסמים במכרזים שאנחנו מוציאים וגם חברות הבקרה שלנו בודקות את זה. אנחנו מוציאים גם מדי פעם מהנדסים שיוצאים לבדוק את האוטובוסים על-פי בקשה שלנו. כל מה שחל על המפעילים החדשים יחולו גם על
אגד ודן. כולל הנוהל של עד 10 שנים לאוטובוס. יש לנו חברות בקרה שנמצאות באוטובוסים באופן גלוי וסמוי ובודקים את כל הפרמטרים שצריך לבדוק ומדווחים און-ליין למשרד. אם צריך החברות נקנסות. אנחנו מפרסמים את הנתונים האלה והם נגישים לציבור. לכל מפעיל יש את קציני הבטיחות שלהם ואנחנו בודקים גם את קציני הבטיחות שלהם".
סנ"צ זאב גוטמן, המשרד לביטחון פנים: "כשאוטובוס נתקע אנחנו נותנים טיפול במספר היבטים, דבר ראשון מבחינה בטיחותית, ניידת נעצרת לידו ומסמנת את האזור, מקדמים את הגרר, זה עובד מצוין עם אגד. זה קורה הרבה פעמים. אנחנו יודעים להזניק יחידת ג'יפים שמתחברת במקרה של רכב תקול שמהווה סכנה על הכביש. אנחנו מידי פעם עושים בדיקות לכלי רכב ובודקים את הצמיגים והבלמים. עושים את זה בעיקר בחודשי הקיץ כשקייטנות לוקחות חברות פרטיות".
יוסי כהן, מנהל חטיבת הנדסת רכב אגד: "גם השאיפה שלנו היא לאפס תקלות. כל אוטובוס שנתקע מאוד מדאיג אותנו ואנחנו מנסים לשפר את הדברים. אי-אפשר להתעלם מגיל הרכב ושיש אוטובוסים בני 15 שנה. אנחנו מצעירים את האוטובוסים, קנינו 250 אוטובוסים בין עירוניים חדשים, וקרוב לשבעים עירוניים. זה 15 אחוז רק בשנתיים האחרונות. עדיין אנחנו לא נמצאים איפה שהמפעילים החדשים של עד 850 אלף ק"מ או עד עשר שנים. מי שאומר לנו איך לתחזק זה יצרן הרכב ומשרד התחבורה מגבה את זה בדרישת נוספות. צריך לזכור שיש אוטובוסים בני 15 שנה, אנחנו עושים מיליון ק"מ ביום, הלוואי שיהיו אפס תקלות".
שמוליק ליטבק, סגן ראש חטיבת המשק ב
חברת דן: הצטיידנו ב-2015 ב-387 אוטובוסים חדשים ועד עכשיו ב-2016 בסביבות 200. זה כמעט חמישים אחוזים מסך האוטובוסים. כל אוטובוס שעובר את השבע שנים עובר שיפוץ כללי וחוזר כמו חדש. היו לנו 15 אוטובוסים שנתקעו מתוך 1,300, כשרוב הנסיעות שלנו הם בתוך העיר ואני בטוח שהרכבים הפרטיים נתקעים יותר".