בלעדי: 11,617 חריגות נמצאו בקרונות חברת
רכבת ישראל במהלך החציון השני של שנת 2017. כ-2,860 מהן היו בתקינות הציוד בקרון (כגון מושבים קרועים, מדפים שבורים, ומים כלואים בחלון), 800 במפות הקווים ו-356 ברמת הניקיון הירודה, אך רוב החריגות (7,343) היו באינטרנט האלחוטי (WiFi). אם נדמה היה לכם שאתם היחידים שמתקשים בגלישה, מתברר שבשליש מהקרונות (33%) קיים קושי בגלישה.
נתונים אלה ואחרים עולים מדוח בקרה שהכינה חברת ריבה עבור אגף רכבות בכיר ב
משרד התחבורה, והגיע לידי News1. בשנים האחרונות מפרסם משרד התחבורה את נתוני הבקרה על מפעילי האוטובוסים בתחבורה הציבורית, וזוהי הפעם הראשונה בה הוא מסכים לחשוף את נתוני הבקרה על הרכבת.
עלייה חדה באיחורים
הבקרה דגמה 28,244 זמני יציאה של רכבות מתחנות לאורך המסלול ובבקרת לו"ז ברציפים בתחנות. נמצאו 2,427 חריגות בלוח זמנים המהווים 8.6% מכלל זמני היציאה של רכבות שנדגמו - עלייה לעומת 6.9% בתקופה קודמת. הבקרה דגמה גם איחורים של בין 3 ל-6 דקות אשר אינם נחשבים כחריגת לוח זמנים, אך פוגעים ברמת השירות של הרכבת, ונמצאו 6,010 מקרים כאלו המהווים 21.3% מכלל זמני היציאה של רכבות שנדגמו. בסך-הכל איחרו 8.4% מהרכבות מעל 5 דקות ו-0.2% מהנסיעות לא בוצעו.
שיאנית האיחורים היא תחנת בית שמש (19%) ואחריה תחנת בנימינה (14%).
ומה באשר לצפיפות בקרונות? תפוסה ממוצעת גבוהה נמצאה בקו נהריה-חיפה-ת"א-מודיעין ובקו נהריה-חיפה-ת"א-ב"ש. תפוסה דלילה נמצאה בקו נהריה-חיפה-חוף הכרמל" (פרברית הקריות) ובקו ב"ש-דימונה.
התחנות הטובות והתחנות הגרועות
בתחנות הרכבת התגלו ליקויים רבים בתקינות הציוד, ברמת הניקיון ובשירותים. הגרועות שבהן הן דימונה, לוד גני אביב ובת גלים. הבולטות לטובה הן תחנות חוצות המפרץ ועכו.
בדיווח השוטף ובדוחות החודשיים עולים ליקויים על בעיות תקינות ומפגעים אשר חלקם אינו מתוקן מספר חודשים. מרבית הליקויים הם בעיות תשתית ותחזוקה, אשר על חלקם נפתחו תלונות בפניות הציבור ולמרות המענה שהמפגעים יטופלו בהקדם, המצב נשאר כשהיה.
מארגון "תחבורה בדרך שלנו" נמסר כי כי הנתונים משקפים את המציאות הקיימת, אותה חווים נוסעי רכבת ישראל. "הנוסעים ברכבת הם נוסעים שבויים, שתלויים ברכבת לניידות שלהם, בהיעדר חלופות סבירות. הציפייה מרכבת ישראל לשמור על רמת שרות גבוהה מוצדקת, בין היתר בתיקון מהיר של תקלות בתשתיות בתחנות הקיימות ובדרישה לעמידה בלוחות הזמנים. צריך להכיר בכך כי הבחירה של המאסדר לבצע מיזמים רכבתיים בשולי הרשת המסילתית במקום לרווח את מסילת האיילון יוצרת פגיעה משמעותית ברמת השרות של הרכבת וביכולתה לעמוד בלוחות הזמנים. חשש זה מתגבר לקראת פתיחת קו הרכבת החדש לירושלים, שיקשה עוד יותר על מתן שרות ברמה גבוהה לנוסע. אנו מקווים שמשרד התחבורה יבין זאת ויפעל בהקדם בנושא".