|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

רשמים קשים מביקור בקברי צדיקים

מתי יירד לנו האסימון? מתי ייקלט לנו בתודעה שעד שלא ננהג איש ברעהו ואישה ברעותה על-פי "ואהבת לרעך כמוך" מצבו של העולם ילך ויתדרדר?
23/06/2009  |   אורנה רב-הון   |   מאמרים   |   תגובות
אולי שומרים על מצוות אך לא על עיקרי התורה

ושוב חזרתי בתחושה קשה מביקור בקברי צדיקים.

התחלתי בקברו של רבי שמעון בר יוחאי, מחברו של ספר הזוהר הקדוש. בפתח הקבר ישבה מכשפה זקנה, חסרת שיניים ובעלת עיניים שמבטן מעורפל ולא ממוקד. אבל היא הצליחה לראות שאני לובשת שמלה שאורכה כמה סנטימטרים מעל לברך. היא פסקה: "את לא נכנסת ערומה לבית הכנסת. תלבשי את זה", והושיטה לגבר המזוקן שעמד לידה סמרטוט בעל ריח מצחין.

הגבר תחב את הסחבה לידי ואמר לי: "את חייבת לשים את זה מסביב לגופך. בשביל הצניעות." מעניין שהריח לא הפריע להם. רק כמה סנטימטרים מרגלי.

כמובן שלא השתמשתי בסמרטוט הצואֶה, ונכנסתי פנימה. ושם נכונו לי חוויות מעניינות אחרות. למזלי לא הפריעו לי לקרוא בזוהר. כנראה לא קלטו שאני קוראת, רחמנא ליצלן, בזוהר ש"אסור לנשים לקרוא בו", כך חוזרות ואומרות לי נשים דתיות מכל הזרמים, והן משתאות ביותר כאשר אני מספרת להן שהקריאה בזוהר רק משפרת את חיי ומיטיבה אותם.

קראתי בפרשת "חוקת", שעיקרה הטיהור שלנו מכל המעשים, המחשבות והרגשות השליליים שעשינו עד כה. לשם כך משתמשים באפר של פרה אדומה. פרה אדומה מסמלת את הרצון שלנו לקבל לעצמנו בלבד. המערכת הקוסמית בנויה, כמו גוף האדם, מקו ימין, שהוא הצד של החסד והנתינה, קו שמאל, שהוא הקו של הקבלה והלקיחה, והאמצע, המאזן בין השניים. אם אנו לא מאוזנים, ולוקחים יותר מאשר אנו נותנים או נותנים בצורה לא נכונה ולא מאוזנת, אנו פוגמים באיזון של היקום. פרה היא הנקבה של שור, המסמל את קו שמאל, והיא אדומה. הצבע האדום הוא הצבע של קו שמאל. שורפים את הפרה לאפר, את האפר מערבים בעוד אלמנטים, והכהן היה מזה את התערובת על אדם טמא כדי לטהרו. כיום, מכיוון שהטקס כבר לא קיים, למרבה שמחתם של אוהבי בעלי החיים, אנו מקבלים את הכוח והאנרגיה של הטיהור מקריאת התורה בשבת.

