כפי שהובטח לוועדת הכלכלה בכנסת, ההליך התחרותי אותו מפרסם (יום ב', 2.7.18)
משרד התחבורה להפעלת קווי מוניות השירות אינו כולל חובה להפעילן בשבתות ובימי המנוחה. תשלום הסובסידיה למפעילים יבוצע בעד תיקוף בימי חול בלבד, כולל יום שישי עד לשעה 16:00 והחל בשעה 21:00 במוצאי שבת. בניגוד למה שנמסר תחילה, תיקוף הרב-קו יתאפשר לא רק בימים ראשון עד חמישי, אלא גם בערב שבת ובמוצאי שבת, במועדים האמורים - אך לא בשבת וחג.
בהתאם לסטטוס-קוו הנוהג בישראל, מוניות שירות יוכלו לפעול בשבת, אך רק אם יהיו מעוניינות בכך והמדינה לא תפעיל שום כפייה בעניין. וזאת בין היתר גם על-מנת לאפשר לתאגידים שומרי שבת שוויון הזדמנויות בהליך המכרזי. יצוין כי גם היום לא קיימת חובה חוקית על המוניות לפעול בימי המנוחה.
שירות הזמנת מקומות מראש
עוד חידושים במתכונת ההפעלה החדשה, אותה מוביל שר התחבורה ישראל כ"ץ, היא כי בקווי השירות הבין-עירוני והאזורי יופעל שירות של הזמנת מקומות מראש, לאורך מסלול הנסיעה במקומות בהם רשאי המפעיל לאסוף נוסעים לפי תנאי הרישיון. ככל שנדרש לצורך כך, לא יאפשר הנהג עלייה של נוסעים מזדמנים אלא על בסיס מקום פנוי בלבד. בגין הזמנת מקומות מראש לא יתאפשר תשלום במזומן. נוסע יוכל לבטל את ההזמנה עד חצי שעה משעת היציאה המתוכננת של הנסיעה כפי שנקבע בהזמנה. בביטול מאוחר יותר מ-30 דקות, רשאי המפעיל לחייב את הנוסע בדמי הנסיעה על-פי המוצא והיעד שהוזנו על ידו בהזמנת הנסיעה. בהתאם להחלטת משרד התחבורה, המפעיל יהיה רשאי להציע שירות הזמנת מקומות מראש גם בקווים עירוניים.
חידוש נוסף הוא היכולת לדעת בזמן אמת היכן בדיוק נמצאת המונית וכמה נוסעים היא מכילה. המידע על כך יימסר באמצעות אתר אינטרנט, ישומון יעודי וכן בממשק WS למערכת משרד התחבורה. המפעיל יספק לנוסע מידע בנושאים הבאים:
- מידע ספירות הנוסעים בזמן אמת.
תעריף הנסיעה במונית שירות יהיה מעט יותר גבוה מאשר באוטובוס. מנגנון תשלום חדש יאפשר השלמת מחיר (Increment). השלמת מחיר תידרש במעבר בין שני אמצעי התחבורה או במעבר בין אזורי תעריף שונים או בשילוב בין השניים כאשר, קיימים תעריפים שונים הדורשים השלמה.
השלמת המחיר תבוצע אך ורק לנוסע, שבמהלך נסיעה אחת (ממוצא ליעד), ביצע מספר מעברים בין אמצעי תחבורה שונים בתוך 90 דקות, שילם את דמי הנסיעה באמצעות "ערך צבור" בלבד (ולא בהסדר נסיעה בודד) ותעריף הנסיעה בנסיעה אליה עבר גבוה מתעריף הנסיעה ממנה ביצע את המעבר, בין אם כתוצאה ממעבר מאמצעי תחבורה אחד לאחר או כתוצאה ממעבר בין אזורי תעריף שונים. במקרה זה, יחויב הנוסע בפער בין תעריף הנסיעה בו חויב בנסיעה ממנה ביצע את המעבר לתעריף הנסיעה החדש. לא תתבצע השלמת מחיר לנסיעת מעבר שמתבצעת באמצעות הסדר נסיעה מינוי תקופתי (יומי, שבועי, חודשי, סמסטריאלי וכד').
למשל:
- מעבר בין אזורים גאוגרפיים - נוסע מראש העין שירד בפתח תקוה ועלה על קו שירות מפ"ת לתל אביב. בגין הנסיעה מראש העין לפ"ת ישלם 5.90 שקל ובגין נסיעת ההמשך לתל אביב ישלים מחיר של 3.40 שקל להשלמה לתעריף הנסיעה במונית של 9.30 שקל;
- מעבר בין אמצעי תחבורה - נוסע ביצע נסיעה פנימית באוטובוס בת"א והמשיך אותה במעבר למונית שירות. בגין הנסיעה באוטובוס ישלם הנוסע 5.90 שקל ובעת המעבר למונית שירות יחויב בהשלמת מחיר של 1.80 שקל נוספים להשלמה לתעריף הנסיעה במונית של 6.70.
תאגיד מוניות שיחרוג מרמת השירות הנדרשת ממנו יחויב בקנסות מוסכמים. כך למשל, יחויב המפעיל ב-1,000 שקל בגין נוסע שביקש קבלה ולא קיבל, 500 שקל על העלאת/או הורדת נוסע שלא בתחנה, 500 שקל על מונית מלוכלכת או תקולה, 5,000 שקל על אי-סיוע או אי-העלאה של נוסע בעל מוגבלות.
לתאגידי המוניות תינתן אפשרות לספק שירות מותאם ביקוש מבוסס אמצעים טכנולוגיים, אשר יאפשרו את תכנון השירות והפעלתו באופן גמיש ומותאם ביקוש במטרופולין (לפי הגדרת הלמ"ס) בה הוא פועל. המפעילים החדשים יוכלו להפעיל שירות בכל תחום המטרופולין באשכול בו הם זכו.