|   15:07:40
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

אי-סבירות קיצונית על-פי בצלם

ארגון בצלם דורש מחיילי צה"ל לנהוג בקור רוח קיצוני בעת לחימה, לנצור את האש ולהיות נכונים לסכן את חייהם אם מתעורר בקרבם ספק כלשהו שהאדם המכוון לעברם אמצעי הנדמה לנשק הינו אזרח חף מפשע וכיצד נהגה מנכ"ל בצלם בנסיבות דומות?
10/08/2009  |   יהונתן דחוח הלוי   |   מאמרים   |   פרשת בצלם   |   תגובות
ספק חיים - להקל [צילום: פלאש 90]

מונטל, נותנת דוגמה אישית

   יהונתן דחוח-הלוי
אמינות בצלם ואמנסטי במבחן העובדות

   יהונתן דחוח-הלוי
מקצוע חדש: עיתונאי טרוריסט

   יהונתן דחוח-הלוי
בצלם נגד מנכ"ל בצלם

בצלם: הריגת חיילים "לגיטימית"
יהונתן דחוח-הלוי
פרופ' ענת בילצקי, אישיות מרכזית בארגון בצלם, רואה ב"אלימות הפלשתינית מרד לגיטימי נגד הכיבוש הקולוניאליסטי" וטוענת, כי הריגת חיילים השומרים על ההתנחלויות הינה "פעולה לגיטימית" ואינה בגדר טרור * ארגון בצלם נמנע מלגנות פגיעה בחיילים גם אם הם "לא השתתפו בלחימה"
לרשימה המלאה

חשיפה: בצלם ותפיסת 'המדינה האחת'
יהונתן דחוח-הלוי
פרופ' ענת בילצקי, אישיות מרכזית בארגון בצלם, חושפת את הקשר בין פעילות הארגון בתחום זכויות האדם ליעדים הפוליטיים * ארגון בצלם תומך ביישום זכות השיבה הפלשתינית לשטח ישראל, והיעד הסופי ע"פ בילצקי הוא ביטול מדינת ישראל והקמת 'מדינה אחת' שתכלול גם את הגדה המערבית ורצועת עזה
לרשימה המלאה

בהודעה שפרסם ב-14 באוגוסט 2008 מאשים ארגון בצלם את הפרקליט הצבאי הראשי בקבלת החלטה ש"אינה סבירה באופן קיצוני" בפרשת הריגתו של צלם רויטרס (16.4.08) אשר נחשד כלוחם כאשר כיוון מצלמה לעבר טנק ישראלי שנדמתה לצוות הטנק כמטול נ"ט (על הפרשה ראה/י גם המאמר: אמינות בצלם ואמנסטי במבחן העובדות). וכך כותב בין היתר ארגון בצלם בהודעתו:

"ב-12 באוגוסט הודיע הפרקליט הצבאי הראשי לסוכנות הידיעות רויטרס, כי ההחלטה לירות את שני פגזי הטנק שהרגו את צלם סוכנות רויטרס, פאדל שנאעה, ב-16.4.08, הייתה סבירה, וכי הוא מסיים את הטיפול בפרשה. ההחלטה חמורה ביותר, ממספר סיבות [ובהן] אי סבירות עצם ההחלטה. עצם החלטת הפצ"ר לפטור מאחריות את החיילים שירו את הפגזים, ואת מי שנתנו להם את האישור לירות, היא לא סבירה באופן קיצוני. גם חיילים הפועלים במסגרת של סכסוך מזוין חייבים לכבד את כלל האבחנה בין לוחמים לאזרחים. אסור לכוון התקפות נגד אזרחים, ואם יש ספק לגבי זהות המטרה, יש לנהוג בה כאילו היא אזרחית. עובדות האירוע מעלות את החשד הכבד כי החיילים בטנק, ומי שנתן להם את הפקודה לירות, לא מילאו את החובה לנקוט בזהירות מתמדת כדי למנוע פגיעה באזרחים ובאובייקטים אזרחיים".

