בתום דיון מרתוני שכלל מאות הצבעות ולאחר שנדחו כל ההסתייגויות שהוגשו, אישרה מליאת הכנסת את חוק התקציב לשנות הכספים 2017 ו-2018, את חוק התוכנית הכלכלית ואת חוק ההתייעלות הכלכלית. בהצבעה הסופית תמכו 60 חברי כנסת והתנגדו 48.
במהלך הדיון עזבו רבים מחברי האופוזיציה את המליאה במחאה על כך שבזמן ההצבעות ראש הממשלה קיים צ'אט קצר בפייסבוק, מה שלטענתם מבזה את הכנסת.
לאורך הדיון עלו חברי כנסת מן האופוזיציה לנמק את ההסתייגויות שהגישו על סעיפי החוק השונים.
ח"כ
מאיר כהן (יש עתיד): "אחרי אין-ספור הבטחות והתחייבויות, אנחנו מבינים היום שהתוכנית לחיזוק הצפון לא תהיה בתקציב. אין תוכנית לחיזוק הצפון. היום מבינים כולם, בעיקר 1.3 מיליון תושבי הצפון, שהם לא בתוכנית של הממשלה הזאת. ביוני 2015 אישרתם את התוכנית לחיזוק הצפון: תוכנית לפיתוח כלכלי של מחוז הצפון, קראתם לה. ובכן, חברות וחברי הכנסת, אדוני ראש הממשלה ושר האוצר איש הצפון, התוכנית לפיתוח הצפון נקברה. היא לא תהיה בתקציב. זה התחיל בהצהרה חגיגית ונגמר בכלום, באפס. שמעו טוב, אחי תושבי הצפון, עובדים עליכם בעיניים. בושה וחרפה שהבטחתם ולא קיימתם".
שר האוצר
משה כחלון השיב: "ידידי, חבר הכנסת מאיר כהן, אני רוצה להעמיד אותך על טעותך, יכול להיות שטעית - הכסף כולו פה, חוץ מ-400 מיליון של קק"ל, לפי החלוקה של: מעונות, כבישים, סיוע לבית-חולים פוריה. תבוא לאירוע בשבוע הבא ותראה 14 מיליארד על הלוח, ואז הטלוויזיה תצלם אותך אומר את מה שאתה אומר, בסדר? יש כסף, יש תוכנית, כולל קק"ל, שזאת הזדמנות להגיד להם תודה על 400 מיליון שהם מעבירים, מהמשרד לנגב והגליל, 150 מיליון מה-flat המפורסם גם עברו לשם, מה-flat האחרון. 1.5% של מ-9 ל-7.5 גם ירד לשם. כל הכסף הזה הוא תוספתי. מאיר כהן, תחפש משהו אחר".
ח"כ
שלי יחימוביץ' (
המחנה הציוני): "אדוני שר הרווחה, אנחנו יודעים שאתה עושה עבודה מצוינת במשרדך, אבל עדיין התקציב הוא זעום ביותר - הוא עומד על 8 מיליארד שקלים. אנחנו מבקשים להעניק לך 1.8 מיליארד שקלים נוספים. זה מספר מאוד משונה, כי הוא נופל בדיוק על הקיצוץ הרוחבי שהיה כעת, על הקיצוץ הרוחבי שיהיה - הם שניהם 1.8 מיליארד. וגם זה סכום - 1.8 מיליארד, זה גם הסכום שהולכים להעביר עכשיו לתקציב הביטחון. אז אנחנו אומרים: אם אפשר לעשות קיצוץ רוחבי פעמיים על 1.8 מיליארד, אם אפשר להעביר למשרד הביטחון, למה לא למשרד הרווחה?".
שר הרווחה
חיים כץ השיב: "אתמול-שלשום פורסם דוח העוני. כשאנחנו מסתכלים על דוח העוני, אחת ההצעות שחברת הכנסת שלי יחימוביץ' אמרה, להצמיד את קצבאות הבטחת ההכנסה לקשישים לשכר הממוצע במשק ולא למדד. זה ייתן מענה ל-187,000 איש ויוריד את דוח העוני ב-10% - 10%. ואני חושב שהיא צודקת, שצריך להצמיד את קצבאות הבטחת ההכנסה לשכר הח"כים. אם שכר הח"כים יכול להיות צמוד לשכר הממוצע במשק, למה שכר קצבאות הבטחת ההכנסה של הקשישים לא יכול להיות צמוד לשכר הח"כים? זה ייתן מענה ענק".
