משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו חתמו (יום ד', 31.8.16) על הסכם ראשון להכשרת נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) חדשים בתל אביב, שיתנו יתרון משמעותי בכבישים לאוטובוסים ולכלי רכב ציבוריים.
ההסכם הוא חלק משורה של הסכמים שנחתמו בחודשים האחרונים עם ערים נוספות בגוש-דן, במסגרת תוכנית כוללת של משרד התחבורה, להקמת רשת נתיבים של תחבורה ציבורית, במטרופולין תל אביב, באורך כולל של כ-500 קילומטרים.
הרשת מחברת בין נת"צים בינעירוניים לנת"צים עירוניים ויוצרת העדפה ברורה ורציפה לתחבורה הציבורית. מדובר על הכשרה של כ-350 קילומטרים של נתצ"ים חדשים ושדרוג של כ-135 קילומטרים של נתצ"ים קיימים. המיזם מתבצע בסיוע חברת נתיבי איילון וחברת נתיבי ישראל. משרד התחבורה הקצה לשלב הראשון של המיזם, המכונה "מהיר לעיר" יותר ממיליארד שקלים.
ההסכם כולל בשלב הראשון הקמה של כ-15 קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית בצירים הבאים:
- משה סנה-בני אפרים-רוקח - יוקם נת"צ ימני לשני הכיוונים, באורך של 5.3 קילומטרים;
- שאול המלך - בקטע שבין נמיר לאבן גבירול יוקם נת"צ ימני באורך של 1.2 קילומטרים, בשני הכיוונים.
- תל גיבורים-פרייגרנזון - בקטע שבין צבי ללוחמים יוקם נת"צ ימני באורך של קילומטר, בשני הכיוונים;
- קק"ל - בקטע שבין לבנון לאיילון (כיוון מערב) יוקם נת"צ ימני, באורך של 700 מטרים, בשני הכיוונים ובין לבנון לנמיר, נת"צ של 800 מטר, בשני הכיוונים;
- וולנברג - בקטע רוזן-משמר הירדן יוקם נת"צ ימני באורך של 1.4 קילומטרים, בשני הכיוונים;
- הר ציון-שומרון - בקטע שבין בגין להר ציון יוקם נת"צ ימני (למזרח ונגדי למערב) באורך של 200 מטרים ובקטע שבין שומרון לקיבוץ גלויות יוקם נת"צ ימני, בשני הכיוונים, באורך של 1.3 קילומטרים.
- לבון - בקטע שבין קיבוץ גלויות לבין צבי יוקם נת"צ ימני, בשני הכיוונים, באורך של 800 מטרים;
- בן צבי - בקטע שבין לבון לאיילון יוקם נת"צ ימני, בשני הכיוונים, באורך של 900 מטרים.
- בנוסף לכך יוכשרו נתצ"ים קצרים, בצירים שוקן והר ציון-שומרון באורך של 200 מטרים כל אחד.
שר התחבורה, ישראל כ"ץ, מעריך כי התוכנית צפויה להגדיל את מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית. ראש עיריית ת"א-יפו,
רון חולדאי העיר כי אין משמעות אמיתית לנת"צים כשהם נמצאים רק במרחב העירוני. "רק רציפות הנתיבים הללו מנקודת המוצא ליעד בין הערים השונות, בנתיבים הבין-עירוניים, תעודד אנשים לזנוח את הרכב הפרטי לטובת התחבורה הציבורית".
עלות השלב הראשון של מהיר לעיר בת"א נאמדת בכ-340 מיליון שקלים. בשלב השני שייחתם בקרוב, מתוכננים עוד כ-16 קילומטרים של צירי העדפה לתחבורה הציבורית (נת"צים) בתל אביב.
בחודש אפריל השנה חתם משרד התחבורה על הסכמים עם שש ערים בגוש-דן, להקמת כ-50 קילומטרים של נת"צים חדשים בתחומן. מדובר בערים: בת ים, חולון, לוד, רמלה, קריית אונו והוד השרון. בקרוב צפוי משרד התחבורה לחתום על הסכמים דומים עם ערים נוספות, במטרופולין תל אביב.
מיזם "מהיר לעיר" כולל העדפה לאוטובוסים בתשתית וברמזורים, תגבור מערכת קווי האוטובוסים ושיפור מסלולי הקווים, כרטוס אוטומטי ועליית נוסעים מכל דלתות האוטובוס, מידע דינמי וסטטי משופר בתחנות, שיפור התשתיות להולכי הרגל בסביבת התחנות והנגשתן וכן הקמת שבילי אופניים לאורך מרבית צירי העדפה המתוכננים.
בכל הנתצ"ים שיוקמו יוצבו מצלמות אכיפה שיופעלו על-ידי פקחים עירוניים שהוסמכו לרשום דוחות לנהגים, שיתועדו כשהם חונים או נוסעים בנתיבי התחבורה הציבורית. המיזם ממומן במלואו על-ידי משרד התחבורה. לטובת קידום הפרויקט מעמיד המשרד שורה של תמריצים והטבות לרשויות המקומיות שיינתנו בהתאם לרמת שיתוף הפעולה של הרשות. משרד התחבורה קבע יעד לחתימת ההסכמים עם הרשויות, ככל שהרשות תקדים לחתום על ההסכם כך יגדל סל ההטבות והתמריצים שיוענק לה. עיריית תל אביב תקבל הטבות ותמריצים בשווי של 13% מעלות הפרויקט. תקציב זה יכול לשמש לקידום מיזמים תחבורתיים בעיר ושדרוג מרכיבים במיזם.