|   15:07:40
דלג
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

שיעור בדמגוגיה

מה הקשר בין פרשת שלח לפרשת קורח? ניחשתם נכון - הדמגוגיה במיטבה. שיטות דמגוגיות שראינו בפרשת המרגלים שוכללו ושודרגו לדרגת אמנות בפרשת קורח מה מקור הביטוי 'טלית שכולה תכלת' קורח הפוליטיקאי, הספינולוג וגם אולי הגימיקן הראשון בהיסטוריה על מרכיבי הדמגוגיה וגם על הזווית הנשית
23/06/2009  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות

פרשת קורח, שבמרכזה מחלוקת קורח ועדתו, שקראנו בשבת, יכולה ללַמד שיעור בדמגוגיה. מבחינה זאת הקשר בין הפרשה לפרשת שלח אינו מקרי. ניתן להצביע בבירור על טכניקות שכנוע וטכניקות השפעה דומות בדעת הקהל בין פרשת המרגלים לפרשת קורח. פרשת הציצית, החותמת את הפרשה הקודמת, מככבת אף היא בפרשתנו, כחלק בלתי נפרד מהטיעונים הדמגוגיים הזולים של קורח.

האישה שאיתו

אי-אפשר להתעלם מהזווית הנשית בפרשה. לא רק בסיפור האלמנה, אלא בעיקר בהיבט של ה'אישה שאיתו' או מאחוריו של הבעל, המושכת בחוטי פעילותו. האישה ההורסת לעומת האישה הבונה. בקטגוריה הראשונה הייתה זו אשתו של קורח, שהסיתה אותו לחטא. בקטגוריה השנייה, לעומת זאת, חז"ל מציינים לשבח את אשתו של און בן פלת, שהשפיעה על פרישתו מהמחלוקת. בפקחותה הרבה, על-פי המדרש, יעצה לו: "אם משה הרב - אתה התלמיד, אם קורח הרב - גם כן אתה התלמיד. בין כך ובין כך אתה התלמיד. למה לך אפוא להתערב במחלוקת לא לך?". חז"ל מציינים שהיא אף פרעה את ראשה, כדי למנוע מעדת קורח לבוא לבעלה (צניעות, כנראה, הייתה הצד החזק של בני העדה). עליה אמר החכם מכל אדם: "חכמות נשים בנתה ביתה", לעומת "איוולת נשים תהרסנו" - זו אשת קורח.

הקנאה התאווה והכבוד

קורח היה אישיות בכירה בשבט לוי, ונמנה עם נושאי ארון הקודש. הוא היה גם איש עשיר מאוד (ומכאן הביטוי 'עשיר כקורח'), ולא חָסַר לו דבר. אולם הקנאה, התאווה והכבוד, כמאמר חז"ל, הוציאו אותו מדעתו והמיטו עליו אסון כבד בסופו של דבר (נשמע מוּכָּר? עיין ערך הבדרן דודו טופז).

קורח נוהג כפוליטיקַאי מיומן ומשופשף במובן השלילי. כל האלמנטים השליליים של הפוליטיקה כאמנות הכזבים נחשפים בהתנהגותו ובכל מהלכיו כלפי משה ואהרן. בראש ובראשונה הוא מציג את עצמו כדואג לטובת הכלל: "כל עם ישראל קדושים - הוא מתריס כלפי שני המנהיגים - ומדוע תתנשאו על קהל ה'?". בעוד למעשה הוא מוּנָע במחאתו נגד מנהיגות משה ואהרן לא על-ידי האינטרס הציבורי, או האידיאולוגי, אלא על-ידי אינטרס אישי מובהק: שאיפתו להיות נשיא ישראל.

והוא לא לבד. חז"ל מציינים כי הייתה זו מחלוקת קורח ועדתו, דהיינו בין קורח ועדתו שרבו על המנהיגות. למרות שהציגו חזית אחידה, לטובת העם כביכול, הם היו מסוכסכים ביניהם וכל אחד נלחם על מנהיגותו הוא. התככנות הפוליטית מתברר נולדה כבר אז, במחלוקת טראגית זו, ואינה המצאת המאה או יוון העתיקה. לא פלא שמחלוקת זו הפכה לדורות, בעיני חז"ל - בניגוד למחלוקת הלל ושמאי - כסמל של מחלוקת שאינה לשם שמים, ועל כן תוצאותיה היו הרות אסון.

