|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

מבקר המדינה, יוסף שפירא:

כישלון במאבק בפשיעה החמורה במגזר הערבי

משבח את ארדן ואלשיך, אך מציין שמספר תיקי הירי עולה בצורה חדה, מספר כתבי האישום הוא זניח והענישה מקלה מאוד - בין היתר בשל חוסרים באמצעים שמקצה המשטרה
15/08/2018  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
חוסר אמון [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

1,236 קורבנות משנת 2000
שיעור המעורבים בעבירות אלימות כלפי גוף באוכלוסייה הערבית גבוה פי שניים משיעורם באוכלוסייה, ובתיקי רצח - פי שניים וחצי. בשנים 2016-2014 היה שיעור עבירות הירי בקרב אוכלוסיית החברה הערבית גבוה פי 17.5 משיעורן באוכלוסייה היהודית. שיעור הנפגעים באירועי אלימות שנעשה בהם שימוש באמל"ח בקרב האוכלוסייה הערבית גבוה פי 2.5 עד פי 12 משיעור הנפגעים באירועי אלימות כאלה במגזרים אחרים בחברה הישראלית.

מספר קורבנות האלימות בחברה הערבית משנת 2000 ועד נובמבר 2017 היה 1,236 גברים ונשים. בשנים 2016-2014 (סוף אוקטובר) נרצחו 30 נשים ערביות, 42% מכלל הנשים שנרצחו באותה תקופה בישראל. שיעור הנשים הערביות שנרצחו כפול מחלקן באוכלוסייה.

התכליות העיקריות של השימוש באמל"ח הן פתרון סכסוכים בין עבריינים ובין משפחות, הפגנת כוח והגנה עצמית. כן נעשה שימוש באמל"ח באירועים מיוחדים, כמו חתונות. הזמינות הגבוהה של אמל"ח בחברה הערבית מביאה לגידול במספר אירועי האלימות החמורה, כמו רצח, הריגה ותקיפה. בשנים 2016-2014 החשודים ב-95% מעבירות הירי באזור מגורים היו מקרב החברה הערבית.


"צמצום נרחב של הפשיעה החמורה בחברה הערבית מחייב פעילות ממשלתית רחבת היקף ואפקטיבית. לאי-ביצוע פעילות כאמור עלולה להיות השפעה חמורה על החברה בישראל בכלל ועל החברה הערבית במדינה בפרט". כך מתריע (יום ד', 15.8.18) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח על התמודדות המשטרה עם עבירות אלימות ונשק במגזר הערבי.

בשנת 2016 נרשמה עלייה תלולה של 55% בתיקי הירי לעומת שנת 2014. יוצא אפוא, שאף שבשנת 2016 הייתה עלייה ניכרת של 37% במספר תיקי חשיפת האמל"ח בכל הארץ לעומת שנת 2014, דבר שהיה אמור להפחית את כמות האמל"ח וממילא את מספר תיקי הירי, בפועל חלה עליה ניכרת במספר תיקי הירי - מגלה שפירא.

חלק משמעותי מן האמל"ח מגיע מגניבות מצה"ל, ושפירא מביא כמה דוגמאות: במאי 2016 נגנבו 14 טילים ו-77 רימוני רסס; במאי 2017 נגנבו 33 רובים, אלפי כדורים, מחסניות ואפודים; באוגוסט ובאוקטובר 2017 נגנבו אלפי כדורים, מוקשים, מטענים, לבנות חבלה ועשרות רימונים. רוב האמל"ח הנגנב מצה"ל אינו מדווח כלל למשטרה הצבאית החוקרת, וכי במקרים רבים הבסיסים שמהם נגנב האמל"ח אינם מודעים כלל לגניבה. עקב כך קיים פער בין הגניבות המדווחות לבין מה שנגנב בפועל, ולמצ"ח יש נתונים חלקיים בלבד על היקף הגניבות.

