|   15:07:40
דלג
  עמוס גורן  
עיתונאי וסופר מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

תענוגות העברית: השגיאות הנפוצות ביותר

"ילדים, כבר קְניתם את מה שביקשתי?" הוא שאל בעברית תקנית במקום השתרר שקט של מבוכה, ובעל המכולת לחש לחישה תיאטרלית לאחד הלקוחות: "מה אפשר לעשות? הוא מורה לדקדוק" תענוגות העברית (י"ח)
11/07/2009  |   עמוס גורן   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
העברית הנכונה נשכחה [צילום: AP]

במהדורת החדשות בטלוויזיה התלונן נציג ההתיישבות ביהודה ובשומרון על כך ש"עכשיו הכל מוקפֶּא", ובחורף שעבר שמעתי בחורה אחת אומרת לחברתה: "היה קר אתמול, אני אומרת לך, וויי, איך קפיתי". על כך ענתה לה החברה: "את יוצאת בקור כזה, אז מה את רוצה? שלא תקפְאי?" (בפ"א רפה)

אחת השגיאות הנפוצות ביותר בעברית של ימינו היא "שמונָה-עשרה" במקום "שמונֶה-עשרה". אין כמעט איש בארץ, המשתמש בצורת הנקבה הנכונה של המספר 18. הצורה התקנית שמונֶה-עשרה ממשיכה להופיע רק במקום אחד: במהדורות החדשות של קול ישראל. ביומני החדשות וברשתות הטלוויזיה, לעומתן, אפשר לשמוע, למשל, את החזאית הפופולרית מדווחת על "שמונָה-עשרה שעות אור באוסלו ובסנט-פטרבורג". הצורה הנכונה נעדרת כמעט לחלוטין מדבריהם של פוליטיקאים, מרואיינים, אנשי אקדמיה, משפטנים ואנשי ציבור. בדומה לכך, שומעים הרבה את הצורה המשובשת "שמונָה-מאות" במקום "שמונֶה-מאות". לכאן קשור גם הבלבול הישן בין "קריית-שמונֶה" לבין קריית-שמונָה".

אלו הן רק שתי דוגמאות של הבלבול בשימוש במספרים. ההפרדה בין מערכת המספרים בזכר לבין מערכת המספרים בנקבה, שהייתה נהוגה עקרונית בעברית דורי דורות (עם שינויים של ממש במעבר מתקופת לשון אחת לאחרת) עד תקופת התחייה ועד בכלל, התערערה מאוד בשנים האחרונות, ודוברים רבים מרגישים עצמם שלא על קרקע בטוחה כשהם משתמשים במספרים. כך, למשל, שמענו מפי אחד מגדולי המשפטנים שלנו, כיצד הוא מגיש ל"יו"ר הכנסת התשעה-עשר" את "הדוח האחד-עשרה" שלו.

אין תמה אפוא, שאנו שומעים מפי צעירים שגדלו במציאות הלשונית העכשווית צירופים כמו "שלוש שקל", "עשר שקל", "שלוש ילדים שגרים בשלוש חדרים" וכדומה. הילדים שומעים שכל אחד עושה במספרים כבתוך שלו, ובעצם אין כלל מחייב, והם מפשטים את המצב ומשתמשים לנוחותם רק בצורה הקצרה והפשוטה ביותר.

כיום קשה מאוד לשמוע צירוף נכון כמו "שְלוש הבנות", או "שְלוש המצטיינות", אך אפשר לשמוע בכל יום את הצירוף השגוי "שלושת הבנות", "שלושת הערים הגדולות" וכדומה. רק בימים האחרונים שמענו מפי יותר מכתב אחד על ההקלות שנוקט צה"ל ב"ארבעת הערים רמאללה, בית-לחם, קלקיליה וטול-כרם", וזאת אף על-פי שהצירוף "ארבע אמהות", הידוע מן ההגדה של פסח ומתנועת המחאה של הנשים למען יציאה מלבנון, וכן הביטויים הקרובים "ארבע ערי הקודש" ו"ועד ארבע ארצות" - היו צריכים לכוון את הכתבים אל הצורה הנכונה.

