|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

ועדת הטייקונים סיימה דיוניה

"שימוע מפואר שלא נראה כמותו בכנסת"

דיוני ועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות המערכת הפיננסית בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים נחתמו בשמיעת יו"ר רשות ניי"ע וכן יו"ר חברת כלל ומנכ"להּ רני"ע סירבה לומר האם בוצעו פעולות אכיפה בעניין פרשיית בל"ל והעלמות המס בטענת חיסיון בכירים רבים מהשירות הציבורי מצאו את עצמם מועסקים בקונצרן IDB בתום שלושה חודשים
06/01/2019  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   כנסת 20   |   תגובות
אנשי רשות ני"ע בוועדה [צילום: יצחק הררי/דוברות הכנסת]

ועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות המערכת הפיננסית בהסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים, בראשות ח"כ איתן כבל, קיימה (יום א', 6.1.19) את יום השימועים הפומביים האחרון שלה, בו ערכה שני דיונים - הראשון לגבי פעילותה של חברת כלל ביטוח, בהשתתפות יו"ר החברה דני נווה ומנכ"ל החברה יורם נוה, והשני לגבי פעילות רשות ניירות הערך, בהשתתפות ראש הרשות, ענת גואטה.

כבל פתח את דיוני היום ואמר: "אנו מסיימים היום את עובדת הוועדה הפומבית, ולאחר מכן נמשיך להיפגש, חברי הוועדה, לחבר את הדוח שלנו. זה רגע מרגש מאוד, כי כולנו יודעים איך התחלנו וכמה קשיים היו. כמה עשו הכל כדי שלא נהיה כאן, והנה עשינו שימוע מפואר שלא נראה כמותו בכנסת".

"המוסדיים מנהלים 1.7 טריליון שקל מכספי הציבור - ממוצע של כ-600 אלף שקל לכל משק בית - כלומר השפעתם על חיינו היא מדהימה, אך הציבור בכלל לא מכיר את המושג מוסדיים. יש מספר מועט של שחקנים המקבל ההחלטות לגבי אותם 1.7 טריליון שקל וכלל מנהלות 200 מיליארד מתוכם, כאשר החלק של הפנסיות בזה הולך וגדל. היות שהמחוקק חייב את הציבור לחסוך את כספו בפנסיות בגופים המוסדיים, הרי שחיי להיות תנאי בסיסי שהציבור יוכל לפקח על הנעשה עם כספו".

"עוד לפני שאאפשר לאנשי כלל דברי פתיחה, אני מבקש לענות על שאלה שהם הפנו אלינו, והיא מדוע בחרנו בהם מבין המוסדיים? מעבר לעוצמתכם, כוחכם וגודלכם בשוק, שלא ניתן להעלם מהם, יש עוד עניין אחד, ושמו נוחי דנקנר. גם אם לא היינו מגיעים למצב בו היינו נדרשים לזמן גופים מוסדיים, בכל מקרה היינו עושים את הכל כדי שתגיע לכאן. חלק מרכזי מכל המערכת, שעוסק בשאלות בגינן הוקמה ועדות החקירה הזו, קוראים לו נוחי דנקנר, וגם כשעסקנו בבנקים ובגופים אחרים, השם דנקנר ריחף פה כל הזמן, ולכן רציתי לומר זאת כבר בפתיח".

דני נווה, יו"ר כלל: "קבוצת כלל ביטוח מתנהלת כשש שנים לפי מתווה עליו החליט הממונה על הביטוח - מתווה לפיו מניות השליטה של IDB מוחזקות בידי נאמן, משה טרי, וכך בפועל קבוצת כלל מתנהל כמבטח ללא בעל שליטה, שכן IDB איננה רשאית להתערב בעסקי החברה. אנו פועלים בכל עולמות הביטוח וכן חיסכון ארוך טווח - בקרנות פנסיה, גופות גמל וביטוחי מנהלים. חובתנו בכל הנוגע לחיסכון ארוך טווח אצלנו, היא רק אחת - להשיא תשואה טובה לעמיתים שלנו. חובתנו זו אנו עושים באמצעות השקעה במגוון רחב של תחומים, שוודאי נציג אותם, וזה גם התפקיד שגוף מוסדי כמו כלל ביטוח ממלא בהשקעות בענפים מרכזיים במשק שלנו - תשתיות אנרגיה או הייטק - והכל בכפוף להשאת תשואה לעמיתים. אנו עושים זאת באמצעות מערך אשראי מאוד מנוסה ומקצועי, המנוהל בהתאם לכללי אסדרה קפדניים מאוד - חלקם אסדרה שקיבלנו בהוראה וחלקם דברם שהחלנו על עצמנו. מגבלת לווה בודד, מגבלות גאוגרפיות ועוד - אלו דברים שאנו בוחנים בעצמנו בכל השלבים - לפי החלטת הדירקטוריון - אך הדירקטוריון אינו מעורב בשלב בחירת ההשקעה. אנשי הדירקטוריון מאותרים, ביוזמתי, על-ידי ועדות איתור חיצונית, וההחלטות מתקבלות באופן עצמאי על-ידי אותן ועדות שמורכבות ע"י דח"צים".

