|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

דוח המבקר: תשתיות תחבורה

השחיתות בנתיבי ישראל הייתה על הקיר

גורמי הממשלה ידעו זמן רב על הליקויים בחברות תשתיות התחבורה - ולא עשו דבר גם הצעדים עליהם הוחלט אשתקד בעקבות חשיפת פרשת נתיבי ישראל לא יושמו
25/10/2017  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוח שנתי 68א (2017)   |   תגובות
חריגה של 3.7 מיליארד שקל

שימועים: ויז'ניצר חשוד בשוחד, ברס במרמה
איתמר לוין
המנכ"לים לשעבר והח"כ לשעבר מיכאל גורלובסקי - בראש הרשימה של 30 שקיבלו זימונים לשימוע בחשד למעורבות בפרשת שחיתות שנמשכה שנים רבות ועירבה ספקים ובכירים בחברה
לרשימה המלאה

גורמי הממשלה ידעו במשך זמן רב על אי-קיום פיקוח ובקרה נאותים על פעילות חברות התשתית והיו מודעים לסיכונים הגדולים האפשריים, בהם פגיעה בטוהר המידות ושימוש לא ראוי בתקציבים המועברים מהמדינה לחברות, אולם לא פעלו די הצורך כדי לשפר את מנגנוני הפיקוח והבקרה עליהן. כך מגלה (25.10.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא. הוא קובע: "פרשת נתיבי ישראל משקפת ביתר שאת את הכשלים במודל הקיים של הבקרה על חברות התשתית, הן הפנימית והן החיצונית, ובעיקר בנוגע למקומם ולתפקודם של שומרי הסף בחברות".

בעקבות פרשת נתיבי ישראל אישרה הממשלה באוגוסט 2016 הקמת צוות משותף לאגף החשכ"ל, אגף התקציבים, רשות החברות ומשרד התחבורה שיפעל לשיפור הבקרה על חברות התשתית ובכלל זה תיאום בין גורמי הבקרה השונים. עד מועד סיום הביקורת לא הוקם צוות זה.

בפברואר 2016, בעקבות פרשת נתיבי ישראל, התריע המשנה ליועץ המשפטי דאז, אבי ליכט, כי הפרשה הציפה בעיה יסודית העלולה לעלות גם בחברות אחרות: "בחברות אלה כיסה של החברה הוא דה-פקטו כיסה של המדינה. החברה רואה מולה תקציב שכמעט ואינו מוגבל. מחסור בתקציב מכוסה על-ידי תקציב המדינה. לכן אין לחברה אינטרס לפעול ביעילות ובחיסכון. החברה נשפטת על מהירות הביצוע ולא על התנהלות ישרה וחסכונית... למדינה אין כיום סנקציות כלכליות אפקטיביות נגד החברה".

מנכ"ל רשות החברות דאז, אורי יוגב, הגיב באומרו, כי בשנים האחרונות עשתה הרשות בדיקות במספר חברות תשתית תחבורה, אשר הביאו לחשיפה של אי-סדרים רבים. בעקבות הבדיקות הללו סיימו כמה בכירים את תפקידיהם וחוזקו מערכי הבקרות הפנימיות בחברות. לדבריו, הפתרון הוא חיזוק הבקרות הפנימיות, חיזוק מקצועיותן של החברות והבטחת הממשל התאגידי בהן, וחיזוק הקשר בין מערך הבקרות הפנימיות לבין חברות הבקרה החיצוניות.

דירקטוריונים חלקיים ונטולי יו"ר

בשנת 2016 הושקעו 11 מיליארד שקל מתקציב המדינה בפרויקטים של תחבורה יבשתית. את הפרויקטים הללו מבצעים שמונה גופים הכפופים למשרד התחבורה: רכבת ישראל, נתיבי ישראל, כביש חוצה ישראל, נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע), נתיבי איילון, יפה נוף, מוריה וצוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים. משרד מבקר המדינה מצא ליקוי רוחב חמורים ודומים בחברות אלו.