קראתי את הקטע מתוך הזוהר כדי להתחבר אל נשמתו של מורי ורבי, רבי שמעון בר יוחאי, מחברו של הזוהר. עשיתי זאת מכיוון שהיום הוא א' בתמוז, ראש חודש תמוז, ראש חודש סרטן. בחודש הזה האור של הבורא עצום ורב, והשכינה מסתתרת. אין לנו הגנה, ולכן אנשים שלא טיהרו את עצמם מספיק עד כה, עלולים להישרף ולסבול. החודש הזה כשמו כן הוא, כלומר בחודש הזה אנו זורעים בעצמנו את הזרעים למחלת הסרטן. כיום כבר ידוע שכעס ודיכאון גורמים לסרטן, והם נובעים מהשתקעות עצמית בתוכנו. הפיתרון לכך הוא להיות בנתינה. כאשר מתחיל להשתלט רגש שלילי, כמו כעס, כדאי לעצור אותו ולנסות לחשוב על מצוקה של מישהו אחר ולעזור לו. רק זה הוא המתכון להימנע ממחלות ממאירות.
באתי לקברו של רבי שמעון כדי לבקש ממנו עזרה, שיעזור לי לעזור לאחרים, שיעזור לי להיות בנתינה כל הזמן, כי זה קשה, שיעזור לי לעבור באיזון את החודש מלא האור הזה, כדי שלא אחלה ושלא יתרחשו בחיי דברים לא נעימים בגלל דברים שעשיתי בעבר. והכוונה אינה ללבוש לא צנוע. אם פגמתי, הרי שפגמתי בדבר שהוא נשמת היהדות: "ואהבת לרעך כמוך". ואין לכך מאומה עם לבוש. לבוש הוא דבר חיצוני, ולבוש "צנוע" נועד לעזור לנו לעשות את המצווה החשובה יותר: "ואהבת לרעך כמוך". כל מצוות התורה מכוונות אך ורק למצווה הזו, שאף אחד כמעט לא טורח למלא אחריה כמו שהוא טורח לשמור כשרות או שבת או להעיר לנשים שהלבוש שלהן לא צנוע. מה שעשתה המכשפה הזקנה בפתח הקבר לא היה לו ולא כלום עם "ואהבת לרעתך כמוך". אם כל כך הפריע לה לבושי ה"לא צנוע", יכולה הייתה להעיר לי בעדינות ולא לקלל אותי בגסות כמו שעשתה כאשר ראתה שיצאתי מן הקבר בלי הסמרטוט המסריח שנתנה לי כדי ש"אתכסה" בו.

הטון המגעיל של שוטרות הקבר נמשך גם בתוך הקבר. מישהי מבוגרת ושמנה, שלבשה מכנסי טייץ ומעליהן טוניקה בערך באורך של השמלה שלי, טרחה לומר לי שככה לא באים לקבר של צדיק. צריך לכבד אותו. חבל שהיא לא הסתכלה בראי לראות כמה מכובד היה הלבוש שלה, עם מכנסיים צמודים והדוקים לכל משמניה ומעליהן אוהל גדול עד כעשרה סנטימטר מעל לברכיים.

כשיצאתי מהבית לקחתי עמי חלק עליון ארוך, כדי שהכתפיים והידיים החשופות לא יפריעו. לבשתי את החלק העליון, אבל כנראה זה לא מספיק למישהו שמחפש חסרונות בכל מחיר, שמינה את עצמו לשוטר של הקדוש ברוך הוא וחושב שהוא צריך להעיר לאחרים במקום לתקן את עצמו.

הייתה שם עוד מישהי, שדחפה לידי איזה עלון המשכנע את בנות ישראל לקרוא תהילים. אין לי שום דבר נגד זה, להפך, אני אוהבת את ספר תהילים ואת דוד המלך ואני קוראת הרבה בתהילים. אלא שהאישה הזו הייתה חנוטה בתוך חליפה ארוכה ושביס, וטרחה להסביר לי שהיא מסכימה עם דבריה של הטוניקה, שהיא בעלת תשובה, ושצריך להתלבש בצניעות.

למזלי, ישבה באמצע אישה מסוג אחר. גם היא הייתה מכוסה במטפחת ולבושה בבגדים ארוכים, אך לא חשבה שהיא צריכה לבקר ולשפוט אותי. היא ביקשה צדקה, ונתתי לה, והיא שמעה את כל השיחה ואת כל מה שעברתי. "ההשפלה שעברת פה רק תעזור לך, את תראי, השם יברך אותך הרבה ברכות בזכות זה, " אמרה לי.

מנוחמת קמעא מטוב לבה הלכתי להדליק נרות. וגם שם ראיתי את חוסר הכבוד האנושי, חוסר ההתחשבות של האנשים והנשים שבאים להתפלל ולבקש על נפשם. אם היו יודעים שהמבקש על חברו נענה תחילה, ושצריך להתחשב באחרים גם כאשר באים להדליק נרות, אולי היו מתנהגים אחרת. נשים נצמדו אל מקום הדלקת הנרות לזמן ארוך, מדליקות נר, ועוד נר, ועוד נר. לפני עמדה אישה אחת והדליקה עשרים נרות! כתוצאה מכמות הנרות הגדולה, התמלא כל חלל המיכל בשעווה נמסה רותחת, ולא היה מקום לעוד נרות. לא יכולתי לשים שם את הנר שלי ולהדליק אותו, וגם הנשים שבאו אחרי לא יכולות היו לעשות כך. זרקתי את הנר פנימה וביקשתי סליחה מרבי שמעון. הוא יודע את אשר על לבי.