בקשת מסופר תיבחן 10 פעמים

יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח: "בקבוצה מועסקים 4,000 עובדים מקצועיים ומנוסים, המנהלים 200 מיליארד שקל. IDB מחזיקה 25% ממניות הקבוצה. מערך האשראי כולל יחידות מתמחות הפועלות בנפרד וכן מעגלי בקרה בלתי תלויים. הדירקטוריון קובע את המגבלות והמדיניות הכלליות, המחמירה מעבר לאסדרה. האשראי העסקי מהווה 25% מכלל התיק. ההלוואות המתואמות מהוות 5.5% מהתיק – למשל השקעה בתשתיות לאומיות – כבישים, תחנות כוח ומתקני התפלה, שגם משיאים תשואה לעמיתים וגם המדינה רוצה שנשקיע ונתמוך במיזמים כאלה. מי שבעבר עשה תספורת כל בקשה שלו לאשראי תיבחן עשר פעמים לפני אישור. לגבי התשואות הריאליות של מוסדיים בעולם – ואנו מקפידים להציג תשואות ריאליות לאור הערות הוועדה בעבר – ואנו במקום טוב ביחס ל-OECD. ביקורת נוספות הייתה שבישראל יש את תיק אגרות החוב המיועדות שמבטיח תשואה מינימלית, ולכן הפרדנו ביניהן לבין ביטוחי מנהלים, שאין להם את המרכיב הזה, וגם שם התשואה טובה. יש תשואה מצטברת, של מעל 27%, כלומר תשואה של כ-3% בשנה. הדבר החשוב באמת זה המנהל התאגידי לגבי ניהול ההשקעות באשראי. הפיקוח הוא מעבר לנדרש על-פי דין, והיינו הראשונים ליישם את ועדות האיתור החיצונית, מנציגים חיצוניים, להרכיב את הוועדות שמחליטת את המדיניות. ייזום האשראי מתנהל בנפקד מתפעול האשראי. יש גם מודל דירוג פנימי של החברה שרשות שוק ההון אישרה ודירגה אותנו כחזקים".

ח"כ כבל: "היום איתן אבריאל מדה מרקר, שנמצא כאן, פרסם כתבה שלא נוכל להרשות לעצמנו להתעלם ממנה – האפשרות שהחברה תחזור לשליטה, גם אם לא פיזית אבל מעשית, של נוחי דנקנר. אבקש את תגובתכם לדברים". דני נווה: "התשובה נורא פשוטה. מר דנקנר אינו בעל השליטה בקבוצת IDB זה מעל חמש שנים, ומאז שאיננו בעל השליטה בקבוצה, באופן טבעי אין לו שום מעורבות השפעה או קשר לעסקי כלל ביטוח, ולמעשה גם לא לקבוצת IDB בכלל, שאמנם בעלת 25% ממניות החברה, אך כפי שנאמר, אלו מוחזקות בידי נאמן". כבל: "בשנת 2010 נבחנה כלל להשקעות בקרן שניהלה קבוצת קרדיט סוויס, כל זאת כאשר דנקנר מעורב עם קרדיט סוויס בענייני כספים. כיצד נבחנה ההשקעה, מה הייתה התשואה עליה והאם זו דווחה לציבור?" יורם נוה: "הקבוצה בוחנת אלפי הזדמנויות השקעה, ויש גם מקרים שמובאות הצעות גם מדירקטורים או מישהו עם נגיעה אישית. חובה לחשוף את העניין האישי, ויש הליך מסודר מאוד, שדורש את כל האישורים על-פי דין, כולל הפיקוח, לפני שהשקעה נעשית. אנו לא מגלים על ההשקעות שלנו מעבר למה שאנו חושפים לעיני כל הציבור. מעבר לזה, צריך לבחון את הדברים מול המציאות באותה עת וכל השיקולים להשקעה ולא באתי מוכן עם התשובה מראש, אך בכל מקרה גם לא הייתי נותן מענה לגבי קרן ספציפית".

