|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

דוח מבקר המדינה

התחבורה הציבורית: פקקים בתשתית ובשירות

משרד התחבורה מטייח את השירות הלקוי באוטובוסים הרכבת טעתה בתחזיות מספר הנוסעים הרכבת הקלה בירושלים צפופה ומאחרת פרויקטים מרכזיים מתעכבים שנים ארוכות
13/03/2019  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
ימשיכו לחכות [צילום: יוסי זליגר, פלאש 90]

התחבורה הציבורית בישראל סובלת מתכנון לקוי, עיכובים של שנים בביצוע פרויקטים מרכזיים ושירות גרוע לנוסעים. כך קובע (יום ד', 13.3.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח בן 500 עמודים המוקדש לנושא.

שפירא מטיל חלק מן האחריות על משרד התחבורה, בראשותו של השר ישראל כ"ץ: "לאורך שנים רבות התכנון בישראל מתבצע תוך התחשבות מועטה בנושא התחבורה הציבורית. אף שמשרד התחבורה מצהיר זה שנים, כי קידום התחבורה הציבורית הוא היעד המרכזי שלו, הוא לא פעל די הצורך כדי שצורכי התכנון התחבורתי יקבלו משקל ראוי בעת הכנת תוכניות בנייה ובעת אישורן במוסדות התכנון, ובפועל אינו משמש גורם שמוביל את הפעולות להתאמת התשתיות הפיזיות לצורך קידום התח"צ".

הביקורת המרכזית של שפירא בתחום התכנון נוגעת לתמ"א 42 - תוכנית מתאר ארצית משולבת לתשתיות תחבורה יבשתית, האמורה לשמש מסמך מדיניות המנחה את התכנון על כל רמותיו, באופן שיתקיים שילוב מרבי בין הפיתוח הכולל ושימושי הקרקע לבין הפיתוח התחבורתי. העבודה על התוכנית החלה בשנת 2008, אך היא טרם הסתיימה, למרות החלטת הממשלה להביא את התמ"א לאישור עד סוף 2011.

שפירא בדק ספציפית את המתרחש בשלוש הערים הגדולות. על הרכבת הקלה בירושלים הוא אומר, כי זמן הנסיעה בפועל ארוך בהרבה מהמתוכנן; התדירות נמוכה מכפי שנקבע בהסכם הזיכיון של חברת סיטיפס; הקרונות צפופים; מכונות כרטוס מיושנות; ואין פיקוח על שעות העבודה והמנוחה של הנהגי. המדינה וסיטיפס לא מסוגלות להגיע להסכמות בנוגע לשיפור רמת השירות לנוסעים. חילוקי דעות ומו"מ מתמשך ביניהם גרמו לעיכוב בקידום פרויקט ההארכות והשלוחות של הקו הנוכחי.

לגבי חיפה אומר שפירא, כי ביצוע הפרויקטים המרכזיים התעכב במשך שנים רבות, וחלק מהם לא קודמו במשך יותר משני עשורים. תהליך קבלת ההחלטות של משרד התחבורה לוקה בחסר ומאופיין בהשתהות יתרה. המטרונית - פרויקט הדגל של התחבורה הציבורית בעיר - קיצרה את הנסיעה לכל היותר בחמש דקות, אם בכלל. בשנים 2016 ו-2017, לא תיקפו 46%-42% מנוסעי המטרונית את נסיעותיהם.

לגבי גוש-דן בדק שפירא שני פרויקטים האמורים לקדם את התחבורה הציבורית. הוא מצא, כי פרויקט "מהיר לעיר", האמור לקשר 17 רשויות מקומיות באזור תל אביב, יושלם לכל המוקדם ב-2021 - איחור של ארבע שנים; ואילו שני נתיבים מהירים נוספים בגוש-דן יושלמו רק ב-2025 - איחור של שבע שנים.

על הרכבת אומר שפירא, כי אין מספיק תחבורה ציבורית לתחנות ומקומות חנייה לידן, אין מפסיק קרונות ורכבות, היו טעויות קשות בתחזיות למספר הנוסעים, מספר האיחורים בשעות השיא גדל ב-44% בשנים 2017-2015, בשעות השפל הוא גדל ב-35%, ומספר ביטולי הרכבות זינק כמעט פי חמישה. עוד עומד שפירא על העיכוב הניכר בהקמת המסילה הרביעית בציר האיילון, עליה הוחלט ב-2002; כרגע מועד ההשלמה שלה הוא סוף 2026 - עיכוב הפוגע בשירות לנוסעים.