ארגון בצלם קובע אפוא בהודעתו, כי כאשר קיים ספק כלשהו באשר לזהות היעד, על החיילים הישראלים לנצור את האש ולהמתין לזיהוי מוחלט וודאי. משמעות הדברים, ארגון בצלם סבור, כי חזקת האזרח צריכה לחול בכל מקום של ספק גם בזירת לחימה, ולדידו על החיילים הישראלים לנצור את האש בנסיבות כאלה ולקחת סיכון שייפגעו או ייהרגו אם יסתבר, כי היעד החשוד בזירת הלחימה אכן היה מחבל חמוש. במקרה דנן, קובע בצלם במשתמע, כי החיילים ומפקדיהם נהגו שלא כדין וביצעו פשע מלחמה כאשר ירו פגז טנק לעבר פאדל שנאעה, וכן שגה הפרקליט הצבאי הראשי "בחוסר סבירות קיצונית" בכך שפטר אותם מאחריות והורה שלא הורה לפתוח בחקירה פלילית נגדם.

האם ארגון בצלם נהג ביושרה מקצועית בהתייחסותו לפרשת פאדל שנאעה?

בחינת דרך התייחסותו של בצלם למקרים דומים שהתרחשו בשנים האחרונות מעלה ספקות כבדים דווקא באשר ליושרה המקצועית של הארגון, כפי שיפורט להלן:

  • הצלם יוסרי מוחמד נסים ג'אבר - ג'אבר, פעיל במשרד ההסברה של גדודי אל-קסאם, נהרג (29.8.06) מירי פגז טנק של צה"ל כאשר עסק בצילום בוידאו של טנק ישראלי על-מנת לתעד פגיעה של ירי נ"ט (נגד טנקים) בו על-ידי פעיל חמאס אחר. נסיבות מותו פורסמו באתר גדודי אל-קסאם. ארגון בצלם קבע, כי ג'אבר "השתתף בלחימה בעת שנהרג".

  • הצלם אחמד עיסאם ג'ודה - ג'ודה, פעיל במשרד ההסברה של גדודי אל-קסאם, נהרג (7.5.03) מירי פגז טנק של צה"ל כאשר עסק בצילום בוידאו של טנק ישראלי על-מנת לתעד פגיעה של ירי נ"ט בו על-ידי פעיל חמאס אחר. נסיבות מותו פורסמו באתר גדודי אל-קסאם. ארגון בצלם קבע, כי ג'אבר "השתתף בלחימה בעת שנהרג".

  • הצלם חוסאם ג'אסר אל-סעודי - אל-סעודי, פעיל במשרד ההסברה של גדודי אל-קסאם, נהרג (26.7.06) מירי טנק של צה"ל כאשר עסק בצילום בוידאו של הלחימה שניהלו אנשי חמאס נגד כוחות צה"ל. נסיבות מותו פורסמו באתר גדודי אל-קסאם. ארגון בצלם קבע, כי ג'אבר "השתתף בלחימה בעת שנהרג".

  • הצלם חמזה תייסיר שאהין - שאהין פעיל גדודי אל-קסאם, ששימש צלם של רשת הטלוויזיה אל-אקצה של חמאס וסוכנות הידיעות "שיהאב", נהרג על-פי הודעת חמאס מאש צה"ל "כאשר מילא את חובתו העיתונאית וההסברתית" (הוא נפצע אנושות ב-7 בדצמבר 2008 ומת מפצעיו ב-26 לאותו חודש). ארגון בצלם קבע, כי שאהין "השתתף בלחימה בעת שנהרג".

  • הצלם חסן סאלח אחמד סלאח - סלאח, פעיל במשרד ההסברה של גדודי אל-קסאם, נהרג (2.11.06) מטיל ששוגר מכלי טיס של חיל האוויר בעת ששהה במארב עם פעילי חמאס נוספים. אתר גדודי אל-קסאם מסר, כי סלאח, שהיה צלם מצטיין, נהג לתעד בוידאו את פעילות לוחמי הארגון. ארגון בצלם קבע, כי ג'אבר "השתתף בלחימה בעת שנהרג".

ב-22.7.09 הפיץ ארגון בצלם לאמצעי התקשורת הודעה רשמית שכותרתה: "מידע לקראת פרסום רשימת הרוגי עופרת יצוקה". בהודעה זו מסר בצלם בין היתר, כי תיקן 23 רשומות במסד הנתונים של הרוגי האינתיפאדה לאחר שערך "בדיקה מחודשת של המידע הנמצא ברשותו אודות כל הפלשתינים שנהרגו מאז 29 בספטמבר 2000 ועד 26 בדצמבר 2008". כמו-כן הדגיש ארגון בצלם, כי "הבדיקה כללה התייחסות למקורות מידע שלא היו קיימים בעבר, בהם אתרי אינטרנט של ארגונים חמושים פלשתינים, של סוכנות האו"ם לתיאום עניינים הומניטאריים, של ארגוני זכויות אדם פלשתינים ושל דובר צה"ל. כל מידע שנמצא בנוגע לאחד מההרוגים נבדק והוצלב עם מקורות מידע אחרים".