חברי הוועדה הקשו על אנשי "כלל" בשאלה מתוקף איזה דין אין הם חושפים את המידע והאם אינם מבינים כי קרדיט סוויס זה מקרה גדול חריג, של עניין מיוחד של בעל השליטה דאז. יורם נוה השיב: קיבלנו ייעוץ משפטי בנושא, וגם ביקשנו לא למסור מידע מעבר למה שאחרים חויבו למסור. אל מול התחרות בשוק נקבעו כללי גילוי, והמשקיעים צריכים לדעת שהדברים מתנהלים בהגינות והגיוניות, וגם אנו מצפים שנחויב בזה. אנחנו לא רוצים להימצא בחיסרון יחסי אל מול גופים אחרים, ואם נחויב על-פי דין נבחן את הדברים. לגבי הנושא של השקעה שבאה מבעל עניין - הדברים עוברים סדרה ארוכה של אישורים, וביקורת ודיווחים, וזה חריג קטן מכל אלפי ההשקעות, ונבחן בקפידה גם באישורים וגם בניהול ההשקעה. כל הממשל התאגידי שונה במקרה שכזה. למיטב הבנתי, ולא הייתי באותה עת, ואחרי שבדקתי את הדברים, נעשה כאן כל התהליך המלא".

כבל: "שני שלישים מהחוסכים שלכם נמצאים בקרן ספיר מיטבית, שנכסיה 43 מיליארד שקל. 34% מהנכסים הם באגרות מיועדות שמנפיקה המדינה עם ריבית מובטחת – ואתם לוקחים עליהם דמי ניהול למרות שאתם לא צריכים לנהל כלום. הקרן חילקה גם 2.5 מיליארד שקל בהלוואות מתואמות, אבל בדוחות שלכם הציבור לא יכול לדעת למי ניתן הכסף, כי מופיעים שמות קוד כגון 'גורם 99'. האם אתם יודעים מי זה גורם 99?" יורם נוה: "אינני יודע מי זה גורם 99, אבל אני יודע שהמדינה מעודדת את אותן הלוואות מותאמות, שמהוות תחרות ישירה למתן אשראי על-ידי המערכת הבנקאית. הוראות הגילוי הן על-פי המדיניות שקובעת רשות שוק ההון לכל הגופים. היות שבמערכת הבנקאית יש חיסיון על כך, גם הרשות החליטה שאנחנו נהיה תחת זה. ככל שתהיה הוראה אחידה על כל הגורמים בשוק, לא תהיה לנו בעיה לגלות".

הפרדת תפקידים מוחלטת

לבקשת כבל להבין את תהליך מתן ההלוואות של כלל, השיב מנהל ההשקעות הראשי של כלל ביטוח, יוסי דורי: "מערך האשראי עובד על-פי סט נהלים מורכב מאוד, מקצועי ועמוק מעל עשור, בוודאות. יש הפרדת תפקידים מוחלטת בין יוזם העסקה, הצד שמנתח את העסקה והצד שמנטר אותה אח"כ וגם לזרוע מקבלת ההחלטות. ועדת המשנה לאשראי, שמורכבת ממומחי אשראי שהם חיצוניים לחברה, ויש מדרג השקעות שמגיע עד ועדת ההשקעות שגם היא מורכבת מחיצוניים. יש את הקשרים שמנהל מנהל הייזום עם מגוון גופים במשק, וכל עסקה שמגיעה אליו נבחנת על-ידי הרבה גורמים, ואם מחליטים להתקדם עם העסקה, היא עוברת תהליך ניתוח נתונים ושאלות רחב מאוד. אנו עושים בד"כ דירוג פנימי אם זו חברה או עסקה שהמודל הפנימי שלנו מאושר לדרג אותה, ואם לא אז לפי דירוג חיצוני. רק לאחר המלצה פוזיטיבית של גורם אחד ההשקעה עוברת לשלב הבחינה הבא בשרשרת".