"מה אפשר לעשות? הוא מורה לדקדוק"
מורה לדקדוק [פלאש 90]

תופעה נפוצה אחרת היא שינוי מקומן של המילים "כזה" או "כזאת" במשפט. בשנים האחרונות שומעים וגם קוראים יצירים לשוניים כמו "כזה מצב עוד לא היה", "מי היה מצפה לכזאת תסבוכת זמן קצר אחרי הרכבת הממשלה", או, כפי שאמר הפוליטיקאי לשעבר ולשעתיד חיים רמון – "מי שמוביל כזאת מדיניות מוביל מדיניות לא אחראית". סדר המילים המקובל בעברית הוא, כמובן, "מצב כזה עוד לא היה", "מי היה מצפה לתסבוכת כזאת" וכדומה.

שגיאה רווחת מאוד היא השימוש בתואר "כנֵה" במקום "כן" וב"לוּטֶה" במקום "לוּט". אין כמעט איש תקשורת האומר "הוא אדם כן האומר מה שהוא חושב", ורובם נוקטים באמירה השגויה: "הוא אדם כנה". כך גם הצורה "לוטה" מופיעה תדיר במכתבים רשמיים, שאליהם מצורפים מסמכים אחרים. הצורה הנכונה היא "לוּט" כמו סוּד המתועד במשנה בביטוי "בור סוּד שאינו מאבד טיפה".

תחום פורה במיוחד בייצור שיבושי לשון הוא תחום הפועל. נדיר מאוד כיום לשמוע הטעמה מלרעית נכונה והגיית שווא באות הפועל הראשונה בצורות העבר של גוף שני ברבים, כגון "חשבתם", "לְקחתם", "קְניתם". מה ששומעים כל הזמן הוא "חשבתם", "לָקחתם", "קָניתם" – בהטעמה מלעילית ועם קמץ באות הפועל הראשונה. ידידי, חוקר לשון בכיר, שלח שניים מילדיו לקנות משהו בחנות המכולת השכונתית, וכשהתמהמהו לחזור הלך למכולת בעקבותיהם. כשראה אותם שם שאל: "ילדים, כבר קְניתם את מה שביקשתי?" במקום השתרר שקט של מבוכה, ובעל המכולת לחש לחישה תיאטרלית לאחד הלקוחות: "מה אפשר לעשות? הוא מורה לדקדוק".

בדומה לכך, שומעים כל הזמן "אותכם" במקום "אֶתכם", "אֵליכם" במקום ְ"אַליכם", ו"כָּמוכם" במקום "כְּמוכם".

שגיאות לשון צורמות עוד יותר הן "ממולֶא", "מדוכֶּא" ובזמן האחרון גם "מוקפֶּא". דקות מעטות לפני כתיבת הדברים האלה שמעתי במהדורת חדשות בטלוויזיה נציג של ההתיישבות החדשה מתלונן על כך שהבנייה ביהודה ובשומרון נעצרה "ועכשיו הכל מוקפֶּא". הצורה הנכונה היא, כמובן, ממולָא, מדוכָּא, מוקפָּא, אך למרבה הצער היא נשמעת פחות ופחות. לא מכבר ביקשתי במזנון במרכז ירושלים דג ממולָא, והמזנונאי תיקן לי את העברית ואמר "אתה מתכוון לממולֶא". אגב, הפועל "קפא" סובל מהתעללויות נוספות. בחורף שעבר שמעתי בחורה אחת אומרת לחברתה: "היה קר אתמול, אני אומרת לך, וויי, איך קפיתי". על כך ענתה לה החברה: "את יוצאת בקור כזה, אז מה את רוצה? שלא תקפְאי?" (בפ"א רפה).

מגיש טלוויזיה ידוע אומר בקביעות "התבטָא" ו"התמלָא" במקום התבטֵא והתמלֵא. קשה לקבוע אם הוא נגרר בבלי דעת אחרי צורות כמו "הִתפתָה" או "הִתחלָה" או שהוא פשוט מתפנק לו במין סגנון ילדותי לא אכפתי. מה שברור הוא, שבהיותו כוכב, וגם אדם סימפטי ואנושי מאוד, מניחים לו לדבר ככל העולה על רוחו, ואיש אינו מתקן לו את שיבושיו. בדומה לכך אפשר לשמוע לעתים "להתבטוֹת" במקום "להתבטֵא", כאנלוגיה לצורת "להִתחלות" או "להִתכסות".

