סקר דעת קהל מיוחד שנערך עבור מכללת "גורדון" לחינוך בחיפה באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות" בקרב הורים (יהודים וערבים) לתלמידי תיכון בישראל (ט'-יב') חושף תמונה עגומה על חשיבות מקצועות מדעי הרוח מבחינת הורי תלמידי התיכון. מעל מחצית מהמשיבים (51%) סבורים כי ספרות הוא המקצוע המיותר ביותר שנלמד בתיכון. עוד בתחתית הרשימה, מקצועות היסטוריה ואזרחות.
רוב גדול של המשיבים סבורים שמקצועות המתמטיקה והאנגלית (75% סה"כ) אלו המקצועות החשובים והמשמעותיים ביותר.
הביקורת על התקשורת הישראלית מחלחלת גם להורים. בסקר נבדק האם מערכת החינוך צריכה או לא צריכה ללמד בבתי הספר התיכוניים כיצד לצרוך תקשורת ביקורתית במסגרת לימודי האזרחות. רוב מכריע של בעלי הדעה (91%) סבורים כי מערכת החינוך צריכה ללמד בבתי הספר התיכוניים כיצד לצרוך תקשורת ביקורתית במסגרת לימודי האזרחות.
פרופסור יחזקאל טלר, נשיא האקדמית "גורדון" בחיפה: "אין חולי במערכת החינוך בישראל שאינו משתקף בצורה ברורה בעמדות של ההורים לתיכוניסטים בישראל הנחשפות בסקר. הזלזול במקצועות הרוח מביא לצניחה קשה בחשיבות הספרות, ההיסטוריה, האזרחות ואפילו התנ"ך בעיני ההורים. באקדמית גורדון אנו רואים מחויבות להכשיר את המורים כך שיעבירו לתלמידיהם את החשיבות שבמקצועות הרוח כמובילי תרבות, והייחוד שלהם למען החזרת החברה למקורות של אהבת ספר ותרבות. כמקדמי ערכי האזרחות, גורדון אף נבחרה לאחרונה על-ידי
האיחוד האירופי להוביל פרויקט בינלאומי לפיתוח תוכניות לימודים בתחום החינוך לדמוקרטיה וזכויות האזרח, תוכניות אלו ייושמו בארצות שונות ברחבי העולם".
מה חשוב
לדברי הסופרת
רונית מטלון: "תוצאות הסקר הזה, ככל שהן מייאשות ומקוממות לגבי החברה הישראלית ש"ציבור ההורים" מיצג אותה בסקר זה, אינן לצערי מפתיעות. מזה שנים שהספרות כמקצוע הנלמד בבתי הספר נדחק לקרן זווית. מערכת החינוך כמו רוב רובם של מנהלי בתי הספר אינם רואים כנראה בלימודי ספרות ובמקצוע הספרות דבר שצריך להעמיד אותו במרכז תמונת ההשכלה של נערים ונערות ישראלים. משום כך עמדותיהם הקונפורמיסטיות למהדרין של ההורים בסקרזה רק מהדהדות את סדרי העדיפויות של מערכת החינוך ושל שר החינוך בכבודו ובעצמו שלא מזמן נתן ביטוי להשקפותיו על מה חשוב ומה לא חשוב בתמונת ההשכלה בבתי הספר הישראלים. ספרות ולימודי ספרות לא נמצאו ראויים בעיניו של שר החינוך.
אם ננסה לדמיין איזו דמות אדם מעמידים לנגד עיניהם ההורים שרוצים מאוד אנגלית ומתמטיקה ומואסים בספרות, נדמה לי שזהו הדיוקן הנכסף: יזם צעיר, ממולח בענייני ממון, עילג עד אין קץ, דל דמיון ומוגבל, שלא מכיר לא את שפתו ולא את תרבותו אבל מפליא ללהטט באנגלית בינלאומית ובמתמטיקה אלמנטרית. עגום מאוד מאוד".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי המשרד אינו מגיב לסקרים מטעם מוסדות לימוד.
הסקר נערך בשיטה של סקר אינטרנטי ע"ג פאנל אינטרנטי קיים ורב משתתפים, באמצעות שאלון מובנה במהלך חודש אוקטובר 2016, בקרב מדגם הסתברותי של 499 הורים לילדים תלמידי תיכון (כיתות ט'-יב') המהווים מדגם מייצג של אוכלוסייה זו (מגזר יהודי וערבי). טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא פלוס/מינוס 5.5%. הסקר בוצע ע"י מאגר מוחות - מכון מחקר ויעוץ בינתחומי בע"מ בניהולם של פרופ' יצחק כ"ץ - מנכ"ל, פרופ' ברוך מבורך - מנהל מדעי, וד"ר אמיר הורקין - מנהל המחקר.