לדברי שפירא, במצב הנוכחי יש ריבוי של גורמי בקרה, שבמקרים רבים דרישותיהם מהוות נטל על חברות התשתית ומעכבות את תהליכי העבודה שלהן. אין מספיק תיאום בין גורמי הבקרה השונים, והדבר מתבטא בקיום של בקרות כפולות מחד ונושאים שאינם מבוקרים כלל מאידך. מעגלי הבקרה הללו נכשלו פעם אחר פעם בגילוי פגמים מהותיים בהתנהלות החברות ובמניעת כשלים. במצב הנוכחי עולים סימני שאלה לגבי התרומה של מנגנוני הבקרה הקיימים לקידום הפרויקטים ולשמירה על מינהל תקין וטוהר מידות, ועולה צורך בחשיבה מחודשת על מבנה הבקרה ותכניה.

בשנים 2016-2014 חלק מהדירקטוריונים פעלו באיוש חלקי, לעתים מספר הדירקטורים היה אף קטן מהמספר המזערי שנקבע, ובחלק מהדירקטוריונים לא מונה יו"ר קבוע במשך תקופה ממושכת. חלק מהדירקטוריונים לא קיימו דיונים מעמיקים בנוגע לפעולות הליבה של החברות, והיה תיאום רופף בינם לבין מערך הבקרה בחברות.

חלק מהחברות פעלו תקופה ארוכה בלי שמינו בעלי משרה קבועים כ"שומרי סף" - יועץ משפטי ומבקר פנימי, ובמקרים רבים הסתמכו החברות על בעלי משרה חיצוניים. ליקויים אלה פוגעים בצורה מהותית בפיקוח ובבקרה הפנימית בחברות ומעלים חשש לתקינות התפקוד של החברות עצמן. למשל: הרכבת פועלת ללא יועץ משפטי קבוע למעלה מאז תחילת 2016; נתיבי ישראל פעלה ללא יועץ משפטי קבוע שנתיים וחצי; נתיבי איילון מתנהלת באופן קבוע עם יועץ משפטי ומבקר פנים חיצוניים לחברה, לאחר שבשנים 2014-2013 לא היה לה מבקר פנים קבוע.

שומרי הסף כשלו בנתיבי ישראל

בעבר עלו ליקויים רבים בנוגע לדרכי עבודתן של ועדות המכרזים וועדות החריגים במרבית חברות התשתית, בעיקר בהליכי בחירה של ספקים, התקשרויות בניגוד לחוק חובת המכרזים ותקנותיו ובניגוד לנוהלי החברות עצמן, התעלמות מניגודי עניינים והעדר בקרות נדרשות (הן פנימיות והן חיצוניות) על עבודת הוועדות.

בפרשת נתיבי ישראל, מנגנון "שומרי הסף" בחברה לא סייע לסיכול בזמן אמת של שיטות עבודה שאפשרו לכאורה בחירת ספקים מקורבים בתמורה לתשלום שוחד לבכירים בחברה. כל אלה מצביעים על כשלים בפעילותם של מנגנוני הממשל התאגידי - ובהם "שומרי הסף" - בפיקוח ובבקרה על ניהול המכרזים וההתקשרויות. גם מנגנוני הבקרה של משרד התחבורה ומשרד האוצר לא נתנו פתרון מספק לעניין זה.

חברות התשתית חותמות פעמים רבות על הסכמי פשרה בסכומים גבוהים עם הספקים שלהן, בעיקר עם קבלנים, עקב חילוקי דעות על גובה התשלום. משרדי האוצר והתחבורה ורשות החברות לא קבעו תהליך סדור לניהול פשרות על-ידי חברות התשתית ואינם מקיימים בקרה מספקת בסוגיה זו.

אף על-פי שחברות התשתית פעילות זה עשרות שנים בהקמת פרויקטים תחבורתיים הממומנים מתקציב המדינה, עד שנת 2014 לא נעשתה במשרד התחבורה חשיבה כוללת ומסודרת לגבי תהליכי הפיקוח והבקרה על תפקודן ועל תהליכי התכנון והביצוע של הפרויקטים שהן מקימות. בשנת 2014 החל משרד התחבורה לגבש נהלים בנושא ולקבוע שיטות עבודה חדשות מול חברות התשתית. במועד סיום הביקורת חלק מהנהלים היו בתהליך של גיבוש, בחלק מהנושאים היו חסרים נהלים, וכלי הבקרה ושיטות העבודה החדשות עדיין לא הוטמעו באופן מלא.

