הפעלת קו הרכבת החדש לירושלים עלולה להתעכב בשל ליקויי בטיחות אש. כך עולה מדיון שהתקיים בוועדת המשנה לכבאות שתחת ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.
"אנחנו לא ערוכים לתת מענה לאסון במקרה של הפעלת המערכות החדשות. אני ממש לא רגוע", אמר ממלא-מקום נציב שירותי כיבוי האש, שמעון בן נר. לדבריו, דרישות שירותי כיבוי האש לנגישות לרכבי הצלה לא בוצעו בשל העלות הגבוהה של דרכים שכאלה. "אוטוטו הבנייה תסתיים ונצטרך לקבל אחריות. אני מודיע שלא אאשר התחלת תפעול קו הרכבת אם לא ייענו לדרישות הבטיחות שלנו", הצהיר.
לדברי בן נר, שירותי כיבוי האש הציעו פתרונות אלטרנטיביים - להקים תחנת כיבוי בכניסה למנהרות בשער הגיא, אבל שום דבר לא מתקדם. "צריך לאתר קרקע, ובמקביל שקבוצה אחרת תעסוק בתכנון המתקן. הקמת מתקן אימונים באשדוד זה פתרון טוב כי מדובר באזור תעשייתי מזוהם", אמר.
אודי קפלנסקי, סמנכ"ל בטיחות של
רכבת ישראל, אמר כי בימים אלה מתאמנים בחוץ לארץ 18 כבאים על תרחיש של כיבוי אש במנהרות, אך ציין שמדובר בכמות לא מספיקה בעליל. "18 הכבאים המתאמנים עכשיו בחו"ל בכיבוי שריפות במנהרה זה לעג לרש. יש צורך להכשיר 2,000 כבאים שיתאמנו 4 פעמים בשנה. הרעיון שלנו היה להקים תחנת כיבוי שמתמחה במנהרות בשער הגיא. הנושא צריך לקבל מענה על-ידי המדינה. אנו עושים עבודת מטה מסודרת עם שירותי הכבאות", אמר.
גורם חרום נוסף שאמור לטפל בנפגעים במקרה של שריפה במנהרת רכבת הוא ארגון מגן דוד אדום. נציג הארגון בדיון, עופר שניר, הודה כי לצוותים הרפואיים של מד"א אין ידע מקצועי לעבודה בתוך מנהרות רכבת, אין ניסיון ואין אמצעים. "צריך ללמוד ולתרגל את צוותי הרפואה. צריך גם להכשיר את צוותי הרכבת שיהיו שם לפנינו איך להתחיל לטפל", אמר.