|   15:07:40
דלג
  סופיה רון-מוריה  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

קואליציה קפואה

התנגדות חלשה מאוד נרשמה בישיבת הקבינט שבה הוחלט על הקפאת הבנייה ביהודה ושומרון. מלבד שרי שס שיצאו החוצה, היחיד שהצביע נגד היה עוזי לנדאו. בפלג הימני בליכוד בוחנים דרכי פעולה, אך בלי ציפיות גבוהות. מה כבר יכול לעשות דני דנון אם בהקפאה תמכו גם בגין ויעלון
28/11/2009  |   סופיה רון-מוריה   |   מאמרים   |   מקור ראשון   |   תגובות
נתניהו בין אלקין לדנון [צילום: פלאש 90]

בחלוקה המסורתית בין אידיאליסטים ומטריאליסטים הימין והשמאל בארץ מחליפים מקומות. השמאל, על-פי המסורת האידיאליסטית, טוען שהמילה היא שקודמת. הימין טען לאורך כל הדרך שמה שקובע הוא המציאות. החומר.

מסיבה זו נאום בר-אילן של נתניהו התקבל בהבנה. הכרתו בשתי המדינות הייתה רק מילים. כעת מתברר שהמילה קודמת למציאות. יוצרת מציאות. נאום בר-אילן שנתפס כהצהרה בלבד, הוביל לתוצאות חמורות בשטח. להקפאת הבנייה ביו"ש.

שלושה צדיקים התגלו ביום רביעי בקבינט. שניים, שרי שס, נהגו כנוח - צדיק בפרווה שלו חם אבל לאחרים קר - והצביעו ברגליים. אחד, עוזי לנדאו, נהג כאברהם והדליק מדורה המאפשרת לאחרים להתחמם וליהנות מהאור. לעומת לנדאו שהתנגד, שרי הליכוד תמכו. כולל בני בגין ובוגי יעלון. ואם בארזים נפלה שלהבת...

נתניהו, מתוך היגיון מובן מאליו, הקפיד להציב בחזית דווקא את שני הארזים. בני בגין ובוגי יעלון יצאו ביום רביעי בערב לסנגר על החלטת הקבינט ולהצדיק את הקפאת הבנייה ביו"ש. שרי הליכוד שאינם חברי הקבינט, ברחו באותו ערב מאור הזרקורים. היחיד שהפר את שתיקת הכבשים מקרב שרי הליכוד היה יולי אדלשטיין. בישיבת הקבינט עצמה דיברו נגד ההקפאה גם לימור לבנת ודניאל הרשקוביץ. הרשקוביץ לא הצביע: הוא נכח בישיבה על תקן של משקיף. משקיפים נוספים היו השרים לימור לבנת, יוסי פלד, יצחק הרצוג ושלום שמחון. למשקיפים אין אצבע אבל יש זכות דיבור. הרצוג ושמחון תמכו כמובן בהקפאה. לימור לבנת כאמור הביעה התנגדות.

בחסות השמועות

ביום שני שטפו את הכנסת שמועות על עסקת שליט שעומדת להיסגר תוך שעות, לכל היותר תוך יממה. בשעה שלוש וחצי זימן השר אדלשטיין יחד עם הוריו של נועם שליט מסיבת עיתונאים. הכתבים והצלמים שהצטופפו באולם נגב בקומת הוועדות ציפו להודעה דרמטית, אך זו לא באה. למעשה, הייתה זו מסיבת העיתונאים מהמוזרות שיצא לנו לראות. אדלשטיין הודה שהוא קרוע מבפנים. נועם שליט חזר ואמר שהמשפחה רוצה לראות את גלעד בבית. מאוחר יותר שאלתי את אדלשטיין מה היה פשר הדבר. הוא אמר שהאירוע לא בא להסוות על מהלך מסתורי כלשהו. לדבריו, נועם שליט פנה אליו וביקש להופיע ביחד. שום דבר חדש בינתיים.

