האם חרב השביתה בשירותי אגד מונפת שוב? ועד עובדי התחבורה בהסתדרות הכריז (יום ד', 14.12.16) על סכסוך עבודה. קדמה לכך ישיבה בירושלים (יום ג').
ההסתדרות, שכידוע מייצגת גם את הנהלת אגד, טוענת לאי-התייחסות הנהלת אגד לדרישות הוועד לתקן את המצב. היא קובלת על שינוי מפת התנועה אשר בוצעה ע"י הנהלת אגד וכתוצאה מכך נפגעו הפרמיות בשכר הנהגים וכן עובדי המשק באזור ירושלים.
ההסתדרות החליטה על נקיטת צעדים ארגוניים עד כדי שביתה, בכפוף לבדיקת משפטית של העילות. בבדיקה של עו"ד טל קרט התברר כי בסכסוך העבודה האחרון אשר הוכרז ע"י איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות בחודש ספטמבר אין את העילות הדרושות לקיים עיצומים חוקים. בעקבות כך, הודיע יו"ר איגוד עובדי התחבורה
אבי אדרי כי הוא פועל להכרזת סכסוך עבודה בנושא הפרמיות ופגיעה בשכר העובדים.
בתוך כך, צפוי מנהל
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית,
מאיר חן, לקיים בקרוב "בירור גדול" כלשונו, בעניין הפרות של תנאי הרישיון באגד ירושלים. למשרד מגיעות תלונות חוזרות ונשנות על קווים שאינם מגיעים לתחנות או מאחרים איחורים ניכרים, כגון: קווים 9, 15, 70, 71, 72, 74 ו-75. "אנו ערים לבעיה ומחובתנו לתקן אותה", אמר חן.
מנהל אגף בכיר תחבורה ציבורית ברשות, דרור גנון, אמר כי ההתנהלות הבעייתית בתפעול של אגד בירושלים אינה אמורה לעניין את הנוסעים נוסעים. לדבריו, היא נובעת כתוצאה ממחסור בנהגים ואגד עושה בימים אלה קמפיין גיוס נרחב לנהגים המציע גם בונוס. כדי לפצות על המחסור מעסיק אגד בינתיים נהגים זמניים ומנייד נהגים מסניפים אחרים. גנון הוסיף כי הנושא יקבל מענה בקרוב, ובינתיים מתבצעת בקרה ומוטלים קנסות לא מבוטלים. אנשי
משרד התחבורה דנו עם אגד בנושא, ולדברי גנון הציגו להם תוכנית להסדיר את הנושא בחודש הקרוב.
עוד דווח היום, כי הנהלת חברת האוטובוסים דן בדרום, ועד עובדי החברה וההסתדרות חתמו בתל אביב על הסכם קיבוצי. דן בדרום היא חברה-בת של דן המפעילה את קווי האוטובוס בנגב הצפוני. ההסכם חל על כ-450 עובדים ותקף לשלוש שנים וחצי. הוא קובע כי העובדים בחברה יוכלו לקבל מעמד של קביעות בתוך חצי שנת העסקה. בנוסף לכך לפי ההסכם תינתן העדפה לעובדי החברה הקיימים בעת איוש משרות פנויות ויישמרו זכויות עובדים בעת ניוד. החברה התחייבה בהסכם לסעיף השלמת שכר ל-160 שעות, כך שגם אם עובד יעבוד בפועל פחות ממכסת שעות זו - הוא יקבל שכר כאילו מילא את המכסה. לעומת זאת, חישוב ההפרשות לפנסיה, כך לפי ההסכם, ייעשה בכל מקרה לפי 186 שעות עבודה חודשיות - לרבות שימוש בחלק מהשעות הנוספות, במידה שיהיו. נהגים יקבלו תוספת על משמרות מפוצלות (משמרות הכוללות הפסקה של למעלה משעה). בנוסף לכך הנהגים ייהנו מתוספת לשכרם על עבודה בימי שישי, במוצאי שבת בחג ובקווי לילה שמפעילה החברה. נהגים אשר גרים במרחק מסוים מהעיר בה הם נדרשו לעבוד, יקבלו תשלום על זמן נסיעתם למשמרת.
עוד הוסכם בין הצדדים כי הנהגים יקבלו מענק בסך 250 שקל בחודשים בהם לא ייעדרו ממשמרות אליהן שובצו, ויקבלו תוספת בגין מכירת כרטיסים חודשית בגובה 1.25% מסך המכירות החודשי של כל נהג.
עוד הוסדרו בהסכם: מתן תוספת אש"ל, השתתפות באחזקת טלפון וכן יום כיף שנתי לעובדים ולמשפחותיהם. ההסכם מסדיר גם את גובה ההפרשות לפנסיה שיקבל כל עובד החל מיומו הראשון לעבודה וקובע כי כל עובד יוכל לקבל באופן מיידי 100% מפיצויי הפיטורים, גם במקרים בהם עזב העובד מרצונו. בנוסף לכך הוסכם כי לכל עובד תיפתח קרן השתלמות החל מוותק של שנה.
הצדדים הסכימו על מנגנון הסדרה ליישוב חילוקי דעות אשר מעניק לנציגות העובדים משקל חשוב בהכרעת סוגיות הנוגעות לסיום העסקת עובדים.