|   15:07:40
דלג
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

בצלם אינו מכיר את המחבל המתאבד

בצלם טוען: לא ידוע אם שאדי כחלות השתתף בלחימה בעת שנהרג הג'יהאד האיסלאמי: מדובר במחבל מתאבד שנהרג בעת שניסה להסתנן לישראל עם חגורת נפץ כדי לבצע פיגוע התאבדות שוב ושוב מוטל צל כבד על איכות המחקר והמהימנות של בצלם
07/08/2009  |   יהונתן דחוח הלוי   |   מאמרים   |   פרשת בצלם   |   תגובות
כחלות, 8.5 שנים לא הספיקו לבצלם לברר את נסיבות מותו

   יהונתן דחוח-הלוי
עוד סיפור עלילה של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
הפוליטיקה מאחורי רשימות הרוגי בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
בצלם מודה בטעות: לא היה טבח

   יהונתן דחוח-הלוי
"נהג המונית" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם לא קורא ערבית

   יהונתן דחוח-הלוי
ילד תמים של בצלם היה מחבל בג'יהאד

   יהונתן דחוח-הלוי
ה"צדיקים" של ארגון בצלם היו מחבלים

   יהונתן דחוח-הלוי
"הספורטאי" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
"תושב חברון" של בצלם היה מחבל מן החמאס

   יהונתן דחוח-הלוי
עוד דיווח מפוקפק של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
ה"עובד" של בצלם התברר כמחבל בכיר

   יהונתן דחוח-הלוי
עובר האורח התמים של בצלם - טרוריסט

   יהונתן דחוח-הלוי
עוד "נער תמים" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
"איכות" המחקר של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
"הנער התמים" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
"השוטר הפלשתיני" של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
"הפרדסנים" הפלשתינים של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
"מקוששי העצים" של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
"המצרי התמים" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
ה"דייג" הפלשתיני של בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
ה"שאהידים" האלמונים של ארגון בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
מחקר: בצלם משכתב את ההיסטוריה

   עידן יוסף
צה"ל שוקל לתבוע את בצלם

מהימנותו של מסד הנתונים של ארגון בצלם על אודות ההרוגים הפלשתינים באינתיפאדת אל-אקצה מפוקפקת, כפי שהראיתי בסדרת מאמרים שפורסמו באתר News1. במקרים רבים, משמיט ארגון בצלם פרטים חיוניים, ולעיתים אינו מדייק. הפעם אציג דוגמה בולטת נוספת לכך, העשויה ליצור רושם של דיווח מגמתי.

בצלם: לא ידוע אם שאדי אל-כחלות "השתתף בלחימה" בעת שנהרג

ברשימת "הפלשתינים שנהרגו בידי כוחות הביטחון הישראלים ולא ידוע אם השתתפו בלחימה" מופיעה באתר בצלם [ראה מטה צילום מסך] הרשומה הבאה:

שאדי עבד א-רחים אל-כח'לות - בן 23, תושב עזה, נהרג ב-04.02.2001 במחסום באזור כיסופים, מחוז ח'אן יונס, מירי כדורים חיים. פרטים נוספים: נהרג בסמוך לגדר המערכת.

בצלם מציין, כי נסיבות מותו של שאדי אל-כחלות (ולא אל-כח'לות כפי שמופיע באתר בצלם) אינן ברורות דיין, ולפיכך אין יכול הארגון לקבוע אם השתתף בלחימה נגד ישראל בעת שנהרג. משמעות הדברים, קיימת במשתמע, לטענת בצלם, אפשרות סבירה בהחלט ששאדי אל-כחלות היה אזרח פלשתיני חף מפשע אשר נהרג מאש צה"ל על לא עוול בכפו בעת שהתקרב לגדר המערכת. ארגון בצלם נמנע מלמסור פרטים נוספים על שאדי אל-כחלות או על השתייכותו הארגונית, כאילו היו פרטים אלה בלתי רלוונטיים להבנת התמונה הכוללת ונסיבות האירוע בו הוא נהרג.

