ועדת הכלכלה התכנסה (יום ג', 3.7.18) לישיבה במתכונת של שאלות ותשובות עם שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ ישראל כ"ץ, שעסקו בקידום התחבורה הציבורית. הישיבה התקיימה במסגרת ציון יום התחבורה הציבורית בכנסת. הדיון סיכם את סדרת השימוע שערכה הוועדה על מצב התחבורה הציבורית.
מנכ"ל
משרד התחבורה,
קרן טרנר, הציגה את תוכניות המשרד ואמרה כי "יותר ויותר אנשים נותנים הזדמנות לתחבורה ציבורית, ורואים כי טוב". היא התייחסה לתנאי העבודה של הנהגים והפגיעה בהם, ואמרה כי שכרם עלה ובקרוב יוצבו מבני מנוחה עבורם. עוד הוסיפה כי לאחר שתתאפשר עלייה מהדלת האחורית, הנהגים יקבלו חציצה בינם לבין הנוסעים, ובקרוב בכל אוטובוס תוצב מצלמה על-מנת שהנהג ירגיש בטוח יותר.
יו"ר ועד עובדי
אגד, יעקב וחניש, ביקש התייחסות לאלימות נגד נהגים וח"כ
עליזה לביא קראה להחזיר להם את כבודם ולקרוא להם "אדוני הנהג". השר כ"ץ אמר כי צריך למצוא לנהגים שם קליט שימתג אותם כמו שמותגו לוחמי האש. כתב News1 מעיר כי בעבר נוסה השם "רב-נהג", לאחר הסתייעות בד"ר
אבשלום קור, אך בפורום חברות בתחבורה הציבורית הפרטיות לא פעלו להטמיע את המושג. שימי חסן (34) החולה בניוון שרירים, ריגש את הוועדה כשהתייחס לקושי שלו להתנייד בתחבורה ציבורית בין עירונית. דממה השתררה באולם כשסיפר כיצד הגיע לכנסת היום ברכבת ואיך ארבע דקות לפני שעלה עליה ביטלו אותה והוא נאלץ להמתין.
השר כ"ץ אמר כי ראש הערים בתיאוריה בעד תחבורה ציבורית, אבל לא כשצריך לתעדף אותה על חשבון הרכב הפרטי. היו"ר
איתן כבל התייחס לכך ואמר כי בחלק מהמקומות ראשי הערים הפכו לחסם המרכזי, והם צריכים לדעת שללא קידום תחבורה ציבורית הם לא יוכלו להיבחר.
כ"ץ ציין כי בקרוב ימלאו עשר שנים לכהונתו כשר תחבורה בממשלות נתניהו. "בתחילת 2010 הבאתי ל
ממשלה תוכנית מסודרת בתחום התשתיות והתחבורה הציבורית, שנועדה לחבר את המדינה. היום אנחנו בונים את ישראל החדשה והמחוברת במקום ישראל הישנה והמנותקת. בעבר היו יותר מדי מקומות בפריפריה בגליל ובנגב, שהיו מנותקים מהיכולת לקבל את השירות של תשתיות ותחבורה ציבורית, היום אנחנו מחברים את כל המדינה. אתמול חנכתי עם רה"מ שתי תחנות רכבת חדשות ברעננה. כביש 531 שהמסילה היא חלק ממנו כבר נפתח לתנועה בחלקים, והוא יחובר בתוך תקופה קצרה לתל אביב ולהוד השרון. יש הרבה תועלות שאנחנו מייצרים, גם בכביש וגם ברכבת. זאת רק דוגמה אחת, ואליה מצטרפות רכבת הנגב, רכבת העמק, הרכבת לכרמיאל ועוד. מלבד מסילות הרכבות, אנחנו בונים רכבת קלה בגוש-דן, בונים מרכזים ורשויות מטרופוליניות ומקדמים את המסה הגדולה של התחבורה הציבורית, שזה האוטובוסים. ברור לחלוטין שצריך ללוות את האוטובוס לכל אורך הדרך, והכי חשוב זה קודם כל הנהג עצמו. גם בתחום זה שידרגנו את מעמד הנהג והעלינו את השכר עבור עשרת אלפי נהגי התחבורה הציבורית. קידמנו נת"צים ואפשרנו לעיריות לבצע עליהם אכיפה, וזה המפתח. עם זה, אנחנו משדרגים את נקודות היציאה שהם התחנה המרכזית, התחנות, נקודות הקצה, כל הדברים האלה הם תצרף אחד שלם. כשהוא יתחבר נגיע למצבם של המדינות המתקדמות בעולם. כיום אין שום מכשול כספי לקידום התחבורה הציבורית".
ראש עיריית ראש העין, שלום בן-משה, ביקש התייחסות השר לנתיב תחבורה ציבורית בנתיב הימני של כביש 5. טרנר השיבה ואמרה כי המשרד מקדם נת"ץ בנתיב השמאלי מאחר שלא ברור מי אחראי כל כך בנתיבי איילון. נציגת פורום 15 הערים הגדולות במרכז השלטון המקומי, תמר שרצר, ביקשה לדעת למה תקועה הצעת החוק להקמת רשויות מטרופוליניות, שפוצלה מחוק ההסדרים. היו"ר כבל אמר כי ההצעה מונחת במגרה אצל דודי אמסלם, ובכוונתו לבדוק למה זה לא יוצא לפועל. ח"כ סלאח סעד התייחס להעדר תחבורה ציבורית בפריפריה וכבל אמר כי רפורמת מוניות השירות אמורה לטפל בכך בשלב ראשון. ח"כ
יעקב אשר אמר כי במקומות מסוימים המדינה צריכה להקצות שטח למסופים ולא העירייה. כ"ץ הגיב ואמר כי הבעיה הזו היא רק בבני ברק, והמנכ"ל טרנר הוסיפה: "בבני ברק אישרו שטח למסוף, ואז לקחו אותו". כבל: "נגמרו הימים שתחבורה ציבורית היא משהו שולי".
ח"כ
חיים ילין התייחס לעצירת קווי הרכבת לשדרות בעת שריפות או הסלמה ביטחונית, ואמר כי צריך 40 מיליון שקל למיגון. השר כ"ץ אמר כי מי שאחראי על המיגון הוא משרד הביטחון והוסיף: "הוא לא אומר לנו לא, הוא אומר נייט". סגנית ראש עיריית תל אביב,
מיטל להבי, אמרה כי "הגידול המבורך בשימוש ברכבת עלול להתהפך עלינו, כי השאטלים לא עומדים בכך".