ח"כ כבל: "האם אין חלוקת עבודה שהבנקים נותנים אשראי ללווים איכותיים, כך הם והפיקוח על הבנקים טוענים, ואתם הולכים לג'אנק? אתם מציגים לעמיתים שלכם את האחוז הגבוה של הלוואות ג'אנק שלכם?" יורם נוה: "ראית שחלק הארי של הנכסים שלנו הוא בדירוג גבוה מאוד-מאוד. חלק מההשקעות שאתם רואים כהשקעות לא מדורגות, זה גם מיזמי תשתיות שבשלב הראשוני לא ניתן לבחון אותם על-פי דירוג חיצוני, ולכן לדעתי מה שאתם קוראים לו אגרות זבל, הנתח שלו קטן בהרבה ממה שאתם חושבים. בנוסף, יש את הנושא של ניהול השקעה בסיכון גבוה, שעם ידע ומקצועיות יכולה להניב תשואה גבוהה. הראנו יציבות של תשואות טובות לארוך עשור, כולל שני משברים משמעותיים בעולם ב-2008 וב-2011 ובשעת משבר ראיתם איפה אנו עומדים".

ח"כ רועי פולקמן (כולנו) שאל: "האם אתם מוציאים דוחות על חובות בעייתיים?" ועו"ד דרוקר השיב: "יש לנו דוחות מידיים – כשיש איחור בעייתי – זה פנימי לוועדת האשראי שלנו, ודוחות תקופתיים על המצב והטיפול בדוחות אנו ודאי גם ממציאים, ויש גם דיווח לרשות עצמה, שהוא יחסית חדש". פולקמן: "הייתם מעורבים בלא מעט הסדרי חוב. האם תחקרתם וניתחתם את זה?". השיב יוסי דורי: "אנו מנהלים מנגנון של תחקור והפקת לקחים באשראי שניתן על ידינו. ביצענו מספר תהליכים כאלה והפקנו מסקנות, היו דיונים הכי גבוה בערכאות, והתקבלו גם החלטות בנושא. אלו החלטות פנימיות שלנו, אבל הדברים מתועדים בפרוטוקולים של הוועדות עצמן". פולקמן: "תיק ההשקעות שלכם ילך ויגדל מדי שנה, ושאלתי האם פרסום מדיניות ההשקעות שלכם לציבור הוא בהיר ושקוף מספיק?" יורם נוה: "היקף הגילוי הוא סביר, ובעיתונות הכלכלית כל יום יש ניתוח רחב של הדברים שלא היו שנים רבות. רק היום בבוקר פורסמו הרבה השוואות בין המתחרים, כך שאין בעיית השוואה, ועובדה שיש את המידע לעשות זאת".

כבל: "לאור כל שנאמר ועוד ייאמר, האם אתם חושבים שאתם עושים את כל הנדרש כדי לשמור על כספי הפנסיה שלנו?" יורם נוה: "את כל הנדרש על-פי דין והרבה המעבר לכך. העובדים חדורי מוטיבציה לבוא ולעשות את תפקידים בצורה הטובה ביותר, וזה לשמור על הפנסיות ולגם להביא תשואות טובות. עם זאת, אין גוף שלא יכול ללמוד ולהשתפר ואנו בקשר עם אגף שוק ההון כל העת ולומדים על סוגיות בארץ ובעולם ורוצים להשתפר".

בסיומו של הדיון עם חברת כלל חזר יו"ר הוועדה על בקשת הוועדה לקבל תשובות לכל שאלות הוועדה בפירוט בכתב, והשיב לו דני נווה: "אי מציע שתפנו את כל השאלות, במפורט, לכלל המוסדיים וכן לרשות שוק ההון. בהתאם למגבלות שהסברנו כאן, התשובות יינתנו בהקדם".

הגברת ריכוזיות במגזר העסקי
ענת גואטה

בחלקו השני של יום הדיונים האחרון של ועדת החקירה, הוועדה שמעה את יו"ר רשות ניירות הערך ענת גואטה. גואטה פרסה את משנתה ואמרה: "רשות ניירות הערך מופקדת על שמירת ענייניו של המשקיעים. לגבי אג"ח, תפקידי הרשות הם לאורך כל חיי החוב, טרם הגיוס, במהלך הגיוס, בתקופת החוב ובמקרה הצורך גם בהליכי מימוש החוב וחדלות פירעון. כתנאי לגיוס כספים מהציבור, נדרש תאגיד המבקש לפרסם תשקיף לאחר קבלת היתר מרשות ניירות ערך. הרשות אינה מביעה את דעתה באשר לכדאיות ההשקעה ורכישת אגרות החוב, אלא מוודאת כי בפני ציבור המשקיעים מונח כל המידע הרלוונטי על-מנת שיוכל לקבל החלטת השקעה מושכלת. במקרה בו גורם מסוים לא עמד בהוראות הדין או התרשל בתפקידו, קיימים מספר אפיקי אכיפה שנועדו להרתיע מראש מפני פעילות פסולה ולוודא כי גורם שהתנהל בצורה לא ראויה יתן את הדין. הרשות מפעילה סמכויות אכיפה פליליות ומנהליות לפי הצורך, מציגה עמדות בבתי המשפט ותומכת כספית בתביעות ייצוגיות ונגזרות במקרים המתאימים לכך".

