|   15:07:40
דלג
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

ילד תמים של בצלם היה מחבל בג'יהאד

בצלם טוען: צה"ל הרג נער פלשתיני שלא השתתף בלחימה משפחתו טוענת: הוא היה פעיל בג'יהאד האיסלאמי ונהרג כשסייע לחמושים בניסיון לשגר פצצת RPG לעבר טנק שוב סימני שאלה על מהימנות דיווחי בצלם
11/07/2009  |   יהונתן דחוח הלוי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
מוחמד אל-זק, נער - מחבל בשירות הטרור

   יהונתן דחוח-הלוי
ה"צדיקים" של ארגון בצלם היו מחבלים

   יהונתן דחוח-הלוי
"הספורטאי" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
"תושב חברון" של בצלם היה מחבל מן החמאס

   יהונתן דחוח-הלוי
עוד דיווח מפוקפק של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
ה"עובד" של בצלם התברר כמחבל בכיר

   יהונתן דחוח-הלוי
עובר האורח התמים של בצלם - טרוריסט

   יהונתן דחוח-הלוי
עוד "נער תמים" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
"איכות" המחקר של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
"הנער התמים" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
"השוטר הפלשתיני" של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
"הפרדסנים" הפלשתינים של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
"מקוששי העצים" של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
"המצרי התמים" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
ה"דייג" הפלשתיני של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
ה"שאהידים" האלמונים של ארגון בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
מחקר: בצלם משכתב את ההיסטוריה

מהימנותו של מסד הנתונים של ארגון בצלם על אודות ההרוגים הפלשתינים באינתיפאדת אל-אקצה, מפוקפקת, כפי שהראיתי בסדרת מאמרים שפורסמו באתר News1. במקרים רבים משמיט ארגון בצלם פרטים חיוניים ולעיתים אינו מדייק. הפעם אציג דוגמה בולטת נוספת לכך, העשויה ליצור רושם של דיווח מגמתי.

בצלם: צה"ל הרג נער פלשתיני תמים

ברשימת "הפלשתינים שלא השתתפו בלחימה ונהרגו בידי כוחות הביטחון הישראלים" מופיעות באתר בצלם (ראה מטה צילום מסך מיולי 2009) הרשומות הבאות:

מוחמד עבדאללה סולימאן א-זאק - בן 14, תושב עזה, נהרג ב-29.08.2006 בעזה מירי טיל ממסוק. לא השתתף בלחימה בעת שנהרג. פרטים נוספים: שני אזרחים ופעיל חמאס אחד נהרגו מירי טילים לעבר פלשתינים חמושים בשכונת א-שג'אעייה בעזה.

אחמד עבד א-רחמאן אחמד אל-כוויפי - בן 20, תושב עזה, נהרג ב-29.08.2006 בעזה מירי טיל ממסוק. לא השתתף בלחימה בעת שנהרג. פרטים נוספים: שני אזרחים ופעיל חמאס אחד נהרגו מירי טילים לעבר פלשתינים חמושים בשכונת א-שג'אעייה בעזה.

יוסרי מוחמד נסים ג'אבר - בן 23, תושב עזה, נהרג ב-29.08.2006 בעזה מירי טיל ממסוק. נהרג בעת שהשתתף בלחימה. פרטים נוספים: שני אזרחים ופעיל חמאס אחד נהרגו מירי טילים לעבר פלשתינים חמושים בשכונת א-שג'אעייה בעזה.

מתיאור נסיבות מותו של זאק ע"י בצלם ניתן להביו, כי מדובר בנער שנהרג בידי צה"ל על לא עוול בכפו בעת תקיפה של "פלשתינים חמושים" בטיל ממסוק. בצלם טוען, כי נוכחותו של זאק בקרבת "הפלשתינים החמושים" הייתה תמימה וכי שהה במקום הלא נכון ובזמן הלא נכון.

משפחת הנער: הוא היה פעיל בג'יהאד ונהרג בעת סיוע למחבלים

בניגוד לארגון בצלם המקורות הפלשתינים הגלויים מוסרים פרטים נוספים אודות האירוע. הנער שנהרג, מוחמד עבדאללה אל-זק, נולד ב-21 באפריל 1992 בשכונת שג'עיה למשפחה עם רקע ביטחוני עשיר. אביו, עבדאללה אל-זק, נידון ל-30 שנות מאסר על עבירות ביטחוניות, אך זכה לשחרור מוקדם במסגרת עסקת ג'בריל ב-1985. שבע שנים לאחר מכן הוא גורש ע"י ישראל למרג' אל-זוהור בלבנון עם קבוצה של למעלה מ-400 פעילי טרור של חמאס והג'יהאד האיסלאמי. דודו, מחמוד אל-זק ריצה אף עונש מאסר של מספר שנים בכלא הישראלי. בו דודו, ח'אלד איבראהים אל-זק, נהרג ב-17 במאי 2003 בלחימה עם כוח צה"ל בבית חנון. בן דודתו, אחמד סאלם בנר, נהרג ב-14 במרץ 2001 בעימותים עם כוחות צה"ל במעבר קרני.