ומי היו אנשי קורח ועדתו? נראה כי לא לחינם הלך זרזיר אצל עורב. קורח חָבַר לדתן ואבירם, שני הרשעים הנצחיים שהלשינו על משה כשהרג את המצרי (להגנת היהודי המוּכה), וליקטו מן המן בשבת קודש. ל'מאפיה' זו הצטרפו גם 250 נשיאי העדה, ואון בן פלת, בהשפעת קורח שהוביל את המרד נגד מנהיגות משה ואהרן, שהיו האנטיתזה למחלוקת זו - משה העניו מכל אדם, הבורח מן הכבוד, ואהרן סמל רדיפת השלום.

השילוש הקדוש והאלמנה

לא רק המשל מטעה אלא גם הנמשל. ישראל עם קדושים? אין ספק בכך. התורה בעצמה מעידה שהיהודים הם ממלכת כהנים וגוי קדוש ומצווה על התקדשותם המעשית. דווקא לצורך ייעוד זה, קיימת חלוקה לשלוש מחנות בעם, ישראל, לוויה וכהונה כשהלויים והכוהנים הם, בדומה למשה ולאהרן, מינוי מה' לסייע לכל העם בהגשמת ייעוד הקדושה באמצעות המצוות. וכל המחנות, בדומה לשבטים, משלימים זה את זה מבחינה תפקודית לכדי אחדות אורגנית לאומית ודתית.

קורח לא הסתפק בדמגוגיה הסמלית של הטלית. כדי להמחיש את העוול הכלכלי והחברתי כביכול שגורמים הלוויים והכהנים, על-ידי שוד הקופה הציבורית, הוא הציג את שכנתו האלמנה כמקרה טיפוסי של סיפור הקוזק הנגזל. לשם כך המציא סיפור הזוי עליה ועל כל רכושה שנלקח ממנה לטובת המגזר.

גם בסיפור זה הדמגוגיה פעלה במיטבה. התבססות על גרעין של אמת - שכנה אלמנה ומצוות תרומות ומעשרות (המחנכות את האדם לעזרה הדדית) - תוך הגזמה והכללה חסרות שחר, הטעיה, שימוש בטכניקות רטוריות ובאלמנטים דרמטיים, פריטה על מרכיבי הרגש, הצגת חצאי אמיתות הגרועה מהשקר, ריכוז אלמנטים שונים ליצירת תמונה שלילית, תוך ניתוקם מהקשרם ועוד.

טלית שכולה תכלת?

כל האלמנטים השליליים בפרשת המרגלים בולטים גם בפרשת קורח. השפעת הסביבה הרעה, תופעת העדריות, ומעל הכל התעמולה הדמגוגית, שיסודה בשקר, ופסיכולוגיית ההמונים, דברים שרואים משם, רואים גם כאן. כמו בפרשה הקודמת, גם בפרשת קורח ועדתו כאמור היו מעורבים שיקולים זרים. כמו בפרשת המרגלים גם כאן הטיעונים הדמגוגיים השקריים התבססו על גרעין של אמת, כדי לזרוע חול בעיני העם ואשליה של מציאות בדעת הקהל.

כדי להשיג השפעה מירבית על דעת הקהל, קורח מנסה לשוות ממד תקשורתי דרמטי למסכת הטיעונים הדמגוגיים. לפנינו סצינה מבויימת היטב מבית ההפקות של קורח ועדתו.

מה עשה? שואלים חז"ל - עמד וכינס 250 ראשי סנהדראות, כאמור הנשיאים שרובם היו משבט ראובן (ביחד עם דתן ואבירם ואון בן פלת), אשר הפסיד את בכורתו בעבודת המקדש לטובת שבט לוי. הם הצטרפו למאבקו של קורח, כדי להשיב לעצמם את הבכורה.

קורח ולהקתו התייצבו לפני משה בהופעה חגיגית בלתי שגרתית, כשהם עטופים כולם בטליתות תכלת. לא, הם לא באו להתפלל, אלא להפגין נגד מנהיגות משה ואהרן, תוך שימוש ציני מובהק בכלי הקודש. בפיהם, כך חשבו, סקופ היסטורי. "טלית שכולה תכלת", היקשו, "חייבת בציצית או פטורה? אמר להם (משה): חייבת. התחילו לשחוק עליו: אפשר טלית של מין אחר, שחוט אחד של תכלת פוֹטרה, זו שכולה תכלת לא תפטור את עצמה?!"