בעניין חשיבות פעילות שוק ההון אמרה גואטה: "פעילות עסקית מטבעה תלויה במקורות מימון דהיינו בהזרמת כסף ממקור חיצוני. מערכת הבנקאות הישראלית מתאפיינת בריכוזיות גבוהה. מצב זה עשוי, בין היתר, למנוע מחברות רבות גישה למקורות האשראי הבנקאיים ובהעדר חלופות מימון יעילות, להגביר גם את הריכוזיות במגזר העסקי ולעכב את צמיחת המשק. שוק הון פעיל ומפותח מהווה מקור זמין לגיוס אשראי, במקרים רבים בתנאים נוחים וגמישים מאלה שמציעה המערכת הבנקאית, ובכך מציב חלופת מימון מעשית ונגישה, תוך הסרת חסמים ועידוד הצמיחה במשק".

בנושא הגנה על המשקיעים, אמרה יו"ר הרשות: "משבר אגרות החוב שפקד את שוק החוב משנת 2008, חידד את הסיכונים ואת הצורך בהידוק האסדרה. כלקח מהמשבר, נערכה שורה של רפורמות במנגנוני ההגנה למחזיקי אגרות החוב המונפקות לציבור המשקיעים". גואטה מנתה את עיקרי הרפורמות שהרשות ביצעה ובהן: חובות גילוי, חובות ממשל תאגידי, חיזוק שומרי הסף, והגנה על מחזיקי אג"ח בהסדרי חוב.

"מנגנון הדחצי"ם - אחיזת עניים"
גואטה ויועמ"ש הרשות אמיר וסרמן

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) הציג ליו"ר רשות ני"ע שורה ארוכה של שאלות על התנהלות הרשות לאורך השנים. חנין אמר בנושא דירקטורים שפעלו במצב של ניגוד עניינים: "נאמר לנו שהתהליכים אושרו כדין ועל-פי החוק". חנין שאל את גואטה: "אם מינוי דירקטור מטעם הציבור צריך לקבל את אישור בעלי המניות, בעצם לבעל שליטה יש זכות וטו. גואטה השיבה כי "יש מאזן אימה, הם זקוקים זה לזה". חנין חזר והקשה: "אם בעל השליטה לא ירצה את הדח"צ, הוא לא ימונה". גואטה השיבה: "נכון, אבל גם להפך".

חנין קרא מפרוטוקול עדות של הפרופסור מרגליות בבית משפט שאמר שהעסקה הכי רצינית שעשה בימי חייו, היא רכישת הבית הפרטי שלו. בו בזמן שמרגלית מונה לדירקטור מתוקף היותו מומחה פיננסי. חנין שאל את גואטה, "איך זה נראה לך?" וזו השיבה: "זה נראה רע".

ח"כ חנין טען כי דירקטורים שעושים צרות לבעל השליטה, סיכוייהם להתמנות לדח"צ נמוך. "לבעל שליטה יש זכות וטו ואם הוא יסרב, הוא לא יתמנה ואם הוא יסומן, הוא ייפגע בכך שהוא לא ימונה לדירקטוריונים אחרים. "אם כך", אמר חנין, "במידה רבה מנגנון הדחצי"ם הוא אחיזת עניים. הדח"צ אינו באמת דח"צ ואינו באמת בלתי תלוי". על כך השיבה גואטה: "זו עובדה פיזיקאלית הם בעלי הקניין". אולם הוסיפה: "אנחנו מקדמים את חיזוק של שומרי הסף. אנו שוקלים כל מיני רעיונות".