התופעה הזו חזרה על עצמה גם בקבר של רבי יונתן בן עוזיאל בעמוקה. שם התלקח כל מתקן הנרות ללהבה אחת עצומה וענקית, סמל לשריפה הגדולה שאנו צריכים לעשות בלבנו, להעלות על המוקד את כל מחשבותינו ורגשותינו ומעשינו השליליים. גם שם אנשים לא חשבו על אלה שיבואו אחריהם, וכתוצאה מכך נשרף כל המתקן, בדיוק כפי שנשרף בית המקדש בגלל שנאת חינם.

בחודש תמוז נבקעה חומת ירושלים, ובחודש אב נשרף בית המקדש. ואנו לא לומדים. שנה אחר שנה, אנשים באים לבקש רחמים על עצמם, וממשיכים להתנהג בחוסר כבוד אנושי כלפי אחרים.

ביקרתי גם בקבר חבקוק. בפעמים קודמות היה הקבר ריק ויכולתי להתפלל כאוות נפשי. אבל הפעם השתלטו אנשים אלימים, מזוקנים, חובשי כיפות וטליתות על הקבר, והחליטו שאסור לי להיכנס לקבר, אלא עליי ללכת לחדר הסמוך, כי אני אישה. התנגדתי. אמרתי להם שהשונמית לא התפללה לחוד, היא באה אל אלישע ואפילו משכה בכנף בגדו, כאשר התחננה בפניו. אבל זה לא שכנע את האיש. שוב חזר ואמר, שצריך לכבד את הצדיק.

עד כמה שידוע לי, המנהג להפריד בין נשים וגברים אינו נובע מטעמי צניעות, אלא מטעמים של אנרגיות שונות. אישה מסמלת את הקוטב השלילי, הגבר מסמל את הקוטב החיובי, והתורה את הקו האמצעי. כדי שתהיה זרימה הרמונית של אנרגיה ביקום, צריך להסתדר כך בבית הכנסת: נשים משמאל, גברים מימין, וספר התורה באמצע.

והכי חשוב, שוב, ואחזור על זה אפילו מיליון פעם, עד שזה ייקלט: כל קיום מצוות התורה אינו שווה כקליפת השום אם מי שמקיים אותן אינו מקפיד קודם כל, בראש ובראשונה, על המצווה החשובה מכולן: "ואהבת לרעך כמוך". והכוונה להתאמץ לאהוב כל אדם, בלי הבדל דת, גזע ומין. התורה לא ניתנה רק ליהודים על הר סיני. היא ניתנה לכל האומות, בשבעים לשון, וכולן חייבות לשמור על מצוות התורה, שהן מצוות אוניברסליות, שעיקרן כבוד אנושי.

כאשר אני מתפללת על אחרים, לעולם איני מתפללת רק על יהודים. אני מתפללת על כל האנשים בכל העולם. כולנו נוצרנו בצלם אלוקים.

מתי יירד לנו האסימון, מתי ייקלט לנו בתודעה שעד שלא ננהג איש ברעהו ואישה ברעותה על-פי "ואהבת לרעך כמוך" מצבו של העולם ילך ויתדרדר? מתי נבין שכולנו מחוברים זה לזה ולזו בחוטים סמויים, שקשה מאוד לראותם, וכל מחשבה, רגש או פעולה של אדם אחד משפיעים על מצבם של בני האדם האחרים ומצבו של העולם? מתי נצליח לראות בבהירות, שרק אנו אחראים לחיינו, ושאנו מעצבים את גורלנו במו ידינו?

