|   15:07:40
דלג
  יוסי עבדי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

מועדון הקלרה "בלבל" את קובי פרץ

מיליון שקל - זהו הסכום שתובע הזמר קובי פרץ ממועדון "קלרה" בת"א. הטענה: מנעו כניסתו בשל מוצאו העדתי וצבע עורו הכהה. מה הם איפוא סיכויי התביעה? ובכן, על פניו, נראה שלא גבוהים במיוחד הנה לכם תמונת מצב משפטית
23/06/2009  |   יוסי עבדי   |   מאמרים   |   תגובות
קובי פרץ

ביום שני האחרון (22.6.09) פרסם עיתון ידיעות אחרונות, כי הזמר קובי פרץ, הגיש תביעה כנגד מועדון "קלרה" בתל אביב, על-רקע מה שנטען כ"הפליה פסולה" בשל צבע עורו ומוצאו העדתי. לטענתו של פרץ, לפני כשבוע ימים, הוא הגיע למועדון, הממוקם בסמוך למתחם הדולפינריום, יחד עם כעשרים חברים, לאחר שהזמין שולחן מבעוד מועד.

על-פי כתב התביעה, הסלקטורית אשר עמדה בכניסה, סירבה להכניסו, "זלזלה בו והשפילה אותו מול שאר הבליינים"; זאת - בעוד שצעירים בעלי "חזות בהירה", הותרו להיכנס ללא עיכוב מיותר. עתה, דורש פרץ, פיצוי כספי של מיליון שקלים בגין עגמת הנפש ותחושת ההשפלה.

פרץ אינו הראשון. מדיניות ה"סלקציה" בכניסה למועדוני לילה - הפכה עם השנים, למרכיב מרכזי, גם בעצם דימוים של מקומות הבילוי, ממש כמו איכות המקום פנימה. ככל שממתינים צעירים רבים יותר מחוץ לשערי הכניסה - וככל שהכניסה למועדון הופכת קשה ו"סלקטיבית" יותר - כך גם מתהדר שם המועדון ב"איכותו", בקרב קהל היעד. הרצון להיכנס למקום ש"מעטים נכנסים אליו", מסייע לבעלי המקום במאמצי הגדרתו כ"אקסקלוסיבי"; ובמציאות סלבריטאית-מסחרית כשלנו, יש בכך משום נכס כלכלי לא מבוטל.

כאמור, פרץ אינו הראשון. בתי המשפט נדרשו פעמים רבות לטענת ההפליה במקומות ציבוריים. ואכן, בשנים האחרונות, קיימת מגמה מתחזקת של הטלת חובות בחקיקה ובפסיקה על גורמים פרטיים לנהוג בשוויון - והציבור מאמץ את החוק בחום. חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, התשס"א-2000 (להלן: "החוק"), מיטיב לספק מעטפת חוקית לכל מי שחש כי הופלה, ומאפשר לו לתבוע את שמו וזכותו בין כותלי בית המשפט.

במבוא להצעת החוק, עמד המחוקק, הן על ערך השוויון והצורך במיגור דעות קדומות, והן על הצורך להחילו במישור המשפט הפרטי. ההצעה, אשר הוכנה על-ידי האגודה לזכויות האזרח בישראל, נועדה להתמודד עם תופעה שלילית, אשר בין היתר, מתאפיינת בסירוב לאפשר לאדם כניסה למקומות בילוי ציבוריים, בשל היותו בעל חזות עדתית מסוימת. מדינת ישראל אף התחייבה בכמה אמנות בינלאומיות למגר תופעה כזו, בעקבות אימוצי חקיקה דומים, על-ידי מדינות רבות בעולם הדמוקרטי.

מטרתו של החוק ברורה: להתוות איזון ראוי בין עקרון השוויון ובין השמירה על חופש ההתקשרות, כך שמחד-גיסא- מוטלת החובה שלא להפלות, על מי שפתח שעריו לציבור הרחב, ומאידך-גיסא - מוצאים מתחולתו של החוק, למשל, מועדונים או ארגונים המבקשים לשמור על צביון חברתי מסוים.

אם כן, מה בדיוק קובע החוק, ואמתי אפשר יהיה לתבוע בגין טענת ההפליה? סעיף 3 לחוק - הוא שתוחם ומגדיר את האיסור להפליה, וכך הוא קובע:

3. איסור הפליה

(א) מי שעיסוקו בהספקת מוצר או שירות ציבורי או בהפעלת מקום ציבורי, לא יפלה בהספקת המוצר או השירות הציבורי, במתן הכניסה למקום הציבורי או במתן שירות במקום הציבורי, מחמת גזע, דת או קבוצה דתית, לאום, ארץ מוצא, מין, נטייה מינית, השקפה, השתייכות מפלגתית, מעמד אישי או הורות.

