החברות בעלות ציי הרכב המזהמים ביותר בישראל לשנת 2016 הן: "אגד אגודה שיתופית לתחבורה" (2,782 כלי רכב כבד), "
אגד תעבורה" (483 כלי רכב כבד), "החברה לפיתוח גוש-עציון" (127 כלי רכב כבד) ו"שירות לחקלאי - צדוק" (95 כלי רכב כבד).
פליטת החלקיקים הממוצעת לרכב כבד בציים אלה היא 0.05 גרם לק"ג נסיעה באגד - שיפור משמעותי מ-0.08 בשנת 2014) - ו-0.04 גרם/ק"מ נסיעה בשלוש החברות האחרות.
המשרד להגנת הסביבה פרסם דוח מסכם בנושא יישום הוראות לצמצום זיהום אוויר מציי רכב כבד, בו נכלל דירוג הפליטות בשנת 2016 של 28 ציי רכב כבד, ובהם חברות הסעה, תחבורה ציבורית, משאיות חלוקה, איסוף פסולת ושינוע. בפברואר 2017 הוצאו ההוראות ל-18 צי רכב כבד נוספים, כך שהיום נמצאים בפיקוח המשרד 46 ציי הרכב הכבד הגדולים במשק.
על-פי הוראה מחייבת, עד ינואר 2018 יופחת ערך היעד לפליטה ממוצעת ל-0.03 גרם חלקיקים לק"מ נסיעה מכלל הצי. על-פי ההוראה, ב-1.1.2016 נדרשו כלל החברות לעמוד בפליטה ממוצעת של 0.03 גרם חלקיקים לק"מ נסיעה בלפחות 70% מצי הרכבים, ואילו אגד ודן נדרשות לעמידה ביעד זה ל-65% מצי הרכב.
המשרד מחייב כיום את 46 ציי הרכב הכבד הגדולים בישראל להפחית את זיהום האוויר באמצעות הוראות המחייבות בין היתר הפחתת פליטות חלקיקי הדיזל המסרטנים, איסור על שימוש בכלי רכב מזהמים במיוחד, רכישה הדרגתית של כלי רכב בהנעה חלופית, הכשרת נהגים לנהיגה חסכונית ואקולוגית ומתן מענה על תלונות עשן ודיווח תקופתי לציבור.
ציי רכב כבד הכוללים בעיקר כלי רכב חדשים ונקיים יחסית עומדים כבר היום ביעד הפליטה הנדרש. ציי רכב מיושנים, נדרשים להשקיע ולפעול להפחתת הזיהום על-מנת לעמוד בערך היעד לפליטה וזאת ע"י הצטיידות באמצעי הנעה חלופיים כגז טבעי או הנעה חשמלית ובאמצעות התקנת מסנני חלקיקים על רכבי דיזל קיימים.
בעקבות יישום ההוראות ב-28 חברות ציי הרכב, הופחתה פליטת החלקיקים הנשימים מציי הרכב הגדולים בישראל ב-50% תוך שנתיים לעומת הפחתה של כ-20% בציי רכב שלא קיבלו את ההוראות, אשר מתרחשת באופן טבעי כתוצאה מהחלפת דגמים. ההפחתה הכוללת, של כ-12 טון חלקיקים ב-28 ציי רכב אלו, מהווה 2% ביחס לכלל פליטות החלקיקים מכלי רכב בישראל.
נתונים נוספים: הותקנו 338 מסנני חלקיקים על אוטובוסים ומשאיות ישנים (כ-20% מכלי הרכב מתקן יורו III בציים אלו); נרכשו/הופעלו 53 כלי רכב כבד בהנעה חלופית: 39 בתערובת ביודיזל וסולר, 7 חשמליים, 5 היברידיים ו-2 בגז טבעי דחוס; 84% מהנהגים בציי רכב אלו עברו הכשרות לנהיגה חסכונית אשר מובילה לצמצום זיהום האוויר וחסכון בדלק; התקבלו וטופלו 992 תלונות ציבור בנושא עשן שנפלט מכלי רכב של הציים.
הנתונים המלאים בדבר עמידת ציי הרכב בהוראות מפורסמים לציבור באתר המשרד ובאתרי ציי הרכב. כמו-כן, המשרד פתח בהליכי הטלת עיצומים כספיים על 7 ציי רכב שהפרו את ההוראות.
תגובת דובר אגד, רון רטנר: הדוח מתייחס לשנת 2016 אולם במחצית הראשונה של 2017 נעשו באגד פעולות משמעותיות לשיפור בתחום פליטת מזהמים מאוטובוסים. בין היתר הצעדים שנעשו:
- נכון למחצית 2017 למעלה מ-1,000 אוטובוסים, שהם מחצית מצי האוטובוסים של אגד, מצוידים במנועי יורו 6 החדשים ועוד כ-220 בעלי מנוע יורו 5;
- בשנה האחרונה נכנסו לשימוש כ -600 אוטובוסים עירוניים ובין-עירוניים חדשים עם מנוע מדגם יורו 6,
- התקנת מסננים בכ-350 אוטובוסים מדגם יורו 3;
- רכישה והכנסה לשימוש (בראשית אוגוסט הקרוב) של 25 אוטובוסים חשמליים, הגדול ביותר בישראל;
- הפעלה של 12 אוטובוסים מונעים בביו- דיזל.
כתוצאה מכל אלה, נכון להיום פליטת החלקיקים המזהמים בכ-85% מצי האוטובוסים אינה עולה על 0.03 גרם לק"מ, בהתאם למתווה עם משרד הגנת הסביבה. כמו-כן, החל מינואר 2017 אגד הוציא משימוש ואינו מפעיל עוד אוטובוסים מדגם יורו 2 (למעט אלה שנסיעתם אינה עולה על 5,000 ק"מ לשנה).