על השירות באוטובוסים אומר שפירא, כי משרד התחבורה מטייח את השירות הלקוי. הוא נמנע מהטלת עיצומים ושלילת רשיונות בגין הפרות חריגות כמתחייב מהמכרז להפעלת הקווים, ולא עשה שימוש מיטבי בנתוני חברות הבקרה. מהירות הנסיעה איטית בהרבה מזו שנקבעה ברישיונות החברות, הוא מוסיף.

התחבורה הציבורית בישראל / דוח מבקר המדינה
סקירת התחבורה הציבורית כמבוא לדוח מבקר המדינה בנושא
פעולות הממשלה להפחתת השימוש בכלי רכב פרטיים באמצעות תמריצים כלכליים / דוח מבקר המדינה
כישלון הניסיונות לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית ולהפחית את השימוש ברכב פרטי באמצעים כלכליים

תאריך:  13/03/2019   |   עודכן:  13/03/2019
איתמר לוין
+"דוח המבקר מתעלם מריכוזיות התחבורה"
17:56 13/03/19  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
תחבורה בדרך שלנו: "דוח מבקר המדינה משקף היטב את המציאות, אך חסרה ביקורת על על משרד האוצר  ▪  15 דקות: ישראל צריכה שר תחבורה ציבורית במשרה מלאה  ▪  ארגון הנהגים: בטיחות הנוסעים נמצאת בשפל חסר תקדים
(כ"ץ. מושא להתקפה [צילום: אורי מרשנסקי])
+הרכבת אינה מסוגלת לתת מענה לנוסעים
16:01 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אין מספיק תחבורה ציבורית לתחנות ומקומות חנייה לידן, אין מספיק קרונות ורכבות, היו טעויות קשות בתחזיות למספר הנוסעים, מספר האיחורים גדל בעשרות אחוזים ומספר הביטולים גדל במאות אחוזים
(הליך מהיר ללא מכרז [צילום: רכבת ישראל])
+הרכבת הקלה בירושלים מאחרת וצפופה
16:01 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המדינה אפשרה לסיטיפס להפחית את מספר הנסיעות בשעות השיא  ▪  מערכת היחסים בין הצדדים עכורה ופוגעת בנוסעים  ▪  מכשירי התיקוף ישנים ובעייתיים
(אין מידע בזמן אמת [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+משרד התחבורה טייח שירות לקוי לנוסעים
16:00 13/03/19  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
נמנע מהטלת עיצומים ושלילת רשיונות בגין הפרות חריגות כמתחייב מהמכרז, ולא עשה שימוש מיטבי בנתוני חברות הבקרה  ▪  מהירות הנסיעה בפועל איטית בהרבה מזו שברישיון  ▪  תוספות שירות ללא נהגים פוגעות בשירות
(הפגנת נהגי תחבורה ציבורית [צילום אכיון: תומר נויברג/פלאש 90])
+קידום התחבורה הציבורית בת"א - תקוע
15:59 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
פרויקט "מהיר לעיר" האמור לקשר 17 רשויות מקומיות באזור תל אביב, יושלם לכל המוקדם ב-2021 - איחור של ארבע שנים; הנתיבים המהירים בגוש-דן יושלמו רק ב-2025 - איחור של שבע שנים
(לשכפל את הנתיב המהיר [צילום: רודי אלמוג])
+תכנון התחבורה הציבורית לוקה בחסר
15:59 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
"אף שמשרד התחבורה מצהיר זה שנים, כי קידום התחבורה הציבורית הוא היעד המרכזי שלו, הוא לא פעל די הצורך כדי שצורכי התכנון התחבורתי יקבלו משקל ראוי בעת הכנת תוכניות בנייה ובעת אישורן במוסדות התכנון"
(תמ"א 42 טרם אושרה [צילום: גילי יערי, פלאש 90])
+המצב בחיפה: מטרונית חלקית ונוסעים מתפלחים
15:58 13/03/19  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הפרויקטים המרכזיים במטרופולין חיפה מתעכבים שנים רבות  ▪  לא נבדקו חלופות למטרונית ולהכפלת המסילה בין תל אביב לחיפה  ▪  חברת יפה נוף מצויה בניגוד עניינים פוטנציאלי; אין הסכם ארוך טווח בינה לבין משרד התחבורה
(לא תמיד הנסיעות התקצרו [צילום: צבי רוגר])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התחבורה הציבורית: פקקים בתשתית ובשירות