החוק מסייג את הדברים, בקובעו, כי אין רואים הפליה לפי סעיף זה, בין היתר, "כאשר הדבר מתחייב מאופיו או ממהותו של המוצר, השירות הציבורי או המקום הציבורי". לשון אחר: אם בשל נסיבות העניין, מתחייבת הבחנה בין באי המקום, כי אז לא יראו את "ההפליה" כפסולה. כך לדוגמה, כאשר המקום מיועד לנשים בלבד על-רקע אופיו ופעילותו הייחודי.

סעיף 6 לחוק מגדיל ויוצר סדרה של חזקות ראייתיות, באמצעותן מבקש המחוקק להקל את הוכחת ההפליה. כך או כך, אין חולק כי נטל השכנוע מוטל על הטוען כי הופלה. וזו לשון הסעיף:

הוכיח התובע בהליך אזרחי לפי חוק זה אחד מאלה - חזקה שהנתבע פעל בניגוד להוראות סעיף 3, כל עוד לא הוכיח אחרת:

(1) הנתבע סירב לספק מוצר או שירות ציבורי, מנע כניסה למקום ציבורי או סירב לתת שירות במקום ציבורי, לאחר שבירר פרטים הנוגעים לעילות ההפליה המנויות בסעיף 3;

(2) הנתבע סירב לספק מוצר או שירות ציבורי, מנע כניסה למקום ציבורי או סירב לתת שירות במקום ציבורי, לנמנים עם קבוצה המאופיינת לפי עילה מעילות ההפליה המנויות בסעיף 3, ולא סירב כאמור, באותן נסיבות, למי שאינם נמנים עם אותה קבוצה;

(3) הנתבע התנה הספקת מוצר או שירות ציבורי, כניסה למקום ציבורי או מתן שירות במקום ציבורי, לנמנים עם קבוצה המאופיינת לפי עילה מעילות ההפליה המנויות בסעיף 3, בקיום תנאי אשר לא נדרש ממי שאינם נמנים עם אותה קבוצה.

הנה כי כן, באם יוכיח התובע את אחד מאלה, הרי שיבסס את טענת ההפליה, וזאת - כל עוד הנתבע לא הצליח לסתור את הדברים. ואולם, בחינת פסקי הדין מעלה, כי חרף נטייתם של בתי המשפט לבסס נורמות חברתיות מוגדרות, ולהגן בקול זעקה על ערך השוויון, הרי שהדרך לזכות בהליך המשפטי ולקבל פיצוי הולם - אינה מובנת מאליה ודורשת ראיות של ממש (משימה שאינה פשוטה כלל).

כך לדוגמה, נקבע בפסק דינו של בית המשפט המחוזי בירושלים, מיום 25/9/08, בר"ע 478/08 גיאת ניהול והשקעות בע"מ נ' ארז מור (פורסם בהוצאת נבו) (להלן: "פס"ד ארז מור"), שם דובר היה במקרה בו המארחת מנעה כניסה של התובע ורעייתו, בטענה שהכניסה אפשרית ל"מוזמנים בלבד", בעוד שלשני זוגות נוספים שהיו עמם הותרה הכניסה, על אף שלא הזמינו מקומות מראש.

בית המשפט המחוזי קבע אז, כי על-מנת שתצמח עילת תביעה על-פי חוק איסור הפליה, על התובע להראות כי הפגיעה בו, נעשתה בשל השתייכותו לאחת מאותן קבוצות שהוגדרו בסעיף 3(א) לחוק. באותו מקרה, התובע טען כי הופלה בכך שנדרש להציג תעודת זהות. נציגת הנתבעת, אמרה אז בעדותה, כי מטרת הצגת תעודת הזהות הייתה לברר את גילו של התובע, הואיל והמדיניות של המועדון היא להכניס אנשים בגיל 24 ומעלה בלבד.

התביעה נדחתה בסופו של יום. ראשית, נטען כי - קריטריון הגיל איננו מנוי במסגרת הקריטריונים שבסעיף 3(א) לחוק איסור הפליה האסורים על-פי החוק; ושנית - כי זהו קריטריון שקבע לעצמו המועדון משיקולים עסקיים. בית המשפט קיבל כאמור את עמדת הנתבעת.

