הוועדה לפניות הציבור קיימה (יום ב', 30.5.17) דיון מעקב בנושא העיכוב בסלילת מסילת הרכבת הקלה לבית החולים הדסה עין כרם. לפני שלושה חודשים ערכה הוועדה דיון על הסכסוך בין סיטיפס לממשלה, לאור פניות של אזרחים שהלינו על חמש שנות עיכוב וסבל בסלילת הרכבת הקלה. סכסוך שהקפיא את העבודה והקשה על הגעה לבית החולים הדסה עין כרם. בדיון התברר כי הרכבת כבר הייתה אמורה לנסוע עד צומת "המפלצת" מזמן. זה יתעכב בשנתיים נוספות לאור אי-הסכמות כספיות בסכומי עתק בין המדינה לבין חברת סיטיפס.
יו"ר הוועדה ח"כ
ישראל אייכלר: "בסכסוך הממושך בין האוצר לסיטיפס, הסבל כולו של האזרחים וכואב הלב לראות זאת. הדיון הציבורי שלנו קידם הגעה להסדר עד שהתבשרנו שבתוך שבועיים ייחתם הסכם. אנחנו מקווים שהישיבה הנוכחית תזרז עוד יותר את הסלילה לאחר שדחינו את הישיבה מספר פעמים לבקשת הצדדים, כדי שיוכלו לשבת ביניהם ולהגיע להסכם".
היו"ר דרש שלא לפגוע בשירות קווי האוטובוסים במהלך העבודות וגם לא להגביל את התחבורה הגלגלית, למען הרכבת המסילתית. "אסור לשכוח בין כל ההסכמים הגדולים את הנוסע הבודד בתחנה".
המשנה למנכ"ל תוכנית אב לתחבורה ב
משרד התחבורה בישר כי הייתה פריצת דרך ואנחנו בסופו של המשא-ומתן. חברת מוריה מבצעת עבור המדינה כבר היום את ההכנה להנחת המסילות. קילומטר וחצי מהר-הרצל ועד המפלצת ערוך ומוכן לקליטת המסילות. הקטע בין רחוב הנרייטה סולד מהמפלצת עד צומת אורה נמצא בסופו. מצומת אורה ועד בי"ח הדסה נכנסנו לעבודות הקמה, לקראת הנחת המסילות. ברגע שנסיים את החתימה הפורמלית לגבי התחנה בביה"ח הדסה העבודות יתחילו עוד השנה. אם בעבר סיטיפס עשו את מכלול העבודות וזה לקח זמן רב. היום המדינה מבצעת 75% מעבודות ההנדסה האזרחית, כדי לאפשר הרבה יותר רגישות להפרעה לציבור. נתיב נסיעה מהרצל להדסה לא הופסק אפילו פעם אחת וזו אחת המסקנות המשמעותיות מהקו האדום".
לשאלת אייכלר על לוחות הזמנים, השיב המשנה למנכ"ל כי "לפי תאריך היעד שקבעה המדינה ההסכמים צריכים להיות חתומים עד 15.6.17. ההסכם כולו הוא ל-41 חודשים בהפעלה מדורגת - מקטע שמוכן מופעל. 29 חודשים מנווה יעקב בצפון (תוספת 2.5 ק"מ) עד אורה. עד הדסה ייקח 41 חודשים".
עוד בישר כי "הקו הירוק של הרכבת הקלה יצא כבר למכרז בינלאומי להארכת המסילות ויכפיל את כמות המסילות בירושלים (13.8 ק"מ כיום) בכ-7 ק"מ נוספים בהארכות ו-20 ק"מ נוספים במסילה חדשה של הקו הירוק. שני פרוזדורים ירוק ואדום ייצרו 5 קווים תפעוליים שונים מנקודות מוצא ליעד וזו בשורה עצומה". לדבריו, "הקו האדום יוארך מהדסה ועד נווה יעקב ושלוחה נוספת לגבעת שאול. קו נוסף מקניון מלחה והקו הכחול משכונת גילה לכיוון רמות. נהיה בשלים תכנונית למכרז ב-2019 עם עבודות הכנה באותה שיטה של כ-75% מעבודות ההכנה ע"י המדינה ו-25% ע"י זכיין ככל שיגיע.
"כ-50% מתושבי ירושלים יהיו במרחק הליכה של 500 מטר מתחנת הסעת המונים מסילתית. זו מהפכה. תוסיף את כל האוטובוסים המזינים, שבהם עדיין מרבית הנוסעים זו בשורה אמתית".
נציג ארגון צרכני תחבורה ציבורית התריע כי במסגרת המשא-ומתן יש חובה לטפל בבעיות קיימות שבהסכם ההיסטורי עם סיטיפס. יש לוודא שבלהט הסלילה לא ידרסו את רמת השירות שמקבלים בפועל. אחת הסוגיות המטרידות היא המונופול שניתן לסיטיפס על מערך התחבורה בירושלים. היום לדוגמה לא ניתן להפעיל קו ישיר מהתחנה המרכזית להדסה עין כרם באוטובוס, בשל החפיפה עם הרכבת הקלה רק בגלל המונופול. אנחנו מצפים שהמדינה תגן על זכויות הנוסעים ותוודא שלא יוגבל חופש התנועה. בנוסף צריך לוודא שמפיקים לקחים מכל נושא מכונות כרטיסי הרכבות הישנות שבגללן אנשים מפסידים רכבות".