הג'יהאד האיסלאמי: מדובר במחבל מתאבד המצויד בחגורת נפץ שחוסל בדרכו לפיגוע

בניגוד לארגון בצלם, המקורות הפלשתינים שופעי מידע בעניינו של שאדי אל-כחלות וסיפור חייו ומותו פורסם בהרחבה גם באמצעי התקשורת הישראלים. שמו המלא הינו שאדי עבד אל-רחים מחמוד אל-כחלות, והוא נולד ב-13 בדצמבר 1977. כחלות למד בבית ספר יסודי ובחטיבת הביניים בשכונת שיח' רדוואן בעזה ובבית הספר התיכון איבן סינא, וכן למד שנתיים באוניברסיטה האיסלאמית בפקולטה ל'שריעה' (דין דת האיסלאם).

אתר הג'יהאד האיסלאמי וכן האתר של משפחת כחלות שמים דגש בסיפור קורות חייו על עיסוקו של כחלות בתחום החינוך. הוא היה פעיל ב"אל-ג'מאעה אל-איסלאמיה", ארגון התלמידים והסטודנטים של הג'יהאד האיסלאמי, עבר הכשרה בתחום החינוך, ובכלל זה קורס מדריכי מחנות קיץ והיה אחראי על הדרכת בני הנוער בשכונת שיח' אל-רדוואן. בגני הילדים שימש כחלות מורה לשירה ולמשחק. כמו-כן, היה חבר בלהקת אל-נור, למד להיות בעל קריאה בקוראן ועסק בפיתוח גוף.

כבר בנערותו ועוד בטרם מלאו לו 18 שנים, הצטרף כחלות לזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי תחת פיקודו של מחמוד ח'וואג'א ומספר פעמים היה מועמד לשמש מחבל מתאבד. הוא אמור להיות המחבל המתאבד השלישי בפיגוע ההתאבדות בבית ליד (22 בינואר 1995), אך בשל הנסיבות הביטחוניות לא הצליח לממש את כוונתו. בין חבריו הטובים והקרובים ביותר היו שני פעילים בג'יהאד האיסלאמי, שביצעו פיגועי התאבדות. הישאם חמד ביצע פיגוע התאבדות בצומת נצרים ב-11 בנובמבר 1994, ונביל אל-ערעיר (אף הוא היה מדריך בגני ילדים) ביצע את פיגוע ההתאבדות הראשון באינתיפאדת אל-אקצה ב-26 באוקטובר 2000.

מעורבותו של כחלות בטרור וכוונותיו לבצע פיגוע התאבדות היו ידועות היטב לגורמי הביטחון בישראל וברשות הפלשתינית. לאחר פיגוע ההתאבדות בדיזינגוף (1996) שמבצעו היה ראמז עובייד, הוא נעצר בפעם הראשונה ע"י גורמי הביטחון הפלשתינים, ושהה בכלא 15 חודשים. זמן לא רב לאחר שחרורו מהכלא הוא נעצר פעם נוספת. בפעם השלישית נעצר כחלות לאחר שחברו הקרוב נביל ערעיר ביצע פיגוע התאבדות.