אם חשבתם שהשימוש בגימיקים בהפגנות הוא המצאה בת ימינו, אינכם אלא טועים. קורח מסתבר הוא אבי הגימיקים. אולם השימוש בטלית כגימיק היה מוטעה ונועד לזרוע חול בעיני הציבור.

גם תנועת הרפורמים לא נולדה במאה ה-19. אין ספק שקורח - אשר כפר בתורה משמים וביקש לחולל שינוי במצוות ה' ולשנות את כללי המשחק ביהדות - הוא הרפורמי הראשון בתולדות עמנו.

לכאורה, הטענות של קורח נשמעות צודקות והגיוניות, לפחות מבחינת הנחות היסוד הגלומות בהן. אם בכל טלית די בחוט תכלת אחד של ציצית, מדוע איפוא יש צורך בציצית בטלית העשויה כולה מתכלת? והוא הדין, כפי שממשיך המדרש את טיעוניהם הדמגוגיים של קורח ועדתו, בית שכולו ספרי קודש, מדוע יש בו צורך במזוזה. שבה ארבע פרשיות בלבד מן התורה?

אם שאלתם את עצמכם, מה מקור הביטוי 'טלית שכולה תכלת', מתברר שאין צורך להפליג רחוק כדי למצוא את התשובה. מקור הניב הלא מחמיא הזה, בעל הקונוטציה השלילית, הוא בפרשת קורח, כפי שראינו במדרש על הפרשה. אולם מעבר לגימיק, השאלה היא מה המסר העומד מאחורי המחשת הטלית והצגתה הרטורית.

ציניות דמגוגית

קורח לכאורה הוא נציג הדמוקרטיה. המציג טיעון של שוויון לעם מזווית יהודית. "כל העדה כולם קדושים... ומדוע - הוא מתריס בפני משה ואהרן - תתנשאו על קהל ה'?" ולשם כך בדיוק באה ההמחשה הרטורית של הטלית ושל ארון הספרים. אם, על-פי הנחת היסוד השגוייה של קורח, טלית שכולה תכלת פטורה ממצוות ציצית, וארון הספרים היהודי פוטר ממצוות מזוזה, כך אין צורך במנהיגות המשמשת בקודש - כהונה ולוויה - לעם קדוש.

קורח שובר את כל שיאי הציניות הדמגוגית בשם הדמוקרטיה. אלא שכל הנחות היסוד שהוא מציג מופרכות אחת לאחת.

מעבר לאיסור מן התורה להוסיף על המצוות ולגרוע מהן, נראה כי קורח הוא ספינולוג מובהק, המציג הטעיה קונספטואלית במסווה של אידיאולוגיה. הציצית, כמו המזוזה, הן תזכורת תמידית לאדם להתמודדות עם היצר הרע באמצעות הכרת ה' ומצוותיו. משום כך שתיהן ממוקמות בפינה. הציצית בפינות הגוף, והמזוזה - בפינת הדלת, כשהן מקיפות את כל ארבע רוחות השמים. הן, בפורמט של מהדורת כיס, מלוות את היהודי בבואו ובצאתו, בבית ובחוץ, ומזכירות לו את יהדותו בכל מקום ובכל זמן - בניגוד לסיסמת ההשכלה "הייה יהודי בביתך ואדם באהליך".

לעומת זאת, הטלית וארון ספרי הקודש נועדו לשימוש פנימי ומוגבל בלבד, בבית או בבית הכנסת, הטלית להתעטפות בשעת התפילה, וספרי הקודש ללימוד ולעיון בם. משום כך הציצית והמזוזה הקומפקטיות מהוות השלמה להם. אם ארון הספרים היהודי בא להדגיש את הממד העיוני, והטלית את הממד הרגשי להתייחדות עם הבורא בתפילה, הרי הציצית והמזוזה מדגישות את הממד המעשי של קיום המצוות, וכי לא המדרש עיקר אלא המעשה. ארון הספרים היהודי? לא רק טרנד, לא רק חוויה אינטלקטואלית, אלא חוויה מעשית לצורך קיום מצוות ככלי להעצמה אישית ולפיתוח האישיות.