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מבקר או קטגור
13/03/19 16:51
2
באום
13/03/19 21:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
"נוסע ברכבת שיחליט להגיע לרכבת בתחבורה ציבורית, עלול לגלות תדירות נמוכה (אם בכלל) של תחבורה שכזאת לתחנת הרכבת. אם יבחר להגיע ברכבו, בחלק מהתחנות הוא עלול שלא למצוא חנייה. לאחר שהגיע לרכבת, הוא יגלה שבקווים רבים תדירות הרכבת נמוכה. רכבת שתגיע עלולה לאחר, ולאחר שיעלה לרכבת בשעות השיא - הוא צפוי לעמוד במהלך הנסיעה עקב הצפיפות הגדולה.
13/03/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
זמן הנסיעה בפועל ארוך בהרבה מהמתוכנן; תדירות נמוכה מכפי שנקבע בהסכם הזיכיון; צפיפות בקרונות; מכונות כרטוס מדור ישן; העדר פיקוח על שעות העבודה והמנוחה של נהגי הרכבת. המדינה וסיטיפס לא מסוגלות להגיע להסכמות בנוגע לשיפור רמת השירות לנוסעים. חילוקי דעות ומו"מ מתמשך ביניהם גרמו לעיכוב בקידום פרויקט ההארכות והשלוחות של הקו האדום.
13/03/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
כ-13,000 נהגי אוטובוסים מועסקים בשנה ממוצעת על-ידי המפעילים השונים ומבצעים כ-650 מיליון נסיעות נוסעים באמצעות כ-9,500 אוטובוסים הפועלים בענף. אם לא די בכך, בשנים 2013 עד 2017 עלה מספר הנסיעות באוטובוסים בכ-42%.
13/03/2019  |  עידן יוסף  |   חדשות
הפרויקטים להעדפת תחבורה ציבורית במטרופולין תל אביב מתעכבים שנים רבות, בשל העדר תיאום בין האחראים עליהם. התוצאה היא, שהיקף השימוש בתחבורה הציבורית נותר קטן, היקף השימוש ברכב פרטי גדל ובעיית עומס התנועה בכבישים הולכת ומחריפה. כך קובע (יום ד', 13.3.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
13/03/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
"לאורך שנים רבות התכנון בישראל מתבצע תוך התחשבות מועטה בנושא התחבורה הציבורית. אף שמשרד התחבורה מצהיר זה שנים, כי קידום התח"צ [התחבורה הציבורית] הוא היעד המרכזי שלו, הוא לא פעל די הצורך כדי שצורכי התכנון התחבורתי יקבלו משקל ראוי בעת הכנת תוכניות בנייה ובעת אישורן במוסדות התכנון, ובפועל אינו משמש גורם שמוביל את הפעולות להתאמת התשתיות הפיזיות לצורך קידום התח"צ". כך קובע (יום ד', 13.3.19) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
13/03/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   תחבורה ציבורית  /  מי ומי  
המצב בחיפה: מטרונית חלקית ונוסעים מתפלחים  /  איתמר לוין
יוארך מועד הגשת דוח המבקר על כספי הסיעות המקומיות   /  מירב ארד
ליקויים חמורים בשירותי הדואר  /  איתמר לוין
הפוטש של יוסף שפירא  /  איתמר לוין
שפירא נבהל ופסל  /  איתמר לוין
יוסי מסי  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כבר בתחילת שנות ה-20 הגתה עדה פישמן רעיון להקמת "משק פועלות גדול "- חווה להכשרה חקלאית, למאתיים פועלות אשר יוכשרו מדי שנתיים במקום    ב-1929 נחרשה האדמה לראשונה והוחל במרץ בעבודות ת...
איתמר לוין
איתמר לוין
מחיר הרפורמה המשפטית במעמדה של ישראל    בכירי הממשלה והקואליציה חוזרים לימי השיסוי    נתניהו מתנהג כמו לפני המלחמה וכעת זו סכנה קיומית    סמוטריץ' בטוח שהמצב הכלכלי מצוין    טקס המשואו...
בלפור חקק
בלפור חקק
הספר מסכם קריירה מפוארת כאיש תקשורת בכיר, שזכה להישגים רבים בשל כישרונותיו אך ידע כל חייו שיש משימה אחת שלא יוכל לברוח ממנה: לקום לספר את הסיפור המשפחתי, להסיר את כתם הנידוי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il