בהודעה זו מאשר ארגון בצלם, כי חוקריו בדקו פעם נוספת את אתרי ארגוני הטרור הפלשתינים (אותם בצלם מתעקש באופן שיטתי לכנות "ארגונים חמושים" ולא ארגוני טרור), ובמשתמע הם היו מודעים לגרסת חמאס באשר לנסיבות מותם של הצלמים פעילי משרד ההסברה של גדודי אל-קסאם, בעת שקבעו כי הם "השתתפו בלחימה בעת שנהרגו". אם כך עולה השאלה, מדוע קובע בצלם במספר מקרים, כי צלמים השוהים בזירת לחימה הינם בגדר "משתתפים בלחימה" בעוד שבמקרה של פאדל שנאעה טוען הארגון, כי הירי לעבר צלם בשדה לחימה מעלה חשד חמור לפשע מלחמה?

כיצד נהגה מנכ"ל בצלם בתנאי לחץ כאשר חששה לחייה?

מכתבו של הפרקליט הצבאי הראשי, תא"ל אביחי מנדלבליט, לסוכנות הידיעות רויטרס מבהיר את נסיבות ירי הטנק לעבר שנאעה כפי שעלו בתחקיר של צה"ל. מנדלבליט ציין, כפי שצוטט ברויטרס (13.8.08), את העובדות הבאות שעלו בתחקיר: שלושה חיילים ישראלים נהרגו בעזה באותו יום, בשעה 11:40 באותו יום נפגע טנק ישראלי מירי נ"ט ברצועת עזה, שנאעה הניח חפץ שחור על חצובה שכוון לעבר הטנק, שנאעה ועוזרו לבשו אפודי מגן הדומים לאלה שטרוריסטים פלשתינים עושים בהם שימוש, באותה עת היו התרעות מודיעין (במשתמע, על כוונות לפיגועים בכוחות צה"ל). מנדלבליט מסר לרויטרס, כי החיילים חשדו שהפלשתיני (שנאעה) מכוון לעברם מטול נ"ט אך לא היו בטוחים במאת האחוזים בזיהוי. הם יצרו קשר במערכת האלחוטית עם הדרג הממונה, העבירו דיווח וקיבלו אישור לירות לעבר היעד.

יש לציין, כי קבלת החלטה בנסיבות מבצעיות כאלה הינה קשה ביותר, שכן טעות בזיהוי עלולה לסכן את חיי צוות הטנק באופן מיידי, ולהפך - לפגוע בחפים מפשע. שניות ספורות בלבד עומדות למפקד הטנק ובמקרה זה גם למפקד הממונה עליו. האומנם מדובר בחשד חמור לפשע מלחמה כפי שטוען בצלם או בנסיבות "רגילות" של לחימה בשטח בו הטרוריסטים מסווים עצמם כאזרחים ומקשים על הבחנה בין לוחמים לחפים מפשע?

ארגון בצלם דורש מחיילי צה"ל לנהוג בקור רוח קיצוני בעת לחימה, לנצור את האש ולהיות נכונים לסכן את חייהם אם מתעורר בקרבם ספק כלשהו שהאדם המכוון לעברם אמצעי הנדמה לנשק הינו אזרח חף מפשע. קשה לדעת כיצד היו נוהגים במצב מעין זה אנשי ארגון בצלם ואם הם היו שומרים על אותו קור רוח שאותו הם דורשים מחיילי צה"ל הנמצאים בזירת לחימה. עם זאת, מנכ"ל ארגון בצלם, ג'סיקה מונטל, סיפקה הסבר מעניין מתוך ניסיונה האישי כיצד היא נהגה בנסיבות של קבלת החלטות בתנאי לחץ כאשר נדמה היה לה שקיים איום מיידי על חייה. וכך מספרת מנכ"ל בצלם, ג'סיקה מונטל, בראיון למגזין Oberlin (קיץ 2006 גיליון 102, מס' 1):

"כאשר פיגועי ההתאבדות ופיגועים אחרים היו שכיחים ב[שנת] 2002, בהחלט חששנו לבטחוננו [האישי]... שני בניי התאומים התחננו לנסוע באוטובוס, אבל אני מעולם לא הרשיתי להם. אני זוכרת פעם אחת - בשיא הפיצוצים [פיגועי ההתאבדות] ב-2002 - לאחר שיצאתי את [משרדי] בצלם בסוף היום, נכנסתי למעלית והבחנתי בפחית קולה על רצפת המעלית. הייתי כל-כך מבוהלת [וחששתי] שכל דבר יכול להיות פצצה, ו[לכן] קפצתי החוצה מהמעלית וירדתי במדרגות".