במקרה אחר (ת"א (שלום) 69031/06), התובעים לא הורשו להיכנס למועדון משום שלא עמדו ב"קוד הלבוש" הנדרש. גם כאן, דחה בית המשפט את התביעה באומרו: "קביעת קוד לבוש מסוים כתנאי לכניסה למועדון היא בעיקרון דרישה כשרה ואינה נחשבת להפליה על-פי החוק. בעל עסק פרטי, רשאי לקבוע כי לעסקו יכנסו בלבוש הולם". באותה מידה, דחה בית המשפט, במקרה אחר, תביעה אשר עסקה באי-הכנסתו של קצין צה"ל, למועדון לילה אשר הוגדר כ"מועדון סטודנטים", בטענה כי אינו נמנה על אוכלוסיית הבאים המוגדרת.

ואולם, מנגד, נראה כי פסק הדין בעניין קיבוץ רמות מנשה נ' יצחק מזרחי (ע"א (מחוזי חי') 3724/06), אשר ניתן בשנת 2008, הוא שהטביע דווקא חותם חשוב, וסיפק אמירות לנו חד-משמעיות. התובע, יליד 1982, תושב המושב עין העמק, שירת אז כשוטר במשמר הגבול. לטענתו, מפעילי המועדון "טרמינל" ברמת מנשה, מנעו את כניסתו, בשל מניעים פסולים ועל-רקע צבע עורו הכהה.

מפסק הדין עולה, כי התובע אכן הצליח לבסס ראיות משכנעות באשר להפליה הפסולה במקום. בין היתר, נקבע כי העובדה שהיו בין באי המועדון, גם שחומי עור, אין בה כדי להעיד על אי-קיומה של הפליה, מאחר שהוכח שאלה שנמנו על אותה קבוצה, נדרשו לתנאי נוסף לצורך כניסתם ("היכרות מוקדמת עם בעלי המקום"), תנאי שלא נדרש מבהירי העור.

גם העובדה שהתובע עצמו נכנס למועדון בעבר, לא הייתה בה כדי לשנות מן המסקנה האמורה, מאחר שכניסתו הייתה חד-פעמית ומותנית הייתה באותו מועד, בהיותו מוכר לעורכי המסיבה. בכל הפעמים הבאות בהן ניסה להיכנס לאותו מועדון, ומדובר בחמש פעמים, היה מגיע למקום, מנסה להיכנס, וכניסתו לא הותרה, באמירה "אתה לא נראה לי".

חשיבותו של פסק הדין, טמונה גם באמירה החד-משמעית, כי בעלי המקום אינם יכולים להתחמק מאחריות בעצם אומרם, כי יש להם "רשימות מוזמנים קבועות מראש". על-פי פסיקת השופטים, מקום שבעל המועדון טוען כי ישנן רשימות כאמור, או כאשר הטענה היא כי התנהגות המשיב הייתה פסולה, וכי אלה היו הגורם המונע לכניסתו - הרי שהנטל ההוכחה עובר לשכמו, הן לעצם קיומה של אותה רשימה והן כדי להוכיח שהרשימה שנערכה, אינה מבוססת על הפליה.

כמה כסף ניתן לתבוע?

על-פי סעיף 5 לחוק, בית המשפט רשאי לפסוק, בשל עוולה לפי חוק זה, פיצוי שלא יעלה על 50,000 שקל, בלא הוכחת נזק. גם בלא לקרוא את כתב התביעה שהגיש הזמר, נראה שתביעה בסכום של מיליון שקלים, כתביעתו של קובי פרץ, תדרוש מהתובע, כבכל תביעה נזיקית, להוכיח נזק בסכום כאמור, משימה שאינה פשוטה, גם בהתייחס להיותו של התובע זמר מזרחי מוכר. אגב כך, יצוין, כי במקרים אשר הוכחה הפליה ספציפית, אך מנגד הוכח כי אין המדובר במדיניות גורפת של בעלי המקום, הוכרו פיצויים סמליים של 15,000 שקלים בלבד (ראו: ת"א (תל אביב-יפו) 47045/05).

לסיכומם של דברים: תופעת הסלקציה במועדונים אכן קיימת, ומוסיפה להתרחב, לרוב, בניגוד מוחלט לערך השוויון. פעמים רבות, נראה כי הרצון "לסנן" עמדות גזעניות, מיטיב להסתתר מאחורי שלל תירוצים מקוריים, פרי דמיונם של בעלי המועדונים, אשר כמהים לקטלג את מקומם כ"איכותי יותר", על חשבון אזרחים טובים, שומרי חוק. ואכן, הדבר המצער הוא, כי גם אם הצדק הוא האמת בפעולה, הרי שלא תמיד אותה האמת קלה להוכחה בבית המשפט. מועדונים רבים, כנראה, עוד צפויים כנראה ליהנות מהספק, אלא שבינתיים, מומלץ שקובי פרץ יספק ראיות, וראיות טובות.