באיחוד הלאומי חשבו אחרת. כעבור חצי שעה כינסה הסיעה מסיבת עיתונאים. ארבעת הח"כים של האיחוד התריעו על הסכנות שאורבות לאזרחי המדינה עם שחרורם של מאות רוצחים. אורי אריאל הזכיר שאולמרט, בסיום הקדנציה שלו, הסביר שלא היה מסוגל לעמוד בתנאים שהציב חמאס, כי "יש קווים אדומים שהמדינה לא יכולה לחצות". נתניהו, סיכם אריאל, חוצה קווים אדומים ואינו עוצר באדום של אולמרט.

במסיבת העיתונאים שבמהלכה הודיע על החלטת הקבינט, ביום רביעי, נתניהו דיבר כראש קדימה. אפשר בקלות לדמיין את אולמרט או את ציפי לבני מסבירים את ההחלטה להקפיא בנייה ביו"ש בצורך להניע תהליך מדיני. לא פלא שקדימה בירכה על ההחלטה: היא רואה ערך בתהליך מדיני. הליכוד, גם אם הוא משלם לו מס שפתיים, רואה בו סכנה. בני בגין, שהתבקש בתוכנית 'מבט' להשתתף במשחק "מצא את ההבדלים", התחמק ולא באלגנטיות. לא יודע, השיב. לא קראתי את המצע של קדימה.

האם נתניהו ניצל את השמועות על עסקת שליט כמסע הסחה? לו העסקה הייתה יוצאת השבוע לדרך, ההחלטה על הקפאת הבנייה ביו"ש הייתה מתגמדת בצלה. גם כשלא התממשה, הדיון הציבורי אפשר להתכונן בשקט לישיבת הקבינט. סיעת הבית היהודי התלוננה עוד ביום שני, כשערכה את ישיבת הסיעה השבועית באפרת, שסיעות הקואליציה לא שותפות לדעתה בעניין ההקפאה". אבל לך תשפיע על מדיניות הממשלה עם שלושה מנדטים.

נתניהו לא שקל שיקולים קואליציוניים כשקיבל את ההחלטה על הקפאת הבנייה. הוא לא התחשב בתומכים ולא במתנגדים. ההתנגדות, כבר אמרנו, הייתה מזערית. אשר לדרישות שהשמיע ברק, לא הן שהובילו להקפאה. שתי החלטות קיבל לאחרונה נתניהו, ששיפרו במידה ניכרת את מעמדו הפוליטי של יו"ר העבודה והצדיקו בעיני בוחריו את ישיבתו בממשלה: האחת, שלא לפצל את סמכויותיו של היועץ המשפטי לממשלה; השנייה, הקפאת הבנייה ביו"ש. בשני המקרים רשם כמובן ברק קרדיט על שמו, אבל הייתה זו גאווה של ילד שמושך בקצה החבל שבאמצעותו המבוגר מרים את הדלי מהבאר. לברק אין חרב פוליטית שבה הוא יכול לנפנף מול נתניהו, אפילו לא חרב מנייר. אין לו אלטרנטיבה. מהממשלה הוא יכול לחזור אך ורק לביתו במגדלי אקירוב, ושניהם, נתניהו וברק, מודעים לכך היטב. בסוגיית היועמ"ש, ויתר נתניהו מכיוון שחשש מהאליטות שברובן התנגדו לפיצול. בסוגיית הבנייה ביו"ש, ויתר נתניהו מכיוון שחשש מאובמה. ברק נהנה מההפקר.

אשר למתנגדים, קולם כמעט לא נשמע. ההחלטה שהוביל נתניהו אינה מסכנת את הקואליציה. שרי שס נעדרו מההצבעה. אולי עדיף היה לו הופיעו והצביעו נגד, אמר לי לאחר מכן אחד מהשרים שמתנגד להחלטה אך אינו חבר קבינט. זה לא אומץ גדול לברוח. אלא שהכול יחסי. לאור הצבעתם של יעלון ובגין, שס ניצבת באופן ברור ימינה מהליכוד. שלא לדבר על השר עוזי לנדאו.