עולה הרבה יותר, נמשך הרבה יותר

בשנים האחרונות מועסקים במינהל התשתיות במשרד התחבורה שני מהנדסים בלבד, שעוסקים בעיקר באישור דרישות התשלום של חברות התשתית ואינם מעורבים די הצורך בקבלת ההחלטות בנוגע לאישור פרויקטים ולבקרה על ניהולם. הדבר פוגם במקצועיות ובבקרה של משרד התחבורה באחד מתפקידי הליבה המרכזיים שלו וגורם להסתמכות רבה על חברות בקרה חיצוניות.

למרות פעילות חברות הבקרה, קיימים כשלים רבים בניהול הפרויקטים שמתבטאים בסופו של דבר בחריגות מהתקציב, בעיכובים ניכרים בלוחות הזמנים ובליקויים באיכות הפרויקטים. לעיתים כאשר מסתמן עיכוב בלוח הזמנים, נאלצות החברות לבצע שינויים משמעותיים בתכנון המקורי, על-מנת לעמוד בלוחות הזמנים. שינויים אלה עלולים לגבות מחיר במונחי תקציב. כמה דוגמאות:

• פרויקט של נתיבי ישראל התייקר ב-100 מיליון שקל (36%) והסתיים באיחור של חצי שנה, דבר שגרם לתאונות ועומסים רבים בתוואי העבודות.

• הרכבת הקלה בתל אביב תעלה 3.7 מיליארד שקל יותר מהתקציב המקורי (10.7 מיליארד שקל) ותופעל באיחור של שלוש-חמש שנים.

• תקציב המטרונית בחיפה היה פי שלושה מהמתוכנן והגיע ל-.16 מיליארד שקל וההרצה של המטרונית החלה באיחור של תשעה חודשים.

במהלך השנים התגלו ליקויים חמורים בהתנהלות הכספית של חלק מחברות התשתית ובתהליכי ההתחשבנות בינן לבין משרד התחבורה. עד שנת 2013 לא נעשתה במשרד בחינה של תהליכי אישור התשלומים לחברות התשתית, והוא לא קבע נהלים ומתודולוגיות לחברות התשתית, לחברות הבקרה שהוא מעסיק, ולמחלקות השונות במשרד העוסקות באישור התשלומים. חשבות משרד התחבורה החלה להוביל שינויים בתהליכי עבודה אלה, אך רובם טרם הוטמעו. כתוצאה מכך, כל חברת תשתית מגישה את החשבונות באופן שונה וברמת פירוט שונה.

בינואר 2016 התגלה, כי בשנים 2015-2012 הגישה נתיבי ישראל למשרד התחבורה דרישות תשלום כפולות בסך 840 מיליון שקל בגין עבודות בפרויקטים שביצעה, ומנגד לא הגישה דרישות תשלום אחרות באותם פרויקטים, בסך 820 מיליון שקל. דרישות התשלום אושרו על-ידי כל גורמי הבקרה - בנתיבי ישראל, בחברת הבקרה ובמשרד התחבורה. התרחשותם של מקרים אלה והישנותם במשך כשלוש שנים מעידות, כי קיימים כשלים ונקודות תורפה בתהליך אישור דרישות התשלום בכל השרשרת.