על נסיבות מותו של כחלות אין מחלוקת בין ישראל לג'יהאד האיסלאמי אשר למחרת היום פרסם הודעה רשמית שצוטטה בהרחבה בכלי התקשורת הישראלים, הפלשתינים והבינלאומיים. השייח עבדאללה שאמי, מנהיג תנועת הג'יהאד האיסלאמי בעזה והאיש מספר 2 בתנועה, הודה בשיחה עיתונאית (5 בפברואר 2001) כי הצעיר הפלשתיני שהתגלה על-ידי חיילי צה"ל ונהרג על גדר המערכת בארז בלילה שבין שבת לראשון הוא שאדי כחלות, חבר בתנועה הגי'האד, שהתכוון לבצע פיגוע התאבדות בישראל. הוא ציין, כי "לצערנו גילו אותו הישראלים והרגו אותו לפני שהצליח לבצע את משימתו והוא עלה לאלוהים כחלל. אולם אנו נמשיך במאמץ, כחלק מהמדיניות שלנו, לפגוע במטרות ישראליות ובכיבוש הישראלי". בהודעה הרשמית של הג'יהאד האיסלאמי מה-5 בפברואר 2001 צוין במפורש, כי שאדי כחלות נהרג בדרכו לבצע פיגוע התאבדות בישראל כשעליו חגורת ובה 15 ק"ג חומר נפץ מסוג TNT.

ארגון הג'יהאד האיסלאמי ומשפחתו של כחלות פרסמה את צוואתו ממנה עולה בברור כוונתו ונחישותו לבצע פיגוע התאבדות. וכך כתב בין היתר שאדי כחלות בצוואתו:

"...דעו כי העולם הזה הוא רק טרקלין והעולם הבא הוא משכן הקבע... הנפילה חלל היא הדבר הנעלה ביותר אליו אני שואף... אימי שלה מידת הרחמים, אל נא תבכי עלי, שכן מהבכי לא תצמח תועלת, אלא ראי בכך [במותי] טוב, והרי אני נשבע באללה שאהיה שהיד... בעוד זמן קצר גופי יהפוך ברצון אללה לפצצה שתפוצץ את אויבי אללה ונפשי תגיע לבוראה וליוצרה... להתראות בגן העדן... אחיכם הנאמן שאדי אל-כחלות, אבו אל-איסלאם".

מהימנות מסד הנתונים שמפרסם בצלם מפוקפקת

שמונה שנים וחצי עברו מאז נהרג שאדי כחלות באש חיילי צה"ל, אשר פעלו כראוי וסיכלו פיגוע התאבדות. המידע על אודות המחבל המתאבד וסיכול פיגוע התופת היה ידוע זמן קצר מאוד לאחר האירוע הן בהודעות צה"ל והן בהודעות הרשמיות של הג'יהאד האיסלאמי וכן בשפעת הדיווחים באמצעי התקשורת. מידע זה משום מה לא הגיע לידי ארגון בצלם המוסיף לדבוק גם כיום בגרסתו לפיה "לא ידוע" אם שאדי כחלות השתתף בלחימה בעת שנהרג.

ב-22.7.09 הפיץ ארגון בצלם לאמצעי התקשורת הודעה רשמית שכותרתה: "מידע לקראת פרסום רשימת הרוגי עופרת יצוקה". בהודעה זו מסר בצלם בין היתר, כי תיקן 23 רשומות במסד הנתונים של הרוגי האינתיפאדה לאחר שערך "בדיקה מחודשת של המידע הנמצא ברשותו אודות כל הפלשתינים שנהרגו מאז 29 בספטמבר 2000 ועד 26 בדצמבר 2008". כמו-כן הדגיש ארגון בצלם, כי "הבדיקה כללה התייחסות למקורות מידע שלא היו קיימים בעבר, בהם אתרי אינטרנט של ארגונים חמושים פלשתינים, של סוכנות האו"ם לתיאום עניינים הומניטאריים, של ארגוני זכויות אדם פלשתינים ושל דובר צה"ל. כל מידע שנמצא בנוגע לאחד מההרוגים נבדק והוצלב עם מקורות מידע אחרים". הנה כי כן, גם לאחר "הבדיקה המחודשת" והמקיפה שערך בצלם במסד הנתונים שלו אודות הרוגי האינתיפאדה לא הצליחו חוקרי הארגון לאתר את המידע הרב והזמין בחיפוש פשוט בגוגל על אודות שאדי כחלות.

