הוועדה לפניות הציבור התכנסה לדון בפניות של אזרחים ותיקים שנתקלים בקשיים בהגיעם לשינוי כרטיס הרב-קו שלהם מ"נוסע בוגר" ל"אזרח ותיק". לדברי הפונים, מכשיר התיקוף באוטובוס אינו מזהה את הסטטוס החדש שלהם ואת הערך הצבור בו בעת השינוי. הם נאלצים להגיע לעמדות הנפקה של כרטיס הרב-קו. זאת בשונה ממעבר של "נוסע נוער" ל"נוסע בוגר" אז העידכון לביטול הנחת נוער, נעשה אוטומטית.
שלומית עמוס, מנהלת אגף תעריפים וכרטוס ב
משרד התחבורה, הסבירה כי אין דרך כיום להתמודד עם התיקוף. לדבריה, היתרה נשמרת וניתנת לשחרור רק במרכזי השירות. לעומת זאת, בישרה, יהיה ניתן לעדכן את המעבר מ"בוגר" ל"ותיק" באופן ממוחשב, בתוך מספר חודשים. בנוסף לכך, יוכלו בקרוב לתקף את הרב-קו עם כרטיס אשראי או סלולרי.
יושב-ראש הוועדה, ח"כ
ישראל אייכלר, אמר כי "בישראל הגישה הביורוקרטית היא שכל אזרח בחזקת גנב עד שיוכח אחרת. זו גישה בלתי נתפשת. אני מתבייש שתיקונים טכניים לוקחים כל-כך הרבה זמן. אם הקשיש לא עני מרוד הייתי אומר לו שלא ללכת למרכז השירות עבור 50 שקלים ביתרה הצבורה. מה הבעיה שהמחשב יוכל לעדכן את גילו וזה יתעדכן אוטומטית. כמה זמן צריך לעדכן את הזיכוי במחשב?".
גיל יעקב מארגון 15 דקות אמר כי בבריטניה אדם יכול לעשות פעולות עם כרטיסו בכל מכולת בשכונה. לעומת זאת, במדינת ישראל לא מצאו לנכון לפרוס עמדות לטובת הציבור למעט בתחנות מרכזיות. "יש לאפשר לרשתות מסחר להכניס מכשירי עידכון שיוכלו לעשות בהם שימוש ברב קו ולעבור כמו בעולם כולו בדומה לשיטת השימוש בכרטיסי אשראי", אמר.
בסיום הדיון בירך אייכלר על ההסכמה לשקול את הפתרון שהוצע בוועדה, ואמר כי הוועדה פונה לשר להסדיר בתוך חודשיים את נושא עידכון שינוי מעמד הנוסע הוותיק וגם את הערך הצבור הקודם ללא צורך בהגעה למרכז שירות.
בדיון נוסף, בנושא המחסור בתחבורה ציבורית לאזור התעשיה פארק אפק בראש העין שהתקיים בשבוע שעבר, אמר ח"כ אייכלר, כי בעבר היו המפעלים שולחים שיירות אוטובוסים לעובדים והיום המעסיקים לא דואגים להגעת עובדים. רוב האנשים מגיעים ברכב פרטי. הוא דרש פתרון מיידי של שירות הסעיות, שיכניס ויוציא עובדים בשיתוף משרד התחבורה והעירייה. "תקראו לזה היסעים או כל שם אחר שיתאים להגדרות, אבל חשוב לייצר פתרון אפילו זמני. תתייחסו לאזור התעשיה באפק כמו עוד שכונה בראש העין".
הפנייה של ארגון 15 דקות לוועדה, בעקבות קשיי ההגעה לאזור התעשיה, כללה בין היתר נתוני סקר שביצע הארגון בקרב מועסקים בפארק והראה כי רוב המועסקים מגיעים מאזור המרכז וראש העין וכי למעלה מ-50% מגיעים לעבודה ברכב פרטי ורובם היו מעדיפים להגיע בתחבורה ציבורית.
מיטל לוי, מנהלת מחלקת התחבורה בעיריית ראש העין, הודיעה כי בעקבות הסקר יוסיפו 4 נסיעות בבוקר מ-6:30 לקו 253. "אולי הפתרון הוא שהקווים הרלוונטיים הבין-עירוניים ייכנסו לפארק בשעות הבוקר ואחר-הצהריים".
עמירם סטרולוב, מהנדס פיתוח התחבורה בראש העין, אמר כי "אפשר לאשר בהליך מהיר קו עירוני שיפעל משך שעתיים של עומס באזור התעשיה ויעשה את הסיבוב. בנוסף, עומדת כבר ארבע שנים הצעה לבצע פנייה שמאלה מהמחלף לתחבורה ציבורית בלבד וכך כל האוטובוסים יכולים לעקוף את הפקק".
נעה אבירם, נציגת אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, טענה כי "בשעות שיא יש 10 נסיעות בשעה של קווים חולפים שנכנסים מהתחנה לתוך פארק התעשיה - כמו קווים 13 ו-14. לפי נתוני אמת - כל 5 דק' אוטובוס עוצר בכניסה לפארק. אנחנו פועלים לתגבר את קו 253 בשעות הבוקר ואחה"צ וממתינים להצטיידות באוטובוסים שתיקח מספר חודשים. לגבי קו 472 - אנחנו יוצאים לבדיקה מעמיקה ונבחן גם מעבר גשר להולכי רגל שיאפשר לעובדים ללכת מרחק קצר. בנוסף, מתוכנן קו הזנק מפתח תקוה לאפק, בהתאם לשעות העבודה, בתוך חצי שנה".
דבריה עוררו תרעומת אצל עובד באזור התעשיה, שטען כי ניסה את הקווים 12, 13 ו-14 וזה לקח שעה ו-25 דק' ולכן הקווים ריקים. יו"ר הוועדה אייכלר ביקש להתאים את שעות היציאה של אוטובוסים לשעות העבודה וכן להציג בתוך 60 יום תוכנית מעשית לטווח קצר כגון שאטלים, מסוף קטן בצומת שיאפשר איסוף נוסעים וכן לשקול את הוספת הפנייה שמאלה לתחבורה ציבורית בלבד.