חבריו של מוחמד אל-זק הדביקו לו את הכינוי "ג'נין" כשם חיבה, בשל אהבתו לעיר שהוציאה ממנה לוחמים ומחבלים מתאבדים רבים. כבר מגיל צעיר נמשך מוחמד אל-זק לג'יהאד ולמות קדושים למען דרכו של אללה. אימו סיפרה, כי היה לוחץ עליה שתשתדל אצל אביו על-מנת שיסייע לו למרות גילו הצעיר להצטרף באופן רשמי לשורות פלוגות ירושלים, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי. אביו העיד שבנו היה מבקש ממנו שיספר לו על מעורבותו בג'יהאד נגד ישראל והוא היה מתייחס אליו כאל מבוגר. בחטיבת הביניים אל-עבאס היה מוחמד אל-זק פעיל במסגרת אל-ג'מאעה אל-איסלאמיה, ארגון התלמידים והסטודנטים של הג'יהאד האיסלאמי ונטל חלק בפעילויות השונות של הארגון, שכללו בין היתר תליית פוסטרים של ההרוגים והשתתפות בתהלוכות והלוויות של פעילי הג'יהאד. במקביל, מילא מוחמד אל-זק תפקיד של סייען לפעילי הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי. הוא נהג לפקוד את הפעילים בעמדות בהן היו מוצבים לאורך קווי המגע עם ישראל ולהעביר להם אספקה. לצד היותו חבר בג'יהאד האיסלאמי הקפיד מוחמד אל-זק לשמור על קשרים טובים עם פעילים גם מארגוני הטרור הפלשתינים האחרים.

נסיבות המוות - ביום שלישי בבוקר (29.8.06) ביום השלישי לפעולת צה"ל בשג'אעיה יצא מוחמד כהרגלו לזירת הלחימה כדי לעזור ולסייע ללוחמים. בשעות אחר-הצהריים הלך מוחמד אל-זק עם "לוחם" פלשתיני ו"צלם" למשימת שיגור פצצת נ"ט מסוג RPG לעבר טנק ישראלי שהיה ממוקם בקרבת רחוב אל-מנסורה. השלושה אותרו ע"י אחד הטנקים ששיגר לעברם (בסביבות השעה 18:30) שני פגזים שהרגו אותם.

אתר גדודי אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס מוסר, כי "הצלם" היה יוסרי מוחמד נסים ג'אבר, שהיה פעיל במשרד ההסברה של גדודי אל-קסאם. בדיווח נמסר, כי ג'אבר נהרג בעת שכיוון את מצלמתו לעבר טנק ישראלי בניסיון לתעד ירי של RPG לעבר הטנק. הדיווח אינו מזכיר את אל-זק ואל-כוויפי ואינו מציין מי אמור היה לשגר את פצצת ה- RPG ואם היה זה אל-כוויפי.

מכל מקום, מעבר לפרשת הנער - המחבל מוחמד אל-זק הנוגעת בשאלת מהימנות הדיווח של בצלם, עשוי האירוע ללמד גם על היושרה המקצועית של הארגון. בצלם קובע כאמור, כי יוסרי ג'אבר, פעיל משרד ההסברה של חמאס, שכיוון את מצלמתו לעבר טנק ישראלי, "נהרג בעת שהשתתף בלחימה", הווה אומר: ארגון בצלם רואה בירי לעבר צלם בזירת לחימה פעולה מוצדקת של הכוחות בשטח.

לעומת זאת, באירוע אחר שהתרחש כשנתיים מאוחר יותר נקט ארגון בצלם גישה שונה. פאדל שנאעה, צלם סוכנות רויטרס, כיוון מצלמה (16.4.08) לעבר טנק ישראלי בזירת לחימה ונורה ע"י צוות הטנק שסבר שמדובר במחבל המכוון מטול נ"ט (נגד טנקים) לעבר הטנק. ארגון בצלם דחה בתוקף את מסקנות הבדיקה של הפרקליט הצבאי הראשי שקבע, כי ההחלטה לירות את שני פגזי הטנק שהרגו את שנאעה הייתה סבירה, וטען כי "עצם החלטת הפצ"ר לפטור מאחריות את החיילים שירו את הפגזים, ואת מי שנתנו להם את האישור לירות, היא לא סבירה באופן קיצוני". עוד טען בצלם, כי "אם יש ספק לגבי זהות המטרה, יש לנהוג בה כאילו היא אזרחית" וכי "עובדות האירוע מעלות את החשד הכבד כי החיילים בטנק, ומי שנתן להם את הפקודה לירות, לא מילאו את החובה לנקוט בזהירות מתמדת כדי למנוע פגיעה באזרחים ובאובייקטים אזרחיים".