חנין הוסיף והקשה: "האם קיים מנגנון בקרה על ההחלטות שיהיו מבוקרות? וגואטה השיבה כי הדרישה היא רק לפרט את הצבעת הדחצי"ם ולא מעבר לכך. בעניין לחץ או איומים שמופעלים על דחצי"ם, אמרה גואטה כי הדחצי"ם הם אנשים פרטיים וחופשיים, אם מאיימים עליהם, הם יכולים לקום וללכת או לדווח לנו. לשאלת ח"כ חנין, האם ידוע לך על מקרה של איום או מסרים אסורים שהיו? השיבה גואטה שבזמן הקצר שהיא בתפקידה, היא לא שמעה על כך. היועמ"ש של הרשות, עו"ד אמיר וסרמן, הוסיף שגם הוא לא נתקל במקרי איום. ח"כ חנין אמר: "אם לא נתקלתם בעבר במקרה כזה, כנראה שלא התרחשה אכיפה". היועמ"ש השיב: "זה לא נושא שבתחום האכיפה שלנו. האכיפה שלנו נמצאת במסלול אחר".

"נבל ברשות התורה"

ח"כ חנין העלה את נושא מעבר בכירים בשירות הציבורי לעבור בשירות הציבור הפרטי בכלל ובקונצרן IDB בפרט. "דנקנר עשה לעצמו הרגל לשכור את שירותיהם של בכירים בשירות הציבורי. זו דלת מסתובבת. התחושה היא שהוא העביר מסר שבתום כהונתם, הם יעברו לעבור אצלו. גואטה השיבה כי הדין קבע כללים, וכי כל זמן שהדברים נעשים על-פי הדין, זה בסדר. חנין הגיב ואמר כי במקורות היהודיים כבר נכתב "נבל ברשות התורה".

יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל אמר: "יש פה קבוצה גדולה של אנשים שמתנקזת למקום אחד. הוא לא היה צד אותם עם חכה, אלא עם רשת. כולם היו הולכים למקום אחד, בהתאם לחוק. היה פה אובדן המידתיות. גואטה השיבה כי סוגיית הצינון, היא סוגיה תקציבית. אם המדינה הייתה מממנת, המצב היה שונה. האיזון הנוכחי סביר".

גואטה אמרה כי יש בידי הרשות את רשימת הבכירים שעברו לעבוד בקונצרן של דנקנר. לבקשת ח"כ חנין לקבל את הרשימה לוועדה, הגיב היועמ"ש של הרשות ואמר כי לא בטוח שיש בידי הרשות את הרשימה המבוקשת. חנין הגיב ואמר כי אם אין בידי הרשות רשימה כזו, שהרשות תערוך רשימה כזו ותעביר אותה לוועדה.

בנושא העלמות מס של בנק לאומי, שאל ח"כ חנין איך קרה שהרשות עלתה על הנושא רק 11 שנה לאחר התרחשות הדברים? היועץ המשפטי של הרשות עו"ד אמיר וסרמן סירב להשיב על שאלות בנושא פעולות הביקורת והאכיפה שבוצעו כנגד בנק לאומי בעניין העלמות מס שבוצעו בארה"ב. לדבריו, על-פי החוק, חל על הנושא חיסיון.

ח"כ איילת נחמיאס ורבין (העבודה) שאלה את גואטה, האם היא מוטרדת מהפיקוח של הרשות על קרנות הנאמנות. גואטה השיבה: "אני לא מוטרדת. הקרנות נהנות מרמת פיקוח גבוה מהמקובל בעולם. פיקוח אינטנסיבי מאוד וצמוד באופן חסר תקדים. החל בשמות הקרנות, טיב הנכסים, מדיניות ההשקעות והתשקיפים ומערך ההפצה שהאוביקטיביות שלו ברמה טובה. השוק נהנה מעליות וירידות, בשוק קרנות הנאמנות יש תנודתיות כמו בניירות ערך". נחמיאס-ורבין שאלה האם הוטלו קנסות על קרנות נאמנות. גואטה השיבה כי היו כמה עיצומים כספיים שהוטלו על הקרנות.

בעניין החקירות הפליליות של הרשות, אמרה גואטה: "יש לרשות אפיק פלילי במסגרתו הרשות פותחת בחקירות פליליות במקומות בהם הרשות חושבת שיש מקום לכך, כמו IDB, בזק ועוד. פועלת אצלנו מחלקת חקירות בראשות עו"ד ציפי גז המונה 50 איש. לדבריה, המשטרה לא יכולה לבצע את החקירות שאנו מבצעים. יש רמת יראה גבוהה מאוד מהפעילות של הרשות. בחמש שנים האחרונות פתחנו עשרות חקירות פליליות. 51 תיקי חקירה העברנו לפרקליטות. מרביתם מתנהלים בבית המשפט הכלכלי בתל אביב. בנוסף, התנהלו 44 בירורים מנהליים בהם הוטלו עיצומים כספיים בסכום כולל של עשרות מיליוני שקלים. בחלק מהחקירות, בעלי משרה הועברו מתפקידם. לדבריה, ענישה של מניעת כהונה משמעותית מאוד.