פיקוח ובקרה על פעילותן של חברות תשתית בתחום התחבורה היבשתית / דוח מבקר המדינה
כשלים מהותיים בפעילות חברות התשתיות התחבורתיות - ובראשן נתיבי ישראל - אשר מוליכים לניהול בלתי תקין ואף למעשי שחיתות. בקרה חלקית ובלתי מספקת של הדירקטוריונים, שומרי הסף ומשרד התחבורה

תאריך:  25/10/2017   |   עודכן:  25/10/2017
איתמר לוין
+סכנות בשל תחזוקת כבישים לקויה
16:16 25/10/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
נתיבי ישראל ריבדה רק 6% מהכבישים הזקוקים לשיפוץ; מאות גשרים מצויים במצב גרוע, ועשרות בסכנת התמוטטות בעת רעידת אדמה
(גשרים עלולים לקרוס [צילום: נתיבי ישראל])
+בניגוד לצו: קנסות מוגדלים לנוסעי סיטיפס
16:14 25/10/17  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
המבקר: הקנסות לנוסעי הרכבת הקלה כפולים ואינם מבחינים בטעויות בתום-לב  ▪  ליקויים שונים התגלו בהליכי ההנפקה, ההטענה והתיקוף של כרטיס הרב-קו
(פקחי סיטיפס. קנסות ללא סמכות חוקית [צילום: פלאש 90])
+תלות מסוכנת בחברה להדפסת השטרות
16:13 25/10/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מזה 20 שנה לא בוחן בנק ישראל את האפשרות להחליף את המדפיס  ▪  זיופי המטבעות מתרבים - אבל המשטרה לא יודעת כיצד לטפל בהם  ▪  הדמויות על השטרות נבחרו כלאחר יד
(חבר אחד בוועדה הציע [צילום: פלאש 90])
+קרן אייפקס קיבלה פטור ממיסים
במיליארד שקל על רווחיה בתנובה
16:10 25/10/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הקרן קיבלה לאורך השנים הטבות מיסוי חריגות, שפטרו אותה מהצורך לשלם מס על רווחים של 4.4 מיליארד שקל - למרות שלא מסרה אימות למידע עליו התבססו ההטבות ולא עמדה בחלק מדרישות החוק
שפירא. הטבות בלי קריטריונים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
יוסף-כהן. חגיגת דיבידנדים ורווחים [צילום: יח"צ]
+רש"ת מרוויחה על חשבון הנוסעים
16:07 25/10/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הרשות דורשת דמי הרשאה גבוהים ככל האפשר לחנויות הדיוטי פרי - ומתעלמת מכך שהם יגולגלו על הקונים  ▪  זכיינים מרכזיים נדרשו לתשלומים גבוהים מדי ולא עמדו בהם
(החנות שילמה 43% מהפדיון)
+פגיעה בעקרונות יסוד במינוי בכירים ברפאל
16:05 25/10/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
בכירים בחברה מונו ללא ועדות איתור; אין תיעוד מספק למינוי שלושה סמנכ"לים; חריגות בשכר ובפיצויים לארבעה סמנכ"לים
(יערי. החליט לבדו)
+וילה יוקרתית למרכז התקשוב של הדואר
16:04 25/10/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מאות נכסים טרם נרשמו על שמה של חברת דואר ישראל  ▪  מכונות למיון דואר נרכשו ב-9.5 מיליון אירו מבלי שנציגי הדואר ראו אותן; תפוקתן עלובה והן מרובות תקלות
(המכונות נרכשו בלי שנבדקו)
+עשרות מיליונים ירדו לטמיון בחשמול הרכבת
16:03 25/10/17  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
השלכות העיכובים בביצוע המיזם למשק עשויות להיות רבות, הן כספית והן מבחינת השירות לציבור  ▪  אין תיכלול מול מיזמי המסילה הרביעית באיילון והכפלת מסילת החוף
(מיזם החשמול [צילום: רכבת ישראל])
+19 שנות כשל בביטוח הסיעודי הקבוצתי
16:02 25/10/17  |  אלעזר לוין   |   לרשימה המלאה
חמישה מפקחים על הביטוח והחברות יצרו בעיה קשה - אך שפירא אינו מציע כיצד לפתור אותה  ▪  הדוח מבוסס על ביקורת מהשנה שעברה ואינו מתייחס למצב החדש שיצרה סלינגר
(סלינגר. מבוטחים ללא כיסוי [צילום: משה שי, פלאש 90])
+בעלי אינטרסים מונעים תקינה בינלאומית
16:00 25/10/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