רבים משתמשים בצורת העבר "נראָה" גם בלשון הווה במקום בצורה התקנית "נראֶה". כמעשה שבכל יום ניתן לשמוע מישהו אומר "נראָה לי שאני הולך תיכף הביתה" או דו-שיח בנוסח:

– אז מה? שילמת לו את המחיר שהוא רצה? – נראָה לך?.

נראה לי כי צורת ההווה "נראֶה" נחלשת והולכת בלשון המדוברת שלנו.

שיבוש נפוץ אחר, גם בפי בכירים המדברים עברית רהוטה, הוא "יכַלתי" במקום "יכולתי" ו"הוא לא יכַל" במקום "הוא לא יכול". רבים מתקשים לתפוס ש"יכול" בעברית משמש גם לעבר ולא רק להווה, וכי ההבחנה צריכה להיעשות לפי ההקשר. אך מרבית הישראלים אינם רוצים להתאמץ ולחשוב על ההקשר, וכדי להבדיל בין הזמנים הם אומרים, כאמור, "יכַל", או "הוא היה יכול" (שמקביל ל"הוא היה יושן") וכן "הוא לא יכול היה".

גם זמן עתיד יוצא חבול ופצוע בעברית הישראלית המדוברת. בלשון הכתובה אנו קוראים "אני אלך" או "אני אקח", אך בלשון הדיבור שומעים "אני אִילך" או "אני יִילך", ו"אני יִיקח". אלו הן רק שתי דוגמאות בולטות לנוהג להשתמש בגוף שלישי בעתיד על חשבונו של גוף ראשון ("אני יסביר לך", "אני לא יעזוב את זה עד שנגמור את העניין, עד הסוף אני יילך אתו", "אם הוא לא ישלם אני לא יטפל/איטפל בזה").

שגיאה חוזרת ונשנית היא "השכיר" במקום "שכר" ו"השאיל" במקום "שאל". למשל: "הבן שלי השכיר דירת חדר ברחוב יותם ואתה יודע כמה הוא משלם? אלפיים שקל ועוד ארנונה"; או "בזמן הפקק הגדול של יום חמישי השאלתי מצביקה את האופניים ונסעתי לתל אביב".

תופעה בולטת ביותר בזמן האחרון היא הופעתו והתפשטותו המהירה של בניין הֶפעיל. אנו שומעים בלי הרף את הצורות החדשות, הנהגות בסגול מתחת לאות הראשונה: מֶכיר, מֶציע, מֶגיש, מֶזיק, מֶקיף, מֶביע, מֶטיף, מֶציל, מֶשיק, מֶשיל. וכך הן נשמעות בתקשורת: "היום, כשהוא מֶביע חרטה", "להקת מיומנה מֶשיקה הופעה חדשה", "'טבע' מֶשילה מערכה שני אחוזים", "מערכת שמֶגיעה ממזרח אוסטרליה" (שוב מפי אותה חזאית שאומרת שמונָה-עשרה), ו"הנחיות מֶצילות חיים". אנשי שידור כבר הציגו את תופעת ההֶפעיל בפני מליאת האקדמיה ללשון העברית, ונראה כיצד זו תגיב. בציבור הרחב יש הנחרדים מן התופעה, כמו אותו שדרן בכיר אשר כינה אותה "פְרֶכיזציה של השפה" (הגם שכל חבריו ברשת מדברים כך), אך רבים מהם מצטרפים להמצאה הישראלית החדשה בלי לחשוב פעמיים, כאילו היה ההֶפעיל שגור בפינו מאז ומקדם.

