בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
חודש הרמדאן שבפתח, דוחק במנהיגי חמאס להשלים את העסקה לשחרורו של גלעד שליט, ולהחזיר אסירים פלשתינים רבים אל שולחן המשפחה בחג, תוך הגברת האהדה לארגון
|
קיץ רביעי בלי גלעד. האם רצון החמאס בשחרור האסירים לקראת רמדאן ישנה? [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
|
|
הבחירות שנערכו במסגרת ועידת הפת"ח שהתקיימה לאחרונה בבית-לחם, העלו את בני החמישים, ילידי השטחים, פעילי האינתיפאדה הראשונה, המבינים היטב את "הראש הישראלי". הן דחקו החוצה את בני השבעים, פליטים מהגליל ומיפו, שלאחר הסכמי אוסלו הובאו מתוניס כדי לשלוט בשטח | |
|
|
|
|
בעוד שבוע, כשעם ישראל יחגוג את ראש חודש אלול, יציינו המוסלמים את תחילת חודש הרמדאן, שאת כולו אופפת אווירת חג, ואת עיד אלפיטר, החל בשלושת הימים של חודש שוואל, שלאחר הרמדאן, בעוד עם ישראל חוגג את ראש השנה. ימי שמחה אלה מלווים מדי ערב, לאחר הצום, בסעודות משפחתיות, ומכאן המשמעות המשפחתית הרבה של חודש הרמדאן. הימצאותו של אחד מבני המשפחה בכלא מעיבה על שמחת החג - דבר המסביר את להיטותם של מנהיגי חמאס להשלים את העסקה לשחרורו של גלעד שליט. עסקה זו תחזיר אסירים פלשתינים רבים אל שולחן המשפחה ברמדאן, ועל כן צפויה להגביר את האהדה לחמאס. זהו כנראה הרקע לידיעות המתרבות בימים האחרונים על יציאת משלחות ישראליות ופלשתיניות לקהיר, ומשלחות מצריות לדמשק, על ישיבות ממשלה בישראל ועל מסרים העוברים מצד לצד עם רשימות ושמות. לעניין קשורים כנראה גם הדיבורים על שחרור מרואן ברע'ותי ואחמד סעדאת (ראש החזית העממית בגדה, המרצה מאסר עולם על חלקו ברצח השר רחבעם זאבי), שכן שחרורם של שני אלה מצוי בראש רשימת הדרישות של חמאס. שחרור זה צפוי להעלות את קרנה של תנועת חמאס בזכות הצלחתה להביא לשחרור מנהיגי התנועות היריבות לה, ולהקנות לה נקודות רבות במאבק בין התנועות על הפופולריות והלגיטימיות ברחוב הפלשתיני ובעולם הערבי והאיסלאמי. ייתכן שממשלת ישראל מעוניינת להעניק לתנועת חמאס את "זריקת האנרגיה" הזו, כדי לבסס את מעמדה כבעלת הבית על עזה ולהנציח בכך את הפירוד בין הפלשתינים מעזה לבין אלה מיהודה ושומרון. אלא שהדברים אינם חד-משמעיים, ולאחר סיום ועידת הפת"ח בבית-לחם הם עשויים להתנהל אחרת מכפי שהתנהלו עד כה, בעיקר בשל עלייתה של שכבת מנהיגות חדשה בפת"ח, ובשל העובדה שמרואן ברע'ותי - אם ישוחר בעסקת שליט ואם יזכה בעמדת הנהגה באש"ף - יהיה חייב את חירותו לתנועת חמאס. מכאן שלעסקת שליט, אם זו אכן מתרקמת מאחורי הקלעים, עשויות להיות השלכות פוליטיות וביטחוניות מרחיקות לכת, וחשוב שמקבלי ההחלטות בממשלת ישראל יהיו מודעים לכל תוצאותיה האפשריות.
