|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

היחוס ה"מתנחלי" של הפלשתינים

רבים מהמוסלמים בארץ מוצאם משבטי נוודים שהיגרו לארץ ישראל מהמדבר הערבי, צפון אפריקה ומרכזה, אזור סוריה וגבולה הדרום מערבי של אסיה, בהסכמת השלטונות, ולעתים בחסות המפעל הציוני
25/12/2009  |   טל בן דור   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
מסתבר שכתב האישום של השמאל הרדיקלי כלפי ישראל, יפה באותה מידה לפלשתינים עצמם שהגרו לכאן בהמוניהם לקראת סוף המאה ה-19[AP]

בשנת 1820 לחם האמיר עבד אל-קאדר בן מלחיא אדין אל-חסאני בצרפתים כובשי אלג'יר. כשצבר די תומכים והשפעה, החלה שפיכות דמים, שבעטיה הוכרח להיכנע, ובשנת 1856 הורשה להגר לדמשק עם משפחתו, שנדדה בסופו של דבר לתחומי ארץ ישראל והפכה למשפחת אלחוסייני המפורסמת

מיום כיבוש ארץ ישראל על-ידי המוסלמים חלה תמורה משמעותית במאזן הדמוגרפי בארץ - עקב יישובה על-ידי המוני "מתנחלים", בני הדת המוסלמית על כיתותיה, אשר הצטרפו לבני הדת המוסלמית, שכבר ישבו בארץ במספר מועט יחסית. מארצות שונות נכנסו לארץ ישראל מהגרים מוסלמים, ערבים ולא ערבים, שחלקם נטמע ביישוב הערבי בארץ וחלקם שמר על בדלנותו עד עצם ימינו אנו.

על מוצאם של הערבים ושל המוסלמים בארץ ישראל ניתן ללמוד ממחקריהם של חוקרי ארץ ישראל דוגמת פרופ' זאב וילנאי, ומעדויותיהם של מטיילים, נוסעים ודיפלומטים בני המאות ה-18 וה-19, דוגמת ג'יימס פין ומארק טווין. מעיון במחקרים ובעדויות אודות אוכלוסיית הארץ עולה כי כמה מהמשפחות המוסלמיות שהתיישבו בחלקי ארץ ישראל השונים ואימצו עם השנים נרטיבים ערביים, שעל פיהם הייתה זו ארצם מקדמה דנא. לאמיתו של דבר, מוצאן של משפחות אלה הוא מארצות הסביבה: כך למשל, מוצאה של משפחת "טוקאן" משכם הינו משבט "אל חיארי" שבסוריה, ומוצאה של משפחת "עבד אל האדי" הוא משבט "שוקראן", שנדד מערב הדרומית אל עבר הירדן המזרחי ומשם המשיך והתפשט באזור הגליל בואכה השומרון והשרון.

הגירה נרחבת של אוכלוסיה מוסלמית ממצרים, שהחלה תחת שלטון הממלוכים, נמשכה במשך מאות שנים והתעצמה בשנות שלטונו של איברהים פחה בארץ ישראל: 1840-1830. המצרים התיישבו תחילה בדרום הארץ אך התפשטו לעבר השפלה, מעזה עד יפו ולאורך צידי הדרכים המובילות ממצרים לסוריה בגליל התחתון המזרחי - לערים, בהם נבנו להם שכונות חדשות ולכפרים, שהורחבו או נבנו מן היסוד דוגמת "כפר מצר".

באותה תקופה נדדו גם שבטים בדווים ממצרים, שנשכרו לשרת את צבאו של איברהים פחה. הוא השכיל לישבם בעמק הירדן הצפוני, כדי למנוע מבדווים נוספים להתפרץ מן המדבר אל תחומי הארץ. גל הגירה נוסף ממצרים היה בימי כיבוש הארץ על-ידי הבריטים: בשנת 1918 הובאו פועלים מצרים רבים לארץ, כדי לסלול את מסילת הברזל קנטרה-לוד-חיפה וכדי לעמוד לשירות הצבא במקצועות כמו נוהגי גמלים. לאחר כיבוש הארץ, הוחזרו הגדודים המצריים לארצם, אך רבים מאנשיהם נשארו בארץ כפועלים, נשאו נשים והתנחלו פה.

כניסתם של סודנים לארץ ישראל אינה נחלת דורנו בלבד. כבר במאה ה-19 הובאו לארץ סודנים לשרת כחיילים וכעבדים. במשך השנים הלכו אותם סודנים ונטמעו בקרב התושבים המקומיים, אך על-פי צבע עורם ותווי פניהם ניתן לזהות את צאצאיהם בקרב אוכלוסיית הבדווים בארץ גם כיום, דוגמת משפחת "אל עביד" מרהט, ששמה מעיד על שורשיה כעבדים שמקורם בסודן.