ח"כ איילת נחמיאס-ורבין: "אנחנו צריכים לעודד את הפיקוח על בנקים להשתמש בסמכויות שהחוק נותן בידיו, ולשלב רשויות נוספות בחקירותיו, כפי שנעשה ברשות ני"ע, ובאופן מועיל. כפי שנעשה בפרשת תיק 4000. הקמת מחלקת החקירות ברשות ני"ע שיפרה את האכיפה וההרתעה בשוק, וכן את הנראות הציבורית, ועלינו לשאוף שכך יהיה בכל המאסדרים. זוהי המטרה שלשמה התכנסנו בוועדת החקירה. הבנה של מה שהתרחש, החזרת האמון הציבורי, ודרישה לשאת באחריות".

יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל סיכם את תריסר דיוני ועדת החקירה, ואמר: "היום יש לי תמונה איך הכלכלה הישראלית מתחלקת ולמי היא מתחלקת". לדבריו, עם הקמת הוועדה, העיתונות הייתה ספקנית ביחס לתוצאות דיוניה. לדבריו, בניגוד לסיכויים, דיוניה המקצועיים של הוועדה העלו את הרמה המקצועית של הדיונים בכנסת. היה מעניין לראות את ח"כ דב חנין לצד ח"כ בצלאל סמוטריץ' דנים במקצועיות בלי להבחין מי מהם בקואליציה ומי באופוזיציה. כבל הודה לחברי הוועדה, לצוות הוועדה, לצוות המקצועי של הוועדה, לייעוץ המשפטי, לארגונים החברתיים, לעיתונאים שנתנו רוח גבית לדיוני הוועדה ולהנהלת הכנסת שהעניקה לוועדה כלים מקצועיים שלא היו מעולם.

הוועדה תכתוב דוח מסכם על דיוניה.

