ועדת הכלכלה אישרה (יום ב', 6.11.17) לקריאה ראשונה את ההצעה של ח"כ
מיכאל מלכיאלי וח"כ
יעקב פרי, עליה חתומים חברי כנסת רבים נוספים, לתקן את פקודת התעבורה ולאפשר למשטרה לבצע אכיפה נגד רכבים שחונים גם בחניונים פרטיים המשמשים את הציבור וחוסמים רכבים אחרים.
יו"ר הישיבה, ח"כ פרי, סיפר כי הגיש את הצעת החוק בעקבות פנייה שקיבל מגלעד נהרי, יו"ר ועד בית בבניין בנתניה, על הקושי להתמודד עם דיירים החוסמים מכוניות של דיירים אחרים בחניון פרטי המשמש את הציבור. ח"כ מלכיאלי סיפר כי קיבל פנייה מאזרח שחנה בחניון של רשת מרכולים ורכב אחר חסם אותו. לדבריו, הפונה נאלץ להמתין במשך שעתיים עד שהגיע בעל הרכב החוסם וכאשר הוא התקשר לעירייה או למשטרה אמרו לו שלא ניתן לבצע אכיפה אלא רק לסייע לו לאתר את בעל הרכב.
לפיכך הציעו חברי הכנסת לתקן את פקודת התעבורה ולאפשר למשטרה לבצע אכיפה שתרתיע נהגים מלבצע עבירות דומות. פרי הציע בתחילה להחיל זאת גם על חניונים פרטיים שלא משמשים את הציבור הרחב, אך הסכים להחיל את הצעתו, שמוזגה עם הצעת ח"כ מלכיאלי, רק על חניונים פרטיים הנמצאים בשימוש הציבור - כמו במקרה של חניה בחניית מרכול.
סגנית היועצת המשפטית של
משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, ציינה כי צריך להבהיר שהאכיפה תתבצע רק במקרים בהם תתקבל פנייה מאזרח שנחסם, שכן לעיתים בחניונים יש הסדרים בין נהגים על חסימה בהסכמה. נציגת משרד הבריאות, מירי כהן, ביקשה לבחון כיצד לא פוגעים ביכולת של כוחות הצלה וכונני חרום, שלעיתים מגיעים לזירות לצורך הצלת חיים ברכב פרטי. היא הוסיפה כי לאחרונה כוננים קיבלו דוחות מפקחי עירייה ושוטרים, והמשרד פנה למשטרה ולמרכז השלטון המקומי והגיע להסכמה שכוננים שיציבו שלט ברכבם לא יקבלו דוחות במקרים שמדובר בהצלת חיים. פרי ומלכיאלי הביעו נכונות לקבל את ההסדר גם במקרה הזה.
פרי הציע כי בעתיד, במהלך הדיונים להכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית, תבחן הוועדה גם את האפשרות להחיל את ההצעה גם על הפקחים העירוניים. היועצת המשפטית של מרכז השלטון המקומי, עו"ד מירה סלומון, אמרה כי עמדת המרכז היא שהסמכות צריכה להינתן למשטרה בלבד. "כמו שהפקחים העירוניים לא מתערבים בסכסוכים בתוך הבית או בסכסוכי שכנים, הם לא צריכים להתערב בסכסוכי חניה בשטח פרטי ולהשאיר זאת לטיפול המשטרה. עוזר היועץ המשפטי של המשרד לביטחון הפנים, עו"ד חיים אמיגה, אמר בתגובה כי המשטרה מוכנה להרים את הכפפה. לדבריו, "מהנתונים שלנו, כ-20% מהפניות למוקד 100 עוסקות בתפיסת חניות פרטיות - כלומר ברור שמדובר בבעיה מהותית מאוד". הוא הוסיף כי עמדת המשרד היא שצריך לתת לרשויות המקומיות שיקל דעת, ולאפשר לרשות שתרצה בכך לבצע את האכיפה. נציגת משרד הפנים, נאוה אושר, אמרה מנגד כי מדובר במצבים מורכבים עם סיכון ממשי לאלימות שהרשויות לא צריכות לטפל בהן.
גלעד יערי, יו"ר ועד בית בנתניה שפנה לח"כ פרי בעניין, סיפר כי הבעיה היא לא בחסימה של חניה שרשומה בטאבו, אלא במקומות שמשמשים את הציבור אך הם בבעלות פרטית. "כשדייר נתקל בבעיה כזו אין לו כלים להתמודד איתה והוא מוצא עצמו בסבך של ביורוקרטיה. במוקד 100 עושים מאמץ לאתר את בעל הרכב, אבל בגלל היעדר סמכות האכיפה, כל רשות מטילה את הטיפול במקרה לפתחה של רשות אחרת. גם שוטר או פקח שמגיעים למקום אומרים שכל מה שהם יכולים לעשות זה להתקשר לנהג החוסם ולבקש ממנו, בנחמדות, להזיז את רכבו", אמר.
ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא אמר כי למי שמחכה שעות בחניון ציבורי לא יעזור לו שבעל הרכב יקבל קנס, כי הוא ממהר באותו רגע. הוא הציע כי עד שתהיה הרתעה, לאפשר גרירה של הרכבים החוסמים, על חשבון בעל הרכב. ח"כ פרי אמר כי הרעיון מצוין אך בגלל שמדובר במקומות פרטיים הוא בלתי ישים. ח"כ
יעקב אשר אמר כי הצעת החוק נכונה, אך צריך להיזהר ממצב שינצלו אותה לרעה ככלי בסכסוכי שכנים. ח"כ עיסאוי פריג' סיפר כי אשתו חנתה לאחרונה בקניון עזריאלי, בחניה השמורה לאב הבית. לדבריו, אב הבית חסם אותה שלוש שעות ולא ברור, לפי התיקון, מי מהם עשה עבירה.
כאמור, בתום הדיון אישרה הוועדה לקריאה ראשונה את ההצעה באופן המסמיך את המשטרה לבצע אכיפה בחניונים פרטיים המשמשים את הציבור, והיא צפויה להיכנס לתוקף כ-60 יום לאחר אישורה הסופי ופרסומה ברשומות. פרי שב וציין כי במסגרת הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית תיבחן החלתה גם על הרשויות המקומיות.