|   15:07:40
דלג
  הרצל חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

מלאכת מחשבת בדואר

"כל בול - פרויקט של החיים שלי"

בולי הכתובות העתיקות שיצאו לאחרונה - הפנו את הזרקור למעצב הבולים, מאיר אשל. שלושת הבולים הם מלאכת מחשבת של אמן אמיתי ראיון עם מעצב הבולים מאיר אשל
19/07/2009  |   הרצל חקק   |   מאמרים   |   תגובות
מחנך "בול". מאיר אשל

מעצב הבולים מאיר אשל נחשב זה שנים למעצב מוביל והישגיו הבולאיים זוכים להערכה גם מעבר לים. שמו מתנוסס על בולים עטורי פרסים, על מדליות של החברה למדליות, על מטבעות של בנק ישראל, על כרזות ממלכתיות, על שטרות הכסף של מדינת ישראל. לפעמים יש תחושה, שאילמלא היה לנו דגל לאומי, היו פונים לאשל שיעצב אותו...

לי זכור אישית עיטור מיוחד, שאשל זכה בו. היה זה פרס שזכה לתהודה בינלאומית, בתחרות "עיצוב הזהב" על עיצוב בולים. אשל קטף את המקום הראשון בשנת 2004 והבול שעיצב היה לציון 50 שנה ל"יד ושם". אשל אינו מנופף בפרסים שזכה, אך עבודותיו המוקפדות קוצרות את התהילה, וכך זכר גם בפרס הראשון בתחרות לעיצוב הכרזה לציון "60 שנה לגמל המעופף", וכן בפרס הראשון לעיצוב סמל לבנק ישראל - ופרס מיוחד חובק עולם: מדליית זהב בתחרות בינלאומית בנושא "בולי המוסיקאים היפים ביותר בעולם". היד עוד נטויה.

לפני שהלכתי לראיין אותו, עקבתי אחר שלל העבודות שלו. שבתי אל בול "יד ושם" ונדהמתי מהעוצמה שבו: הבול שובה את העין בצבעי כחול-צהוב-שחור. הפסים השחורים-כהים של רכבות המוות נקטעים בדרכים והופכים לפסים כחולים, פסים המסמלים ריבונות ועצמאות. "הטלאי הצהוב" בתחתית הבול משנה פנים במעלה הבול והופך להיות "מגן דוד" בוהק שמסמל תקופה אחרת. הבול מעיד על ראייה היסטורית רחבת היקף - פסים שחורים של שואה ההופכים לפסי תכלת של עצמאות, טלאי צהוב ההופך לסמל של קוממיות.

איך זה התחיל

מאיר אשל, נולד בפולין שנתיים לאחר תום מלחמת העולם השנייה, ואת חותם השואה קשה להסיר ממנו. לאחרונה, כאשר ערך תחקיר לצורך עיצוב בול "יד ושם" גילה שם ספר המתאר את המקום, שבו עבדה אמו כעובדת כפייה בפולין בזמן המלחמה. הזכרונות של הוריו עדיין מלווים אותו והוא מגדיר את עצמו "שורד מלידה". בול "יד ושם" שעיצב, היה מבחינתו סגירת חוב, סגירת מעגל.

כשסיים לימודיו בבית ספר יסודי נאלץ לצאת לעבוד כדי לסייע בפרנסת הוריו בבית דפוס גדול, "אחדות", ואת רזי המקצוע לא שכח. במשך השנים שעבד כדפס חלם על היום שבו יסיים בגרות וילמד ב"בצלאל", והחלום דחף אותו קדימה.

בשנת 1973 החל לימודיו ב"בצלאל". בתום לימודיו, לאחר 4 שנים, התקבל כמתמחה לשנת לימודים חמישית, שבה פיתח פרויקט ייחודי בעולם - מפות ניידות והתמצאות לעיוורים. פרויקט זה הפך מבחינתו ל"עמוד אש ההולך לפני המחנה". אשל נפגש עם עיוורים והציג את הדגמים וזכה לתגובות מרגשות.

יצירות שמעלות...חרס
מדליה פרי-עיצובו לזכר נעמי שמר

כאשר אנו מתבוננים, למשל, בכרזה שלו לציון 3000 שנה לירושלים, אנו מבחינים בשבר חרס, כביכול, שנמצא בתוך חשכה, במעבה מערה, ועליו מגולפים סמלי שלוש הדתות. אשל נדרש לעבודת קרמיקה מיוחדת של גילוף הסמלים, שבר את החרס שעליו גולפו הסמלים והערים עליו ערימת חול. התוצאה הסופית מדהימה - ולצד החרס הכביכול היסטורי, שעליו סמלי שלוש הדתות - הניח אשל שלוש שורות בכתב יד: ירושלים שלושת אלפים שנה, והכיתוב הוא בשלוש השפות, בעברית, באנגלית, בערבית.

