דיון פגרה רגוע התקיים (יום ב', 19.9.16) במליאת הכנסת בנושא משבר עבודות הרכבת בשבת. נציגי הסיעות דיברו, למעט נציגי
ישראל ביתנו,
הבית היהודי ו
ש"ס.
פתחה את הדיון יושב-ראש מרצ
זהבה גלאון, שאמרה כי אינה יודעת עד עתה מי נתן את ההוראה להפסיק את העבודות בשבת. היא שאלה מדוע שר העבודה
חיים כץ לא אמר שנתן את ההוראה וגם הפרקליטות לא אמרה לבג"ץ שכץ נתן, אולם בראיון טלוויזיוני מאוחר יותר טען כץ כי הוא זה שנתן לראש הממשלה את הסמכות להורות, ו"נחלץ לעזרתו בזיג-זג פראי של גרסאות סותרות ומבולבלות". גלאון באה בטענות גם למנכ"ל
רכבת ישראל על כך שעצר את העבודות מבלי שקיבל לכך אישור בכתב.
ח"כ
יעל גרמן (יש עתיד) אמרה כי התנהלותו של נתניהו בחוסר סמכות נובעת מכך שהוא סבור כי המדינה זה הוא. לדבריה, האשים נתניהו את השר ישראל כ"ץ ולא ציין כי מדי שבת ניתנים היתרי עבודה ל-18,000 עובדים וזאת בלי שהחרדים יוצרים משבר. לדבריה, ניתן לכבד את השבת ושומריה יחד עם חופש בחירה וחופש תנועה ולכן הגישה הצעת חוק לתחבורה ציבורית מצומצמת בשבת.
ח"כ
אילן גילאון (מרצ) אמר שהמשבר אינו קשור לרכבת או לשבת אלא להחפצה שעושה ראש הממשלה בממשלה, באזרחים ובכנסת. הוא הזכיר את הסרט לכשכש בכלב ואמר כי נתניהו יוצר מציאות פוליטית בדויה בה האנשים הם אינסטרומנטים. "לו ז'בוטינסקי היה מגיע לדיון הזה הוא לא היה מזהה את יורשיו, כי זה לא דיון בין שמאל לימין, אלא דיון בין שתי גישות - שאחת מהן שולטת בכיפה ומסתכלת על בני אדם כאמצעים". לדבריו, בשנת 2016 ראוי היה לתת פירוש אחר למונח "פיקוח נפש" כך שכל דבר הקשור לטובת הציבור ייכלל בו. גילאון גם הזהיר מפני השלכת הרב-תרבותיות לטובת עריצות שלטונית של הפחדה והפרדה, והציע לכל אזרח לשאול את עצמו פעם ביום מה הוא נותן למדינה ופעמיים מה המדינה נותנת לו.
ח"כ
דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר כי מן המשבר למדנו שתחבורה ציבורית ברכבת היא חיונית, והשבתתה משפיעה גם על בעלי הרכב הפרטי, ושיש שלטון שלא מחמיץ הזדמנויות לפגוע בציבור וליצור בו מחלוקת.
ח"כ
חיים ילין (יש עתיד) חלק שבחים לשר ישראל כ"ץ, ואמר כי המשבר הוא תוצאה מהעץ הגדול שקרוי נתניהו ואינו נותן לאיש לגדול בצילו ולהרים ראש.
התקשורת יצרה פאניקה"
השר המקשר
יריב לוין השיב בשם הממשלה שמדובר באטריות קרות ואם למישהו היה אכפת מנוסעי הרכבת ומהחיילים, היו זועקים על השבתתה לשמונה ימים, מפגינים ונוסעים (אוספים טרמפיסטים). אולם מה שמעניין את האופוזיציה הוא לעשות הון פוליטי, והכל דמגוגיה. לוין ציין כי בניגוד ליו"ר מרצ שנכחה בדיון, נעדר ממנו יו"ר יש עתיד
יאיר לפיד, שמשנה אג'נדות כלשונו. הוא ציין שני עקרונות בהן נוקטות ממשלות ישראל הראשון, שמירה על אופיה היהודי של המדינה ולא כדי לרצות אחרים אלא כי זה חשוב; ובעוד שכל אדם יכול לעשות מה שהוא רוצה אך המדינה צריכה לשמור שבת אלא במקום שאין ברירה והדבר באמת הכרחי, אולם 17 מתוך 20 עבודות לא היו הכרחיות וגם לגבי השלוש שלגביהן הייתה מחלוקת לא היה צורך לעשותן משום שממילא הרכבת השביתה את הקו לשמונה ימים. הוא עמד על הפיתוח המסיבי של הרכבות אותו מבצעת הממשלה, אך לא היה צורך שהדבר יתבצע בשבת באופן שיפגע בעובדים ובשבת.