תאריך:  23/06/2009   |   עודכן:  24/06/2009
אורנה רב -הון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רשמים קשים מביקור בקברי צדיקים
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
למה
24/06/09 12:23
2
מגיב
24/06/09 13:34
3
עגבניה שחורה
24/06/09 14:45
4
אורנה רב-הון
24/06/09 17:59
5
רב'ש
25/06/09 11:41
 
אורנה רב-הון
30/06/09 18:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרשת קורח, שבמרכזה מחלוקת קורח ועדתו, שקראנו בשבת, יכולה ללַמד שיעור בדמגוגיה. מבחינה זאת הקשר בין הפרשה לפרשת שלח אינו מקרי. ניתן להצביע בבירור על טכניקות שכנוע וטכניקות השפעה דומות בדעת הקהל בין פרשת המרגלים לפרשת קורח. פרשת הציצית, החותמת את הפרשה הקודמת, מככבת אף היא בפרשתנו, כחלק בלתי נפרד מהטיעונים הדמגוגיים הזולים של קורח.
23/06/2009  |  ציפי לידר  |   מאמרים
ביום שני האחרון (22.6.09) פרסם עיתון ידיעות אחרונות, כי הזמר קובי פרץ, הגיש תביעה כנגד מועדון "קלרה" בתל אביב, על-רקע מה שנטען כ"הפליה פסולה" בשל צבע עורו ומוצאו העדתי. לטענתו של פרץ, לפני כשבוע ימים, הוא הגיע למועדון, הממוקם בסמוך למתחם הדולפינריום, יחד עם כעשרים חברים, לאחר שהזמין שולחן מבעוד מועד.
23/06/2009  |  יוסי עבדי  |   מאמרים
אריה אבנרי מחפש מלחמות. כדון קיחוטה בכחול לבן, דוהר אבנרי אל טחנות הרוח הישראליות. מדי פעם הוא אפילו מצליח להפיל אחת, שמתמוטטת בקול רעש גדול. כך נפלה טחנת הרוח המכונה בפי העם "אולמרט" לאחר ארבעים שנה של מתקפות בלתי פוסקות, שהאחרונה שבהן היא הספר "זעקי ארץ מושחתת" (2008), שמתאר לאורך 511 עמודים את שחיתותו של מי שהיה, לדאבון הלב, ראש ממשלת ישראל. אבנרי, עיתונאי חוקר בעברו הרומנטי ויו"ר תנועת אומ"ץ - אזרחים למען מנהל תקין וצדק חברתי ומשפטי - בהווה, חצה בשנה האחרונה את גיל השבעים. מאחורי בלורית השיבה שלו מסתתר רקורד מרשים: הוא הספיק לערוך תוכניות תחקירים ב"קול ישראל", לכתוב כעיתונאי בכיר בידיעות אחרונות במשך ארבעים שנה, לכהן כיו"ר האיגוד של עיתונאי ישראל וכחבר נשיאות מועצת העיתונאות, להקים שתי עמותות למלחמה בשחיתות השלטונית (אמיתי ואומ"ץ), לכתוב למעלה מ-15 ספרים, ביניהם "הגביר" על השר אברהם שפירא, "המפולת" על שחיתות המערך, "התבוסה" על שחיתות הליכוד, ו"זעקי ארץ מושחתת" המוקדש לאהוד אולמרט. עד היום מפרסם אבנרי באתר האינטרנט של יואב יצחק עשרות טורים לוחמניים נגד פוליטיקאים ואישי ציבור שמנהלים יחסי הון, שלטון ועיתון [לבלוג של אבנרי]. 26 תביעות דיבה הוגשו נגדו, והוא זכה בכולן.
23/06/2009  |  אדם צחי  |   מאמרים
מעט מדי נכתב על המאבק של עובדי רשות העתיקות. המעט שפורסם נותר במדורי הפובליציסטיקה, כמו "הסרסורים של רשות העתיקות", טורו של איתן קלינסקי שפורסם ב"חדשות מחלקה ראשונה" בסוף השבוע [ראה מאמר משמאל].
23/06/2009  |  שוקי גלילי  |   מאמרים
והשבוע נגיד מזל טוב למזל החודש - מזל סרטן.
23/06/2009  |  צילה שיר-אל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות שאיילת שקד אינה נושאת בתפקיד ציבורי, היא חייבת לתת הסבר לציבור על השיחה המביכה    שיחה שלמעשה הכתימה את דרכי פעולתה של מערכת המשפט בישראל, והיא מעיבה על המערכת גם היום
דרור גרין
דרור גרין
יש סוג נוסף של בני-אדם, ואלו הם בעלי האישיות הפסיכופתית    לפסיכופתים אין סולם ערכים, והאישיות שלהם ריקה    הם אנוכיים באופן טבעי, והם מאמצים, כמו טפילים, את מחשבותיהם והישגיהם של אח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il