סיכום - מקרה זה, המצטרף לרבים אחרים שנבדקו בסדרת הכתבות ב-News1, מלמד פעם נוספת שאין לסמוך בעיניים עצומות על דיווחי בצלם וכי יש לבחון בדקדקנות את מהימנותם ושלמותם.

צילום מסך מאתר בצלם (יולי 2009)
תאריך:  11/07/2009   |   עודכן:  11/07/2009
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ילד תמים של בצלם היה מחבל בג'יהאד
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נחום שחף
11/07/09 10:38
2
פעיל הסברה
11/07/09 12:03
3
יהושפט
11/07/09 13:22
4
אבי ארנבי
11/07/09 14:04
5
הגיע הזמן לעשות
11/07/09 17:53
 
ובדחיפות עליונה
11/07/09 18:32
6
התרגלנו להפלייה ה
11/07/09 22:47
7
ופגיעה בצה"ל
11/07/09 23:14
8
מכונמים על הכביש
12/07/09 18:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא, איננו חושבים שיש כלל חשיבות מיהו יו"ר ועדת האתיקה, כי כולם הרי אותו דבר. וגם לא חשוב לנו מי יו"ר הכנסת, כי כולם הרי אותו דבר. וגם לא חשוב לנו מי יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, כי כולם אותו דבר.
10/07/2009  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
הנשיא באראכּ חוסיין אובמה, שהביא עימו לבית הלבן את אידיאולוגיית נוער הפרחים של השמאל הרדיקלי, המושרשת באוניברסיטאות האמריקניות, בעט בקלות דעת לא רק במערכת היחסים האמריקנית עם ישראל, אלא גם בברית העמוקה עם סעודיה.
10/07/2009  |  בעז העצני  |   מאמרים
החלטות מוזרות מקבל יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, ואחת המוזרות ביותר שבהן היא הבחירה בח"כ שלי יחימוביץ' לעמוד בראשות ועדת האתיקה של בית הנבחרים. התאמתה של חברת הכנסת יחימוביץ' לתפקיד זה אינה רבה מהתאמתו של ח"כ אחמד טיבי, ממריד המוני הערבים, לתפקיד סגן יו"ר הכנסת - עוד מינוי שריבלין התעקש עליו, ואף הגדיל לשם כך את מספר סגני היו"ר.
10/07/2009  |  גיל רונן  |   מאמרים
השבוע החל בסערה שחולל סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, כשהצהיר מפורשות בראיון פומבי לרשת איי-בי-סי האמריקנית, כי ישראל היא מדינה ריבונית וכי היא רשאית לעשות כל שהיא רואה לנכון כדי להגן על עצמה. כל מי שמבין דברים כפשוטם הסיק מהצהרה זו, כי הממשל האמריקני נותן אור ירוק לישראל לנקוט צעד אלים כלפי אירן, כדי לסכל את כוונותיה הגרעיניות של מדינת האיאתוללות.
10/07/2009  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
כשאופיר אקוניס, "פריק" של הטלוויזיה הלימודית, הבריז מבית הספר ביום שני בבוקר רק כדי לצפות בשידור החוזר של "רגע עם דודלי", הוא לא ידע איזה תהפוכות היא תעבור בשלושים השנים הבאות. גם אקוניס, כיום יושב-ראש ועדת הכלכלה של הכנסת, שמע את הקולות הקוראים לסגור את הערוץ, ובארוע השקה חגיגי לאתר האינטרנט החדש של הטלוויזיה שהתקיים השבוע, הצהיר על הבמה בקלוזנר 14 ברמת אביב כי לא יתן את ידו להפסקת השידורים.
10/07/2009  |  עידן יוסף  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת בצלם  /  מי ומי  
ברק: "ישראל מחויבת להסיר 23 מאחזים"  /  עידן יוסף
ליברמן נאלץ למדר עצמו מהשיחות עם מיטשל  /  עידן יוסף
המחבל שנתפס תכנן לארגן חטיפת חיילים  /  איציק וולף
"דרושים אנשים מיואשים"  /  נאוה חפץ
ההתנחלות חייבת להיפסק  /  שלמה גזית
8 שנים ב-30 דקות  /  נועם בדין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il