ועדת הכלכלה המשיכה (יום ב', 26.6.17) להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת
משרד התחבורה לתקן את פקודת התעבורה, שנועדה להחמיר את הענישה כנגד נהגים עבריינים. היו"ר
איתן כבל פתח את הישיבה ואמר כי מאז תחילת השנה נהרגו 181 בני אדם, לעומת 174 הרוגים בתקופה המקבילה אשתקד, וכי העלייה באה לידי ביטוי בעיקר במגזר הערבי ובפגיעה בהולכי רגל. בישיבה היום החלה הוועדה לדון בהצעה לתקן את החוק ולקבוע ענישה מדורגת לנהגים שהורשעו בעבירה של שכרות, בהתאם לריכוז האלכוהול שנמצא בגופם.
משרד התחבורה ביקש לפצל מההצעה את התיקון שנועד לקבוע מדרג ענישה בעבירות של נהיגה בהשפעת סמים, וביוזמת כבל אישרה הוועדה עקרונית את המדרג שהציע משרד התחבורה. כמו-כן אישרה הוועדה את הצעת היו"ר כבל לקבוע כי פסילת המינימום של שנתיים הקבועה כיום למי שנוהג בהשפעת סמים תישאר על-כנה, אך שיקול הדעת של בתי המשפט לקבוע עונש קל יותר יורחב.
כאמור, הוועדה אישרה עקרונית את המדרג החדש שהציע משרד התחבורה לנוהגים בהשפעת אלכוהול, הכולל 4 רמות ענישה. לפי ההצעה, מי שהורשע ללא דגימה צפוי לחצי שנת מאסר. מי שבגופו יימצא אלכוהול בריכוז של עד פי 1.5 מהמותר צפוי לפסילת מינימום של חצי שנה, ובמקרים של נהגים צעירים, חדשים, נהגים ציבוריים ונהגים על רכב כבד בכל ריכוז אלכוהול מעל המותר. מי שבגופו ימצא אלכוהול בשיעור של יותר מפי 1.5 מהמותר ועד פי 3 צפוי לפסילת מינימום של שנתיים, ובמקרים של נהגים צעירים, חדשים, נהגים ציבוריים ונהגים על רכב כבד מרמת המינימום ועד פי 1.5 מהמותר. מי שבגופו יימצא אלכוהול בשיעור של פי 3 ויותר מהמותר צפוי לפסילת מינימום של 3 שנים, ובמקרים של נהגים צעירים, חדשים, נהגים ציבוריים ונהגים על רכב כבד אם ימצא בגופו אלכוהול בשיעור של יותר מפי 1.5 מהמותר.
השופט בדימוס
אברהם טננבוים אמר כי 40% מהזמן שמשקיעים בתי המשפט בתיקי הוכחות מוקדשים לתיקי שכרות. "הייתי יכול לחשוב שעבירה שמשקיעים בה כל כך הרבה זמן גורמת לכל כך הרבה תאונות, אלא שהעבירה גורמת לשניים עד ארבע אחוז מהתאונות בלבד", אמר. הוא הוסיף כי קיים סעיף נוסף בתקנות התעבורה שמאפשר להימנע מפסילת המינימום הקבועה כיום על שנתיים, וציין כי זמן הפסילה הממוצע עומד היום על כ-8 חודשים בתיקים בהם נחתם הסדר טיעון ו-14 חודשים בתיקים בהם אין הסדר. הוא הציע מדרג נמוך יותר, במקום שנה עד שלוש שנים - 3 חודשים, 6 חודשים ו-9 חודשים. ראש מחלקת התביעות באגף התנועה במשטרה, ניצב משנה שרית פיליפסון, אמרה מנגד כי משך זמן הפסילה משפיע על החזרה על העבירה. "מי שנפסל לתקופה ארוכה יותר לא ישוב לבצע את אותה העבירה", אמרה.
סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, אמרה כי המשרד מודע לכך שעונש המינימום של פסילת רישיון לשנתיים הוא דרקוני ולכן רוצה לשנות את הדברים ולקבוע מדרג חדש. עם זאת היא ציינה כי הניסיון ליישם את המדרג גם בנושא נהיגה בהשפעת סמים לא צלח עד כה ואמרה כי למשרד דרוש זמן נוסף להגיע לתוצאה הישימה ביותר. כבל דרש כי יוצגו בפני הוועדה נתונים על-אודות מספר התאונות והנפגעים בהם היו מעורבים נהגים בהשפעת סמים.
נשיא בית משפט השלום במחוז חיפה, השופט אינאס סאלמה, אמר כי הפיצול יגרור עונש פסילת מינימום של שנתיים לנוהגים בהשפעת סמים, ללא מפלט ואפשרות להקלה. הוא ביקש לאפשר לשופטים סמכות להקל בעונש במקרים בהם ימצאו לנכון לפי הנסיבות.
היו"ר קיבל את העמדה, אך הבהיר כי אין מדובר בהקלה. "מי שביצע את העבירה החמורה יקבל גם עונש חמור, אולם מי שהנסיבות לביצוע עבירה קלות יותר בתי המשפט יוכלו להקל בעונשו", אמר. ח"כ פרי הצטרף לדברים ואמר כי הוא בעד להקל על מי שבגופו לא נמצא חומר פעיל ולהחמיר עם מי שעלה על הכביש כשהוא בהשפעת הסם ובאמת סיכן חיים.
פרופ' הלל בר גרא באוניברסיטת בן-גוריון הציג את המחקר שעשה יחד עם פרופ' עדנה שכטמן, ד"ר אורן מוזינקנט וד"ר אמיר גרינשטיין באשר למצלמות המהירות, עבור הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. לדבריו, המחקר מצא שמצלמות המהירות מאוד אפקטיביות בהשפעה על התנהגות נהגים. היו"ר כבל אמר בתגובה כי מצד אחד אומנם המצלמות החדשות מרתיעות, אולם הוא עוד לא שוכנע שהמהירות היא אכן גורם מכריע בתאונות הדרכים. נצ"מ פיליפסון ציינה כי לפי מדיניות ראש אגף התנועה החדש, ניצב
דורון ידיד, 76% ממצלמות המהירות מכוונות לאכוף מהירות מסף המינימום.
כאמור, בתום הישיבה אישרה הוועדה באופן עקרוני את הצעת משרד התחבורה, יחד עם הצעת היו"ר כבל להרחבת שיקול הדעת של בתי המשפט במקרים של נהיגה בהשפעת סמים. בשבועות הקרובים תמשיך הוועדה את הדיונים על הצעת החוק ואף תצביע על הסעיפים האמורים.