מגוון העבודות שווה עבודת מחקר ואני מקווה שאשל עוד ימצא תקציב להוציא אלבום קטלוג של מבחר עבודותיו השונות. אחד הדברים שהתרגלנו אליו הוא שטר הכסף. גם כאן אשל הוא המעצב המוביל: שטרות בנק ישראל המוכרים לנו ועליהם דיוקנאות של עגנון, שרת, יצחק בן צבי וזלמן שז"ר הם פרי עיצוב של מאיר אשל, ומעבר לקלסרי האישים אנו צופים בתמונות סמליות המעידות על מפעליהם של האישים.

כדאי לשים לב לאחד החידושים של אשל בתחום השטרות: השטרות מעוצבים לאורך, ובכל שטר מוטבע סימן זיהוי לעיוורים, וכל דיוקן מעוצב באמצעות שימוש בראשי תיבות של כל אחד מהשמות. את השטרות עיצב עם אשתו באותם ימים, נעמי, ולאשל יש תחושה טובה כאשר הוא יודע, שהעבודה שלו נמצאת באופן קבוע... בכל ארנק.

התחושה של אשל, שהוא חייב להעביר מסר אישי נראית גם בעבודותיו בתחום המטבעות. מי שצופה, לדוגמה, במדליה שלו שהוקדשה לתחרות הכדורגל העולמית בשנת 2006 מבחין מיד שאשל הותיר את הכדור על מגרש ומעבר לו באופק ניבטות כל היבשות. הכדור עומד להיבעט אל העולם, וזווית הראייה המקורית הזו מעניקה עוצמה למדליה המיוחדת הזו, ולא פלא שפיפ"א ראתה בה מדליה מובילה לתחרות העולמית.

מהו האני מאמין שלך? - שאלתי אותו, ואשל ענה מיד: "העולם שלנו איבד מתמימותו, העולם הפך לעולם קר וציני, ולכן חשוב לי להעביר לצופה מבט אחר, ליצור הזדהות רגשית. בולים ועבודות עיצוב הם מבחינתי כלים להעביר ערכים, כלים לחנך בני אדם לראות את היופי בעולם, אמצעי לחנך לאסתטיקה וראיית הטוב שבעולם".

כל בול הוא ראי של תקופתו
מצבת ויזנטל [אסף שילה/ישראל סאן]

את עיקר התהילה קיבל אשל כמעצב בולים, אך המוניטין שלו מוכר גם בתחומי עיצוב אחרים: מדליות, סמלים, מערכות תדמית, כרזות, עטיפות לספרים. יש בולים שעיצב, שקשה מאוד לשכוח. כך, למשל, הבולים שעיצב כהצדעה ליישובים עבריים כמו מנחמיה, כפר תבור, יבנאל. כל בול הוא מלאכת מחשבת שיש בה מראית של התקופה, צבעים של פריחה, אור של חזון ציוני. כל בול מכיל פריטים מן ההיסטוריה של היישוב, תמונה של מקום בולט ביישוב, צמחיה אופיינית. "כאשר תושבי יבנאל ראו את הבול", מעיד אשל, "הם שאלו אותי איך ידעתי כי הכלניות פורחות כאן וכובשות את הנוף".

לכל בול מקדיש אשל זמן מיוחד ותחקיר מעמיק. את בולי המוסיקאים עיצב, תוך שילוב של קלסתר המלחינים הדגולים בצד תמונה מן המיתולוגיה המאפיינת את יצירתם, ותוך שילוב חתימותיהם המקוריות על שובלי הבולים. הסיפור כיצד הגיע לחתימות שווה סרט דרמטי בפני עצמו...

סיפור חייו וסיפור תהליך היצירה שלו שווים סרט בפני עצמו. לכו לראות, למשל, את המצבה שעיצב על קברו של שמעון ויזנטל צייד הנאצים. אשל בחר שש אבני בזלת, וקבע אותן על המצבה. על כל אבן חקוק בתוך שקע מגן דוד. שש אבנים כנגד ששת המיליונים. המצבה מהממת ומעבירה את המסר.

לחנך ולטפח דור חדש

לאחרונה יצאו בולי מכתבים עתיקים, וסיפור עיצובם יכול ללמד על השקעה ועל תפיסה מעמיקה של תולדות עם ישראל. בעיני אשל, היצירה היא דרך להעביר מסרים - וכך גם ההוראה וההשקעה בטיפוח דור מעצבים חדש.