באותה תקופה היו אכן פיגועי התאבדות רבים, אך לא היה פיגוע במתווה של פחית קולה בתוך בניין מגורים. על-אף זאת, מנכ"ל בצלם, ג'סיקה מונטל, מעידה שהיא כל-כך חששה לחייה בשל מתקפת הטרור הפלשתינית שסברה בטעות שפחית הקולה התמימה הייתה מטען חבלה, עד כדי כך שנמלטה בבהלה מהמעלית וירדה במדרגות. האם מנכ"ל בצלם סבורה, כי חיילי צה"ל צריכים לנהוג כמוה בדרך המתפרשת כהיסטרית על-פי עדותה ומבוססת על "אי-סבירות קיצונית" כאשר הם נתקלים באיומים על חייהם בזירת לחימה?

תאריך:  10/08/2009   |   עודכן:  10/08/2009
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אי-סבירות קיצונית על-פי בצלם
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עידןסובול
10/08/09 10:14
2
דינ-טל
10/08/09 10:40
3
אותה לכלא
10/08/09 10:41
4
ogoj0816
10/08/09 11:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בל נשלה עצמנו, פנייתו של השר ישי אל נשיא המדינה לחון את ידידו בניזרי, הייתה מסתיימת בחברה מתוקנת בהתפטרותו המיידית של שר הפנים, על-ידי הוראה מפורשת של ראש ממשלה.
10/08/2009  |  רות פורסטר  |   מאמרים
תוכנית "הכל דיבורים" עם איילה חסון בקול ישראל (6.8.09) כללה ראיונות ארכניים ומתישים עם שלושה יושבי-ראש של מפלגת העבודה - ברק, פרץ ובן-אליעזר - אבל כללה לסיום גם חשיפה מעניינת.
09/08/2009  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
לו היינו שואלים פילולוגים מה הם ההבדלים בין טרטורים לבין התעללות, ודאי היו חייבים לעשות מאמץ אינטלקטואלי רציני כדי למצוא את המענה ההולם. למען האמת, אין זה חשוב כלל איך מכנים את אותן התופעות השליליות, על גבול הסאדיזם, המתגלות בצה"ל, חדשות לבקרים.
09/08/2009  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
מה התקשורת הייתה עושה, ומה בית המשפט היה פוסק, אילו אזרח ערבי היה מוכיח שהגיע לבית מפעל-הפיס בתל אביב, הציג את הכרטיס הזוכה, והמאבטחים נקראו לסלקו מבלי שקיבל את מה שמגיע לו?
09/08/2009  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
נדב תמיר הוא בחור צעיר ונמרץ שהחליט למנף את עצמו מאלמוניות היישר אל בבת-עינה של התקשורת. במכתב ששלח מר תמיר בתפוצת נאטו כלל ארצית, עולמית, דיפלומטית, והכי חשוב, כלל תקשורתית, עורך מר תמיר חשבון נוקב עם מדינת ישראל המתעקשת להיות ריבונית ולהגן על אדמתה ועמה ואומר: זה לא עולה בקנה אחד עם הרצונות של יהדות ארצות הברית, עם הממשל החדש של אמריקה, ועל כן, אני אנצל את ההזדמנות ואהיה לסלבריטי.
09/08/2009  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   פרשת בצלם  
'בצלם' קיבל מהעירייה הנחה "לפנים משורת הדין"  /  רותי אברהם
צה"ל שוקל לתבוע את בצלם  /  עידן יוסף
בצלם: מאות פלשתינים עצורים ללא משפט  /  איציק וולף
בצלם אינו מכיר את המחבל המתאבד  /  יהונתן דחוח-הלוי
עוד סיפור עלילה של בצלם  /  יהונתן דחוח-הלוי
האם בצלם הטעה את התקשורת?  /  יהונתן דחוח-הלוי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il