לנדאו התבטא בישיבת הקבינט בחריפות נגד ההחלטה. הגדיר אותה כצעד ללא תבונה, כוויתור שישראל לא מקבלת תמורתו שום דבר. ראש מפלגתו הצביע בעד. ליברמן לא הופתע מהתנגדות לנדאו. הדבר סוכם מראש. מראש היה בינו לבין ליברמן סיכום שבנושאים מסוימים יהיה חופש הצבעה. ליברמן אף הבהיר השבוע שייתן לשרי מפלגתו חופש הצבעה כשתעלה להצבעה בממשלה עסקת שליט. הצבעתו של לנדאו לא גרמה נזק למפלגה, להיפך. ציבורית זה מצטייר לא רע בכלל. שר החוץ מתוקף תפקידו, תומך. שר התשתיות, איש העקרונות, מתנגד. להתנהלות כזאת של שותפה קואליציונית היה תקדים בממשלת נתניהו הראשונה. נתן שרנסקי, אז יו"ר ישראל בעלייה, הצביע בעד הסכם חברון. יולי אדלשטיין, אז שר הקליטה מטעם מפלגתו של שרנסקי, הצביע נגד. לא נרשם מתח כלשהו בין השניים.

שתיקת השרים

מעניין, שאלו את עצמם ביום רביעי ח"כים מהליכוד ופעילי המפלגה, כיצד היה מצביע עוזי לנדאו לו נשאר בליכוד, נבחר מטעמו לכנסת ומתמנה לשר בקבינט. כאמור, אף שר משרי הליכוד לא הצביע נגד. ומה עם אלה שאינם חברי קבינט? עוד בטרם התקבלה ההחלטה - והיה ברור שהיא הולכת להתקבל - ניסה אדלשטיין לארגן הודעה משותפת לתקשורת יחד עם גלעד ארדן ומשה כחלון. לבסוף נשאר קול קורא במדבר. הוא אף היה היחיד מקרב שרי הליכוד (המתנגדים) שהתנדב לדבר באותו לילה עם 'מקור ראשון'. אפעל בכל כוחי לשנות את ההחלטה, אמר בקול פסימי. להערכתו, נתניהו לא מחויב להביא את ההחלטה לאישור בממשלה.

גם יו"ר הבית היהודי, השר הרשקוביץ, מעריך כי ההחלטה לא תובא לממשלה. הרשקוביץ קבל על כך שהתנגדותו לא נרשמה, אבל הוא, כבר אמרנו, משתתף בישיבות הקבינט על תקן משקיף. הדיון בקבינט, הודה, היה רציני. חלק משרי הליכוד הצביעו בלב כבד. סיעתו תתכנס ותדון בהמשך צעדיה, אבל פרישה לא עומדת על הפרק. ביום שני, בישיבת הסיעה באפרת, השתתפו רבים מראשי הרשויות ביו"ש, וכולם טענו שאסור לבית היהודי לפרוש כי אין אלטרנטיבה.

ראש הממשלה דיבר במסיבת העיתונאים כראש קדימה, אמרתי להרשקוביץ. בקבינט, ענה, הוא לא נשמע כראש קדימה. יש הבדלים. בכל זאת, 3,000 התחלות בנייה. נכון שמדובר במקומות שבקונצנזוס, אך דווקא במקומות אלה מתעוררת לאחרונה הבעיה. במעלה אדומים, באפרת, באריאל, באלון שבות. הסיעה מתנגדת להחלטה, אבל כוחה מוגבל. אלמלא הפילוג, עם שמונה מנדטים בערך היה לדבריה משקל אחר לחלוטין. לא צריך להיות פרופסור למתמטיקה כדי לדעת ששמונה זה יותר משלוש.

המאבק עובר לזירה הפנים-ליכודית. מיד אחרי ישיבת הקבינט, בהתראה קצרה, כינס דני דנון בגבעת זאב את מרבית ראשי המועצות ביו"ש. לפגישה הגיע יו"ר מועצת יש"ע דני דיין. מהח"כים השתתפה ציפי חוטובלי. יריב לוין התכוון להגיע אך חלה ונאלץ להישאר בבית. במוצאי שבת מתכנסים ברעננה ראשי הסניפים. דנון רוצה לכנס את המרכז. להעביר החלטה לפיה הליכוד מתנגד להקפאת הבנייה. השאלה היא עד כמה ההחלטה תהיה אופרטיבית. היום, בשונה מהקדנציה של שרון, המרכז כבר לא בוחר מועמדים לרשימה לכנסת.