לאחר מכן התאפשר לחברי כנסת להביע דעה באורך דקה:
ח"כ
נורית קורן (ליכוד): "רוצים שתהיה רפורמה ויהיו דברים חדשים, אך מנגד צריך לשמור על הסטטוס-קוו ולעשות רק עבודות דחופות. דיון הפגרה הוא סחריר שנועד לצרכים תקשורתיים.
ח"כ
יהודה גליק (ליכוד) הביע צער על כך שלקחו נושא מאחד לנושא מפלג. הוא הקריא שיר על השבת שחיבר נחום היימן.
ח"כ
ישראל אייכלר (
יהדות התורה): "אין לי טענות לאופוזיציה. יש לי טענה לכלי התקשורת שיצרו פאניקה לאומית, כאשר אזרחי ישראל סובלים יום-יום באופוזיציה. השבת היא מכשיר ביטחוני ראשון במעלה לשמירת העם. הצבועים בתקשורת לא מתעניינים כל השנה בתחבורה ציבורית ונזכרים בה רק כשמגיעה שבת".
ח"כ
דוד ביטן (הליכוד): "לא ראיתי שמראיינים היום חיילים. האופוזיציה העצימה את העניין כדי לגרום נזק פוליטי לליכוד ולראש הממשלה שהשקיעו בכבות. אין לנו עניין לפגוע בשירות לאזרח. אך אפשר למצוא פתרונות לחלק מעבודות הנוחות שמבצעת הרכבת".
ח"כ
משה גפני (יהדות התורה): "האם מרצ תיסע לצפון גם ביום ראשון הקרוב כשהתחנות יהיו סגורות. האם הערך של שבת לא קיים. האם שר התחבורה צריך לקיים מסיבת עיתונאים במוצ"ש כדי להודיע שלא ויתרנו? הרי יש מדינות שאין בהן שבת. מתי עושים שם את העבודות האלה. אם חס וחלילה תצליחו לבטל את השבת, איך יעבדו? גלאון עותרת לבג"ץ ומיד מקבלת צו מניעה. גם אני רוצה".
יעל כהן-פארן (
המחנה הציוני): "אני קוראת לחברי הכנסת לקחת פעם בשבוע את האוטובוס והרכבת ולהגיע לפגישות כדי להרגיש מה חווים הנוסעים יום-יום".
ח"כ איילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני): בישראל משקיעים 1,400 אירו לאדם בשנה לתחבורה ציבורית, ובמדינות ה-
OECD משקיעים 10,000 אירו בשנה. שם יש תחבורה ציבורית אפקטיבית ושם אתה ממשיך את הנסיעה גם במוניות. אין כאן אדם שהשבת לא חשובה לו. אם לא נטפל בתשתיות התחבורה הציבורית נהפוך למדינת עולם שלישי. ראש הממשלה מהתל בנו וכשיגיע תקציב המדינה נראה שאין מספיק כסף לתחבורה ציבורית".
ח"כ
מיקי זוהר (ליכוד): "בבחירות האחרונות מפלגות השמאל הבטיחו לחרדים ויתורים בנושאי דת ומדינה תמורת ויתורים מדיניים, אך החרדים לא הסכימו וקמה ממשלת ימין. גם לפיד בורח כמו שפן מנושאי דת ומדינה. המטרה היא להקים ממשלת שמאל במקום ממשלת ימין".
ח"כ
אמיר אוחנה (ליכוד): "מחמם את הלב לראות את נציגי מרצ ויש עתיד אומרים לחרדים 'זה לא אם, זה נתניהו'. אומרים שהחרדים הם השותפים הטבעיים של הליכוד. מאז 1984 במשך יותר מ-30 שנה, כל הממשלות כללו את החרדים חוץ מממשלות הליכוד ב2003 וב-2013. אז של מי באמת הם השותפים הטבעיים?".
ח"כ
אורי מקלב (יהדות התורה): "יצא דבר טוב מהדיון, שמעלים את סבל נוסעי התחבורה הציבורית. אם רה"מ היה מקבל החלטה מוקדמת יותר המסילות לא היו מפורקות. הוויכוח הוא האם השבת יקרה לנו או שמגיעים למצב בו 17 עבודות התבררו כלא חיוניות".
ח"כ
יעקב אשר (יהדות התורה): "אמרו חכמינו היזהרו מן הצבועים. זה לא השבת או הרכבת. זה אולי בגימטריה יוצא 'איך מפילים את הממשלה' או 'איך תוקפים את רה"מ'. אני לא זוכר את זעקתכם כאשר ההסתדרות או מאן דהוא השבית. אם הייתה אולימפיאדה היו משביתים את המדינה לשבוע. אני לא בעד לכפות עליכם לשמור שבת, אך לא ניתן לכם להפוך את השבת ליום חול".
ח"כ
רחל עזריה (כולנו): "שבת היא יום נפלא שכולם - דתיים וחילוניים - נהנים ממנו, ישנים ואוכלים. אבל במערכת הפוליטית כולם רבים על השבת. חייבים להגיע להסדרה חדשה על איך אנחנו רוצים שהשבת שלנו תיראה".