הגידול בביקוש לאמל"ח בקרב גורמים עברייניים הביא לעליית מחירו. רובה סער נמכר ב-70,000-50,000 שקל; אקדח - ב-10,000-8,000 שקל; רימון נמכר ב-1,500-500 שקל; ולבנת חבלה - ב-7,000 שקל. הגידול בביקוש גם הוביל לגידול במספר הגורמים שהיו מעורבים במכירה ובקנייה של אמל"ח, ובהם סוחרים, מתווכים וחיילי צה"ל.

צה"ל מסר למשרד המבקר בינואר 2018, כי הוא נקט כמה פעולות: קיום תחקירים ברמת הרמטכ"ל וסגנו לגבי גניבת תחמושת ונשק; צמצום מספר הבונקרים והנשקיות; קביעת תקן לאבטחת בונקרים ונשקיות ושילוב טכנולוגיה מתאימה בעלות של 85 מיליון שקל; סימון תחמושת; פעולות הסברה למפקדים ולחיילים בנושא החשיבות של שמירת הנשק; בדיקות הקבלנים שמועסקים בבסיסי צה"ל. צה"ל הוסיף, כי הרמטכ"ל גדי איזנקוט הורה למצ"ח להעמיד את העיסוק המודיעיני בגניבות האמל"ח בראש סדר העדיפויות שלו. לדברי שפירא, על צה"ל לוודא שפעולות אלו יוטמעו ללא דיחוי ולבחון אם הן מביאות למיגור תופעת גניבת הנשק והתחמושת, ואם נדרשות פעולות נוספות.

שת"פ לקוי במשטרה ומחוצה לה

מקור נוסף הוא הברחות מירדן, ומקור שלישי - ייצור בשטחי יהודה ושומרון; שם מיוצרים בעיקר רובי "קרל גוסטב", שמחירו הנמוך (6,000-3,500 שקל) הופך אותו לאטרקטיבי במיוחד. עוד אמל"ח מגיע מגניבות מבתים ומכלי רכב. בין הנתיבים להברחת אמל"ח ניתן לציין את המעברים מיו"ש לישראל. ביוני 2017 סוכם על הקמת יחידה משותפת של המשטרה הצבאית החוקרת והמשטרה, לשם מיגור תופעות גניבות האמל"ח מצה"ל; בפברואר 2018 טרם הושלמה הקמת היחידה.

שיתוף הפעולה בין הגורמים הרלוונטיים במשטרה בעניין האמל"ח בחברה הערבית לקוי - כל מחוז פועל בנושא זה בנפרד; אין העברת מידע מסודרת בין היחידות המרכזיות במחוזות (הימ"רים) ובין התחנות; אין העברה מסודרת של מודיעין בין הימ"רים לבין הימ"ר של מחוז ש"י. העדר שיתוף פעולה מלא גורם לאיבוד מידע מודיעיני, ואף אירעו מקרים שבהם טיפלו יחידות שונות במשטרה באותם יעדים במקביל.

בשנה האחרונה חל שיפור בשיתוף הפעולה, ובמחוז ש"י הוקם צוות מודיעין בין-ארגוני, הכולל את נציגי המשטרה, צה"ל ושירות הביטחון הכללי (שב"כ). למרות זאת, המשטרה עדיין אינה מקבלת מצה"ל ומשב"כ מידע שוטף כחלק משגרת עבודה קבועה וישנם פערי מודיעין.

המשטרה משקיעה מאמצים רבים בחשיפת אמל"ח, ואולם העלייה המתמשכת בשנים האחרונות במספר אירועי הירי מעידה על הקושי של המשטרה להתמודד באופן אפקטיבי עם סוגיה זו. בין היתר מצביע שפירא על חוסרים בחוקרים ובאמצעים בתחנות הממוקמות ביישובים הערביים, הבאים לידי ביטוי ישיר בקושי לטפל בידיעות מודיעיניות טריות, ובמיעוט הגשת כתבי האישום בשל עבירות האמל"ח. בשנים 2016-2014 הוגשו כתבי אישום רק ב-3.4%-1.5% מתיקי הירי באיזורי מגורים שנפתחו בתחנת קדמה וב-7.5%-3.7% מהתיקים בתחנת נצרת (שם נרשמה ירידה מתמדת במספר התיקים).

