מיזם חישמול הרכבת שנועד להתקיים בשבתות החל מחודש ספטמבר יתבצע בימי חול, לאחר שהתברר כי לא ייגרם סיכון חיים כלשהו (פיקוח נפש) מאי-ביצוע העבודות בשבת. כך נודע ל-News1.
גורם בענף מסר כי חישמול הרכבות בשבת היה אמור להימשך זמן רב ולהיות חילול השבת הכי גדול שהיה בישראל מאז קום המדינה. הן ב
רכבת ישראל והן במשרד התחבורה מכחישים שעבודות החישמול תוכננו לשבת, אולם מקור בכיר אישר את המידע.
במסמך שחיבר מנכ"ל רכבת ישראל,
בעז צפריר, הוא העריך שאי ביצוע העבודות בשבת יביא לדחיית מיזם החישמול כמו גם הקו המהיר לירושלים בשנתיים. לחלופין, כתב, תידרש סגירת תנועת הרכבות בתל אביב ומדרום לה במשך ארבעה חודשים רצופים. הערכה זו של המנכ"ל לא נבחנה באופן אוביקטיבי על-ידי גורם חיצוני ובלתי תלוי.
בתוך כך, סגירת תחנות הרכבת בבאר שבע מרכז ובדימונה שתוכננה להלילה בחצות, תוקדם בשעתיים כדי למנוע את ביצוע עבודות התשתית בשבת. דובר הרכבת אמר כי למיטב ידיעתו לא יתקיימו עבודות בשבת. התחנות יישארו סגורות כדי לבצע את העבודות עד כניסת השבת ומיד אחרי שתצא. כל הרכבות האמורות לצאת מתחנת באר שבע מרכז תחלנה את נסיעתן בתחנת באר שבע צפון האוניברסיטה. כל הרכבות שיעדן באר שבע מרכז תסיימנה את נסיעתן בתחנת באר שבע צפון האוניברסיטה. רכבת ישראל תעמיד שירות הסעיות מיוחדים בעת סגירת התחנה בין תחנת דימונה לתחנת ב"ש צפון (לשני הכיוונים) ובין תחנות באר שבע צפון האוניברסיטה לבאר שבע מרכז (לשני הכיוונים).
דובר רכבת ישראל הודיע הערב כי לפי מידע שיש בידי החברה כעת, דיוני ועדת הורביץ להסדרת נושא העבודות בשבת טרם הסתיימו וטרם סוכמו. הדיון היום בוועדה התקיים בדרג זוטר יותר. נציגיהם של השרים ליצמן ודרעי דרשו להעביר אליהם פירוט לגבי שלושה פרויקטים שנטען כי ביצועם בשבת הוא פיקוח נפש, על-מנת שיבחנו את הנושא. יתר 17 הפרויקטים הלא חיוניים בוטלו.
השר
יעקב ליצמן (
יהדות התורה) התראיין (יום ה', 1.9.16) ל
גלי צה"ל ואמר כי כשם שאגד משבית בשבת 3-2 מיליון נוסעים כך החברות הממשלתיות צריכות לשבות. לדבריו, הסטטוס-קוו נפרם לאט-לאט, ראש הממשלה מודע לסיכונים שבדבר והוא (ליצמן) מציע שלא לבחון את רצינות כוונותיו.