ח"כ
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת): "במצב הקיים היום כבר יש בעיה בתקציבים של בתי החולים - יש בעיה במספר המיטות, יש בעיה בתקנים של צוותים רפואיים, יש בעיה בצוותי המיילדות, יש מחסור אדיר. יש בעיה איפה שנוגעים בבתי חולים וקופות חולים. התור הוא מאוד ארוך, מנסים כל הזמן לגבות כספים על גבי החולים שמנסים להגיע לטיפולים שלהם בזמן המתאים שיצילו את החיים שלהם. ובא המשרד וכנראה לא חושב שצריך להוסיף תוספת נאותה לבתי החולים וגם לקופות חולים כדי שיתפקדו ויתנו בריאות יותר טובה. אז בריאות מונעת לא אבל לפחות בריאות בעת חולי. אני חושבת שזה בלתי מתקבל על הדעת".
יו"ר ועדת הכספים ח"כ
משה גפני השיב: "אנחנו ישבנו יחד עם שר הבריאות, כל חברי ועדת הכספים, ואנחנו שינינו דברים בהסכמה. אבל שנדע שבחוק הזה, כמו שהיה גם בקאפ הקודם, המשמעות של העניין, שמה שאנחנו מורידים כאן אנחנו מוסיפים במקום אחר. אין מציאות כזאת שאנחנו עושים טובה לקופות החולים, אנחנו גורמים נזק לבתי החולים. בקופות החולים עצמן יכול להיות שינוי שאנחנו נותנים לטובת קופה אחת, גורמים נזק לקופה השנייה ואותו דבר בבתי החולים. ישבנו בישיבה סגורה של הוועדה, נתנו לנו, לכל חברי הוועדה, את מה שלא מתפרסם בציבור, מה התוצאה של החוק הזה. כולנו השתכנענו שנעשה מה שאפשר. שינינו, בהסכמת השר, שינינו את השנה, שזה לא יהיה 2013 מלא, אלא 2013, חצי 2013. הייתה שנה בעייתית מבחינת העניין הזה והייתה תוספת של 400 מיליון שקל שמופיע בתקציב שאנחנו מאשרים".
ח"כ
יעל כהן פארן (המחנה הציוני): "השר אלקין, אני חושבת שבימינו, 2018-2017, תקציב המשרד להגנת הסביבה צריך להיות קצת יותר מ-0.08% מתקציב המדינה. אנחנו עומדים בפני אתגרים אדירים בתחום הסביבתי. אנחנו פחות מפי 10 מהממוצע ב-
OECD בהשקעה היחסית בהגנת הסביבה. ולכן הגיע הזמן להעלות את התקציב. בסופו של דבר - אני מסתכלת על ספר התקציב. הוא גדל אולי במעט, אבל הוא לא גדל מספיק. אומרים שחסרים מאות תקנים - מאות תקנים - של מפקחים כדי שהמשרד יוכל לבצע את עבודתו, לעשות את מה שהוא אמור לעשות, לפקח על המפעלים המזהמים, לדאוג שלא יהיה זיהום עודף ותקלות אין סוף במפרץ חיפה. כדי לפקח על הדברים האלה - הדברים נאמרו בוועדות ביקורת המדינה, בוועדות הפנים, בוועדות אחרות - המשרד זקוק למאות תקנים נוספים. ומאות ברמה של מאות רבות, לא 150-100. מאות, מעל 500".
השר
זאב אלקין השיב: "תודה לחברת הכנסת כהן פארן על הדאגה הכנה - והיא באמת כנה - לתקציב המשרד להגנת הסביבה. אבל אני מניח שעקבת אחרי דיוני התקציב. את ביקשת תוספת 130 מיליון שקל, במסגרת התקציב הזה, סוכם בין משרדנו למשרד האוצר שאנחנו נקבל בשנתיים הקרובות פי שניים ממה שאת ביקשת, 260 מיליון שקל, לתוכנית זיהום בתחבורה. לכן, אני מודה לך על הדאגה. אני אשמח אם תמשיכי להתגייס לטובתנו בכנסת, אבל התקציב הזה, באופן חסר תקדים, כולל תוספת למשרד להגנת הסביבה. יושב פה שר האוצר מהקדנציה הקודמת, לא שמתי לב שאז תקצבו את המשרד להגנת הסביבה בכמויות כאלה ובהיקפים כאלה. ולכן אני דווקא רוצה לנצל את ההזדמנות הזאת להודות לשר האוצר, להודות לראש הממשלה, על התמיכה ועל כך שבאופן חסר תקדים המשרד הזה בסך הכול גדל בשנתיים האחרונות ביותר מ-50% בתקציבו".
