32 מיליון שקלים הוקצבו למיזם "קו רציף" ("שילובים"), שנועד לסנכרן את לוחות הזמנים של האוטובוסים עם אלה של
רכבת ישראל. אולם רק חמישה מיליון מתוכם נוצלו. חברת הכנסת
תמר זנדברג (מרצ) הגישה שאילתה בעניין לשר התחבורה ישראל כ"ץ.
היא שאלה בכמה תחנות רכבת יושם "קו רציף" והאם המשרד יכול להצביע על כמות הנוסעים שמגיעים לתחנות הללו בתחבורה ציבורית, והתשובה שקיבלה מ
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית היא שכיום קיימות בארץ 61 תחנות רכבת נוסעים פעילות. במסגרת מיזם קו רציף יושמו מרכיבי המיזם, בחלקם או במלואם, בתחנות שונות, כאשר הרכיב המרכזי הוא תכנון ויישום קווי הזנה לתחנות הרכבת.
מדובר על שבעת הרכיבים הבאים: א. תכנון קווי הזנה לתחנות הרכבת וסנכרונם; ב. חליפת מידע/שילוט; ג. סככות המתנה לתחנות אוטובוס שבקרבת תחנות הרכבת; ד. שיפור תשתיות בסמוך לתחנות הרכבת לצורך הנגשת התחבורה הציבורית לתחנה; ה. הנגשת שבילי אופניים והולכי רגל לתחנות הרכבת; ו. סקרים ופרסום; ז. שיווק השירות המשולב ומיתוגו.
עד לחודש ינואר 2017, תוכננו ויושמו 74 קווי הזנה ב-22 תחנות רכבת. כ-20 קווי הזנה חדשים נחנכו במהלך שנת 2016. בהמשך שנת 2017 צפויות להיחנך 3 תחנות רכבת חדשות (כרמיאל, אחיהוד, כפר מנחם), להן הוכנה תוכנית לשירות ההזנה, הכוללת בין השאר קווי הזנה חדשים. במקביל, מבוצעת עבודה לתכנון קווי הזנה לשתי תחנות הרכבת המתוכננות להיפתח בתחילת 2018 לאורך קטע המסילה החדש לאורך דרך 531 בשרון.
על בסיס סקר הרגלי נסיעה ושביעות רצון בקרב כלל הנוסעים ברכבת, אשר נערך בשנת 2016, עולה כי מבין משתמשי הרכבת הקבועים חלה עלייה בשימוש באוטובוסים לעומת שנים קודמות - מ-20% בשנת 2014, ל-31.7% בשנת 2016.
עוד נאמר בתשובה, כי בכל שנה מבוצעים במסגרת המיזם סקרי נוסעים מקיפים בתחנות רכבת נבחרות, לצורך בחינת יעילות התחבורה הציבורית וגיבוש המלצות לשיפור השירות. במהלך שנת 2016 בוצעו סקרי נוסעים מקיפים ב-5 תחנות רכבת (הוד השרון, כפר סבא, ראש העין, חדרה ובית שמש). על-פי ממצאי הסקרים הללו, אחוז המגיעים בתחבורה ציבורית מבין כלל הנוסעים בתחנות הללו, הסתכם בכ-23%. בשנת 2017 בוצעו סקרים ב-4 תחנות רכבת העמק (עפולה, כפר יהושע, כפר ברוך ובית שאן) שנפתחו בשנת 2016 וממצאיהם מנותחים בימים אלו. נתונים אלו תואמים את הנתון הכלל-ארצי האמור.
זנדברג גם שאלה מהם יעדי המיזם להגדלת מספר הנוסעים בתחבורה ציבורית אל תחנות הרכבת ומהן, ונענתה כי לא נקבע יעד כלל ארצי להגדלת מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית אל תחנות הרכבת, וכי הבדיקה מתבצעת נקודתית לגופה של כל תחנה ותחנה, בין השאר בגלל השוני הרב בין התחנות, למשל: תחנות בפריפריה מול תחנות בערים במרכז הארץ.
"רוב התקציב נוצל"
לשאלתה, באיזה אופן נוצל התקציב של המיזם עד כה ומדוע לא נוצל שאר התקציב, השיבה הרשות כי במהלך שנת 2016 תוקצב מיזם קו רציף בסך כ-9.2 מיליון שקל, במונחי עלות שנתית נטו, כאשר בסך-הכל מדובר על תוספת נסיעות אוטובוס בהיקף של כ-26,000 ק"מ-שבועי (על-פי נתוני 2016).
רובו של תקציב 2016 (6.8 מש"ח) הופנה להפעלת שירות התחבורה הציבורית לארבע תחנות קו העמק. עוד נאמר כי התקציב יושם בשטח במלואו - כ-2.4 מיליון הופנו לטובת פתיחת תחנת הרכבת החדשה באזור התעשיה פולג, תחנת ספיר. רובו של התקציב (2 מש"ח) יושם בשטח כאשר יתרת התקציב שלא נוצל תופנה בעיקר לשיפור השירות האזורי בעיקר עבור תחנת הרכבת בבית יהושע.
ח"כ זנדברג שאלה, מה הצפי לניצול שאר התקציב ובאיזה אופן ינוצל, ונענתה כי שאר התקציב שטרם נוצל במונחי עלות שנתית נטו, ינוצל בחודשים הקרובים לטובת שיפור השירות, כגון שיפור השירות האזורי לתחנות ספיר ובית יהושע, במסגרת אשכול חדרה-נתניה שמפעילה
חברת קווים.
בנוגע לסכום של 32 מלש"ח, מדובר בהרשאה תקציבית רב-שנתית שמטרתה תכנון והקמה של שילוב מיטבי בין האוטובוס לרכבת. עד כה נוצלו כ-8 מלש"ח מתוך ה-32 מלש"ח ומטבע הדברים מיזמי תשתית נמשכים זמן רב, כולל התכנון, אישורו, הוצאת היתר עבודה וביצוע העבודה בפועל - תשובת
משרד התחבורה.