|
בניית תחנת הרכבלית [צילום: שמואל וולף]
|
|
|
|
|
|
|
|
| 2 תחנות רכבת ישראל – קו החוף וקו העמק | |
| 3 שנים - משך העבודה על מרכזית המפרץ החדשה (החל ביוני 2015) | |
| 4 רציפי מטרונית | |
| 14 מסופי קווי אוטובוס בין-עירוניים | |
| 19.5 שעות פעילות ביממה (מ-5:00 עד 24:30) | |
| 34 עובדים המפעילים את התחנה | |
| 12,000 מ"ר – השטח עליו משתרעת מרכזית המפרץ החדשה | |
| 70,000 נוסעים מדי יום | |
| 33,467 רכבות בשנה | |
| 277,772 קווי מטרונית בשנה | |
| 290,031 אוטובוסים בין-עירוניים בשנה | |
| 358,876 אוטובוסים עירוניים בשנה | |
| 3,102,500 נוסעי רכבת בשנה | |
| 50,000,000 נוסעים בשנה | |
| 300,000,000 שקל - עלות המיזם | |
|
|
|
|
בחיפה נחנך (יום ד', 6.6.18) המרכז התחבורתי "מרכזית המפרץ החדשה", שיהיה המרכז הראשון בישראל בו מופעלת מערכת תחבורה ציבורית שתשמש שער כניסה ויציאה לתושבי הצפון. על-פי ההערכות, צפויים לעבור בתחנת מרכזית המפרץ החדשה כ-60 אלף נוסעים מדי יום ובתוך שנה תשרת יותר מ-20 מיליון נוסעים.
המסוף התחבורתי נבנה על-ידי חברת "יפה נוף" בעלות של 300 מיליון שקלים ומשתרע על שטח בנוי של 12 אלף מ"ר. המרכז כולל תחנות של קווי מטרונית, אוטובוסים עירוניים ובין-עירוניים, תחנות רכבת של קו החוף (לנהריה ולכרמיאל) וקו רכבת העמק, וכן תחנה למוניות מיוחדות. לא נמסר על שירות מוניות שירות בתחנה. בעתיד ישולבו במרכז גם הרכבת הקלה לנצרת, ורכבל הכרמל ("הרכבלית") לאוניברסיטה ולטכניון.
מרכזית המפרץ החדשה צפויה להיפתח לקהל הרחב ב-1 ביולי, ותשרת שש חברות תחבורה ציבורית, המפעילות מדי יום מאות אוטובוסים.
עם סיום העבודות בחודשים הקרובים, התנועה בין אמצעי התחבורה השונים תתבצע כולה בשטח המתחם ובמפלס בטיחותי נפרד להולכי רגל, ולא תכלול חציית מעברי חצייה או מפגש עם כלי רכב נוסעים.
המסוף מחולק לשני אגפים, הכוללים תחנות רכבת עבור קו החוף, רכבת העמק והרכבת לכרמיאל, קווי אוטובוס רבי-קיבולת (מטרונית) לצפון ולדרום, קווי אוטובוס עירוניים ובין-עירוניים וכן חיבור לקו הרכבל, שעם הפעלתו בתחילת שנת 2020 ישמש כאמצעי תחבורה מרכזי לאוניברסיטה ולטכניון.
האגף הצפוני של מרכזית המפרץ החדשה הוא מבנה ממוזג, בן שתי קומות. בקומה התחתונה יש רציפי מטרונית ו-14 מסופי אוטובוסים בין-עירוניים, עם שילוט דיגיטלי. הקומה השנייה תשמש בעוד מספר חודשים כתחנת המוצא לקו העמק ברכבת, ועם הארכת מסילת קו החוף, וגם עבור הרכבות בקו זה וקו הרכבת לכרמיאל. האגף הדרומי ישמש לרציפי הורדה והעלאה של נוסעים לאוטובוסים עירוניים והוא מאפשר מעבר מהיר של אוטובוסים ונוסעים אל מרכזית המפרץ וממנה.
המרכז התחבורתי מחובר באמצעות שני גשרים, לתחנת רכבת העמק ולחניון הכולל מאות מקומות חנייה לכלי רכב פרטיים. בנייתם של שני גשרים נוספים, לקניון "לב המפרץ" ולרציף קו החוף של הרכבת, צפויה להסתיים בחודשים הקרובים. הגישה למגרש החנייה תתבצע דרך המעבר המשוקע החדש, המחבר את מנהרות הכרמל עם צומת המכולות ועוקף קריות (כביש 22). המרכז כולו נגיש לבעלי מוגבלויות ובכניסה הראשית לתחנה נמצאת חניית נכים רחבה.
שר התחבורה ישראל כ"ץ אמר כי "פתיחתה של מרכזית המפרץ החדשה תהווה מענה גם בנושאים כמו זיהום סביבתי, נגישות נוסעים וגודש תנועה בכבישי ישראל". מנכ"ל חברת יפה נוף, אבישי כהן: "החברה הצליחה לעמוד בדרישות המקצועיות ולהשלים את הבנייה במועד ובתקציב הנדרש".