אף שחלק מאירועי האלימות החמורים בחברה הערבית, ובהם ירי באזור מגורים, מתרחשים במרכזי היישובים ובנוכחות עדים, המשטרה מתקשה לבסס תשתית ראייתית בנוגע לאירועים אלה, בין היתר עקב חוסר האמון של הציבור בחברה הערבית במשטרה. המשרד לביטחון פנים והמשטרה סבורים, כי רף הענישה הנוהג בעבירות אמל"ח וירי הוא נמוך ואינו משקף את חומרת העבירות, את הסיכון הנשקף מהן ואת היקף התופעה.

שנה-שנתיים מאסר ברוב התיקים

בשנים 2016-2014 נגזר עונש של פחות משנתיים בשני שלישים מהתיקים של עבירות אמל"ח וירי. ב-85% מגזרי הדין שניתנו בשנת 2016 על עבירה של רכישה או החזקה של נשק, שהעונש המירבי עליה הוא שבע שנות מאסר, הוטל עונש מאסר של עד שנה. ב-64% מגזרי הדין שניתנו באותה שנה על עבירה של נשיאה או הובלה של נשק, שהעונש המירבי עליה הוא עשר שנות מאסר, הוטל עונש מאסר של עד שנה. News1 מציין, כי בדוח לא נאמר כמה מעונשים אלו נגזרו במסגרת הסדרי טיעון.

בדצמבר 2016 הנחה ארדן לקדם מול שרת המשפטים, איילת שקד, הצעת חוק להחמרת הענישה בעבירות אלו; עד כה הדבר לא נעשה. משרדי המשפטים וביטחון הפנים מסרו, כי גובשה טיוטת חקיקה - אך משרד המשפטים מתנגד לקביעת עונשי מינימום.

שפירא מסכם באומרו, כי בעקבות מסקנות ועדת אור משנת 2000 והחלטות שקיבלה הממשלה מאז, הגבירו המשרד לביטחון פנים והמשטרה את פעולות המניעה והאכיפה בקרב החברה הערבית. השר גלעד ארדן קידם פעולות אלה, ועם כניסתו של רוני אלשיך לתפקיד המפכ"ל, התקבלו החלטות משמעותיות נוספות, שתכליתן להגביר את פעילות המשטרה. ניכר המאמץ הרב שעושים השוטרים והקצינים בתחנות בחברה הערבית לשם התמודדות עם המציאות המורכבת - אומר שפירא.

ואולם, ספק רב אם ביכולתן של פעולות אלו לחולל שינוי נרחב ומשמעותי בנוגע לפשיעה החמורה בחברה הערבית. לתחנות המשטרה בכלל ולמשרדי החקירות והמודיעין בפרט, יש יכולת מוגבלת להתמודד עם המשימות הרבות והמורכבות המוטלות עליהם, לנוכח אופי פשיעת האמל"ח והירי בחברה זו. שיתוף הפעולה בין הגורמים במשטרה ובין יתר כוחות הביטחון למשטרה טעון שיפור.

לשתף פעולה עם מנהיגי המגזר

הפער בין מספר אירועי הפשיעה הכוללים שימוש בכלי נשק ואמל"ח ובין מספר כתבי האישום המוגשים לבתי המשפט, מצביע בהכרח על קושי לבסס תשתית ראייתית, על חולשה של פעולות החקירה שמבצעת המשטרה ועל האפקטיביות הנמוכה שלהן. הדבר מחייב ניתוח והפקת לקחים לשם אכיפה אפקטיבית ונרחבת יותר.

בשיתוף הפעולה שהתקיים בשנים האחרונות בין צה"ל למשטרה לא היה די כדי להקטין את זמינות האמל"ח בחברה הערבית. לצד זאת, בעתיד הקרוב יהיה צורך לבחון אם פעילות משותפת של צה"ל והמשטרה באמצעות יחידה משותפת ייעודית לנושא הגניבות תביא לבלימת הגניבות של אמל"ח מבסיסי צה"ל.