"עליית" החורנים
אנו באנו [פלאש 90]

עניין שדווקא יהודים סייעו ל"עלייה המוסלמית" לארץ ישראל כתוצר לוואי של מפעל ההתיישבות הציונית. כך למשל, לחדרה, שנוסדה ב-1891, הובאו פועלים מצרים בשל מחסור בידיים עובדות מקומיות. ואילו בשנת 1889, בעקבות ארבעים משפחות יהודיות, הגיעו לראשון-לציון פי עשרה ויותר משפחות ערביות ממצרים וממקומות נוספים, שהתיישבו באזור צריפין של היום, כמתואר במכתבו של החלוץ יהודה גרזובסקי אל חברו יהושע אייזנשטט.

בימי שלטון הטורקים היגרו לארץ ישראל משפחות מוסלמיות רבות, שארצותיהן נכבשו על-ידי מעצמות נוצריות. בהיותם מוסלמים קנאים לדתם ומתוך רצון לחיות תחת שלטון מוסלמי ולא נוצרי "צלבני", היגרו רבים מהם לארצות מוסלמיות שכנות, ובמיוחד לטורקיה.

הטורקים, שעודדו את הגירתם, הקצו להם שטחים שבהם היה לממשל אינטרס ליישב מוסלמים. כך התיישבו בארץ מוסלמים יוצאי אזור הקווקז שנכבש על-ידי רוסיה, אותם ניתן למצוא כיום בעיקר בכפרי הצ'רקסים בגליל דוגמת כפר-כמא וריחניה; מוסלמים מאלג'יר שנכבשה על-ידי צרפת; מוסלמים מבוסניה שנכבשה על-ידי אוסטריה, שאותם ניתן למצוא בכפר ג'סר א-זרקא שבמישור החוף לא הרחק מקיסריה; טורקמנים, כורדים ואף צוענים. לכל אלו קדמו אנשי הכפר אבו-גוש שבמבואות ירושלים, שמוצאם מעבד צ'רקסי אשר ליווה את הסולטן הטורקי, סלים הראשון, בכובשו את הארץ מידי הממלוכים.

במשך דורות רבים היגרו לארץ מוסלמים מארצות צפון אפריקה – מרוקו, אלג'יר וטוניס, שנקראו מוג'רבים על שום מוצאם שממערב לארץ ישראל. אותם מהגרים "עלו" ארצה כעולי רגל בדרכם לבקר בערים הקדושות לאיסלאם, ו"בדרך" נשארו בארץ, במקומות דוגמת שכונת המוג'רבים שהייתה עד מלחמת ששת הימים באזור רחבת הכותל המערבי. מהגרים נוספים ממוצא צפון אפריקני הגיעו ארצה במאה ה-18 כאנשי צבא תחת שלטון הטורקים, נשאו נשים מקומיות והתיישבו בערים ובכפרים, שבהם מאוחר יותר נטמעו לחלוטין. גל הגירה משמעותי נוסף מאלג'יר החל במאה ה-19, כששלטון הצרפתים בה "עודד" מקומיים לצאת לעבר דמשק, משם נדדו חלקם להרי הגליל. מקורה של משפחת אלחוסייני המפורסמת הוא באלג'יר, שבשנת 1820, עת הייתה כבושה על-ידי הצרפתים, לחם בהם האמיר עבד אל-קאדר בן מלחיא אדין אל-חסאני. גם כשהצרפתים הכתירוהו כמושל, בתקווה לנטרל את התנגדותו להם, הוא המשיך בהתנגדותו. כשצבר די תומכים והשפעה, החלה שפיכות דמים, שבעטיה הוכרח עבד אל קאדר להיכנע, ובשנת 1856 הוא הורשה להגר לדמשק עם משפחתו ועם משפחות אלג'יראיות נוספות, שנדדו בסופו של דבר לתחומי ארץ ישראל.

לא פלא אפוא שבספרו "צדק לעמי" קובע ההיסטוריון ארנסט פרנקנשטיין, כי מתוך 141,000 מוסלמים יושבי קבע שהתגוררו בארץ ישראל כולה בשנת 1882, לפחות רבע היו חדשים בארץ או צאצאי אלה שהגיעו אחרי הכיבוש המצרי בשנת 1831.