תאריך:  23/06/2009   |   עודכן:  23/06/2009
יוסי עבדי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מועדון הקלרה "בלבל" את קובי פרץ
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רועי1
23/06/09 23:28
 
tmura
24/06/09 16:34
2
איציק א
24/06/09 09:06
3
דון נפוליאון
24/06/09 10:09
 
עמוס שריג
30/06/09 12:52
4
מושיקו
24/06/09 11:46
 
מיכל123
24/06/09 14:40
5
שפרה
24/06/09 14:50
6
סמי בורקס
24/06/09 19:18
7
מזרחי
24/06/09 19:28
8
קארין אוחיון מעכו
12/11/09 08:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי מחפש מלחמות. כדון קיחוטה בכחול לבן, דוהר אבנרי אל טחנות הרוח הישראליות. מדי פעם הוא אפילו מצליח להפיל אחת, שמתמוטטת בקול רעש גדול. כך נפלה טחנת הרוח המכונה בפי העם "אולמרט" לאחר ארבעים שנה של מתקפות בלתי פוסקות, שהאחרונה שבהן היא הספר "זעקי ארץ מושחתת" (2008), שמתאר לאורך 511 עמודים את שחיתותו של מי שהיה, לדאבון הלב, ראש ממשלת ישראל. אבנרי, עיתונאי חוקר בעברו הרומנטי ויו"ר תנועת אומ"ץ - אזרחים למען מנהל תקין וצדק חברתי ומשפטי - בהווה, חצה בשנה האחרונה את גיל השבעים. מאחורי בלורית השיבה שלו מסתתר רקורד מרשים: הוא הספיק לערוך תוכניות תחקירים ב"קול ישראל", לכתוב כעיתונאי בכיר בידיעות אחרונות במשך ארבעים שנה, לכהן כיו"ר האיגוד של עיתונאי ישראל וכחבר נשיאות מועצת העיתונאות, להקים שתי עמותות למלחמה בשחיתות השלטונית (אמיתי ואומ"ץ), לכתוב למעלה מ-15 ספרים, ביניהם "הגביר" על השר אברהם שפירא, "המפולת" על שחיתות המערך, "התבוסה" על שחיתות הליכוד, ו"זעקי ארץ מושחתת" המוקדש לאהוד אולמרט. עד היום מפרסם אבנרי באתר האינטרנט של יואב יצחק עשרות טורים לוחמניים נגד פוליטיקאים ואישי ציבור שמנהלים יחסי הון, שלטון ועיתון [לבלוג של אבנרי]. 26 תביעות דיבה הוגשו נגדו, והוא זכה בכולן.
23/06/2009  |  אדם צחי  |   מאמרים
מעט מדי נכתב על המאבק של עובדי רשות העתיקות. המעט שפורסם נותר במדורי הפובליציסטיקה, כמו "הסרסורים של רשות העתיקות", טורו של איתן קלינסקי שפורסם ב"חדשות מחלקה ראשונה" בסוף השבוע [ראה מאמר משמאל].
23/06/2009  |  שוקי גלילי  |   מאמרים
והשבוע נגיד מזל טוב למזל החודש - מזל סרטן.
23/06/2009  |  צילה שיר-אל  |   מאמרים
השבת נקרא בתורה על המלחמות הראשונות שניהל עם-ישראל בדרך לכניסתו לארץ-ישראל. היה עליו להילחם לא רק עם עמי כנען, אלא גם עם עמי הסביבה, שניסו למנוע מעם-ישראל להתקדם לעבר ארצו ונחלתו. התורה רומזת על גבורתם של סיחון מלך האמורי ועוג מלך הבשן, ובכל-זאת הצליחו בני-ישראל לנצחם ולהכריעם, כי ידעו שהקב"ה הולך עימם ומכה את אויביהם לפניהם.
23/06/2009  |  מנחם ברוד  |   מאמרים
למרבה הצער, חלק ניכר (הרבה יותר ממחצית) של מומחי בית המשפט בנושאי ליקויי בנייה - עושים עבודתם רמייה מסיבות שונות, תוך נטייה ברורה ומהותית לטובת ציבור הקבלנים ורמיסת זכויות האזרחים - ציבור רוכשי הדירות.
23/06/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אינני זקוק למסקנות ועדת החקירה    הבנתי את מה שלא יכולתי להאמין שאכן יכול היה להתרחש    התועמלנים ומנמיכי רוח האומה, מאמינים שתגובה באירן או מלחמה בעזה נועדו לשמר את שלטונו, שרידותו ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שפת השפיות חייבת להיות שפת ההידברות ויש להוריד מסדר היום שפה בוטה וגסת רוח התובעת מישראל להגיב בנוסח - "בעל הבית השתגע"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il