"בוגי ובני בגין אכזבו מאוד", אומר דנון. "נתניהו מתחזק אותם, מערב בחלק המודיעיני". אחרים בליכוד לא מתבטאים לייחוס, אך מביעים אכזבה מרה מהשניים. מבני בגין הציפיות היו בעיקר סנטימנטליות. יעלון נתפס כראש הפלג הימני.

הכדור חוזר לליכוד. השאלה היא מי יחזיק בו. נכון לעכשיו, לא מסתמן מועמד.

פורסם במקור: יומן, עיתון מקור ראשון
תאריך:  28/11/2009   |   עודכן:  28/11/2009
סופיה רון-מוריה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קואליציה קפואה
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תחת מסריעך
29/11/09 00:26
2
אלטע קאקער
29/11/09 00:43
3
קורןנאוה טבריה
29/11/09 05:25
4
קלמן1
29/11/09 06:48
5
יהוידע
29/11/09 08:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מעטים הם הימים שההיסטוריה זוכרת אותם כימי שמחה שלמה וחסרת גבולות האוחזת בעם שלם. אחד הבולטים שבהם היה כ"ט בנובמבר 1947, היום בו קיבלה עצרת האו"ם את החלטתה בדבר הקמת המדינה העברית. כל העם היושב בציון, עד אחרון הילדים בו, יצא מגדרו באותו לילה, ושמח כפי שלא שמח מעולם, או לפחות מאז שמחת בית השואבה כאלפיים שנה קודם לכן.
28/11/2009  |  עמוס גורן  |   מאמרים
"אנרכיזם" היא השקפה פוליטית אנטי-ממסדית, השוללת את זכותה של החברה המאורגנת לכפות על היחיד את מטרותיה ואת חוקיה באמצעות מוסדות השלטון שלה. לדעת האנרכיסטים, כל שלטון נוהג לפגוע בשם טובת הכלל בחֵרויות הפרט ובראשן - בחֵרות המחשבה.
28/11/2009  |  יוסף אורן  |   מאמרים
"רקדו על הדם שלי ושל בעלי, אין הרבה אנשים עם יושר כמו שלו ובמקום זה התגוללו עליו. אם יש אדם ישר והגון זה בעלי" - פוסקת השופטת בדימוס מיכאלה שידלובסקי-אור [הארץ, 23.11.09].
28/11/2009  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
בימים אלה מתקיים כביכול דיון ציבורי בעניין המחיר שיש לשלם תמורת שחרורו של גלעד שליט. המלה כביכול באה לציין שאין למעשה דיון ציבורי. במקום לאפשר דיון של ממש, ישראל הכאובה שוב נתקלת בשורת המקהלה ה(כמעט) אחידה של מגישים ומגישות, מראיינים ומראיינות, המפעילים לחץ לא-מתון על הממשלה, כדי שזו תיכנע ותשלם כל מחיר, (כמעט) בלי לדון במשמעותו הכבדה של אותו מחיר. התקשורת חסומה כמעט בפני מי שאינו הולך בתלם שלה אלא מביע הרהורי כפירה לגבי אותו מחיר.
28/11/2009  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
פרופ' דפנה ברק-ארז היא אחת מתוך ארבעת המועמדים לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, שהומלצו על-ידי ועדת תאודור אור לאיתור מועמדים. הרכב הוועדה: גברים בלבד. מומלצי הוועדה: שלושה גברים, אישה אחת. רופורציה מביכה אך שכיחה במחוזותינו.
28/11/2009  |  ד"ר אורנה אבני  |   מאמרים
נדל"ן מסביב לעולם  /  אנה נודל
היו"ר החדש: אפעל להחזרת עורכי ידיעות לוועדה  /  יעקב בר-און
הקרנת סרטים בבירת ישראל - לא בשבת  /  נאוה סטולר
האם אנחנו לבד ביקום?  /  ש. אבינר, ג. הכהן בליזובסקי, ז. כהן
רב מתאגרף?  /  ר. ברכיהו, ד. לאו, ש.י. קליין, א. זייני
שאל את הרב  /  ש. אבינר, ע. כהן, י. זולדן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il