מעניין שדווקא יהודים סייעו ל"עלייה המוסלמית" לארץ ישראל כתוצר לוואי של מפעל ההתיישבות הציונית. כך למשל, לחדרה, שנוסדה ב-1891, הובאו פועלים מצרים בשל מחסור בידיים עובדות מקומיות. ואילו בשנת 1889, בעקבות ארבעים משפחות יהודיות, הגיעו לראשון-לציון פי עשרה ויותר משפחות ערביות ממצרים וממקומות נוספים, שהתיישבו באזור צריפין של היום, כמתואר במכתבו של החלוץ יהודה גרזובסקי אל חברו יהושע אייזנשטט. כך למעשה סיפקה ההתיישבות היהודית החלוצית בארץ ישראל מקור תעסוקה מתפתח עבור פועלים מהחורן שבסוריה, ממצרים ומכלל האזור, שבאו עם משפחותיהם או הקימו משפחה בארץ והשתקעו בה בסופו של דבר.

באשר לחורנים, הרי שעל-פי עדות משנת 1934 של מושל חורן דאז, נכנסו לארץ ישראל בשנה זו למעלה מ-30,000 מבני האזור, שבחרו לעבוד, להתפרנס ולהשתקע בארץ. עדויות נוספות בדבר הגירה בלתי חוקית של חורנים מסוריה ניתן למצוא ברישומי המנדט הבריטי.
וכך, במפקד האוכלוסין שנערך בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי בשנת 1931, נמנו לפחות 24 ארצות מוצא שונות לאוכלוסיה הלא יהודית בארץ, מלבד אירופה ואמריקה, כשבירושלים לבדה דיווחו המוסלמים על 20 מקומות לידה שונים.

עתיד השב"חים
הישראלים הבאים [פלאש 90]

לא פלא אפוא שבספרו "צדק לעמי" קובע ההיסטוריון ארנסט פרנקנשטיין, כי מתוך 141,000 מוסלמים יושבי קבע שהתגוררו בארץ ישראל כולה בשנת 1882, לפחות רבע היו חדשים בארץ או צאצאי אלה שהגיעו אחרי הכיבוש המצרי בשנת 1831.

מהכתובים ומהעדויות עולה אפוא, שרבים מקרב האוכלוסיה המוסלמית בארץ ישראל מוצאם מנוודים חסרי קרקע, שמקורם בשבטי המדבר הערבי, צפון אפריקה ומרכזה, אזור סוריה וגבולה הדרום מערבי של אסיה, אשר נעו ונדו בתקופות שונות במרחבה של ארץ ישראל, בהסכמת השלטונות על שיקוליהם הפוליטיים, החברתיים והכלכליים.

עובדה זו אינה עולה בקנה אחד עם הנרטיב הפלשתיני המתפתח בעת האחרונה, כאילו קשור העבר הפלשתיני בעממי הארץ הקדומים דוגמת הכנענים, שיש בו כדי להקנות להם את הזכות על הארץ. עובדה זו גם משמיטה את היסוד לטענת מי שמתקראים העם הפלשתיני, כאילו מפעל העלייה הציוני לארץ ישראל ולמדינת ישראל הוא מעשה תקדימי של הגירה מאסיבית של מי שלא היו כאן מעולם. עובדה זו מתקשרת גם לסוגיית זכויותיהם של העובדים הזרים הבלתי חוקיים במדינת ישראל מצד אחד, ושל השוהים הבלתי חוקיים מקרב הפלשתינים מצד שני. שהרי השוהים הבלתי חוקיים עשויים להוות למעשה את גל ההגירה המוסלמי הבא לישראל, אשר יגדיל את כוחם של ערביי ישראל ושל הבדווים בכללם, ואילו העובדים הזרים עשויים להתאגד ביישובים או בשכונות משלהם ולבוא בדרישה ל"הגדרה עצמית" (ודי בביקור חטוף בדרום תל אביב על-מנת להבין כי אין זו הזיה בעלמא).

עיון בספרי ההיסטוריה וביומני המסע השונים מלמד, כי אין ספק באשר למוצאם ולזכותם של היהודים על הארץ. יש הסכמה רחבה בדבר רציפותו של יישוב יהודי בארץ ישראל – למרות גירושים, הגליות, רציחות והתנכלויות מצד עמים כובשים ושכנים אלימים, מאז חורבן בית המקדש ועד צאת הבריטים עם קום המדינה. בשנת 1851 זכה יישוב זה לרוב באזורים כגון צפת וטבריה, ובסוף שנות ה-50' של המאה ה-19, זכה לרוב בירושלים.