בין השנים 2001-1994 שימש אשל כמרצה בכיר וחבר ועדת ההוראה במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל. ההמלצות מן המכללות שבהן לימד מעידות על דרכו כמורה. מנכ"ל רשת אורט כותב עליו: "מורה מסור...בעל כושר מנהיגות, אלתור ודמיון". הנהלת בנק ישראל משבחת את השטרות שטביעת חותמו ניכרת בהם, ומברכת את אשל וזוגתו באותם ימים על עיצוב הלוגו של הבנק ועל עיצוב השטרות. מר בילצקי, מנהל מחלקת המטבע בזמנו כותב: "זכיותיו של אשל מדברות בעד עצמן".

שבחים מורעפים עליו במכללת ויצ"ו חיפה ובמכללת אמונה - ובזכותו גילו שם כשרונות מבורכים. אשל מרבה לדבר על החשיבות בהקניית פילוסופיית העיצוב המעמיקה לתלמידיו והוא רואה בזה שליחות: "פשוט צריך לחנך אותם למקצועיות ולראיית העיצוב כדרך חיים, חייבים לתת את הנשמה".

נאה דורש - נאה מקיים: מי שעוקב אחר סדרות הבולים שלו ואחר עבודותיו המדהימות בתחום המטבע והכרזות, תופס כי מדובר במעצב שמודרך על-ידי פילוסופיה של עיצוב: חשוב לו להעביר מסר, חשוב לו להציג את הנושא דרך זווית ראייה מקורית ואישית.

אחד הבולים המרשימים שיצר, היה הבול לזכר מוצרט. אנו צופים במוצרט בלב התמונה וברקע צללית גדולה שמותיר קלסתר פניו של המלחין הדגול. התחושה הבולטת מציירת בפנינו את המסר שאשל רצה להעביר: מוצרט הותיר חותם לדורות, מוצרט השאיר צל גדול על כל ההיסטוריה.

הבול הראשון - מכתב מאוגרית. הבול השני - תיעוד מכתבי לכיש מתקופת הבית ה-1. הבול השלישי - מאיר את מכתבי בר כוכבא
תאריך:  19/07/2009   |   עודכן:  20/07/2009
הרצל חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"כל בול - פרויקט של החיים שלי"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
19/07/09 19:54
2
שירה זלצמן
20/07/09 08:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השבוע עברתי ליד בניין תיאטרון הבימה שבמהלך בנייה מחדש, היה מכוסה ביריעות משך כמה שנים, ועכשיו הוסרו היריעות והתגלה הבניין. כשראיתי את התוצאה לבי הלם בקצב הטאם-טאם וסיכמתי ביני לביני שזו זוועה. מזה כמה ימים, תמונת הבניין לא מרפה ממני ואני חשה כעס, דחייה ועצב. העיר שלי, שנעשה כבר לא מעט, כדי לשפרה וליפותה, בנתה כאן בניין מכוער להפליא (אולי הוא פונקציונלי ואולי יציגו בו הצגות נהדרות. אבל הצורה, אוי, איזו צורה).
19/07/2009  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
מס הבצורת הוא מס שנוי במחלוקת, בכלל מדוע צריך כאן יותר מיסים מאשר מס הכנסה ומע"מ? מדוע לשלם ארנונה? מדוע לשלם מס קנייה? מס רכישה? היטל השבחה? וגמלת הצרחה!!! ומדוע לשלם ביטוח לאומי? ומס בריאות? ושכר לימוד? במדינה נורמלית גובה הרשות את חלקה בשני מועדים שונים, בעת כניסת הכסף לכיסו של הנישום (מס הכנסה) ובעת הוצאת הכסף על-ידי הנישום (מס ערך מוסף).
19/07/2009  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
אינני יודע מדוע יצא קצפנו על עמדתה של ארה"ב בעניין הבנייה בשיך ג'ראח. אז לאמריקה יש השגות, SO WHAT. ואז קמים מנהיגינו ה"חכמים" מכריזים על ירושלים כטאבו ומכשירים בכך בפועל את ההתערבות הבוטה של אמריקה בשלטון בישראל, בכל הנוגע לנושאים שאינם בירושלים.
19/07/2009  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
בשנות השישים הפך וולטר קרונקייט למוסד, כמגיש תוכניות טלוויזיה. אומרים, שעיצב במו-ידיו את התפקיד, ועשה אותו היטב. בכך ירש את מקומו של אד מורו הנודע. היו שהשוו את מקומו בתקשורת המצולמת למקומו של וולט דיסני באנימציה, או של ג'וני קארסון בבידור.
19/07/2009  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
כשליש מחיינו אנו מבלים בשינה והתינוק הקטן אף הרבה יותר מזה. למרות זאת, יש נטייה להתעלם מפרק כה חשוב בחיינו, ובעיקר בזיקה לחולי ולבריאות. הסיבה ליחס זה לשינה נעוצה, ככל הנראה, בכך שנראה לצופה מן הצד כאילו לא קורה בה דבר.
19/07/2009  |  ד"ר ירון דגן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il