כתוצאה מלחצים אלו נמנעות הורדת מחירים, הפחתה בביורוקרטיה והגברת הסחר בין ישראל לבין מדינות העולם  ▪  שינוי בתקן שנועד להבטיח בטיחות מזרנים נמשך שלוש שנים
(גם המכון בניגוד עניינים)
+חוקרי מס הכנסה מצלמים בפלאפונים
15:59 25/10/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
העדר ציוד טכנולוגי בסיסי, הכשרה חלקית, הימנעות מעידכונים שוטפים, אי-העברת מידע בין אגפים ורשויות - כל אלו הופכים את פעילות המודיעין של רשות המיסים לחלקית ובלתי מרתיעה
(פערים בין האגפים [צילום: פלאש 90])
+חשש להשקעת הון שחור רב בנדל"ן
15:58 25/10/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
רשות המיסים אינה מעבירה מידע חיוני לרשות לאיסור הלבנת הון  ▪  מערכת המיחשוב של מיסוי המקרקעין נבנתה לפני 35 שנים  ▪  העדר שיתוף פעולה בין אגפי הרשות מביא לאובדן הכנסות ממיסוי מקרקעין
(מידע חלקי על העסקות [צילום: רועי עלימה, פלאש 90])
+ריבוי התיקונים בדיני המס יוצר פרצות
15:58 25/10/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שפירא: יש לבחון את הצורך בעידכון וברענון מעמיקים של מערכת המס  ▪  מצביע על חוסר יעילות, העדר תיעוד וחוסר אחידות בפרה-רולינג של רשות המיסים
(פטור ממס למכון ויצמן [צילום: דורון הורוביץ, פלאש 90])
+עלויות של מיליארדים בזיהום בייצור חשמל
15:57 25/10/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ייצור החשמל באנרגיות מתחדשות מפגר בהרבה אחרי התוכניות  ▪  חברת החשמל איחרה במספר שנים בהתקנת הסולקנים בתחנות הכוח הקיימות
(עלות עודפת [צילום: יעקב נעמי, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השחיתות בנתיבי ישראל הייתה על הקיר
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
קיים חשש שלחציהם של בעלי אינטרסים מונעים את אישורם של תקנים בינלאומיים, היכולים לפתוח את המשק לייבוא ולהפחית עלויות - קובע (25.10.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא. מכון התקנים אומר בתגובה, כי לאחר הביקורת החל ברפורמה הכוללת את יישום ממצאי הביקורת.
25/10/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
"הפעילות של יחידות המודיעין שבמשרדי החקירות של אגף מס הכנסה לוקה בחסר, והיחידות אינן מצליחות לספק עבודת מודיעין איכותית בזמן אמת. עבודת המודיעין באגף מס הכנסה אינה נעשית באופן המיטבי לגילוי עבירות מס, דבר ההולך ופוגע יותר ויותר בכוח ההרתעה של שלטונות המס מפני העלמת הכנסות, ועלול לעודד נישומים להקל ראש במילוי חובתם האזרחית". כך קובע (25.10.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
25/10/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
"הליקויים שהועלו בדוח זה מעלים את החשש, כי הון שחור רב מושקע בענף הנדל"ן בישראל" - מגלה (25.10.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח שלו בנושא מיסוי המקרקעין.
25/10/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
"המגמה הקיימת כיום, להרבות בתיקונים לחוקי המס בבחינת טלאי על טלאי, מקשה על הנישומים, מאפשרת יצירת פרצות מס, אגב פגיעה בערך השוויוניות ומגבירה את אי-הוודאות בתחום המס. פישוט דיני המס ועדכונם נדרשים גם למען הפחתת הצורך במתן החלטות מיסוי מקדמיות. נוכח כל זאת, ראוי לבחון את הצורך ברענון ובעידכון של מערכת המס הישראלית לעומקה".
25/10/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
עלויות של מיליארדי שקלים לצד נזקים בריאותיים וסביבתיים קשים - זו התוצאה של הכשלים בטיפול בזיהום האוויר הנגרם בייצור החשמל, קובע (25.10.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
25/10/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il