מוטב שנכיר אנו בזכותנו זו, נגן עליה מפני מסלפי אמת ונציע לערבים ולמוסלמים שבחרו להתעמת איתנו, לאמץ את דרכם של בני אמונתם (הגם שאינם בני עמם) שבחרו לחיות בשלום וביחסי שכנות טובה עם היהודים, דוגמת הצ'רקסים, חלק משבטי הבדווים בצפון הארץ ובדרומה, ותושבי הכפר אבו-גוש, שאף הוכיח את נאמנותו לתושבי הארץ היהודים בעת המאבק להקמת המדינה.

לאתר מגזין מראה
תאריך:  25/12/2009   |   עודכן:  25/12/2009
טל בן דור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
היחוס ה"מתנחלי" של הפלשתינים
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פ.ר
25/12/09 23:11
2
ישמעאל
26/12/09 00:29
3
נביל
26/12/09 01:05
4
צ'רקסי
26/12/09 22:47
5
כורדי מכפר שעב
1/01/10 10:27
6
צבי מסיני
4/03/17 18:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"איני מסכים עם הדברים שאתה אומר, אך אלחם עד טיפת דמי האחרונה למען זכותך לומר אותם" - אמר וולטר, שחי בין השנים 1694-1778. זוהי תמצית חופש הביטוי ההכרחי לקיום חברה חופשית. בפיאסקו הפוליטי המביך של השבוע מככבים מי שלא הפנימו עיקרון זה. למרבה החרדה, הם יושבים בבית המחוקקים ומופקדים על שמירת חירויותיהם של אזרחי ישראל. כך הרשו לעצמם חברי הכנסת יואל חסון ודניאל בן-סימון לקדם הצעת חוק שנועדה להביא לסגירתו של עיתון בישראל.
25/12/2009  |  בועז ארד  |   מאמרים
סטפני שאבט מפריס העבירה 2,000 יורו, ג'וזף פריאל מציריך הוסיף 9,500 שקל וסטנלי בלאק מבברלי-הילס השלים 2,500 דולר. אליהם הצטרפו 63 יהודים טובים, שתרמו ברוחב לב לקופתו הצנועה של ח"כ יואל חסון, אשר שָֹשֹ לקבל מימון מיהודי התפוצות אך מבקש לאסור עליהם להוציא לאור עיתונים בארץ הקודש.
25/12/2009  |  עדו שטרנברג  |   מאמרים
התסכול המובן נוכח אי-פתירותו של הסכסוך הישראלי-פלשתיני גורם לאנשים מסוימים לטעון, שהתנאי להיעלמות הסכסוך הוא שאחד הצדדים יוותר. אך מה קורה אם שני הצדדים מגלים נחישות להתמיד לעד? תשובה פרוידיאנית לשאלה זו ניתנה לאחרונה על-ידי - ניחשתם - יהודים: הַסבירו ליהודים (אבל לא חלילה לפלשתינים) שהם למעשה אינם קיימים, ואז הם יחדלו להילחם למען "העצמי הדמיוני" שלהם.
25/12/2009  |  עמנואל נבון  |   מאמרים
תארו לכם תרחיש כדלקמן: פרויקט לבניית 15 אלף יחידות דיור ביהודה ושומרון, בהיקף של מיליארד דולר, אכלוס עד 2013. קל לתאר את התקף האפילפסיה של השמאל - הזעקות, טיסות הצילום בגדה, העצרת בכיכר רבין. ניתן לדמיין את המהומה התקשורתית המלווה את ראש הממשלה, המוזעק להתייצב בוושינגטון לאלתר, את השדרים ההיסטריים המתארים מ"מקורות יודעי דבר", אם כי לא רשמיים, אגרופים שהתעופפו בחדר הסגלגל, ואת הסנוקרת שהחטיף לו נשיא ארה"ב, תוך חריגה קלה מן הפרוטוקול ("הוא פשוט איבד את עשתונותיו", יסבירו המומחים תוך צקצוקי לשון) ומכללי ההגינות הספורטיביים, של מי שנהנה מיתרון גובה ברור שלא לדבר על עשר שנות גיל.
25/12/2009  |  איציק סיבוש  |   מאמרים
דיירים בחיפה מצאו מול ביתם ביום בהיר, מבנה המתרומם ועולה ללא היתר בנייה וללא דין, זאת ועוד, המבנה מאוכלס בבית ספר, מתחת לאפה של משטרת ישראל, שהתלונות בגין רעש ובגין בנייה בלתי חוקית לא נשאו פרי, ומתחת לאפו של מהנדס העיר חיפה אשר צווי הפסקת הבנייה שהוצאו מטעמו לא הרשימו את עברייני הבנייה.
25/12/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il