|
אפשרות להתקוממות אזרחית או לטרור המוני
|
|
|
חמושים מהפת"ח [צילום: AP]
|
|
|
|
משמעות הדבר מבחינת ישראל קשה, שכן צפויה הקשחה בעמדות הפת"ח בנוגע לירושלים וליישובים היהודיים ביהודה ובשומרון, שהוקמו בסמוך ליישובים שבהם מתגוררים מי שנבחרו למוסדות הפת"ח. מכאן גם ההדגשה הנרחבת שנתנה הוועידה לזכות "ההתנגדות" של הפלסטינים לקיומם של יישובים יהודיים אלה. במקביל, ייתכן שהם יגלו עמדה פחות נחרצת בעניין שיבת הפליטים מסוריה ומלבנון לתוך ישראל, שכן בני יהודה ושומרון מחויבים פחות לאלו שברחו לפני 61 שנה מהגליל ומיפו. | |
|
|
|
לאחר נעילתה של הוועידה השישית של הפת"ח בבית-לחם ניתן לסכמה כוועידה הראשונה של הפת"ח שהתכנסה בשטחי "פלשתין", באירוח "הרשות הפלשתינית", שהיא בראיית הפלשתינים הגרעין להקמת מדינתם העתידית. זו הייתה הסיבה לסירובם של כמה מחברי מוסדות התנועה – ובראשם פארוק אלקדומי – להגיע לוועידה, שכן לשיטתם, עצם הנוכחות בה היא הסכמה לתהליך אוסלו, שאותו הם רואים כבלתי לגיטימי, בשל ההכרה בישראל שניתנה בו במסגרת ההסכמים שאש"ף חתם עימה. עוד תיזכר ועידה זו כוועידה שישראל נתנה את הסכמתה לכינוסה, בהתירה אפילו לרוצחים מדופלמים מחו"ל (ח'אלד אבו-עסבה, שהשתתף בפיגוע בכביש החוף) ומג'נין (זכריא זבידי) להגיע לבית-לחם ובהבטיחה להם כי לא יאונה להם דבר. ישראל התירה גם לנציגי הפת"ח מעזה להגיע לוועידה, אלא שדרכם של רובם נחסמה בידי חמאס בשל סיבות הקשורות לתחרות, לעוינות ולאיבה השוררות בין הארגונים. הקלפיות של ועידת הפת"ח הביאו לשינוי רדיקלי בהנהגה, שכן רוב הנבחרים הם בני דור הביניים, בני כחמישים, ילידי השטחים, שהיו פעילים באינתיפאדה הראשונה (1992-1987). רבים מהם דוברים עברית, בעקבות תקופות המאסר שבילו בכלא הישראלי, ומבינים היטב את "הראש הישראלי". הם דחקו החוצה את הדור הישן של בני השבעים, פליטים מהגליל ומיפו, שלאחר הסכמי אוסלו (1993) הובאו מתוניס כדי לשלוט בשטח. עכשיו בעטו בהם בני השטח, והשתלטו על מוסדות הפת"ח. משמעות הדבר מבחינת ישראל קשה, שכן צפויה הקשחה בעמדות הפת"ח בנוגע לירושלים וליישובים היהודיים ביהודה ובשומרון, שהוקמו בסמוך ליישובים שבהם מתגוררים מי שנבחרו למוסדות הפת"ח. מכאן גם ההדגשה הנרחבת שנתנה הוועידה לזכות "ההתנגדות" של הפלשתינים לקיומם של יישובים יהודיים אלה. במקביל, ייתכן שהם יגלו עמדה פחות נחרצת בעניין שיבת הפליטים מסוריה ומלבנון לתוך ישראל, שכן בני יהודה ושומרון מחויבים פחות לאלו שברחו לפני 61 שנה מהגליל ומיפו. הדברים אינם חלים על עזה ועל חמאס, שכן מרבית תושבי הרצועה הם פליטים, ולהם אתוס השיבה לתוך ישראל חשוב הרבה יותר מלתושבי יהודה ושומרון, שבהם מרכיב הפליטים קטן בהרבה. זוהי עוד נקודה המבדילה בין הפת"ח וחמאס, וצפוי שהארגון האיסלאמי ינגח באמצעותה את הפת"ח על ויתוריו בעניין הפליטים. זוהי סיבה נוספת לכך שהפת"ח יקשיח עמדות בעניין ירושלים והיישובים היהודים ביהודה ושומרון: להראות לכולם שהוא אינו פחות נאמן מחמאס לאקסיומות הפלשתיניות. בוועידה נשמעו שוב ושוב המילים "מוקאוומה שרעיה" – התנגדות לגיטימית, כשיטת פעולה אפשרית של הפלשתינים להשגת זכויותיהם. משמעות הדברים היא שיבה לצעדים אלימים, ולכן על ישראל להיערך לשתי התפתחויות אפשרויות: התקוממות אזרחית כמו זו שאיפיינה את האינתיפאדה הראשונה, ופעולות של טרור המוני, שהיו סימן ההיכר של האינתיפאדה השנייה. שילוב של שתי ההתפתחויות גם הוא אפשרי, תוך חלוקה ארגונית: אנשי הפת"ח יארגנו הפגנות ושביתות ואנשי חמאס וגדודי חללי אל-אקצה ישגרו מפגעים לפוצץ אוטובוסים. האתגרים העומדים בפני ההנהגה הפלשתינית החדשה של התנועה גדולים מאוד: יהיה עליה לעמול קשה כדי שהרחוב הפלשתיני יתחיל לראות בה קבוצה של אנשים נקיי כפיים ולא מושחתים, ענייניים ולא חמולתיים, מסורים למטרות הלאומיות ולא לאינטרסים כיתתיים צרים. אולם, ככל שהם יהיו מסורים יותר למטרותיהם הלאומיות, כך יהיה מסלול ההתנגשות שלהם עם מדינת ישראל נפיץ יותר, בעיקר בסוגיות ירושלים והיישובים היהודיים ביהודה ובשומרון.