היקף תופעת הפשיעה החמורה בחברה הערבית ומאפייניה מחייבים חיזוק של הפעולה הממשלתית בין היתר במישורים החברתי-כלכלי, הקהילתי והחינוכי וכן בתחום הרווחה. שיתוף הפעולה בין החברה הערבית ומנהיגיה לבין המשטרה הכרחי לקידום המהלכים הנדרשים לצמצום הפשיעה החמורה. העדר שיתוף פעולה כזה מהווה חסם לקידום פעולות אפקטיביות בנושא, מוסיף שפירא.
התמודדות משטרת ישראל עם החזקת אמצעי לחימה לא חוקיים ואירועי ירי ביישובי החברה הערבית וביישובים מעורבים / דוח מבקר המדינה
סקירת האמצעים למאבק בפשיעת אמל"ח ביישובים הערביים וקביעה שאינם מספקים

תאריך:  15/08/2018   |   עודכן:  15/08/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כישלון במאבק בפשיעה החמורה במגזר הערבי
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ארי כספי
15/08/18 16:27
2
שמ
15/08/18 18:29
3
הכל ידוע
15/08/18 19:51
4
גימי-יהודי מיהודה
15/08/18 22:03
5
לא לפייסבוק
15/08/18 23:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
החשש מפני תגובות תקשורתיות ובעיקר מפני עתירות לבג"ץ בנוגע להחלטות בעניינו של בנימין נתניהו עלול להוביל להחלטות מוזרות, בלשון המעטה - כפי שמלמדת הודעה שמפרסם (יום ג', 31.7.18) מבקר המדינה, יוסף שפירא. השורה התחתונה שלה: למרות העדר כל סיבה לכך, הוחלף אחד משלושת החברים בוועדה שתדון בבקשתו של נתניהו למימון הגנתו המשפטית.
31/07/2018  |  איתמר לוין  |   כתבות
המדינה אינה ערוכה כנדרש לרעידת אדמה, שהתרחשותה ודאית, למרות ההתקדמות שחלה בנושא בשנים האחרונות - קובע (יום ד', 18.7.18) מבקר המדינה, יוסף שפירא. לאחר עבודת ביקורת שנערכה בין יולי אשתקד לפברואר השנה, מצביע שפירא על ליקויים מהותיים בכל התחומים: החל מתיאום ההכנות, דרך חיזוקם של מבנים חיוניים וכלה בביטוח לכיסוי הנזקים.
18/07/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
מבקר המדינה, יוסף שפירא, מצביע על שורה של ליקויים והפרות חוק בעסקות שביצעה עיריית ראשון לציון עם יזם בפרויקט האגם (מרכז הכנסים LAGO) - פרויקט שהוא אחד המוקדים בחקירה נגד ראש העירייה, דב צור, ונגד ח"כ דוד ביטן, שהיה יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. הדברים מופיעים בדוח מבקר המדינה על השלטון המקומי המתפרסם היום (יום ב', 9.7.18).
09/07/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
המועצה האיזורית מטה בנימין, בראשותו של אבי רואה, מממנת הקמת מאחזים בלתי חוקיים – מגלה (יום ב', 9.7.18) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח על השלטון המקומי.
09/07/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
"השלמת הפרטת תעש אמורה להביא לייעולה, לשיפור ביצועיה ולניתוק התלות התקציבית שלה כחברה ממשלתית במדינה, שעלתה עד כה למשלם המיסים 5 מיליארד שקל לפחות. עם זאת, יש חשש שמכירת תעש מערכות לאלביט מערכות תפגע בשוק הביטחוני בארץ, לרבות בחברות הביטחוניות הממשלתיות". כך אומר (יום ג', 26.6.18) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח על הפרטת תעש - שפרסומו התעכב מספר שנים.
26/06/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משטרה במוקד  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פשיעה בחברה הערבית  /  מי ומי  
קנסות לגבאי ולהרצוג  /  איתמר לוין
שירות גרוע: שליש מהתלונות - מוצדקות  /  איתמר לוין
פיצויים של מאות אלפי שקלים לחושפי שחיתויות  /  איתמר לוין
יוסי מסי  /  איתמר לוין
היה גם דוח מבקר  /  איתמר לוין
שתי הערות למצבינו  /  גרשון אקשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il