חברת י.ד עשוש תשתיות בע"מ זכתה לאחרונה במכרז הרכבת לביצוע הקמת המתחם התפעולי החדש. המתחם ישמש, בין היתר, לתחזוקת מערכי הקרונועים החשמליים הדו-קומתיים (Double Deck EMU).
רכבת ישראל הזמינה 60 מערכים של קרונועים חשמליים, המהווים כ-330 קרונות, לצורך מיזם הסבת רשת המסילות להנעה חשמלית, זאת בנוסף לכ-62 קטרים חשמליים שהוזמנו וכבר החלו להגיע, וכן הסבת 300 קרונות דו-קומתיים להנעה חשמלית.
העבודות במיזם, שתימשכנה כ-38 חודשים, כוללות סלילת 11 ק"מ מסילות, הקמת רציף מכין באורך 350 מטר לטיפול במערכי הרכבת המחושמלים, והקמת מספר מבנים, ביניהם מבני הנדסה, מבנה חשמל, מאגר מים ומשאבות. כמו-כן, העבודות כוללות את בניית תשתית החשמול לצד המסילות במתחם.
זאת לצד הקמת מוסך הקרונועים החשמליים שתבוצע על-ידי חברת סימנס במסגרת מכרז הרכבת לרכישת הקרונועים החשמליים הדו-קומתיים, בו זכתה החברה.
שוויו הכולל של המכרז הנוכחי הוא כ-100 מיליון שקל, כאשר עלות מתחם התחזוקה כולו נאמדת בכחצי מיליארד שקלים.
מכרז זה מהווה את השלב הראשון בפיתוח מתחם אשקלון. בעתיד מתכננת הרכבת להרחיב את המתחם בתיאום עם תכנון רובע עירוני עתידי ותחנת נוסעים כדוגמת המתחם התפעולי של הרכבת בבאר שבע. המתחם התפעולי באשקלון יתוסף למתחם התחזוקה של רכבת ישראל בבאר שבע, הגדול ביותר במזרח התיכון, למתחם התחזוקה בלוד, שאליו התווסף באחרונה מוסך הרכבות החשמלי הראשון בארץ, ולמתחמי התחזוקה של הרכבת בחיפה.
"המתחם התפעולי החשמלי באשקלון הוא חלק חשוב בתוכניות הפיתוח האסטרטגיות של רכבת ישראל", מציינים ברכבת ישראל, "תוכניות אלה כוללות הרחבה משמעותית של רשת המסילות ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות (חשמול, מערכת איתות מתקדמת) על-מנת לענות על הביקושים הגוברים לרכבת בעשורים הקרובים, ולהפוך את רכבת ישראל לקטר התחבורתי של ישראל".