לאתר מגזין מראה
עמוס גורן הוא עיתונאי וסופר ירושלמי ובעבר מנהל מחלקת החדשות לחו"ל ולעולים ב"קול ישראל".
תאריך:  11/07/2009   |   עודכן:  11/07/2009
עמוס גורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תענוגות העברית: השגיאות הנפוצות ביותר
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ע.ג1
11/07/09 18:34
2
מיכל מירושלים
11/07/09 19:21
3
erw34
11/07/09 22:29
4
חייב
12/07/09 00:49
5
שרגא השמן
12/07/09 01:43
6
המדקדק
12/07/09 01:45
7
עידןסובול
12/07/09 09:50
8
עדי המשתדלת
12/07/09 12:50
9
סו
12/07/09 21:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במקביל לס. יזהר, ביכולת אפית דומה ובלהט מוסרי זהה, הניח משה שמיר אדנים רעיוניים אחרים להתפתחות הספרות העברית בשנות המדינה. בעוד שיזהר צמצם את תמונת השקף ההיסטורית שעל-רקעה התחוללה מלחמת 1948, וגם הצניע והעלים עובדות שהיו מסבירות את האירועים שקדמו לגירוש הערבים מחִרבת-חִזעה ומנמקות את נחיצות הפעולות שביצעו שם חיילינו, בחר שמיר לתאר את מלחמת תש"ח בדרך הרחבת השקף ההיסטורי במסורת הטולסטויאנית. ולכן השתמר בסיפוריו תיאור ספרותי מהימן יותר למלחמת תש"ח. ביריעה קצרה זו נסתפק רק באזכורן של שתי אמיתות שנחקקו בהכרת לוחמי תש"ח, אשר בכוחן להסביר מדוע לא כירסם בהם הפקפוק המוסרי בצדקת המלחמה שהטילה ההיסטוריה על דורם.
11/07/2009  |  יוסף אורן  |   מאמרים
דוד גרוסמן כועס. הישראלים, הוא טוען במאמרו מן ה-17.06.09, מקבלים באדישות את "חיינו התקועים, נטולי התקווה... מתכרבלים... בחרדות, רפיון וצדקנות", מתמסרים ל"חידלון", ו"מתבצרים... בעילפון מתוק שנוסכות (בנו) פעימות הלאומנות, הצבאיות, והקורבניות". הם מתכחשים "לצרכים הלגיטימיים והתביעות הצודקות של הפלשתינים" ומסרבים להיענות למציאות "הדורשת גמישות ותעוזה וחזון". הם מסרבים לעשות כל "צעד ממשי לקראת שינוי אמיתי של התודעה", כדי להשיג שלום עכשיו.
11/07/2009  |  דניאל דורון  |   מאמרים
חיים רמון פרש מהכנסת לאחר 26 שנים בהן כיהן כחבר הפרלמנט. בתחילה במפלגת העבודה ולאחר מכן במפלגת קדימה. פרישתו לוותה במסע יחסי ציבור שכוון, בין היתר, לבצע רהבליטציה לאיש רמון.
11/07/2009  |  יואב יצחק  |   מאמרים
בין ארוחת שחרית לקניות שבת נתקלתי בכניסתי לאינטרנט במאמרו של דן לחמן "מטעם 7 / יצחק לאור", המצטט אחד משלושה שיריו של לאור הנקראים בפי משורר רדיקלי רגיש שירים ממלחמת לבנון:
11/07/2009  |  נחום שחף  |   מאמרים
לא צריך להיות בעל אוזניים מוסיקליות כדי להאזין לנהמותיו של הרב אריה דרעי, המתקרב אלינו בזריזות ובקפיצות קרב ומבשר לנו על שובו הקרוב לחיים הפוליטיים הפעילים. השאגות של האריה המזוקן בעל העור של הפיל והלשון של השועל יתחילו בעוד שבוע ימים - בתום שבע שנים מאז שחרורו מהכלא - לזעזע את הג'ונגל הפוליטי, ישמעו למרחקים ולא נוכל להיות אדישים להן.
11/07/2009  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
בין אם הוא ידע ונתן את הפקודה ובין אם הוא לא ידע על הפקודה, מדובר בהוכחה נוספת לנפסדות ולסכנה הקיימת שהמשך שלטונו של בנימין נתניהו מהווה סכנה לחטופים, הנמקים בגיא ההריגה של החמאס ה...
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
מרק אברג'ל, גמלאי של צה"ל, רב נגד בצנחנים וחבר ממשפחתו הקימו בחודש שעבר אנדרטה לזכרו של אלירן הי"ד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il