תאריך:  06/01/2019   |   עודכן:  06/01/2019
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 OECD   אבי דיכטר / Avi Dicter   אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman   אברהם נגוסה / Avraham Neguise   אוסאמה סעדי / Osama Saadi   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אורי מקלב / Uri Maklev   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אורן חזן / Oren Hazan   אחמד טיבי / Ahmad  Tibi   איוב קרא / Ayoob Kara   איילת נחמיאס-ורבין / Ayelet Nahmias-Verbin   איילת שקד / Ayelet Shaked   איימן עודה / Eiman Ode   אילן גילאון / Ilan Gilon   איתן אבריאל   איתן ברושי / Eitan Broshi   איתן כבל / Eitan Cabel   אכרם חסון / Akram Hasson   אלון שוסטר / Schuster Alon   אלי אלאלוף / Eli Alaluf   אלי כהן / Eli Cohen   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אלעזר שטרן / Elazar Shtern   אמיר אוחנה / Amir Ohana   אראל מרגלית / Erel Margalit   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   באסל גטאס / Basel  Ghattas   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   בנק לאומי לישראל בע"מ / Leumi Bank LTD   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka   דב חנין / Dov Hanin   דה מרקר / The Marker   דני עטר / Danielle Attar    דני בן יוסף דנון / Dani Danon   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin   זוהיר בהלול / Zohir Bahalul   ז'קי לוי / jackie Levy   חיים ילין / Haim Yalin   חיים כץ / Haim Katz   חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar   חמד עמאר / Hamad Amar   חנין זועבי / Haneen  Zoabi   טלי פלוסקוב / Tali  Ploskov   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יגאל גואטה / Igal  Guetta   יהודה גליק / Yehuda Glick   יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב קיש / Yoav Kish   יואל חסון / Yoel Hason   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov   יוליה  מלינובסקי / Yuliya Melinovsky   יוסף גריף / Yosef Garif   יוסף תיסיר ג'בארין / Yousef Taysir Jabareen    ינון מגל / Yinon  Magal   יעל גרמן / Yael  German   יעל כהן-פארן / Yael  Cohen Paran   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יעקב מרגי / yaakov Margi   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton   יצחק כהן / Yitzhak  Cohen   יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli   ירון מזוז / Yaron Mazuz   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מייקל אורן / Michael Oren   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכל בירן / Michal Biran   מיכל רוזין / Michal Rozin   מיקי לוי / Mickey  Levy   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   מנואל טרכטנברג / Manuel Trajtenberg   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev   משה גפני / Moshe Gafni   משה טרי   משה כחלון / Moshe Kahlon   משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon    משולם נהרי / Meshulam Nahari   נאוה בוקר / Nava Boker   נוחי דנקנר / Nohi Dankner   נורית קורן / Nurit Koren   נחמן שי   ניגוד עניינים   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סילבן שלום / Silvan  Shalom   סעיד  אלחרומי / Said Elharumi   סתיו שפיר / Stav Shafir   עאידה  תומא-סלימאן / Aida  Touma-Suleiman   עבד אל-חכים חאג' יחיא / Abd al-Hakim  Hajj Yahya   עבדאללה אבו-מערוף / Abdullah  Abu Ma'aruf   עודד פורר / Oded Forer   עיסאווי פריג' / Issawi Frej   עליזה לביא / Aliza Lavi   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev   ענת גואטה / Anat Gueta   עפר שלח / Ofer  Shelah   פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete   ציפי גז / zipi Gez   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni   קארין אלהרר / Karin  Elharar   קסניה סבטלובה / Ksenia Svetlova   רוברט אילטוב / Robert Ilatov   רויטל סויד / Revital Swid   רועי פולקמן / Roei Folkman   רחל עזריה / Rachel  Azaria   שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli    שי  פירון / Shai  Piron   שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich   שרון גל / Sharon Gal   שרן השכל / Sharren Haskel   תמר זנדברג / Tamar Zandberg 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"שימוע מפואר שלא נראה כמותו בכנסת"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ארי כספי
7/01/19 08:25
2
בורקיטוס
7/01/19 09:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 20
ועדת הכספים אישרה (יום ד', 2.1.19) את תקנות מס הכנסה (יישום תקן אחיד לדיווח ולבדיקת נאותות של מידע על חשבונות פיננסיים), התשע"ט-2019. תקנות CRS הן השלב השני והאחרון בדרך להטמעה בדין הפנימי של ההתחייבויות הבינלאומיות לחילופי מידע אוטומטיים שישראל לקחה על עצמה ואימוץ התקן הבינלאומי לחלופי מידע COMMON STANDARD ON REPORTING AND DUE DILIGENCE FOR FINANCIAL ACCOUNT INFORMATION (תקן CRS).
02/01/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
לבקשת שר האוצר, אישרה (יום ג', 2.1.19) ועדת הכספים את הארכת מועד העברת פעילות צינור הנפט מחברת קו צינור אילת אשקלון (קצא"א א') לחברת קו צינור אירופה אסיה (קצא"א ב'), כך העברת הפעילות תהיה לכל המאוחר ב-25 במרס 2019 (התאריך נגזר מכך שהבקשה הוגשה למפרע).
02/01/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
ההקלה שחלה מזה שנים ארוכות, קובעות הטבה של 15 אחוז זיכוי ממס להכנסה במשמרת שנייה ושלישית לעובדים במפעלים בתעשייה, גם לעניין עובדי פס היצור וגם לעובדי מנהלה.
02/01/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת החוץ והביטחון קיימה (יום ג', 1.1.19) ישיבה פרידה מהרמטכ"ל, רב אלוף גדי איזנקוט, אשר מסיים את כהונתו בעוד שבועיים, לאחר ארבע שנים בתפקיד.
02/01/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אישרה (יום ג', 1.1.19) את תקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בנייה) בנושא הפיגומים. התקנות אושרו לאחר דיונים סוערים שהתקיימו מיום ראשון, בסיומם התקבלה פשרה בסעיפים המרכזיים שהיו במחלוקת - מועד תחולת התקנות והמשך השימוש בפיגומים קיימים.
02/01/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   כנסת 20  /  מי ומי  
אושרו תקנות הסעה בטיחותית לתלמידים מוגבלים  /  עידן יוסף
אישור ראשוני לפקטור לעוה"ד  /  איתמר לוין
אושר חוק נגד אתרי שיתוף סרטים וסדרות  /  איציק וולף
אל תדמימו את הכנסת  /  עידן יוסף
מורכבות היא אנושיות  /  ראובן ריבלין
למצוא את הדרך לחיות יחד  /  יואל (יולי) אדלשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il