תאריך:  23/06/2009   |   עודכן:  23/06/2009
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שיעור בדמגוגיה
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורן נאוה טבריה
24/06/09 07:26
2
אורנה רב-הון
24/06/09 07:51
 
תמה
24/06/09 11:33
3
ציפי לידר
24/06/09 12:33
4
אורנה רב-הון
24/06/09 17:26
5
ציפי לידר
25/06/09 08:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום שני האחרון (22.6.09) פרסם עיתון ידיעות אחרונות, כי הזמר קובי פרץ, הגיש תביעה כנגד מועדון "קלרה" בתל אביב, על-רקע מה שנטען כ"הפליה פסולה" בשל צבע עורו ומוצאו העדתי. לטענתו של פרץ, לפני כשבוע ימים, הוא הגיע למועדון, הממוקם בסמוך למתחם הדולפינריום, יחד עם כעשרים חברים, לאחר שהזמין שולחן מבעוד מועד.
23/06/2009  |  יוסי עבדי  |   מאמרים
אריה אבנרי מחפש מלחמות. כדון קיחוטה בכחול לבן, דוהר אבנרי אל טחנות הרוח הישראליות. מדי פעם הוא אפילו מצליח להפיל אחת, שמתמוטטת בקול רעש גדול. כך נפלה טחנת הרוח המכונה בפי העם "אולמרט" לאחר ארבעים שנה של מתקפות בלתי פוסקות, שהאחרונה שבהן היא הספר "זעקי ארץ מושחתת" (2008), שמתאר לאורך 511 עמודים את שחיתותו של מי שהיה, לדאבון הלב, ראש ממשלת ישראל. אבנרי, עיתונאי חוקר בעברו הרומנטי ויו"ר תנועת אומ"ץ - אזרחים למען מנהל תקין וצדק חברתי ומשפטי - בהווה, חצה בשנה האחרונה את גיל השבעים. מאחורי בלורית השיבה שלו מסתתר רקורד מרשים: הוא הספיק לערוך תוכניות תחקירים ב"קול ישראל", לכתוב כעיתונאי בכיר בידיעות אחרונות במשך ארבעים שנה, לכהן כיו"ר האיגוד של עיתונאי ישראל וכחבר נשיאות מועצת העיתונאות, להקים שתי עמותות למלחמה בשחיתות השלטונית (אמיתי ואומ"ץ), לכתוב למעלה מ-15 ספרים, ביניהם "הגביר" על השר אברהם שפירא, "המפולת" על שחיתות המערך, "התבוסה" על שחיתות הליכוד, ו"זעקי ארץ מושחתת" המוקדש לאהוד אולמרט. עד היום מפרסם אבנרי באתר האינטרנט של יואב יצחק עשרות טורים לוחמניים נגד פוליטיקאים ואישי ציבור שמנהלים יחסי הון, שלטון ועיתון [לבלוג של אבנרי]. 26 תביעות דיבה הוגשו נגדו, והוא זכה בכולן.
23/06/2009  |  אדם צחי  |   מאמרים
מעט מדי נכתב על המאבק של עובדי רשות העתיקות. המעט שפורסם נותר במדורי הפובליציסטיקה, כמו "הסרסורים של רשות העתיקות", טורו של איתן קלינסקי שפורסם ב"חדשות מחלקה ראשונה" בסוף השבוע [ראה מאמר משמאל].
23/06/2009  |  שוקי גלילי  |   מאמרים
והשבוע נגיד מזל טוב למזל החודש - מזל סרטן.
23/06/2009  |  צילה שיר-אל  |   מאמרים
השבת נקרא בתורה על המלחמות הראשונות שניהל עם-ישראל בדרך לכניסתו לארץ-ישראל. היה עליו להילחם לא רק עם עמי כנען, אלא גם עם עמי הסביבה, שניסו למנוע מעם-ישראל להתקדם לעבר ארצו ונחלתו. התורה רומזת על גבורתם של סיחון מלך האמורי ועוג מלך הבשן, ובכל-זאת הצליחו בני-ישראל לנצחם ולהכריעם, כי ידעו שהקב"ה הולך עימם ומכה את אויביהם לפניהם.
23/06/2009  |  מנחם ברוד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il