ח"כ
איתן כבל (המחנה ציוני): "בוועדות, אדוני ראש הממשלה, נלחמנו על כל שקל. על כל שקל בנושאים מנושאים שונים. ומה אנחנו מוצאים את עצמנו, אדוני ראש הממשלה? הקואליציה הקימה בנקים חדשים. יש את הבנק הוותיק של גפני. יש את הבנקים החדשים הגדולים: הבנק של
דוד ביטן, הבנק של סמוטריץ'. חבר הכנסת דוד ביטן, שמחזיק הון עצמי של 41.7 מיליון, סמוטריץ' שמסובב את כולם על האצבע עם הון של 50 מיליון, כשאנחנו נאבקים על כל שקל. אני מבקש שהממשלה תיאות לתת מהבנקים החדשים שנפתחו, כספים לצרכים האמתיים שנדרשים".
ח"כ דוד ביטן השיב: "לצערי הרב, הממשלה מגישה תקציב. אם חבר כנסת מבקש לתקן את התקציב, וזאת זכותו המלאה, זה הופך להיות כסף ייחודי. אם למשל עכשיו אני מבקש לתקן את התקציב שעשרים מיליון יעברו לשיקום שכונות באותו רגע זה נחשב כסף ייחודי. לכן כל הנושא של הכסף הייחודי היום זה רק עניין של רישום. אין בזה שום משמעות אחרת. הכסף עובר, על-פי הנחיות היועץ המשפטי, למשרד, והמשרד עושה עם זה מה שהוא רוצה. על כן אנחנו נגיש הצעת חוק שמתקנת את החוק באופן כזה שאם יש תיקוני תקציב על-ידי חברי הכנסת זה יירשם בבסיס התקציב ולא יירשם ככסף ייחודי. כל מה שאתם אומרים יחד עם התקשורת זה פשוט בלוף אחד גדול".
ח"כ
מיקי רוזנטל: "רוב חברי הקואליציה מסכימים שמס דירה שלישית הוא לא יעיל. אני חושב שהוא לא הוגן ולא יעיל. שר האוצר במשך שלושה חודשים מדבר על החוק הכי חברתי, מבלי שיש לו נתון אחד. בוועדת כספים ניסינו לשאול את האוצר כמה דירות יש לאנשים שהם ירשו אותם, וכמה הם משקיעים, לאוצר אין מידע. אז אני אגיד לכם - 70% מהאנשים שיש להם שלוש דירות הם ירשו אותם. אתם סיפרתם סיפור על משקיעים שמשתלטים על שוק הדירות, זה בדיוק כמו מס גולגולת בעולם העתיק, זה המס הכי לא צודק. זה שיש לו 3 דירות עם 40 מיליון וזה שיש לו שלוש דירות עם 4 ישלמו אותו דבר. עכשיו מבחינת יעילות, כמה אנשים באמת ימכרו את הדירות שלהם? מה שיקרה פה בשנה הקרובה פתאום אתם תראו שאנשים מעבירים שני אחוז לאח שלהם או לילד שלהם וככה בעצם הם פטורים מהמס. השערורייה הגדולה היא איך שהעברתם את החוק הזה, בניגוד לעמדת היועץ המשפטי של הכנסת ובניגוד לדעתם של רוב האנשים שיושבים באולם הזה. עכשיו יש לכם הזדמנות אחרונה להצביע נגד, לפני שאנחנו הולכים לבג"ץ".
סגן שר האוצר
יצחק כהן השיב: "הרבה מתנגדים לחוק הזה וזו צביעות, כולם מחזיקים הרבה דירות. תשחררו את זה לזוגות צעירים, מה קרה? אתם פשוט מתנגדים כי אתם באים מפוזיציה. אם אתה מחזיק 5,6,7, דירות זה לא רלוונטי איך הם קיבלו אותם. תשחררו את הדירות האלה ותפסיקו לחנוק את המשק".