|
|
|
ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן
|
|
תאריך:
|
14/08/2009
|
|
|
עודכן:
|
14/08/2009
|
|
מרדכי קידר
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
חורקים כמו תקליט!
|
14/08/09 21:10
|
|
2
|
|
דוד איינהורן
|
15/08/09 07:39
|
|
|
|
זאב שיף
|
15/08/09 18:22
|
|
|
|
פרס לעצמו רק דואג
|
15/08/09 19:02
|
|
3
|
|
במצבו אין מתעמק
|
15/08/09 09:56
|
|
4
|
|
הניה
|
15/08/09 11:02
|
|
5
|
|
אילן א
|
15/08/09 12:39
|
|
|
|
עוד הונגרי אחד
|
15/08/09 13:25
|
|
6
|
|
ישראלי תל אביבי
|
15/08/09 21:49
|
|
7
|
|
משה, עורך-דין
|
15/08/09 22:18
|
|
8
|
|
תעלות ניקוז
|
16/08/09 10:23
|
|
להרס מקורות המים כמה גורמים, וכולם מצויים באחריותם של גופים ממשלתיים.
|
|
|
|
|
|
כשמתחילים לספר לי על ההקרבה האינסופית והזכויות הרבות של הקצינים הגבוהים – דווקא כשהם נתפסים בקלקלתם - אני חוטף חררה. אני הרי יודע שיש להם זכויות רבות מספור בלי שיספרו לי.
|
|
|
בפרשת ראה מספרת התורה על 'עיר הנידחת': "כִּי תִשְׁמַע בְּאַחַת עָרֶיךָ אֲשֶׁר ה' א-לוהיך נֹתֵן לְךָ לָשֶׁבֶת שָׁם לֵאמֹר: יָצְאוּ אֲנָשִׁים בְּנֵי בְלִיַּעַל מִקִּרְבֶּךָ וַיַּדִּיחוּ אֶת יֹשְׁבֵי עִירָם, לֵאמֹר נֵלְכָה וְנַעַבְדָה א-לוהים אֲחֵרִים אֲשֶׁר לֹא יְדַעְתֶּם. וְדָרַשְׁתָּ וְחָקַרְתָּ וְשָׁאַלְתָּ הֵיטֵב, וְהִנֵּה אֱמֶת נָכוֹן הַדָּבָר, נֶעֶשְׂתָה הַתּוֹעֵבָה הַזֹּאת בְּקִרְבֶּךָ; הַכֵּה תַכֶּה אֶת יֹשְׁבֵי הָעִיר הַהִיא לְפִי חָרֶב, הַחֲרֵם אֹתָהּ וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּהּ וְאֶת בְּהֶמְתָּהּ לְפִי חָרֶב. וְאֶת כָּל שְׁלָלָהּ תִּקְבֹּץ אֶל תּוֹךְ רְחֹבָהּ וְשָׂרַפְתָּ בָאֵשׁ אֶת הָעִיר וְאֶת כָּל שְׁלָלָהּ כָּלִיל לַה' א-לוהיך, וְהָיְיתָה תֵּל עוֹלָם לֹא תִבָּנֶה עוֹד" [דברים יג, יג-יז].
|
|
|
מר מאני הוא טייקון מקומי. ברשותו מרבית המניות של חברת אלפא הנסחרת בבורסה בתל אביב. לאחרונה נשאל מר מאני בעיתונות המקומית באשר לחובותיה הכבדים של החברה בבעלותו - חובות לגורמים חיצוניים (בנקים ומחזיקי אג"ח) המוערכים בחצי מיליארד ש"ח. הבעיה היא שכאשר העיתונאי ראיין את מר מאני הוא, שכח לציין שחברה אלפא מחזיקה ב 75% ממניותיה של חברת סופר-אלפא שגם היא נסחרת בבורסה בתל אביב. ובדומה לאלפא, גם לחברת סופר אלפא חובות לגורמים חיצוניים. חובות המוערכים ב-400 מיליון ש"ח.
|
|
|
|
|
|
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
|
|
|
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
|
|
|
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|