לקביעת הקריטריון של נסיבות המוות חשיבות רבה, שכן הקטנת מספר ההרוגים הפלשתינים שהשתתפו בלחימה מגדילה את שיעור ההרוגים הפלשתינים שלא השתתפו בלחימה ביחס לכלל ההרוגים, ונתון זה משמש בידי מבקריה של ישראל לתקוף אותה על מדיניות הפתיחה באש ומוסר הלחימה של צה"ל. בין אם מדובר ברשלנות מחקרית, בכוונת זדון או בכל סיבה אחרת שראוי שתבורר לעומקה, ריבוי המקרים שנחשפו בסדרת הכתבות ב-News1 אודות אי דיוקים והשמטת פרטי מידע חיוניים מלמד, כי אין לסמוך בעיניים עצומות על דיווחי ארגון בצלם וכי יש לבדוק בדקדקנות את מהימנותם ושלמותם. סוגיה זו תהיה רלוונטית כפי שמסתמן גם לדוח שאמור ארגון בצלם לפרסם אודות ההרוגים הפלשתינים במבצע "עופרת יצוקה", ועל כך ראוי להקדיש מאמר מיוחד.

צילום מסך מאתר בצלם (1 באוגוסט 2009)
תאריך:  07/08/2009   |   עודכן:  07/08/2009
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בצלם אינו מכיר את המחבל המתאבד
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ראמי
8/08/09 10:38
2
א ל י
8/08/09 23:58
3
אריה 54
9/08/09 10:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא ברור לי מדוע המילה רווחה מתקשרת לניצולי שואה. רווחה, ע"פ אבן שושן, פירושה "חיים נוחים וטובים, ללא דוחק וללא צמצום". אם ככה, שאלתי את יו"ר 'הקרן לרווחת ניצולי השואה', זאב פקטור, באיזו רווחה מדובר? גם הוא תהה כמוני למשמע השם הזה. אני הייתי קורא לקרן: 'קרן למצוקת ניצולי השואה'.
07/08/2009  |  צבי גיל  |   מאמרים
האלימות בישראל נדונה עד לעייפה ולזרא בתקשורת הישראלית בשבוע האחרון. האלימות שנחשפה בצה"ל, האלימות של המגזר החרדי, של ההומופובים, נוער הגבעות, האלימות הפוליטית, אלימות הנהגים הישראלים ועוד ועוד זְנֵי אלימויות בכל המגזרים של החברה הישראלית. הנושא חשוב מאוד וצריך לדון לעמקו, אבל כפי שהגמל אינו רואה את דבשתו, התקשורת הישראלית אינה מבחינה באלימות הרעה מכל – אלימות התקשורת.
07/08/2009  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
חמישה גורמים, בתזמון גורלי, חוללו את השואה: משבר צבאי-לאומי, משבר כלכלי, תכונות אופי המיוחדות לעם הגרמני, קהילה יהודית שהגיעה לשיא ההתערות בחברה ולפסגת ההצלחה, ואישיות פסיכוטית ומהפנטת שהציתה את הפתיל.
07/08/2009  |  אליקים העצני  |   מאמרים
כל אימת שפורץ משבר פוליטי בישראל, שוב ושוב חוזרים על אותה המטרה: "בית לא עוזבים", "לעשות למען הבית" וכד'. מן הנאומים הנלהבים, על גבול האקסטזה, ניתן היה להבין שבאמת נבחרינו מתייחסים למפלגותיהם באמת כמו אל בית. האם באמת ובתמים מפלגות משולות לבית או שמא יש בשימוש ברטוריקה זו כדי לסחוט דמעות?
07/08/2009  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
האיש ברחוב נוטה לחשוב שהשימוע הוא מעין צ'ופר שהיועץ המשפטי לממשלה מעניק לחשוד – רגע לפני שהוא מגיש נגדו כתב אישום – שמא ישכיל החשוד לשכנע את היועץ שאין להגיש נגדו כתב אישום.
07/08/2009  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף יריב לוין מפגין צביעות
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il